28-29 mars 2000 hade jag dubbelfridag, tisdag-onsdag som man hade var tredje vecka på detta schema.
Torsdag 30 mars 2000 var tjänsten som följer:
3411 7.47
9704 15.31-15.53
9702 VY 15.53-15.58
29/73 VY 20 16.18-18.31 10 VY Verkiig sluttid 19.13+10 VY rasten förskjuten
9704 18.41-19.03
9403 19.45-24.00 Anm TLC
Ännu en helt vanlig dag på bana 1 alltså.
För 20 år sedan (ingen bild)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Fredag 31 mars 2000 var en variant på samma tema, med snarlikt utfall:
3410 7.47
9704 15.21-15.43
9702 VY 15.43-15.48
29/72 VY 20 16.08-18.21 10 VY Verkiig sluttid 19.16+10 VY rasten förskjuten
9704 18.31-18.53
9403 19.40-23.55 Anm TLC Påhugg 1: 19/31 Alv N 20.47-21.02 10 VY
Liksom föregående dag en kraftig försening, nästan en timme denna gång. Troligtvis såg jag bakljusen på tåget framför mig senast när jag stannade vid Ängbyplan, fick första tågkänningen i ATP strax före Brommaplan, vilket sedan övergick i regelrätt krypkörning från viadukten över Drottningholmsvägen vid Alviksplan fram till signal 183 under Johanneshovsbron. Då var nog förseningen över 10 minuter vid ankomst till Högdalen, och mitt tåg fick fortsätta till Hagsätra och avgå i läget för nästa linje 19. Sedan blev jag nog ytterligare lika försenad på vägen genom stan varvid jag även från Hässelby fick ersätta ordinarie linje 19 tillbaka till Vällingby, där jag sedan fick gå fram och tillbaka längs tåget för att kolla att det var tomt innan jag körde in i hallen.
3410 7.47
9704 15.21-15.43
9702 VY 15.43-15.48
29/72 VY 20 16.08-18.21 10 VY Verkiig sluttid 19.16+10 VY rasten förskjuten
9704 18.31-18.53
9403 19.40-23.55 Anm TLC Påhugg 1: 19/31 Alv N 20.47-21.02 10 VY
Liksom föregående dag en kraftig försening, nästan en timme denna gång. Troligtvis såg jag bakljusen på tåget framför mig senast när jag stannade vid Ängbyplan, fick första tågkänningen i ATP strax före Brommaplan, vilket sedan övergick i regelrätt krypkörning från viadukten över Drottningholmsvägen vid Alviksplan fram till signal 183 under Johanneshovsbron. Då var nog förseningen över 10 minuter vid ankomst till Högdalen, och mitt tåg fick fortsätta till Hagsätra och avgå i läget för nästa linje 19. Sedan blev jag nog ytterligare lika försenad på vägen genom stan varvid jag även från Hässelby fick ersätta ordinarie linje 19 tillbaka till Vällingby, där jag sedan fick gå fram och tillbaka längs tåget för att kolla att det var tomt innan jag körde in i hallen.
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Lördag 2000-04-01
Tills. 6.30
9424 15.00 - 21.30
P1. 19/34 Alv S 15.37 - 17.47
Tills. 6.30
9424 15.00 - 21.30
P1. 19/34 Alv S 15.37 - 17.47
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Söndag 2000-04-02
Tills. 6.00
9424 Alv 14.00-22.00 Anm Tx
P1. Vbyte 18/4 Abb 15.07
P2. Vbyte 17/23 Åkh 15.54
P3. 17/20 Gup S 17.33-19.13
Här var det tydligen lite bråttom för anteckningarna är inte fullständiga med förflyttningar och allt. Men jag kan nog förklara ändå.
Linje 18 gick ju Fas-Alv så vagnbytet gick till så att jag gjorde i ordning 2 eller 6 vagnar (det var ju söndag) och körde ut i ”rätt lucka” och sedan möttes vi vid Abrahamsberg och bytte plats med varann och jag körde tillbaka till Vällingby.
Sedan gjorde jag tydligen ytterligare ett vagnbyte på linje 17. Kanske gjordes det vi idag kallar en fleet check på någon vagntyp.
Sen var det väl nån gullmarsplansförare som blev så trött i huvet av allt prat i radion som man inte hade räknat med på en söndag och tagit permis sista varvet.
