Vill SL skrota T-veterantåget?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1551
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Vill SL skrota T-veterantåget?

Inlägg av mjtag »

Hejsan!
Funderade på om jag skulle skriva detta i ett öppen del eller i t-banegruppens avdelning men det får bli här. Annars är det bara att flytta inlägget.

Enligt obekräftade uppgifter på Instagram, av en användare som verkar ha ganska god koll på tunnelbanan, så planerar SL att skrota tunnelbanans veterantåg. Jag hoppas verkligen inte att detta är sant men i och med att tåget stått så länge utan att SL / Trafikförvaltningen gjort något åt det så vet man ju inte vad man ska tro. Senaste gången tåget visades upp var väl vid Liljeholmen 2014 i samband med något jubileum för röda linjen, som jag inte minns vad det var. Tåget kördes sedan därifrån för egen maskin vilket tände ett litet hopp för dess framtid men som verkar ha släckts ganska omgående tyvärr. :(

Med anledning av detta så har jag valt att uppmärksamma tåget dels på bloggen, som inte läses av så många, men också på Instagram, som fler läser, där jag även taggat diverse medier för om det är något tåget behöver så är det mer uppmärksamhet för jag tror inte att så många bland allmänheten knappt känner till tåget idag.

Som sagt, så hoppas jag att det bara är ett rykte utan sanning men man vet aldrig med SL, men nu är det viktigt med engagemang för att bevara tåget och helst komma ut i trafik igen då det skulle ge god PR för både SL och Stockholm, men dit verkar vi ha en god bit kvar.

Den senaste vagnen som sparades var väl en C4 som var tänkt att ingå i veterantåget också men denna vagn skrotades för inte så länge sedan, under väldigt hastiga och mystiska omständigheter får man säga men vad det handlande om vet jag inte.

Mer om detta på bloggen och Instagram.

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3082
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vill SL skrota T-veterantåget?

Inlägg av Hechtwagen »

Han som skrev här förut hävdade att SL skulle skrota museietåget omedelbart efter jubileet år 2000 så det har vi hört i över 20 år nu.

Det är påfallande ofta en liten skara medlemmar i SSS som varit drivande i skrotande och slopande av just det fordon som andra visar konkret intresse för.

Ett typexempel är Motorvagn 8 på Lidingöbanan som pronto skulle byggas om till A30 trots att den var väsentligt mycket kntressantare att spara än vagn 17, bkand annat för att den till skillnad från vagn 16, 17 och 34 som är bevarade nu tillhörde den första serien från 1945 med allt vad det innebär.
Det hade gått lika bra att bygga om vagn 17 och spara vagn 8.

Spårvagnshobbyn drar till sig en brokig skara människor och endel av dem gillar att sabba för andra bara för att de kan.
Lite märkligt för de är ju ändå spårvagnsentusiaster kan man tycka?

Med detta sagt så har Spärvägsmuseet garanterat inga imvändningar mot att tåget skrotas.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6503
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vill SL skrota T-veterantåget?

Inlägg av Odd »

Trist. Andra trafikförvaltningar runt om i världen har inte sällan aktiva eller passiva program att bevara sin historia, även i körbart skick.
SL/TF/SLL/RS verkar inte tillhöra denna skara.
Genius on call
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1551
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vill SL skrota T-veterantåget?

Inlägg av mjtag »

Hechtwagen skrev:Han som skrev här förut hävdade att SL skulle skrota museietåget omedelbart efter jubileet år 2000 så det har vi hört i över 20 år nu.
Du har säkert rätt.

Att man skulle skrotat tåget direkt efter jubileet år 2000 låter väldigt tveksamt efter att ha genomfört en omfattande renovering av vagnarna. :?

Men i och med att det stått oanvänt så länge så känns det ju väldigt tveksamt om det kommer ut i trafik igen. Om SL brydde sig om tåget borde dom väl ha agerat för länge sedan så tågets framtid är ännu osäker som sagt, men vi får se.

