Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:
LÅ1 skrev:...

I dag hoppas jag att kortproblemen blir långvarig och att lunchrestauranger som inte accepterar kontanter får massa mat över! Skulle faktiskt inte ha svårt att håna s.k. kontantfria butiker, och kontantlösa kunder, i denna typ av situationer. Be dem tänka efter.
Jag tar med den tjockare plånboken när jag uträttar lite ärenden i eftermiddag. :-D
Förvånansvärt många verkar inte ha någon kontantreserv alls.
Förutom de kontanter jag har i fickan så har jag mer än 2000 kronor hemma. Maxvalören av dessa är 200-kronorssedlar. Och där är 20 st 20-lappar. Men reservpengarna hemma har jag ingen nytta av om jag är bortrest när den stora betalkatastrofen inträffar. I övrigt är jag ingen prepper förutom att jag har några liter vatten i frysen för säkerhets skull.

Ett problem i sådana här fall är att de flesta, som jag själv, har bankkort, kreditkort och swish kopplade till en och samma bank.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:Vad händer om de två arvingarna börjar få en massa swish-betalningar på olika belopp om de säljer ut diverse pinaler ur dödsboet? Normalt så är det ju köparen som får ett kvitto, inte säljaren.

Har för mig att rekommenderade beloppsgränser som någon EU-förordning, eller nått, anger för när penningtvätt kan börja misstänkas är tio gånger högre än de värden som används i Sverige. Samma siffror, men SEK i Sverige EUR i stora delar av Europa.
Om man säljer något återkommande, eller för större belopp kan det nog vara bra att ta en kopia på det kvitto man lämnar till köparen.

Den som vill gräva ned sig i gällande rätt kan kika vidare här: Lagstiftning för bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Tydligen stängde åtminstone en Coop-butik i dag trots att man borde kunna betala med kontanter. Eller blir det tekniskt strul i kassorna om deras egen bank inte funkar som det ska? För man skulle ju för säkerhets skull ha personal vid ingången som försäkrade sig om att de som går in är införstådd med att bara betalning med sedlar och mynt är möjlig. Det lär finnas minst två Coop-butiker i landet som ej tar kontanter. I övrigt tar väl alla lite större livsmedelsbutiker det?

Andra löser det på ett mer pragmatiskt sätt.

Tydligen är det så att om kassasystemet inte är online så kan man inte blippa kort, men väl använda kortet på det lite äldre sättet. Trycka ner kortet och slå koden. "Problem med kortbetalning – matbutiker bland de drabbade".
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Tydligen stängde åtminstone en Coop-butik i dag trots att man borde kunna betala med kontanter. Eller blir det tekniskt strul i kassorna om deras egen bank inte funkar som det ska? För man skulle ju för säkerhets skull ha personal vid ingången som försäkrade sig om att de som går in är införstådd med att bara betalning med sedlar och mynt är möjlig.
Om det verkligen är kommunikation med banken som är problemet så borde det inte påverka kontantbetalningar nä. Men det kan ju vara så att det blir jätteproblem med folk som missar skyltarna och sen står där med en massa kyl- och frysvaror i korgarna och blir sura och går ut och maten blir förstörd. Det är inte alls säkert att det finns personal så att det räcker för att bemanna ingången på det sätt du föreslår.
LÅ1 skrev:Tydligen är det så att om kassasystemet inte är online så kan man inte blippa kort, men väl använda kortet på det lite äldre sättet. Trycka ner kortet och slå koden. "Problem med kortbetalning – matbutiker bland de drabbade".
Det här hade vi ett uttryck för på internet på 90-talet: "RTFM!" :wink:

För det där har du nog faktiskt blivit informerad om av din bank i samband med att "blippet" infördes på korten. Det har även i alla år funnits rena online-kort (t ex Nordea Electron) som inte heller chip-mässigt fungerar utan kontakt med banken, och där hjälper det inte att stoppa in kortet heller. Vilket somliga bistert fått erfara, jag minns t ex en gång för 20 år sen när jag och en polare stod på Ikea med ett billass fullt med saker som ingen av oss kunde betala för när butiken tillfälligt saknade kontakt med banken...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Tydligen är det så att om kassasystemet inte är online så kan man inte blippa kort, men väl använda kortet på det lite äldre sättet. Trycka ner kortet och slå koden. "Problem med kortbetalning – matbutiker bland de drabbade".

