Avsiktsförklaringar avseende objekt för ny nationell plan och länsplan
Ovanstående dokument redovisar förslag till avsiktsförklaringar för viktiga investeringsobjekt under kommande planperiod. Bland annat föreslås ombyggda tågstationer i Märsta, Årstaberg och Väsby. Förhoppningsvis får objekten statlig finansiering och genomförs.
Ny nationell plan: SL föreslår Märsta, Årstaberg och Väsby
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Ny nationell plan: SL föreslår Märsta, Årstaberg och Väs
Jag förstår inte varför Årstaberg inte byggs med fyra plattformsspår. Ska vi bygga om allt ytterligare en gång om 15 år när politikerna kommit på att det visst behövdes på samtliga stationer på den gemensamma sträckan? Att Odenplan förbereddes för detta förvånar mig faktiskt, allt annat verkar byggas för gårdagens behov alternativt obefintligt behov.
20 tåg i timmen kommer inte ens ge acceptabel trängsel idag i rusningen på pendeltågen om man bortser från coronan. Börja planera för 30 tåg i timmen redan nu!
20 tåg i timmen kommer inte ens ge acceptabel trängsel idag i rusningen på pendeltågen om man bortser från coronan. Börja planera för 30 tåg i timmen redan nu!
Det var ju uppenbart redan från början att Årstaberg behöver fyra plattformsspår. Att de flesta beslut ter sig obegripliga beror väl på att den rådande principen att morgondagens trafik ska utformas för gårdagens behov också är obegriplig...Majkey skrev:Jag förstår inte varför Årstaberg inte byggs med fyra plattformsspår. Ska vi bygga om allt ytterligare en gång om 15 år när politikerna kommit på att det visst behövdes på samtliga stationer på den gemensamma sträckan? Att Odenplan förbereddes för detta förvånar mig faktiskt, allt annat verkar byggas för gårdagens behov alternativt obefintligt behov.
Ett annat exempel är den underdimensionerade Årstabron som Daniel Helldén har sagt att den skulle aldrig ha byggts så i dag.
Hur länge räcker de tre plattformsspåren i Upplands Väsby om stationen ska trafikeras av regionaltåg och fler pendeltåg ska vända där?Trafikförvaltningen skrev:I december 2021 startas regionaltågstrafik Stockholm – Märsta – Uppsala i Mälardalstrafiks regi med egna fordon. Den trafiken kan med relativt små medel utvecklas till egen linje, regionpendeln, som stödjer och avlastar pendeltågssystemet. De föreslagna spårombyggnaderna möjliggör att fler pendeltåg kan vända i Upplands Väsby samtidigt som regionaltåg från Uppsala-Märsta (regionpendeltåg) gör uppehåll vid stationen. På så sätt kan förväntad trängsel i tågtrafiken avhjälpas samtidigt som attraktiva restider kan erbjudas från regionens yttre delar.
Ännu märkligare är ju Enceladus princip att inte tänka på behoven alls, utan bara på vad politiker och allmänhet råkar tro för tillfället för att de inte är insatta.Enceladus skrev:Det var ju uppenbart redan från början att Årstaberg behöver fyra plattformsspår. Att de flesta beslut ter sig obegripliga beror väl på att den rådande principen att morgondagens trafik ska utformas för gårdagens behov också är obegriplig...Majkey skrev:Jag förstår inte varför Årstaberg inte byggs med fyra plattformsspår. Ska vi bygga om allt ytterligare en gång om 15 år när politikerna kommit på att det visst behövdes på samtliga stationer på den gemensamma sträckan? Att Odenplan förbereddes för detta förvånar mig faktiskt, allt annat verkar byggas för gårdagens behov alternativt obefintligt behov.
Ett annat exempel är den underdimensionerade Årstabron som Daniel Helldén har sagt att den skulle aldrig ha byggts så i dag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Det är en bra fråga. Om vändande tåg vänder på mittspåret (som idag) så bör det funka någorlunda hyffsat. "Regionpendeltågen" går ju via Märsta och kommer redan då fasas in med pendeltågen där. Och med de nya växelförbindelserna mellan ytter- och innerspår så kan vändande tåg avgå/ankomma oberoende av regionalpendeltågen. Men tanken med den nya spårförbindelsen mellan uppställningsspåren och spår 2 (normalspåret för södergående pendeltåg) är ju att öka vändkapaciteten genom att vända tågen på uppställningsspåren. Och då kan det bli trångt, framförallt för södergående tåg. Jag skulle nog säga att man borde ha fyra plattformsspår för den föreslagna trafikeringen. Men då blir det en betydligt mer omfattande ombyggnad.Enceladus skrev:Hur länge räcker de tre plattformsspåren i Upplands Väsby om stationen ska trafikeras av regionaltåg och fler pendeltåg ska vända där?Trafikförvaltningen skrev:I december 2021 startas regionaltågstrafik Stockholm – Märsta – Uppsala i Mälardalstrafiks regi med egna fordon. Den trafiken kan med relativt små medel utvecklas till egen linje, regionpendeln, som stödjer och avlastar pendeltågssystemet. De föreslagna spårombyggnaderna möjliggör att fler pendeltåg kan vända i Upplands Väsby samtidigt som regionaltåg från Uppsala-Märsta (regionpendeltåg) gör uppehåll vid stationen. På så sätt kan förväntad trängsel i tågtrafiken avhjälpas samtidigt som attraktiva restider kan erbjudas från regionens yttre delar.
-
Ja, Årstabron är en märklig skapelse.Enceladus skrev:Det var ju uppenbart redan från början att Årstaberg behöver fyra plattformsspår. Att de flesta beslut ter sig obegripliga beror väl på att den rådande principen att morgondagens trafik ska utformas för gårdagens behov också är obegriplig...Majkey skrev:Jag förstår inte varför Årstaberg inte byggs med fyra plattformsspår. Ska vi bygga om allt ytterligare en gång om 15 år när politikerna kommit på att det visst behövdes på samtliga stationer på den gemensamma sträckan? Att Odenplan förbereddes för detta förvånar mig faktiskt, allt annat verkar byggas för gårdagens behov alternativt obefintligt behov.
Vän av ordning hade önskat en snygg hängbro med tåg undertill och lokalgata och gång/cykelväg ovantill. Då hade Södermalm och Årsta kunnat byggas ihop ordentligt.