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1480
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Vill SL skrota T-veterantåget?

Inlägg av Karsten »

Hur ser det ut i upphandlingsdokumenten för tunnelbanans kommande trafikuppdrag? Ingår det kanske i någon form skyldigheter att hålla museivagnar i drift, likt upplägget på linje 7?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3082
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vill SL skrota T-veterantåget?

Inlägg av Hechtwagen »

Karsten skrev:Hur ser det ut i upphandlingsdokumenten för tunnelbanans kommande trafikuppdrag? Ingår det kanske i någon form skyldigheter att hålla museivagnar i drift, likt upplägget på linje 7?
Ha! Ha! Ha! Ha! Ha! .......
Lennart Petersen
Inlägg: 3099
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Vill SL skrota T-veterantåget?

Inlägg av Lennart Petersen »

Hechtwagen skrev:
Karsten skrev:Hur ser det ut i upphandlingsdokumenten för tunnelbanans kommande trafikuppdrag? Ingår det kanske i någon form skyldigheter att hålla museivagnar i drift, likt upplägget på linje 7?
Ha! Ha! Ha! Ha! Ha! .......
En skrattsalva. Men någon är väl juridisk ägare till museivagnarna ?
Och dom står på spår i T-banan. Eftersom MTR disponerar T-banans infrastruktur så bör det väl rimligtvis finnas ett avtal någonstans om hur vagnarna ska ställas upp.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vill SL skrota T-veterantåget?

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
Hechtwagen skrev:
Karsten skrev:Hur ser det ut i upphandlingsdokumenten för tunnelbanans kommande trafikuppdrag? Ingår det kanske i någon form skyldigheter att hålla museivagnar i drift, likt upplägget på linje 7?
Ha! Ha! Ha! Ha! Ha! .......
En skrattsalva. Men någon är väl juridisk ägare till museivagnarna ?
Och dom står på spår i T-banan. Eftersom MTR disponerar T-banans infrastruktur så bör det väl rimligtvis finnas ett avtal någonstans om hur vagnarna ska ställas upp.
Och det vore väl inte orimligt att man i kommande upphandling lägger in att museitåget skall kunna köras mellan ordinarie tåg ett specificerat antal söndagar. Vem som sen ska hålla med utbildad personal etc. är ju en annan fråga. I Berlin körs ju museitåg, åtminstone på S-bahn, emellanåt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1551
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vill SL skrota T-veterantåget?

Inlägg av mjtag »

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev:
Hechtwagen skrev:
Ha! Ha! Ha! Ha! Ha! .......
En skrattsalva. Men någon är väl juridisk ägare till museivagnarna ?
Och dom står på spår i T-banan. Eftersom MTR disponerar T-banans infrastruktur så bör det väl rimligtvis finnas ett avtal någonstans om hur vagnarna ska ställas upp.
Och det vore väl inte orimligt att man i kommande upphandling lägger in att museitåget skall kunna köras mellan ordinarie tåg ett specificerat antal söndagar. Vem som sen ska hålla med utbildad personal etc. är ju en annan fråga. I Berlin körs ju museitåg, åtminstone på S-bahn, emellanåt.
Instämmer här. Så länge tåget inte ingår i trafikuppdraget har väl inte aktuell operatör någon skyldighet att köra tåget eller ens bry sig om det så man kan ju hoppas på att det på något sätt ingår i nästa upphandling. Tåget kan väl inte stå i evigheter utan att användas men samtidigt har jag sett bilder på transporter av vagnarna på Instagram, men jag vet inte anledningarna till transporterna. Hoppas verkligen det blir någon lösning snart så man kan få åka med tåget, även om förhoppningarna är låga. :roll:

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Klfh
Inlägg: 87
Blev medlem: torsdag 08 december 2011 18:41
Ort: Sthlm

Re: Vill SL skrota T-veterantåget?