För det där har du nog faktiskt blivit informerad om av din bank i samband med att "blippet" infördes på korten. Det har även i alla år funnits rena online-kort (t ex Nordea Electron) som inte heller chip-mässigt fungerar utan kontakt med banken, och där hjälper det inte att stoppa in kortet heller. Vilket somliga bistert fått erfara, jag minns t ex en gång för 20 år sen när jag och en polare stod på Ikea med ett billass fullt med saker som ingen av oss kunde betala för när butiken tillfälligt saknade kontakt med banken...
Det är möjligt att man informerats om den begränsningen. Man lägger inte allt på minnet. Vet däremot att man måste använda chippet och slå koden första gången man använder ett nytt kort. Där är väl förklaringen till att man inte kan blippa och slå koden i det sammanhanget.

Det kändes bra den gången ett ställe vägrade kontantbetalning och jag tog fram kreditkortet och började sätta in det i chippläsaren. De sa åt mig att blippa i stället, och då medgavs inte köpet. Jag förklarade hur det var och att kortet fått ny kod som jag inte hunnit lära mig, så jag vaar tvungen att logga in på banken och kolla. Jag gjorde mig ingen brådska, utan lät kön växa! Det var ju caféets fel att jag inte fick betala på smidigast möjliga sätt. Kunde förstås använt bankkortet också, men jag använder alltid kreditkortet när jag inte får betala med kontanter. Det är, åtminstone i normalfallet, marginellt dyrare för betalningsmottagaren. (0,1 procentenhet dyrare har jag för mig.)
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Odd skrev:Det är uppenbarligen något allvarligt fel i penningtvättslagstiftningen, när sådant här kan inträffa:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k6 ... taten-allt

Ponera att Gunnar i stället för att lägga pengarna i en skokartong, hade lagt pengarna på hög på ett bankkonto, eller investerat i några aktier som hade växt mångfalt, då skulle det inte varit några problem för arvingarna att få ut pengarna. Men än en gång visar man på att när det handlar om en utgift för staten, då är konfiskering det enda som gäller. Varje krona som eldas upp går nämligen tillbaka till riksbankens pengahög. Och till skillnad från normal rätt, där en person anses vara oskyldig tills motsatsen bevisats, så måste den drabbade (i detta fall dödsboet) bevisa att personen är oskyldig, annars anses man vara skyldig.
Hör detta förvarande verkligen hemma i en demokrati.

Låt säga att du blir misstänkt för en misshandel och i domstolen så lägger åklagaren inte fram några bevis på att du är gärningsmannen utan anklagar dig bara. För att du skall frias så måste du ta fram bevis, exempelvis kameraövervakning på
platsen, som bevisar att det inte var du som gjorde det, annars åker du i finkan. Tydligen accepterar vi denna typ av rättsskipning.
Här blandas tyvärr äpplen och päron rätt så friskt, eftersom det är fråga om olika rättsområden. Jämförelsen med
straffrätten (begreppet "normal rätt", som används ovan, saknar innebörd) haltar betänkligt - där råder sk. rak bevisbörda dvs. det är statens ombud (åklagaren) som har det fulla ansvaret för att lägga fram bevis för att det förhåller sig så som
framställs i den sk. gärningsbeskrivningen. Vilket jag beskrev redan här:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 10#p366510
Förvaltningsrätten (observera att ordet här har innebörden rättsområde, och inte lägstainstansen i förvaltningsmål), som förvisso liksom straffrätten är en del av den offentliga rätten, liknar mera civilrätten eftersom det är fråga om tvister mellan staten (oftast företrädd av någon myndighet som Försäkringskassan, Skatteverket eller som här, Riksbanken) och enskild
person (fysisk eller juridisk). I förvaltnings- och civilmål är det alltså inte fråga om någon är "skyldig" eller ej.
I förvaltningsmål är huvudregeln att den enskilde klagande har bevisbördan när det gäller gynnande beslut (som i detta fallet rätten att lösa in ogiltiga sedlar) medan myndigheten har bevisbördan när det gäller betungande beslut (som ex.vis återkrav
av oriktigt uppburet bidrag). Ett vanligt exempel på det förstnämnda är när en enskild person överklagar Försäkringskassans
beslut att inte bevilja (någon form av) socialförsäkringsersättning. Det finns mycket skrivet om förvaltningsprocessen i den
juridiska litteraturen, den intresserade kan t.ex. läsa vidare här:
https://www.bokus.com/bok/9789139019114 ... sprocessen

