Sundbyberg: Cyklister bör färdas i spåret?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Sundbyberg: Cyklister bör färdas i spåret?

Inlägg av Kantorn »

BSB101 skrev:
daniel_s skrev:
BSB101 skrev:Man har än en gång lyckas med att placera en skylt mitt på cykelbanan. Varför lyckas man aldrig med detta när man placerar skyltar vid körbanor? Att väldigt få trafikplanerade bryr sig om oskyddade trafikanter är ingen nyhet och vad spelar det då för roll vad som står eller inte står på en skylt? Det viktiga är att motorfordonen har oinskränkt framkomlighet och tydliga skyltar.
Nu är det ju så att i detta fall har man försökt skydda de mest oskyddade, alltså de gående, mot det huvudsakliga hotet på gång- och cykelbanor, alltså de cyklande. Mot den bakgrunden är det logiskt att man ställt skylten tvärs över cykelbanan för att markera att det inte ska cyklas hur som helst där.

(Fast det är ju något oklart var man egentligen menar att det ska cyklas.)
Så det är alltså logiskt och okej att öka olycksrisken och försämra trafiksäkerheten för en oskyddad trafikantgrupp för att "skydda" en annan oskyddad trafikantgrupp?
Jag skulle helt fräckt vilja vända det till att det alltså är logiskt och okej att öka olycksrisken för vilken trafikantsort det än vara må för att enskilda näringsidkare ska få ett lockbete (uteplatser vid restaurang).
Professionell tyckare
BSB101

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:Så det är alltså logiskt och okej att öka olycksrisken och försämra trafiksäkerheten för en oskyddad trafikantgrupp för att "skydda" en annan oskyddad trafikantgrupp?
Att tvinga ned hastigheten för den näst mest oskyddade gruppen anser jag i och för sig inte är att vare sig öka olycksrisken eller försämra trafiksäkerheten.
Intressant infallsvinkel. Om man bara tänker efter lite inser man snabbt att uppsättande av skyltar mitt i en (cykel)bana försämrar trafiksäkerheten stort samt ökar olycksrisken. Ingen skulle få för sig att sätta upp en mitt i en körbana för att få ner hastigheten.
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

BSB101 skrev: Intressant infallsvinkel. Om man bara tänker efter lite inser man snabbt att uppsättande av skyltar mitt i en (cykel)bana försämrar trafiksäkerheten stort samt ökar olycksrisken. Ingen skulle få för sig att sätta upp en mitt i en körbana för att få ner hastigheten.
Skyltens placering är bra, men det borde vara en annan text på skylten, t ex "gångbana, cykeltrafik förbjuden, cyklar hänvisas till körbanan". Alternativt kunde restauranten kanske sätta sina bord på cykelbanan och lämna gångbanan fri för gående? Grundproblemet är förstås att kommunen vill maximera sina intäkter för uthyrning av gatumark. Vid restaurant Matilde, närmare Bällsta bro, har uteserveringen svällt ut så till den grad att gående inte kan mötas utan att använda cykelbanan. Enklast vore väl om cyklarna även där färdades i körbanan.
/Gunnar Ekeving
BSB101

Inlägg av BSB101 »

gek skrev:
BSB101 skrev: Intressant infallsvinkel. Om man bara tänker efter lite inser man snabbt att uppsättande av skyltar mitt i en (cykel)bana försämrar trafiksäkerheten stort samt ökar olycksrisken. Ingen skulle få för sig att sätta upp en mitt i en körbana för att få ner hastigheten.
Skyltens placering är bra, men det borde vara en annan text på skylten, t ex "gångbana, cykeltrafik förbjuden, cyklar hänvisas till körbanan". Alternativt kunde restauranten kanske sätta sina bord på cykelbanan och lämna gångbanan fri för gående? Grundproblemet är förstås att kommunen vill maximera sina intäkter för uthyrning av gatumark. Vid restaurant Matilde, närmare Bällsta bro, har uteserveringen svällt ut så till den grad att gående inte kan mötas utan att använda cykelbanan. Enklast vore väl om cyklarna även där färdades i körbanan.
Hoppas inte du har ansvar för att placera ut skyltar i trafikmiljön. För att placera en skylt mitt i en cykelbana är inte bra utan trafikosäkert.
Skriv svar