För 20 år sedan (ingen bild)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

För 20 år sedan (ingen bild)

Inlägg av daniel_s »

I ett annat ärende tittade jag i gamla anteckningar och fick plötsligt för mig att skriva av min tjänst idag för 20 år sedan. Bara för det hade jag just denna dag inte någon numrerad tjänst utan en s k tillsättning, ihopplockad av personalplaneraren.

Anteckningarna lyder sålunda:
Tills. 7.51
17/29 VY 22 20 06.40-09.59 2 Alv.
9413 Alv 10.45-14.55

Alltså 20 minuters påtid, ut från Vällingby och två gånger till Skarpnäck, sedan avlöst vid Alvik med 44 minuter obetald rast, och sedan reservtjänst. Jag fick ett påhugg kl 11.15-13.15, uppenbarligen pga tidigare signalfel, vilket vid denna tid hörde till det normala på bana 1.

Kanske vill någon annan bidra med sina anteckningar från samma dag, eller varför inte idag för t ex 30 eller 40 år sen?
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: För 20 år sedan (ingen bild)

Inlägg av Harald »

För 50 år sedan var den 7 mars också en söndag. Jag hade fridag. Det var ju trevligt för mig då, men kanske inte så intressant nu. :|
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: För 20 år sedan (ingen bild)

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:För 50 år sedan var den 7 mars också en söndag. Jag hade fridag. Det var ju trevligt för mig då, men kanske inte så intressant nu. :|
50 år är ju ännu bättre! Fridagar räknas också, men det blir förstås mer intressant när nästa arbetsdag dyker upp!
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: För 20 år sedan (ingen bild)

Inlägg av Harald »

Tyvärr hade jag bara skrivit upp tjänstens nummer i almanackan. Jag hade nog tjänsterna i andra anteckningar, som om jag har dem kvar i alla fall inte låg på samma ställe som almanackorna. Men vi kan väl ta 51 år sedan då. Den 7 mars 1970 var en lördag. Jag hade tjänst 1825:
18/5/E VäbC 5.52-9.57
18/5/E Väb 12.08-12.28
18/11/E Väb 13.21-15.32
10 min påtid
7.39
7 timmar enmanstillägg
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: För 20 år sedan (ingen bild)

Inlägg av LÅ1 »

Svårtytt för den som aldrig jobbat i SL-trafiken.

När det gäller 50 år bakåt, eller framåt, i tiden så är ett visst datum samma veckodag. Man fyller 50 på samma veckodag som man är född. Det gäller inte de som upplevt att ett skottår hoppas över, vilket sker nästa gång år 2100.

Men en tanke slog mig. De senaste 20 åren, eller så, har väl många använt elektroniska kalendrar. Jag undvek dem för att jag ville ha mina handskrivna kalendrar kvar. Jag undrar om de som använt elektroniska kalendrar har dem kvar och i användbart skick så att man kan få ut informationen. Tvivlar på det. Sedan finns det förstås också sådana som slänger sina fickdagböcker när året är slut. Men jag tror att elektroniska kalendrar har minskat i användning. Eller så har funktionen flyttat in i telefonen.

TILLÄGG
Ovanstående text om veckodagar och 50 år stämmer inte. Se vidare i tråden!
Senast redigerad av LÅ1 den måndag 08 mars 2021 8:20, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: För 20 år sedan (ingen bild)

Inlägg av daniel_s »

LÅ1:
Du tänker nog lite fel om 50-årsdagarna. En normal 50-årsperiod innehåller antingen 18262 = 2608*7+6 dagar eller 18263 = 2609*7 dagar beroende på om den 29 februari infaller 12 eller 13 gånger under perioden.

Tjänsterna är inte så svårtydda egentligen. Ska försöka förklara det viktigaste!

På Haralds tid tillämpade man tydligen fortfarande det "gamla" skrivsättet från spårvägstiden, "Väb C" betyder alltså avlösning vid Vällingby station mot centrum och bara "Väb" att det var avlösning åt andra hållet, i detta fall mot Hässelby som linje 11 (idag 17) gick till. "VY" som förekommer i mina tjänster är Vällingbydepån, som på Haralds tid hette Sp eller Sph (Spångahallen). "Alv" är förstås Alvik och N resp S är riktningen.

Det var allt en besynnerlig tjänst Harald hade, en 10-timmarstjänst med 2 timmar obetald rast mitt i på en lördag, men det sammanhänger kanske med att lördagar i någon mån fortfarande var arbetsdagar?