Tills. 6.00
9424 Alv 14.00-22.00 Anm Tx
P1. Vbyte 18/4 Abb 15.07
P2. Vbyte 17/23 Åkh 15.54
P3. 17/20 Gup S 17.33-19.13
Här var det tydligen lite bråttom för anteckningarna är inte fullständiga med förflyttningar och allt. Men jag kan nog förklara ändå.
Linje 18 gick ju Fas-Alv så vagnbytet gick till så att jag gjorde i ordning 2 eller 6 vagnar (det var ju söndag) och körde ut i ”rätt lucka” och sedan möttes vi vid Abrahamsberg och bytte plats med varann och jag körde tillbaka till Vällingby.
Sedan gjorde jag tydligen ytterligare ett vagnbyte på linje 17. Kanske gjordes det vi idag kallar en fleet check på någon vagntyp.
Sen var det väl nån gullmarsplansförare som blev så trött i huvet av allt prat i radion som man inte hade räknat med på en söndag och tagit permis sista varvet.

Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Måndag 2000-04-03 fridag.
Tisdag 2000-04-04 tj 3305 7.31/12.03
29/58 VY 20 07.08-08.26 10 HÖ
9403 HÖ 08.36-09.15 Anm Vm
9403 Gup/HÖ 13.47-14.39 Anm Tx
9704 14.39-15.02
9702 15.02-15.07 Anm Vm
29/62 HÖ 20 15.27-18.41 10 VY
Ja det här var ju förstås en av favoriterna, 12 timmar i omloppstid och fem timmars rast på andra sidan stan. Tydligen fick jag påbörja min reserv på eftermiddagen vid Gullmarsplan i stället för Högdalen i alla fall, detta förlängde tillfälligt mitt liv med 22 minuter.
Eftermiddagskörningen var ovanligt lång på den här tjänsten, ankommande 29:or till Hässelby gick oftast in till hallen men tur 62 gick tydligen ett varv till till Högdalen.
Tisdag 2000-04-04 tj 3305 7.31/12.03
29/58 VY 20 07.08-08.26 10 HÖ
9403 HÖ 08.36-09.15 Anm Vm
9403 Gup/HÖ 13.47-14.39 Anm Tx
9704 14.39-15.02
9702 15.02-15.07 Anm Vm
29/62 HÖ 20 15.27-18.41 10 VY
Ja det här var ju förstås en av favoriterna, 12 timmar i omloppstid och fem timmars rast på andra sidan stan. Tydligen fick jag påbörja min reserv på eftermiddagen vid Gullmarsplan i stället för Högdalen i alla fall, detta förlängde tillfälligt mitt liv med 22 minuter.
Eftermiddagskörningen var ovanligt lång på den här tjänsten, ankommande 29:or till Hässelby gick oftast in till hallen men tur 62 gick tydligen ett varv till till Högdalen.
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Vänta nu, jag är ju en dag fel!
2000-04-05 Tills. 6.49
9702 VY 06.04-06.09 Anm Vm
28/44 VY 20 06.29-09.26 10 VY Ej ut
9704 09.36-09.58
9413 Alv 10.40-14.15 Anm Tx
9704 14.15-14.37
28/44 skulle alltså enligt tidtabellen egentligen gå två varv till Hökarängen, men fungerade i stället som reservtåg. Just tur 44 åkte nog oftast ut till bryggan Hötorget och stod där tills det blev problem i trafiken (vilket det alltid blev), men just den här dagen var det tydligen redan vid halv sju-tiden så illa att jag fick stanna i hallen. Därmed undvek jag elegant alla störningar i trafiken och slapp skriva övertid.
Med dagens uttryck skulle man kunna säga att linje 28 jobbade hemifrån, i stället för att vara ute på spåren och orsaka trängsel
2000-04-05 Tills. 6.49
9702 VY 06.04-06.09 Anm Vm
28/44 VY 20 06.29-09.26 10 VY Ej ut
9704 09.36-09.58
9413 Alv 10.40-14.15 Anm Tx
9704 14.15-14.37
28/44 skulle alltså enligt tidtabellen egentligen gå två varv till Hökarängen, men fungerade i stället som reservtåg. Just tur 44 åkte nog oftast ut till bryggan Hötorget och stod där tills det blev problem i trafiken (vilket det alltid blev), men just den här dagen var det tydligen redan vid halv sju-tiden så illa att jag fick stanna i hallen. Därmed undvek jag elegant alla störningar i trafiken och slapp skriva övertid.
Med dagens uttryck skulle man kunna säga att linje 28 jobbade hemifrån, i stället för att vara ute på spåren och orsaka trängsel
