10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Stora planer för pulsådern genom Huddinge kommun
Eftersom spårtrafiken inte räcker till talas det numera om att göra Huddingevägen sexfilig hela sträckan. Riskerar inte oviljan att bygga ut den stora järnvägen i Stockholm att göra regionen mer bilberoende?
Eftersom spårtrafiken inte räcker till talas det numera om att göra Huddingevägen sexfilig hela sträckan. Riskerar inte oviljan att bygga ut den stora järnvägen i Stockholm att göra regionen mer bilberoende?
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Fastighetsägarna Stockholm, Hyresgästföreningen och Naturskyddsföreningen har idag publicerat rapporten "Framtiden för parkering och nya bostäder". På sidan 21 finns det en karta över antalet personbilar per hushåll i länet. Föga förvånande finns det en korrelation mellan befolkningstäthet och bilinnehav.
Något som däremot kanske inte är helt väntat är att Flemingsberg har ett lägre bilinnehav än stora delar av Stockholms innerstad, trots att kollektivtrafiken i Flemingsberg har en mycket lägre standard. Min favoritjämförelse är linjerna 96 och 791. Den senare har cirka tre gånger fler resenärer, men ändå bara ungefär halva turtätheten. Vissa resenärer har helt enkelt inget val och accepterar därför en lägre standard. SL är väldigt bra på att anpassa standarden till resenärernas förväntningar. I Flemingsberg bor det främst studenter, låginkomsttagare och invandrare.
Men nu finns det andra planer för Flemingsberg. Flemingsberg ska bli Stockholm South Business District. Då duger inte halva turtätheten på en linje med tre gånger fler resenärer. Vad är lösningen? Därom tvista de lärde, men det skulle inte förvåna mig om inspiration hämtas från Arenastaden. Visionen är ju att Flemingsberg ska bli en större version av Arenastaden!
Något som däremot kanske inte är helt väntat är att Flemingsberg har ett lägre bilinnehav än stora delar av Stockholms innerstad, trots att kollektivtrafiken i Flemingsberg har en mycket lägre standard. Min favoritjämförelse är linjerna 96 och 791. Den senare har cirka tre gånger fler resenärer, men ändå bara ungefär halva turtätheten. Vissa resenärer har helt enkelt inget val och accepterar därför en lägre standard. SL är väldigt bra på att anpassa standarden till resenärernas förväntningar. I Flemingsberg bor det främst studenter, låginkomsttagare och invandrare.
Men nu finns det andra planer för Flemingsberg. Flemingsberg ska bli Stockholm South Business District. Då duger inte halva turtätheten på en linje med tre gånger fler resenärer. Vad är lösningen? Därom tvista de lärde, men det skulle inte förvåna mig om inspiration hämtas från Arenastaden. Visionen är ju att Flemingsberg ska bli en större version av Arenastaden!
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Även om jag gärna ser en utbyggnation av järnvägen så undrar jag inte om det finns underlag för att göra Huddingevägen till en motorväg likt Nynäsvägen och Södertäljevägen? Från Södra Länken-anslutningen och nedåt. Givetvis inte genom samhällena, men utanför och runt/under dem. Bästa hade varit om den hade gått till Södertälje med en anslutning till E4an så alla söderifrån inte hade behövt trängas med E20-trafiken till Stockholm.Enceladus skrev:Stora planer för pulsådern genom Huddinge kommun
Eftersom spårtrafiken inte räcker till talas det numera om att göra Huddingevägen sexfilig hela sträckan. Riskerar inte oviljan att bygga ut den stora järnvägen i Stockholm att göra regionen mer bilberoende?
Men det är nog försent nu. Och Förbifarten kanske avlastar en del.
