Ny nationell plan: SL föreslår Märsta, Årstaberg och Väsby

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11411
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Ny nationell plan: SL föreslår Märsta, Årstaberg och Väsby

Inlägg av Enceladus »

Avsiktsförklaringar avseende objekt för ny nationell plan och länsplan

Ovanstående dokument redovisar förslag till avsiktsförklaringar för viktiga investeringsobjekt under kommande planperiod. Bland annat föreslås ombyggda tågstationer i Märsta, Årstaberg och Väsby. Förhoppningsvis får objekten statlig finansiering och genomförs.
Majkey
Inlägg: 162
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Ny nationell plan: SL föreslår Märsta, Årstaberg och Väs

Inlägg av Majkey »

Jag förstår inte varför Årstaberg inte byggs med fyra plattformsspår. Ska vi bygga om allt ytterligare en gång om 15 år när politikerna kommit på att det visst behövdes på samtliga stationer på den gemensamma sträckan? Att Odenplan förbereddes för detta förvånar mig faktiskt, allt annat verkar byggas för gårdagens behov alternativt obefintligt behov.
20 tåg i timmen kommer inte ens ge acceptabel trängsel idag i rusningen på pendeltågen om man bortser från coronan. Börja planera för 30 tåg i timmen redan nu!
Enceladus
Inlägg: 11411
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ny nationell plan: SL föreslår Märsta, Årstaberg och Väs

Inlägg av Enceladus »

Majkey skrev:Jag förstår inte varför Årstaberg inte byggs med fyra plattformsspår. Ska vi bygga om allt ytterligare en gång om 15 år när politikerna kommit på att det visst behövdes på samtliga stationer på den gemensamma sträckan? Att Odenplan förbereddes för detta förvånar mig faktiskt, allt annat verkar byggas för gårdagens behov alternativt obefintligt behov.
20 tåg i timmen kommer inte ens ge acceptabel trängsel idag i rusningen på pendeltågen om man bortser från coronan. Börja planera för 30 tåg i timmen redan nu!
Det var ju uppenbart redan från början att Årstaberg behöver fyra plattformsspår. Att de flesta beslut ter sig obegripliga beror väl på att den rådande principen att morgondagens trafik ska utformas för gårdagens behov också är obegriplig...

Ett annat exempel är den underdimensionerade Årstabron som Daniel Helldén har sagt att den skulle aldrig ha byggts så i dag.
Enceladus
Inlägg: 11411
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ny nationell plan: SL föreslår Märsta, Årstaberg och Väs

Inlägg av Enceladus »

Trafikförvaltningen skrev:I december 2021 startas regionaltågstrafik Stockholm – Märsta – Uppsala i Mälardalstrafiks regi med egna fordon. Den trafiken kan med relativt små medel utvecklas till egen linje, regionpendeln, som stödjer och avlastar pendeltågssystemet. De föreslagna spårombyggnaderna möjliggör att fler pendeltåg kan vända i Upplands Väsby samtidigt som regionaltåg från Uppsala-Märsta (regionpendeltåg) gör uppehåll vid stationen. På så sätt kan förväntad trängsel i tågtrafiken avhjälpas samtidigt som attraktiva restider kan erbjudas från regionens yttre delar.
Hur länge räcker de tre plattformsspåren i Upplands Väsby om stationen ska trafikeras av regionaltåg och fler pendeltåg ska vända där?
twr
Inlägg: 9235
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Ny nationell plan: SL föreslår Märsta, Årstaberg och Väs

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
Majkey skrev:Jag förstår inte varför Årstaberg inte byggs med fyra plattformsspår. Ska vi bygga om allt ytterligare en gång om 15 år när politikerna kommit på att det visst behövdes på samtliga stationer på den gemensamma sträckan? Att Odenplan förbereddes för detta förvånar mig faktiskt, allt annat verkar byggas för gårdagens behov alternativt obefintligt behov.
20 tåg i timmen kommer inte ens ge acceptabel trängsel idag i rusningen på pendeltågen om man bortser från coronan. Börja planera för 30 tåg i timmen redan nu!
Det var ju uppenbart redan från början att Årstaberg behöver fyra plattformsspår. Att de flesta beslut ter sig obegripliga beror väl på att den rådande principen att morgondagens trafik ska utformas för gårdagens behov också är obegriplig...