Det intressanta i detta fall är möjligen att Förvaltningsrätten och Kammarrätten har värderat företedd bevisning olika. Nu har ju dödsboet sagt sig vilja försöka föra målet till Högsta Förvaltningsdomstolen, men högstainstanserna brukar sällan
befatta sig med rena bevisvärderingsmål.
Vad jag kan erinra mig så finns det ett ärende som kan vara prejudikat i ett sådant ärende och som gick till högsta rätt.
Det var ett mer blygsamt belopp på runt 40000kr som hittades i sterbhuset efter en gammal man som levt sitt liv oklanderligt och sannolikt bara stoppat undan lite i chiffonjen eller så.
Men Riksbanken fick rätt och sedlarna var värdelösa.
Å andra sidan vet vi väl inte riktigt hur mycket kontanter det finns undanstoppat i gamla sedlar från rånbyten,knarkhandel och andra olagligheter så det är väl motiverat att det görs en noggrann granskning. En sak är t.ex att när 10tusenkronors sedlarna togs bort så var det långt ifrån alla som kom till inlösen och det förblev en gåta var de resterande fanns.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:

Det är möjligt att man informerats om den begränsningen. Man lägger inte allt på minnet. Vet däremot att man måste använda chippet och slå koden första gången man använder ett nytt kort. Där är väl förklaringen till att man inte kan blippa och slå koden i det sammanhanget.
”Man lägger inte allt på minnet”

Det var ju också en förklaring till att man bör slippa ansvar… :lol:

Chip-kravet vid första användningen är väl en skimmingspärr, alltså för att säkerställa att det fysiska kortet används och inte nån klon?
LÅ1 skrev: Det kändes bra den gången ett ställe vägrade kontantbetalning och jag tog fram kreditkortet och började sätta in det i chippläsaren. De sa åt mig att blippa i stället, och då medgavs inte köpet. Jag förklarade hur det var och att kortet fått ny kod som jag inte hunnit lära mig, så jag vaar tvungen att logga in på banken och kolla. Jag gjorde mig ingen brådska, utan lät kön växa! Det var ju caféets fel att jag inte fick betala på smidigast möjliga sätt. Kunde förstås använt bankkortet också, men jag använder alltid kreditkortet när jag inte får betala med kontanter. Det är, åtminstone i normalfallet, marginellt dyrare för betalningsmottagaren. (0,1 procentenhet dyrare har jag för mig.)
Jag har inget kreditkort, jag är ju kontantentusiast. Men jag tycker att du verkar ha betett dig besynnerligt i detta fall. Om du visste att det inte gick att betala kontant, så borde du väl antingen ha valt ett annat näringsställe, eller kollat upp din kod i förväg i stället för att gå fram på en gång och strula till det för andra människor som inte kan förutse dina nycker. Förstår inte riktigt varför det kändes bra.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Lennart Petersen skrev: Vad jag kan erinra mig så finns det ett ärende som kan vara prejudikat i ett sådant ärende och som gick till högsta rätt.
Det var ett mer blygsamt belopp på runt 40000kr som hittades i sterbhuset efter en gammal man som levt sitt liv oklanderligt och sannolikt bara stoppat undan lite i chiffonjen eller så.
Men Riksbanken fick rätt och sedlarna var värdelösa.
Å andra sidan vet vi väl inte riktigt hur mycket kontanter det finns undanstoppat i gamla sedlar från rånbyten,knarkhandel och andra olagligheter så det är väl motiverat att det görs en noggrann granskning. En sak är t.ex att när 10tusenkronors sedlarna togs bort så var det långt ifrån alla som kom till inlösen och det förblev en gåta var de resterande fanns.
Ja, det verkar finnas några sådana här ärenden som avdömts i HFD, så jag ska inte försöka mig på en prognos om det kan beviljas PT, som juristerna säger, här (prövningstillstånd, alltså). Fallet har förstås givit upphov till en del indignationsskriverier, även i högerextrema sajter som Samnytt (som jag inte länkar till), och även där rör man ihop straffrättens oskuldspresumtion med förvaltningsrätten. Något som berörda verkar ta särskilt illa vid sig av är att Riksbanken i sin författning (Riksbanken har enligt Riksbankslagen (SFS 1988:1385) rätt att utfärda egna författningar inom sitt verksamhetsområde) Riksbankens föreskrifter (RBFS 2020:1) om RBFS 2020:1 inlösen av sedlar och mynt, valt en lite olycklig formulering i rekvisiten för att inte lösa in ogiltiga sedlar:
4 § Riksbanken löser in sedlar som inte längre är lagliga
betalningsmedel under förutsättning att Riksbanken bedömer att det inte finns anledning att anta att
a) sedeln härrör från brott eller brottslig verksamhet,
b) sedeln lämnats in av en person som inte är rätt ägare eller företrädare för denne,
c) den som ansöker om inlösen har förvärvat sedeln efter att den blev ogiltig och förvärvet har skett på något annat sätt än genom arv, testamente eller bodelning från dödsboet efter den som var sedelns rättmätige ägare då den blev ogiltig, eller
d) sedeln härrör från näringsverksamhet avseende försäljning av varor och/eller tjänster mot kontant betalning.
Det är ju oftast rekvisitet a) som åberopas och som alltså sökanden måste motbevisa, enligt huvudregeln i förvaltningsprocesser. Av formuleringen kan man bibringas den uppfattningen att Riksbanken (eller förvaltningsdomstolarna, i förekommande fall) anser att sökanden, vid bristande företedd bevisning, ägnat sig åt kriminell verksamhet, vilket ju egentligen inte är fallet. Det är tydligen här som sammanblandningen mellan straffrätt och förvaltningsrätt uppstår för berörda m.fl. Då blir det svammel av den här typen:
Det aktuella fallet är inte det enda i sitt slag. Det råder också ett omfattande missnöje med de lagar och regler som tillkommit mot gängkriminell penningtvätt och finansiering av terrorism som man menar på ett oacceptabelt sätt drabbar vanliga hederliga svenskar. Kritiker anser att den omvända bevisbörda där man anses skyldig tills motsatsen bevisats strider mot grundläggande rättsprinciper.
Observera också att ovanstående är förstås är en utlöpare av bekämpningen av penningtvätt, men inte direkt berörs eller regleras av lagen (SFS 2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. I ett tidigare inlägg här antyds dessutom att Sverige har blandat ihop beloppsgränser i EUR och SEK när det gäller misstänkt penningtvätt. Så är det naturligtvis inte.

Så, sammanfattningsvis, det är enligt min uppfattning inget egentligt fel på lagstiftningen här.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lennart Petersen

LÅ1 skrev:[q

Det kan vara intressant att läsa om ocker på Wikipedia.

Lite perspektiv: I 1734 års lag var gränsen för ocker 6 %. Ett kreditbolag lär ha tagit 23 000% ränta enligt motionen jag länkade till ovan.
Det var 1734 det. Men ocker är ju inte definierat i siffror.
Utan det handlar om att utnyttja någon i trångmål.
Måste man låna för att få ihop till livets nödtorft så är man i trångmål.
Lånar man till en Västindienkryssning är man knappast i trångmål.
Och för procenttal så kan ju en från början besekedlig summa eskalera iväg med påminnelse,försenings avgifter följt av inkassoavgifter och kanske kronofogdens avgifter som adderas på skulden.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Nu varnar FBI för kortterminaler som kopplar upp sig till platser de inte borde koppla upp sig till. "FBI-razzia mot kinesisk leverantör av betalterminaler – svenska företag på kundlistan".