Nu tar vi dagens tjänst, år 2001:

3102 7.45
18/9 VY 5 04.53-08.06 Alv Anm Vm
19/33 Alv N 08.24-09.07 2
18/8 Alv N 09.55-12.55
9704 12.57-13.19

5:an efter "VY" betyder att det är 5 minuters påtid; någon annan förväntades alltså ha iordningställt tåget, vilket skulle kontrolleras på en lista i samband med anmälan till vagnmästaren (Anm Vm). "Alv" efter 8.06 betyder att jag blir avlöst vid Alvik (hade det inte stått något hade jag hamnat i Vy igen).
2:an efter 9.07 är ännu en påtidsmarkering, man fick alltså betalt 2 minuter in i rasten enligt då gällande avtal.
"9704" är förflyttningen tillbaka till depån där tjänsten började, man fick exakt 22 minuter för detta med början 2 minuter efter avlösning. Att tåget tillbaka gick först 13.02 togs det ingen hänsyn till.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: För 20 år sedan (ingen bild)

Inlägg av LÅ1 »

Jag har vid ett par tillfällen hört att man fyller 50 på samma veckodag som man är född. Godtrogen som man är så har jag accepterat det utan att reflektera. Men för att det ska stämma så måste ju 50 vara delbart med 4, vilket det inte är. Det stämmer rimligen för hälften av slumpvisa valda 50-årsperioder.

Till tjänstgöringslistor
daniel_s skrev: Nu tar vi dagens tjänst, år 2001:

3102 7.45
18/9 VY 5 04.53-08.06 Alv Anm Vm
19/33 Alv N 08.24-09.07 2
18/8 Alv N 09.55-12.55
9704 12.57-13.19

5:an efter "VY" betyder att det är 5 minuters påtid; någon annan förväntades alltså ha iordningställt tåget, vilket skulle kontrolleras på en lista i samband med anmälan till vagnmästaren (Anm Vm). "Alv" efter 8.06 betyder att jag blir avlöst vid Alvik (hade det inte stått något hade jag hamnat i Vy igen).
2:an efter 9.07 är ännu en påtidsmarkering, man fick alltså betalt 2 minuter in i rasten enligt då gällande avtal.
"9704" är förflyttningen tillbaka till depån där tjänsten började, man fick exakt 22 minuter för detta med början 2 minuter efter avlösning. Att tåget tillbaka gick först 13.02 togs det ingen hänsyn till.
Nu gör jag ett försök att tolka tjänsten:
3102 7.45
Jag gissar att tjänsten heter 3102 och att arbetstiden är 7 tim och 45 minuter.

18/9 VY 5 04.53-08.06 Alv Anm Vm
18/9 är förmodligen linje 18, tur 9 och du kör efter turlista från kl 4.53 till 08.06. Och kliver sedan av tåget vid Alvik. Där har du 18 minuter på dig tills det är dags att ta över nästa tåg

19/33 Alv N 08.24-09.07 2
Klockan 08.24 tar du över linje 19 tur 33 norrgående i Alvik. Det tåget kör du till klockan 09.07 men får betalt till 09.09. Efter 09.09 är det rast till 09.55, alltså 46 minuter.

18/8 Alv N 09.55-12.55
09.55 tar du över 18 tur 8 också vid Alvik norr ut och kör det tåget tills klockan 12.55

9704 12.57-13.19
9704 är en kod för förflyttning. Förflyttningen beräknades teoretiskt starta 12.57 och vara avslutad 13.19.

Från 04.53 till 13.09 är det 8 timmar och 16 minuter. Av dem är 7 timmar och 45 minuter arbetstid och resterande 31 minuter är rast, enligt min inledande gissning. Men jag får det till att vara en timma och 4 minuter "hål" i schemat. Så jag får inte riktigt ihop det.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: För 20 år sedan (ingen bild)

Inlägg av daniel_s »

Den betalda tiden var 4.48-9.09 och 9.55-13.19 = 7 h 45 min. I övrigt var det korrekt!
LÅ1 skrev:Jag har vid ett par tillfällen hört att man fyller 50 på samma veckodag som man är född. Godtrogen som man är så har jag accepterat det utan att reflektera. Men för att det ska stämma så måste ju 50 vara delbart med 4, vilket det inte är. Det stämmer rimligen för hälften av slumpvisa valda 50-årsperioder.
Det stämmer helt enkelt för de 50-årsperioder som börjar när det är högst två år kvar tills det blir 29/2. Då hinner man få med 13 sådana ”extradagar” i perioden. (Jag uttrycker mig lite knöligt eftersom skottdagen under många år var 24/2 och inte 29/2 som den är numera.)
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: För 20 år sedan (ingen bild)

Inlägg av Harald »

Söndag 8 mars 1970
Tjänst 1815
18/6/E Sph 5.39-8-13
18/9/E Väb C 8.43-12.56
15 minuter påtid
Summa 7.02
7 timmar enmanstillägg

Enmansbetjäning av tåg om högst fyra vagnar infördes den 18 oktober 1965. Från det datumet var linjerna på bana 1:
11 Vällingby-Bagarmossen
18 Hässelby-Farsta
19 Odenplan-Hagsätra
28 Alvik-Hökarängen
29 Åkeshov-Högdalen

1970 förlängdes linje 19 till Alvik, linje 28 till Åkeshov och linje 29 avkortades till Odenplan. Tidvis förekom även en linje 27 Alvik/Åkeshov-Gullmarsplan som förstärkning mitt på dagen.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3070
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: För 20 år sedan (ingen bild)

Inlägg av Stefan Widén »

För 40 år sedan

7-9 jobba
9-9.30 Obetald rast
9.30-11 Jobba
11-11.15 obetald rast
11.15-13 jobba
13-13.30 obetald rast
13.30-16 jobba

Schema för den ärofyllda funktionen Rör-Mok.

:D :D :D
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: För 20 år sedan (ingen bild)

Inlägg av 1 »

Kul tråd som speglar flydda tider!

Tillåt mig att få representera bussidan, kanske inte ett "jämt årtal", utan för 65 år sedan, nästan på dagen; tisdagen den 9 mars 1956. Måhända kan en "bild" kompensera för detta:
BSBV-tj-13.jpg
BSBV-tj-13.jpg (100.09 KiB) Visad 3016 gånger
Tjänst 13 var min "favvo-tjänst"; då den innehöll tre olika vagntyper, roliga linjer samt möjligheter till läxläsning.
BSBV---Björknäsgaraget-x.jpg
BSBV---Björknäsgaraget-x.jpg (46.65 KiB) Visad 3016 gånger
Samtidigt var jag kommenderingens favvo, eftersom de kunde lita på att jag garanterat stämplade in i arla morgonstund vid femtiden.

Vi plockade ut en 150-vagn (spring) som var förarnas favorit med sin kraftiga motor (vid Borgmästargatan väntade en fullastad och tung släpvagn) och gjorde en halvsväng på "Spiken" (linje 1 från Centralplan).
BSBV---150-vagn-x.jpg
BSBV---150-vagn-x.jpg (75.53 KiB) Visad 2886 gånger
Förutom släpet väntade några kärror med morgontidningar, småpaket och postsäckar. Hade jag tur var det inte så många passagerare på avgången på linje 19 till Stavsnäs, varför jag kunde sortera tidningar m.m. på de tomma sätena.

Den här turen var en tidig variant av "Pressens Morgontjänst". Att stanna vid hållplatserna var bara för amatörer. Föraren saktade in och öppnade bakdörren där jag sedan hivade ut tidningarna. Efter mycket träning och noga beräknad projektilbana i bussens färdriktning hamnade blaskorna oftast riktigt snyggt vid hållplatsstolpen.

I avvikande fall, satt det en röd lapp på stämpelkortet "Personalavdelningen vill prata med 1402". Prenumeranterna uppskattade understundom inte att plocka upp sin morgontidning ur ett vattenfyllt dike.

Under resan mot Stavsnäs matade vi även andra linjer med passagerare, vilket krävde en flora av lösa pappskyltar och de eländiga "övergångssedlarna" där använda kontantbiljetters nummer skulle noteras för att möjliggöra kontroll.

Som framgår av tjänsten, väntade i Gustavsberg bussar linje 20/21 Eknäs/Tranarövägen, 18 Saltarö samt linje 16/25 Lillsved/Stenslätten. Vid garaget i Grisslinge övergång till linje 15 Kalvsvik;
BSBV-Grisslingegaraget.jpg
BSBV-Grisslingegaraget.jpg (97.81 KiB) Visad 2886 gånger
Vi fortsätter till Ramsmoraviken där passagerare skulle visas till färjan över till Djurö där bussen på linje 29 Sollenkroka väntade. Mycket att hålla i huvudet för en 16-årig kondis. Som även förväntades göra honnör när de galant uniformerade postiljonerna utefter linjesträckorna kvitterade "förpassningssedlarna" vid utbyte av postsäckar.

Uppehållet vid Ramsmoraviken kunde ta tid när massor av gods framför allt till butikerna på Djurö och Vindö skulle lastas ut och varje fraktsedel kontrolleras och signeras. Ni kan inte ana hur tunga köttlådorna var. Och i nutid med obruten "kylkedja" vill man nog inte ens "ana" vad som pågick inne i de understundom läckande trälådorna. När det gäller "tunggods" var nog min fasa när landsortsbiograferna bytte repertoar och de blytunga paketen med filmrullar skulle baxas in i bagagerummet.

Nere i Stavsnäs Vinterhamn väntade SÅA:s båt till Södermöja (Söa) samt ankommande båt från Sandhamn och vissa dagar Nämdö.

Sedan var det att dra järnet tillbaka med regleringstid 08:00 i Gustavsbergs Hästhagen. Föraren körde sedan ner vagnen till parkeringen på Katarinavägen och avslutade sitt förmiddagspass.

Jag som konduktör fick redovisa min kassa och fylla på med rabatt- och kontantbiljetter och leta upp en förare från tjänst 3 som just lastat en 170-vagn plattformen full med gods till 09:15-turen linje 12 Lagnö Brygga. Här väntade på oss båten till Tynningö.

Att de stora 170-vagnarna gick på en medellång linje var det enstaka undantaget. Men uppskattades när jag kunde pusta ut i det bekväma konduktörsbåset och läsa friexemplaret av Dagens Nyheter.

Kl. 10:30 blir vi avlösta vid Centralplan av tj 15 och jag stämplar ut 10:40.

Åker hem till Finntorp för lunch och en liten lutare.

"ev v i St" inträffar inte så ofta, eftersom andra delen av tjänsten skall köras med någon av "Den Sanne Diggarens" absoluta favoriter; en icke ombyggd Scania/Boxer ur 90-serien där den enda pass.-dörren sitter på mitten. Och de var väl milt skrivet inte i bästa kondition och sparades för nästan larvigt korta linjer.
BSBV - Borgmästargatan.jpg
BSBV - Borgmästargatan.jpg (115.17 KiB) Visad 3016 gånger
Vi började med ett varv på linje 8 Vikdalen/Augustendal samt därefter två svängar på linje 2 Duvnäs. Sista varvet slutar vid Duvnäsvägen där vi överlämnar passagerarna till linje 1 från Centralplan.

Sedan tomma till Björknäs med ett stopp vid bränslepumpen.

Jösses, trots att jag ansträngde mig blev det en lång litania. Tack för att Ni hängde kvar.

Hälsar / 1402 Lena
Senast redigerad av 1 den tisdag 09 mars 2021 12:54, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: För 20 år sedan (ingen bild)

Inlägg av daniel_s »

Tack 1, mycket intressant och extra stilpoäng för bilden!

Idag för 20 år sedan hamnade jag tydligen på Lidingöbanan.

2121 8.16
2210/2 Aga>R 5 0534-0640>Skä>0901 2 Aga
2210/1 Aga>G 0951-1324
2210/3 Aga>G 1331-1431 2

2210 var koden för konduktörstjänst.
Anteckningen >Skä> är nog min egen förenkling av det faktum att jag skulle byta tåg varje gång jag kom till Skärsätra, en personalbesparande lösning som gjorde att tre konduktörer räckte till fem trevagnståg i 10-minuterstrafiken.

Jag åkte alltså med tåg 2 mot Ropsten kl 5.34, där vi spetsvände och körde ett varv på 45 minuter. Det var snabba ryck på tidiga morgonen! Sedan pendlade jag alltså fram och tillbaka mellan Ropsten och Skärsätra var 30:e minut till 8.40 (tror jag) och kom sedan till Aga 9.01 vilket bör vara från Ropsten. Edit: Det tåget togs nog ur trafik vid Aga, annars får jag inte ihop tidtabellen. Tacksam för kompletteringar.

Efter rasten flöt sedan resten av dagen på i en lugnare 20-minuterstrafik.
Senast redigerad av daniel_s den tisdag 09 mars 2021 12:17, redigerad totalt 1 gånger.
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: För 20 år sedan (ingen bild)

Inlägg av Harald »

Måndag 9 mars 1970 hade jag en tillsättning:
849 Fhp 1.00-3.00
403 Bmh 3.00-6.40

849 var koden för backningsövervakare eller vad den officiella benämningen nu var. Jag skulle stå i bakhytten och hålla uppsikt medan tåget backade genom övergångsväxlarna som låg mellan Sankt Eriksplan och Sankt Eriksbron. 403 var reservtjänst för att fylla ut arbetstiden.
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: För 20 år sedan (ingen bild)

Inlägg av Harald »

10 och 11 mars 1970 hade jag fridag.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: För 20 år sedan (ingen bild)

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Måndag 9 mars 1970 hade jag en tillsättning:
849 Fhp 1.00-3.00
403 Bmh 3.00-6.40

849 var koden för backningsövervakare eller vad den officiella benämningen nu var. Jag skulle stå i bakhytten och hålla uppsikt medan tåget backade genom övergångsväxlarna som låg mellan Sankt Eriksplan och Sankt Eriksbron. 403 var reservtjänst för att fylla ut arbetstiden.
Intressant! Dessa koder tycks ha överlevt in på 2000-talet även om 403 blev 9403, 849 blev nog 8349, osv. Just nu hittar jag inte hela listan men jag har en utskrift som visar att reservkoderna var olika beroende på om det var reserv på fast tjänst, reserv planerad av personalplanerare eller reserv tillsatt under trafikdag osv. 9403 var då de utfyllnadsreserver som låg på fast tjänst, men det kan ju ha ändrats däremellan.

I min lista ser jag även att jag hade fridag 10-11 mars 2001.
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: För 20 år sedan (ingen bild)

Inlägg av Harald »

Torsdag 12 mars 1970
1816
28/2/6 Sph 15.57-17.55 Gup
18/13/6 GupC 18.08-19.00
18/13/E HäS 19.00-19.04
18/7/E Väb 19.55-0.39 Sph
Påtid 15+10, summa 8.16, enmanstillägg 5 timmar

Några förklaringar:
De första siffrorna är linje/tur/vagn, vagn 6 betyder förare på tåg med tågvakt, vagn E betyder enmans
Vid Gullmarsplan blir jag avlöst av en söderförare eftersom 28/2 ska gå in till någon av de södra hallarna (Högdalen eller Hammarby). Sedan avlöser jag en söderförare på 18/13 som har gått ut i söder och ska gå in till Spångahallen. Vid Hässelby Strand 19.00 sker bytet från åtta till fyra vagnar.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: För 20 år sedan (ingen bild)

Inlägg av daniel_s »

Måndag 12 mars 2001 då:

Tillsättning 7.20
9413 Alv 12.00-19.20 Anm Tx
9704 1400-1423
17/21 Gup S 1423-1603
9704 1603-1625

Här hade jag alltså en heldagsreserv, planerad av kommendanten, som fick avbrytas för ett påhugg då det fattades en gullmarsplansförare ett varv på linje 17. Sannolikt tog jag spårvagnen tillbaka från Gullmarsplan till Alvik efteråt.
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: För 20 år sedan (ingen bild)

Inlägg av Harald »

Fredag 13 mars 1970
2542
18/11/6 VäbC 14.24-18.40
18/11/E HäS 18.40-18.44
11/8/E Väb 20.10-0.08 Sph
10 minuter påtid, summa 8.28
enmanstillägg 4,5 timmar
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: För 20 år sedan (ingen bild)

Inlägg av daniel_s »

Tisdag 13 mars 2001:

3922 7.37 (?)
28/73 VY 22 20 06.58-09.05 10
9704 09.15-09.37
9403 Alv 10.15-14.15

Enligt anteckningarna var jag misstänksam beträffande tjänstens längd när jag kollade den över telefon. När jag nu efter 20 år kontrollerar tjänstgöringslistan visar det sig att den mycket riktigt var 6.59 i arbetstid och inget annat.

Förvånande nog verkar jag ha kommit in till Vällingbydepån i rätt tid efter morgonrusningen, vilket hörde till ovanligheterna med linje 28. Inte fick jag några påhugg heller så en riktigt lugn vårdag var det uppenbarligen!
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: För 20 år sedan (ingen bild)

Inlägg av Harald »

Lördag 14 mars 1970
1834
18/1/E 18.16-20.28
403 Sph 20.48-22.22
802 Sph 22.37-22.54
18/2/1 HäS 22.54-23.57
01/2/1 Far 23.57-1.09 Sph
10 minuter påtid, summa 7.03
enmanstillägg 2,5 timmar

Detta var en sträcktjänst, alltså en tjänst utan rast men med 20 minuters betald paus. Vagn 1 betydde i tunnelbanan tågvakt och 802 är vagntransport. Jag har kört ut 8 vagnar till Hässelby Strand där de har blivit 18/2. De fyra vagnar som kom dit som 18/2 lämnades kvar för att kopplas ihop med nästa tåg. Vid Farsta har tåget bytt till nattlinjenummer. Det är alltså före förlängningen till Farsta Strand. Jag har skrivit upp en halvtimme övertid också, så tydligen var vi sena in. Det kan ha varit den gången en stolle som jag väckte och ledde ut ur tåget i Hässelby började klänga på fronten när vi skulle köra, slet loss en vindrutetorkare och slog in en ruta. Vi plockade in honom i tåget och rapporterade, så vid Vällingby fick han träffa polisen.
Skriv svar