Inlägg av Klfh »

Lite kuriosa: Senast muiseetåget motionerades var i samband med inspelningen av filmen Flykten till framtiden, hösten 2015.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=zVZTZe9AtzY
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Vill SL skrota T-veterantåget?

Inlägg av roggek »

Klfh skrev:Lite kuriosa: Senast muiseetåget motionerades var i samband med inspelningen av filmen Flykten till framtiden, hösten 2015.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=zVZTZe9AtzY
Att motionera omformarna för innerbelysningen, skaka lite på (den antagligen väldigt avancerade) filmkameran (i en gyro?) med lite "ljuseffekter" utanför vagnsfönstren, kallar i alla fall inte jag för att "motionera museitåget"...
Inte med dagens avancerade filmteknik, då i princip allt är möjligt...

Tror knappast att tåget rullade "för egen maskin" under filminspelningen. men motbevisa mig gärna!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Klfh
Inlägg: 87
Blev medlem: torsdag 08 december 2011 18:41
Ort: Sthlm

Re: Vill SL skrota T-veterantåget?

Inlägg av Klfh »

roggek skrev:
Klfh skrev:Lite kuriosa: Senast muiseetåget motionerades var i samband med inspelningen av filmen Flykten till framtiden, hösten 2015.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=zVZTZe9AtzY
Att motionera omformarna för innerbelysningen, skaka lite på (den antagligen väldigt avancerade) filmkameran (i en gyro?) med lite "ljuseffekter" utanför vagnsfönstren, kallar i alla fall inte jag för att "motionera museitåget"...
Inte med dagens avancerade filmteknik, då i princip allt är möjligt...

Tror knappast att tåget rullade "för egen maskin" under filminspelningen. men motbevisa mig gärna!
Motbevisa och motbevisa... Jag var personligen på plats i Zinkensdamm under två nätter och såg tåget köra ett par vändor fram och tillbaks in i tunneln mot HOT. Tåget gick för egen maskin från uppställningen i RI till NA natten innan inspelningen och sedan för egen maskin upp till inspelningsplatsen i ZID. Några vändor fram och tillbaks på norrspåret för att få scener med rullande tåg, ett par dörrmanövrar för på- och avstigningsscener, tillbaks till NA och sedan till RI natten därefter.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3082
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vill SL skrota T-veterantåget?

Inlägg av Hechtwagen »

Klfh skrev:Lite kuriosa: Senast muiseetåget motionerades var i samband med inspelningen av filmen Flykten till framtiden, hösten 2015.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=zVZTZe9AtzY

Nej! Var har du fått det ifrån?
Det kördes inga C2 i samvand med den iispelningen. Och inga vagnar ur veterantåget som tråden handlar om syns i trailern du länkar till eller i filmen.
Senast redigerad av Hechtwagen den onsdag 09 juni 2021 1:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3082
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vill SL skrota T-veterantåget?

Inlägg av Hechtwagen »

..
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3082
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vill SL skrota T-veterantåget?

Inlägg av Hechtwagen »

Klfh skrev:
roggek skrev:
Klfh skrev:Lite kuriosa: Senast muiseetåget motionerades var i samband med inspelningen av filmen Flykten till framtiden, hösten 2015.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=zVZTZe9AtzY
Att motionera omformarna för innerbelysningen, skaka lite på (den antagligen väldigt avancerade) filmkameran (i en gyro?) med lite "ljuseffekter" utanför vagnsfönstren, kallar i alla fall inte jag för att "motionera museitåget"...
Inte med dagens avancerade filmteknik, då i princip allt är möjligt...