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev: Det kändes bra den gången ett ställe vägrade kontantbetalning och jag tog fram kreditkortet och började sätta in det i chippläsaren. De sa åt mig att blippa i stället, och då medgavs inte köpet. Jag förklarade hur det var och att kortet fått ny kod som jag inte hunnit lära mig, så jag vaar tvungen att logga in på banken och kolla. Jag gjorde mig ingen brådska, utan lät kön växa! Det var ju caféets fel att jag inte fick betala på smidigast möjliga sätt. Kunde förstås använt bankkortet också, men jag använder alltid kreditkortet när jag inte får betala med kontanter. Det är, åtminstone i normalfallet, marginellt dyrare för betalningsmottagaren. (0,1 procentenhet dyrare har jag för mig.)
Jag har inget kreditkort, jag är ju kontantentusiast. Men jag tycker att du verkar ha betett dig besynnerligt i detta fall. Om du visste att det inte gick att betala kontant, så borde du väl antingen ha valt ett annat näringsställe, eller kollat upp din kod i förväg i stället för att gå fram på en gång och strula till det för andra människor som inte kan förutse dina nycker. Förstår inte riktigt varför det kändes bra.
Mitt kreditkort prackades mer eller mindre på mig av banken. Helt kostnadsfritt om jag betalar hela skulden vid varje fakturatillfälle. Men de är fula genom att föreslå minimibetalning på e-fakturan. Men det kan man ju ändra. En fördel med två olika kort är att jag då har både Visa och Mastercard. Även om det nog har mindre betydelse nu än tidigare. Tar ett ställe det ena så tar de det andra. I alla fall i Sverige.

I det berörda fallet fanns ingen förvarning om att kontanter inte accepteras, och personalen var tämligen dryg mot mig när jag plockade fram pengar. Så egentligen borde jag vänt på klacken och lämna de framställda varorna på disken.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Video från Aftonbladet: "Detta händer när banker kraschar".
Lennart Petersen

LÅ1 skrev:Video från Aftonbladet: "Detta händer när banker kraschar".
Inte direkt några nyheter men tänkvärt om vad som kan inträffa.
Om butiker vill ha ett alternativ så ser dom till att acceptera kontant betalning och skaffar en enkel kassabok för att manuellt sköta bokföring. Och folk ser till att ha en lagom mängd kontanter att ha i reserv för några dagar.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:Nu varnar FBI för kortterminaler som kopplar upp sig till platser de inte borde koppla upp sig till. "FBI-razzia mot kinesisk leverantör av betalterminaler – svenska företag på kundlistan".
...
Att enstaka Izettle-terminal är uppkopplad på stora stygga internet, det förstår jag eftersom deras usp är att använda vanliga mobiltelefoner och surfplattor, och dessutom har kontroll över den egna hårdvaran.

Men varför betalterminaler har tillgång till internet utan krav på VPN, eller i varje fall krav på att det inte finns någon route ut utanför inlösaren, det förstår jag inte. Det är så otroligt enkelt, och bara medelsvårt för en amatör, att sätta upp efter inlösarens anvisningar. Det finns väl i varje fall ett dussintal sätt att åstadkomma samma effekt om nätverket mot förmodan måste exponeras mot internet (vilket i så fall beror på ogenomtänkt design).

Men jag tror att många, även handlare, tänker att "det är väl ingen hackare som bryr sig om en liten handlare som mig"...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Nog borde Sverige gå över till Euro! Snarast! :D

"Eurosystemets kontantstrategi".

"Butiker måste acceptera kontanter inom euroområdet".
BSB101

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:Nog borde Sverige gå över till Euro! Snarast! :D

Säljare om köpare inom den privata sektorn måste väl ändå ha friheten att komma överens om vad betalmedlet ska bestå av? Om det är Kronor, Euro, fårskinn eller Bitcoin ska väl inte staten lägga sig i? Om det är något vi behöver mindre av är det statlig kontroll och byråkrati.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Nog borde Sverige gå över till Euro! Snarast! :D

Säljare om köpare inom den privata sektorn måste väl ändå ha friheten att komma överens om vad betalmedlet ska bestå av? Om det är Kronor, Euro, fårskinn eller Bitcoin ska väl inte staten lägga sig i? Om det är något vi behöver mindre av är det statlig kontroll och byråkrati.
Det är inte första gången i tråden som du kommer med detta felaktiga förslag.