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Det finns säkert underlag i meningen att vägen skulle fyllas upp av trafik. Men är det önskvärt? Nästan hela sträckan från Södra länken till Flemingsberg skulle behöva gå i tunnel om den ska vara motorväg. En enorm investering. De pengarna kan användas bättre på annat håll.Breitspurbahn skrev:Även om jag gärna ser en utbyggnation av järnvägen så undrar jag inte om det finns underlag för att göra Huddingevägen till en motorväg likt Nynäsvägen och Södertäljevägen? Från Södra Länken-anslutningen och nedåt. Givetvis inte genom samhällena, men utanför och runt/under dem. Bästa hade varit om den hade gått till Södertälje med en anslutning till E4an så alla söderifrån inte hade behövt trängas med E20-trafiken till Stockholm.Enceladus skrev:Stora planer för pulsådern genom Huddinge kommun
Eftersom spårtrafiken inte räcker till talas det numera om att göra Huddingevägen sexfilig hela sträckan. Riskerar inte oviljan att bygga ut den stora järnvägen i Stockholm att göra regionen mer bilberoende?
Men det är nog försent nu. Och Förbifarten kanske avlastar en del.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Hmm, stämmer det verkligen? Sträckan Södra Länken-Stuvsta är ju närmast en motorled idag. Med lite planfria korsningar, breddningar & uträtningar så är det en motorväg.twr skrev: Det finns säkert underlag i meningen att vägen skulle fyllas upp av trafik. Men är det önskvärt? Nästan hela sträckan från Södra länken till Flemingsberg skulle behöva gå i tunnel om den ska vara motorväg. En enorm investering. De pengarna kan användas bättre på annat håll.
Stuvsta-Huddinge hade nog krävt en tunnel då vägen där går i ganska tät bebyggelse.
Runt Flemingsberg hade kanske en tunnel krävts precis vid Flemingsbergs Station.
Därefter hade den kunnat följa Grödingebanans sträckning till Södertälje.
Här hade den kunnat gå i ytläge i tämligen obebyggt område. Efter Vårsta kan den ansluta till befintliga Huddingevägen innan den går i en tunnel under Hallsfjärden och ansluter till E4an vid Pershagen.
De tunnlar som hade krävts är alltså (från väster till öster):
- Under Hallsfjärden
- Under Flemingsbergs Centrum
- Under Huddinge Centrum till Ormkärr
Nu behövs den nog inte om Förbifarten och kommande Södertörnsleden gör sitt jobb. Men om man kommer söderifrån en söndag när halva Stockholm ska hem från landsstället så hade den onekligen varit skön att ha som alternativ istället för att trängas på Södertäljevägen.

Knåpade ihop en väg på Eniro. Det blåa är helt nya delar. Övriga delar är dagens väg som enbart behöver planfria korsningar och breddningar.
https://kartor.eniro.se/m/nDpk1

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Det beror naturligtvis på vilka konsekvenser för omvärlden du är beredd att accepter. På 60-talet hade det nog varit realistiskt, jag tror att man kanske rentav tänkte i de banorna. Nu har jag svårt att tro att man skulle acceptera planskilda korsningar med ramper och allt vad det innebär, i Örby och Örby slott. Att ansluta till Åbyvägen är då möjligen mer realistiskt.Breitspurbahn skrev:Hmm, stämmer det verkligen? Sträckan Södra Länken-Stuvsta är ju närmast en motorled idag. Med lite planfria korsningar, breddningar & uträtningar så är det en motorväg.twr skrev: Det finns säkert underlag i meningen att vägen skulle fyllas upp av trafik. Men är det önskvärt? Nästan hela sträckan från Södra länken till Flemingsberg skulle behöva gå i tunnel om den ska vara motorväg. En enorm investering. De pengarna kan användas bättre på annat håll.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Möjligen har du rätt att en tunnel Under Örby Slott hade varit att föredra, även om trafiken på dagens led där är ganska kraftig.twr skrev:Det beror naturligtvis på vilka konsekvenser för omvärlden du är beredd att accepter. På 60-talet hade det nog varit realistiskt, jag tror att man kanske rentav tänkte i de banorna. Nu har jag svårt att tro att man skulle acceptera planskilda korsningar med ramper och allt vad det innebär, i Örby och Örby slott. Att ansluta till Åbyvägen är då möjligen mer realistiskt.Breitspurbahn skrev:Hmm, stämmer det verkligen? Sträckan Södra Länken-Stuvsta är ju närmast en motorled idag. Med lite planfria korsningar, breddningar & uträtningar så är det en motorväg.twr skrev: Det finns säkert underlag i meningen att vägen skulle fyllas upp av trafik. Men är det önskvärt? Nästan hela sträckan från Södra länken till Flemingsberg skulle behöva gå i tunnel om den ska vara motorväg. En enorm investering. De pengarna kan användas bättre på annat håll.