Tror knappast att tåget rullade "för egen maskin" under filminspelningen. men motbevisa mig gärna!
Motbevisa och motbevisa... Jag var personligen på plats i Zinkensdamm under två nätter och såg tåget köra ett par vändor fram och tillbaks in i tunneln mot HOT. Tåget gick för egen maskin från uppställningen i RI till NA natten innan inspelningen och sedan för egen maskin upp till inspelningsplatsen i ZID. Några vändor fram och tillbaks på norrspåret för att få scener med rullande tåg, ett par dörrmanövrar för på- och avstigningsscener, tillbaks till NA och sedan till RI natten därefter.
Fast det var ju inga C2 i det tåget som du såg då utan andra gröna tunnelvagnar.

Och för er som undrar så är C2-interiörbimderna i filmen tagna i C2 2417 inne på Spärvägsmuseet och den vagnen ingår inte i tågsättet tråden avhandlar.

Så tåget tråden handlar om är överhuvudtaget inte med i filmen. Vet man hur C2 ser ut så ser man ju klart och tydligt att det inte är C2 man ser utsidorna av i filmen.
Senast redigerad av Hechtwagen den onsdag 09 juni 2021 1:25, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3082
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vill SL skrota T-veterantåget?

Inlägg av Hechtwagen »

..
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2543
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Vill SL skrota T-veterantåget?

Inlägg av roggek »

Klfh skrev: Motbevisa och motbevisa... Jag var personligen på plats i Zinkensdamm under två nätter och såg tåget köra ett par vändor fram och tillbaks in i tunneln mot HOT. Tåget gick för egen maskin från uppställningen i RI till NA natten innan inspelningen och sedan för egen maskin upp till inspelningsplatsen i ZID. Några vändor fram och tillbaks på norrspåret för att få scener med rullande tåg, ett par dörrmanövrar för på- och avstigningsscener, tillbaks till NA och sedan till RI natten därefter.
Personligen känner jag Ulf Malmros, det säger väl en hel del om att vi sitter och tvärljuger rätt friskt i denna tråd... :roll:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2507
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Vill SL skrota T-veterantåget?

Inlägg av Per Lind »

När vi besökte Sovjetunionen på 80-talet frågade jag lokalguiden varför dom hade så många slott kvar eftersom de representerar något kommunister avskyr?
Svaret blev att omedelbart efter revolutionen började man riva slott och herresäten men snabbt kom man på att "utan historien ingen framtid".
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3082
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vill SL skrota T-veterantåget?

Inlägg av Hechtwagen »

Man undrar ju varför det var så viktigt att skrota den C4 man hade sparat! Så ont om plats kan de ju inte vara i tunnelbanan. Ev C4 hade varit väldigt intressant att spara och även en C5 och C6.

Vi talar totalt inte ens om ett åttavagnarståg.

Köpenhamn sparade två fullängds S-tåg av 70-talsmodell när de slopades, SL sparade en hytt av en X1...

Tror faktiskt ansvariga för spårvägsmuseet bara ser C2-tåget som en kostnad och ett problem och det är ju inte ett museieobjekt utan ett veterantåg, skrotar man det så blir man av med massa problem.

Fråga: skulle det få plats/gå att köra in i Brommahallen där Spårvägsmuseet har sitt förråd?
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1551
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vill SL skrota T-veterantåget?

Inlägg av mjtag »

Hejsan!

Då jag ogillar spekulationer så har jag nu haft mejlkontakt med Spårvägsmuseets ledning för att få deras syn på saken och erhållit följande svar som jag citerar nedan.
Eva Ramberg, museichef Spårvägsmuseet skrev:
Vagnarna ska bevaras enligt beslut från förvaltningschefen. Min vilja är att det ska underhållas och köras med en viss regelbundenhet, framöver.
Spårvägsmuseet är alltså positiva till vagnarna och dess användning men för tillfället är dom fullt upptagna med nya museet och magasinering av sådant som inte får plats där och har ingen direkt plan för t-veterantåget just nu och även om hennes svar är positivt så ropar jag inte hej förrän jag ser att något händer. Lite hopp kan man ha kvar nu i alla fall.

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Skriv svar