Att säljaren tvingar köparen är ju inte samma sak som att de kommer överens!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Privata affärslivet vill maximera sina vinster. De bryr sig ofta inte om sådant som inte direkt gynnar deras affärsverksamhet.

En av de stora uppgifterna som staten och "det offentliga" har är att se till att de samhällskritiska funktionerna fungerar. Vad som sedan är samhällskritiskt varierar ofta över tid men i modern tid så har en viktig uppgift varit att folk skall kunna idka affärer med varandra i en gemensam valuta (det vill säga kronan) och med ett gemensamt betalmedel (det vill säga kontanter). Det är en grundbult i ett modernt samhälle, lika viktigt som att vi idag förväntar oss att datakommunikation och elektricitet finns som en grundläggande service i samhället, och där exempelvis spänning och frekvens är standardiserat inom landet.

Man kan sen ha synpunkter och åsikter om vad som skall anses vara kritiskt för att ett samhälle skall fungera och jag påstår att det fortfarande är kritiskt för många människor att det går att hantera valuta i fysiska mynt och sedlar. Därför är det rimligt att begära att verksamheter som säljer varor och tjänster till privatpersoner även skall kunna ta emot kontanter och ge växel, lika självklart som att var och en har rätt att köra på en allmän väg.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

I en del länder används sällan den inhemska valutan, utan ett grannlands valuta eller US-dollar. Sådana länder brukar värden se ner på, som ekonomiskt, och kanske även politiskt, ostabila. Sverige är snart där. Den inhemska valutan i den form som staten ger ut den ratas mer och mer.
Lennart Petersen

Odd skrev:Privata affärslivet vill maximera sina vinster. De bryr sig ofta inte om sådant som inte direkt gynnar deras affärsverksamhet.

En av de stora uppgifterna som staten och "det offentliga" har är att se till att de samhällskritiska funktionerna fungerar. Vad som sedan är samhällskritiskt varierar ofta över tid men i modern tid så har en viktig uppgift varit att folk skall kunna idka affärer med varandra i en gemensam valuta (det vill säga kronan) och med ett gemensamt betalmedel (det vill säga kontanter). Det är en grundbult i ett modernt samhälle, lika viktigt som att vi idag förväntar oss att datakommunikation och elektricitet finns som en grundläggande service i samhället, och där exempelvis spänning och frekvens är standardiserat inom landet.

Man kan sen ha synpunkter och åsikter om vad som skall anses vara kritiskt för att ett samhälle skall fungera och jag påstår att det fortfarande är kritiskt för många människor att det går att hantera valuta i fysiska mynt och sedlar. Därför är det rimligt att begära att verksamheter som säljer varor och tjänster till privatpersoner även skall kunna ta emot kontanter och ge växel, lika självklart som att var och en har rätt att köra på en allmän väg.
Ja vi såg ju lite av vad som kan hända när Coop lät sina kunder svälta , eller förhoppningsvis hitta bättre utrustade butiker, under ett antal dagar när betalsystemet låg nere.
Och finns bara en butik i det lilla samhället så är väl ”förhandlingsläget” inte så högt för de boende.
Åtminstone för dagligvaror och annat nödvändigt som t.ex apotek borde det nog vara obligatoriskt att acceptera kontantköp. Gäller det alla så blir det ju faktiskt konkurrensneutralt.
Gäller det sällanköp på stora belopp så kan det ju vara rimligt att betalning sker utan kontanter , t.ex bilaffärer och resebyråer var tidigt ute med kontantfritt. Men mat ska jag alltid kunna köpa...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Man kanske skulle göra ett plakat med texten "KÖPSTREJK FÖR KONTANTERS BEVARANDE" och sätta sig på Drottninggatan på lördagar i julhandeln. :cheesygrin:
(Vid NK blir fel, för jag tror att butikerna där måste ta kontanter. Varför skulle annars Espresso House acceptera kontanter där, men ingen annan stans i hela landet.)
Låst