Åbyvägen hade väl varit ett alternativ, men fördelen med denna dragning är att den går raka vägen ner till Södra Länken.
Nåväl.
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Vad gäller Örby slott så var det inte så mycket trafikmängden som jag tänkte på, utan alla ramper som skulle krävas för att få till planskilda korsningar.Breitspurbahn skrev: Möjligen har du rätt att en tunnel Under Örby Slott hade varit att föredra, även om trafiken på dagens led där är ganska kraftig.
Åbyvägen hade väl varit ett alternativ, men fördelen med denna dragning är att den går raka vägen ner till Södra Länken.
Nåväl.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Många tyckte till om bygget vid Sjödalsbacken
Huddinge kommun skruvar upp ambitionsnivån för centrala Huddinge (området vid Huddinge station, inte Flemingsberg). Området ska förtätas med höghus på 14-16 våningar. Det är klokt att prioritera kollektivtrafiknära lägen och det ska bli spännande att se hur området utvecklas under de kommande åren. Många oroas dock över hur trafiken ska hanteras. Blir det en välbehövlig satsning på Huddingevägen, givet att pendeltågens kapacitet redan är intecknad?
Huddinge kommun skruvar upp ambitionsnivån för centrala Huddinge (området vid Huddinge station, inte Flemingsberg). Området ska förtätas med höghus på 14-16 våningar. Det är klokt att prioritera kollektivtrafiknära lägen och det ska bli spännande att se hur området utvecklas under de kommande åren. Många oroas dock över hur trafiken ska hanteras. Blir det en välbehövlig satsning på Huddingevägen, givet att pendeltågens kapacitet redan är intecknad?
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Fabege investerar 800 miljoner i Flemingsberg
Fastighetsvärlden skrev:Det aktuella området omfattar totalt ca 220.000 kvm varav 190.000 kvm avser kommersiella ytor och 30.000 kvm avser bostäder. Baserat på överenskomna priser och den uppskattade fördelningen mellan kommersiellt och bostäder beräknas den totala köpeskillingen uppgå till drygt 800 Mkr.
Utvecklingsplanerna för hela Flemingsbergsdalen omfattar totalt över 1 miljon kvadratmeter avsedda för både bostäder och kommersiellt bruk.
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Intressant. Undrar hur vanligt det är med en sådan stor ensamrätt; oftast brukar flera fastighetsbolag vara involverade.Enceladus skrev:Fabege investerar 800 miljoner i Flemingsberg
Fastighetsvärlden skrev:Det aktuella området omfattar totalt ca 220.000 kvm varav 190.000 kvm avser kommersiella ytor och 30.000 kvm avser bostäder. Baserat på överenskomna priser och den uppskattade fördelningen mellan kommersiellt och bostäder beräknas den totala köpeskillingen uppgå till drygt 800 Mkr.
Utvecklingsplanerna för hela Flemingsbergsdalen omfattar totalt över 1 miljon kvadratmeter avsedda för både bostäder och kommersiellt bruk.
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Det känns ju mer och mer rätt att låta bygga den rosa-grön-prickiga tunnelbanelinjen som en pendeltågstunnel mellan Älvsjö och Solna via Årsta/Liljeholmen/Södermalm/Fridhemsplan i stället för som en del av tunnelbana 2.