Ett annat exempel är den underdimensionerade Årstabron som Daniel Helldén har sagt att den skulle aldrig ha byggts så i dag.
Ännu märkligare är ju Enceladus princip att inte tänka på behoven alls, utan bara på vad politiker och allmänhet råkar tro för tillfället för att de inte är insatta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Ny nationell plan: SL föreslår Märsta, Årstaberg och Väs

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:
Trafikförvaltningen skrev:I december 2021 startas regionaltågstrafik Stockholm – Märsta – Uppsala i Mälardalstrafiks regi med egna fordon. Den trafiken kan med relativt små medel utvecklas till egen linje, regionpendeln, som stödjer och avlastar pendeltågssystemet. De föreslagna spårombyggnaderna möjliggör att fler pendeltåg kan vända i Upplands Väsby samtidigt som regionaltåg från Uppsala-Märsta (regionpendeltåg) gör uppehåll vid stationen. På så sätt kan förväntad trängsel i tågtrafiken avhjälpas samtidigt som attraktiva restider kan erbjudas från regionens yttre delar.
Hur länge räcker de tre plattformsspåren i Upplands Väsby om stationen ska trafikeras av regionaltåg och fler pendeltåg ska vända där?
Det är en bra fråga. Om vändande tåg vänder på mittspåret (som idag) så bör det funka någorlunda hyffsat. "Regionpendeltågen" går ju via Märsta och kommer redan då fasas in med pendeltågen där. Och med de nya växelförbindelserna mellan ytter- och innerspår så kan vändande tåg avgå/ankomma oberoende av regionalpendeltågen. Men tanken med den nya spårförbindelsen mellan uppställningsspåren och spår 2 (normalspåret för södergående pendeltåg) är ju att öka vändkapaciteten genom att vända tågen på uppställningsspåren. Och då kan det bli trångt, framförallt för södergående tåg. Jag skulle nog säga att man borde ha fyra plattformsspår för den föreslagna trafikeringen. Men då blir det en betydligt mer omfattande ombyggnad.
Breitspurbahn
Inlägg: 451
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Ny nationell plan: SL föreslår Märsta, Årstaberg och Väs

Inlägg av Breitspurbahn »

Enceladus skrev:
Majkey skrev:Jag förstår inte varför Årstaberg inte byggs med fyra plattformsspår. Ska vi bygga om allt ytterligare en gång om 15 år när politikerna kommit på att det visst behövdes på samtliga stationer på den gemensamma sträckan? Att Odenplan förbereddes för detta förvånar mig faktiskt, allt annat verkar byggas för gårdagens behov alternativt obefintligt behov.
20 tåg i timmen kommer inte ens ge acceptabel trängsel idag i rusningen på pendeltågen om man bortser från coronan. Börja planera för 30 tåg i timmen redan nu!
Det var ju uppenbart redan från början att Årstaberg behöver fyra plattformsspår. Att de flesta beslut ter sig obegripliga beror väl på att den rådande principen att morgondagens trafik ska utformas för gårdagens behov också är obegriplig...

Ett annat exempel är den underdimensionerade Årstabron som Daniel Helldén har sagt att den skulle aldrig ha byggts så i dag.
Ja, Årstabron är en märklig skapelse.
Vän av ordning hade önskat en snygg hängbro med tåg undertill och lokalgata och gång/cykelväg ovantill. Då hade Södermalm och Årsta kunnat byggas ihop ordentligt.
Skriv svar