Kostnaden torde bli likvärdig, men bättre prestanda och kapacitet, och möjlighet att köra automatdrift på sträckan är ju några av fördelarna, plus att tågen sedan kan fortsätta söderut i två riktningar och norrut i en riktning på befintligt pendeltågsspår.
Kostnaden torde bli likvärdig, men bättre prestanda och kapacitet, och möjlighet att köra automatdrift på sträckan är ju några av fördelarna, plus att tågen sedan kan fortsätta söderut i två riktningar och norrut i en riktning på befintligt pendeltågsspår.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Ja, att bygga en tunnelbana där har ju aldrig varit en bra idé.Odd skrev:Det känns ju mer och mer rätt att låta bygga den rosa-grön-prickiga tunnelbanelinjen som en pendeltågstunnel mellan Älvsjö och Solna via Årsta/Liljeholmen/Södermalm/Fridhemsplan i stället för som en del av tunnelbana 2.
Kostnaden torde bli likvärdig, men bättre prestanda och kapacitet, och möjlighet att köra automatdrift på sträckan är ju några av fördelarna, plus att tågen sedan kan fortsätta söderut i två riktningar och norrut i en riktning på befintligt pendeltågsspår.
Sen är det inte självklart om det är en pendeltågstunnel, en regionaltågstunnel eller någon kombination som vore det bästa.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7448
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Det kanske är så att kommunen vill ha enbart en motpart. Verkar inte så troligt att att Fabege ror detta iland ensam, gissningsvis kommer man att samarbeta med andra exploatörer. Men det var en gräslig arkitektur i visionsbilden i Fastighetsvärlden. Här får vi nog ropa på ArkitekturupproretBreitspurbahn skrev:Intressant. Undrar hur vanligt det är med en sådan stor ensamrätt; oftast brukar flera fastighetsbolag vara involverade.Enceladus skrev:Fabege investerar 800 miljoner i Flemingsberg
Fastighetsvärlden skrev:Det aktuella området omfattar totalt ca 220.000 kvm varav 190.000 kvm avser kommersiella ytor och 30.000 kvm avser bostäder. Baserat på överenskomna priser och den uppskattade fördelningen mellan kommersiellt och bostäder beräknas den totala köpeskillingen uppgå till drygt 800 Mkr.
Utvecklingsplanerna för hela Flemingsbergsdalen omfattar totalt över 1 miljon kvadratmeter avsedda för både bostäder och kommersiellt bruk.


Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Det är väl så att man måste ta i så man har något att backa på. Vill man t.ex. bygga ett 30 våningar högt hus så är det nog bäst att börja med att få bygga 100 våningar. När både folket och stadens olika representanter klagar så kan man banta till 50 och sedan till 30 och alla blir nöjda. Hade man börjat med 30 våningar så hade det slutat med 12. Samma sak med extrem design.dr Cassandra Nojdh skrev:Det kanske är så att kommunen vill ha enbart en motpart. Verkar inte så troligt att att Fabege ror detta iland ensam, gissningsvis kommer man att samarbeta med andra exploatörer. Men det var en gräslig arkitektur i visionsbilden i Fastighetsvärlden. Här får vi nog ropa på Arkitekturupproret![]()
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7448
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Tja, planprogrammet för Flemingsbergsdalen är i alla fall godkänt. Sedan får man väl se vad detaljplanearbetet ger. Det jobbas en del på det, förstås.LÅ1 skrev:Det är väl så att man måste ta i så man har något att backa på. Vill man t.ex. bygga ett 30 våningar högt hus så är det nog bäst att börja med att få bygga 100 våningar. När både folket och stadens olika representanter klagar så kan man banta till 50 och sedan till 30 och alla blir nöjda. Hade man börjat med 30 våningar så hade det slutat med 12. Samma sak med extrem design.dr Cassandra Nojdh skrev:Det kanske är så att kommunen vill ha enbart en motpart. Verkar inte så troligt att att Fabege ror detta iland ensam, gissningsvis kommer man att samarbeta med andra exploatörer. Men det var en gräslig arkitektur i visionsbilden i Fastighetsvärlden. Här får vi nog ropa på Arkitekturupproret![]()
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
- Inlägg: 451
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
[/quote]dr Cassandra Nojdh skrev: Utvecklingsplanerna för hela Flemingsbergsdalen omfattar totalt över 1 miljon kvadratmeter avsedda för både bostäder och kommersiellt bruk.
Intressant. Undrar hur vanligt det är med en sådan stor ensamrätt; oftast brukar flera fastighetsbolag vara involverade.[/quote]
Det kanske är så att kommunen vill ha enbart en motpart. Verkar inte så troligt att att Fabege ror detta iland ensam, gissningsvis kommer man att samarbeta med andra exploatörer. Men det var en gräslig arkitektur i visionsbilden i Fastighetsvärlden. Här får vi nog ropa på Arkitekturupproret


Har hört att man måste gilla detta, annars blir det högerextrem kitsch och Albert Speer!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7448
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Närå, vi har tyckfrihet i Sverige.Breitspurbahn skrev:Breitspurbahn skrev: Intressant. Undrar hur vanligt det är med en sådan stor ensamrätt; oftast brukar flera fastighetsbolag vara involverade.Har hört att man måste gilla detta, annars blir det högerextrem kitsch och Albert Speer!dr Cassandra Nojdh skrev:Det kanske är så att kommunen vill ha enbart en motpart. Verkar inte så troligt att att Fabege ror detta iland ensam, gissningsvis kommer man att samarbeta med andra exploatörer. Men det var en gräslig arkitektur i visionsbilden i Fastighetsvärlden. Här får vi nog ropa på Arkitekturupproret![]()
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Det konservativa propagandaorganet har ingen jurisdiktion över Flemingsberg. Det skribenten beskriver rör huvudsakligen projekt i huvudstadskommunen. Flemingsberg har goda chanser att utvecklas på samma sätt som Arenastaden i Solna. Givetvis hämmas utvecklingen av glappet mellan Stockholms innerstad och Huddinge, d.v.s. att Söderort i Stockholms kommun är en ren sovstad, men det går att överbrygga med bättre kommunikationer (t.ex. Öresundståg i Mälardalen).LÅ1 skrev:Det är väl så att man måste ta i så man har något att backa på. Vill man t.ex. bygga ett 30 våningar högt hus så är det nog bäst att börja med att få bygga 100 våningar. När både folket och stadens olika representanter klagar så kan man banta till 50 och sedan till 30 och alla blir nöjda. Hade man börjat med 30 våningar så hade det slutat med 12. Samma sak med extrem design.dr Cassandra Nojdh skrev:Det kanske är så att kommunen vill ha enbart en motpart. Verkar inte så troligt att att Fabege ror detta iland ensam, gissningsvis kommer man att samarbeta med andra exploatörer. Men det var en gräslig arkitektur i visionsbilden i Fastighetsvärlden. Här får vi nog ropa på Arkitekturupproret![]()
Något som däremot kan stimulera Flemingsbergs utveckling är framväxten av regionala stadskärnor i den södra länshalvan, enkannerligen förvandlingen av Kungens kurva från handelsplats till naturnära förstad samt förtätningen av Handen från förort till stad. Dessa stadsutvecklingsprojekt behöver inte heller ta i mer än vad som faktiskt planeras emedan det konservativa propagandaorganet saknar jurisdiktion även där.
Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana
Om det är Skönhetsrådet du avser med "konservativa propagandaorganet" så har det ingen jurisdiktion någonstans. Det är bara ett rådgivande organ och kan köras över helt av beslutande organ.Enceladus skrev:Det konservativa propagandaorganet har ingen jurisdiktion över Flemingsberg. Det skribenten beskriver rör huvudsakligen projekt i huvudstadskommunen
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling