10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inlägg av roggek »

Ja, så där går det, när politiker och dagdrömmare leker mned Cities skylines... :cheesygrin:

Det ser jävligt bra ut på bild, men rimmar jävligt illa med verkligheten...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Behöver Stockholmsområdet fler stora arenor?

När det gäller de höga husen så är det väl så att man måste ta i lite extra så att man kan minska flera våningar när protesterna kommer! Vill man ha 18 våningar och säger det så blir det protester. Säger man 30 och sedan backar till 18 så har ju de protesterande vunnit något och är helt nöjda med 18 våningar. Praktisk psykologi. :D

Sedan har ju höga hus den nackdelen att det ofta blir otrevliga vindar i marknivå runt dem.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Behöver Stockholmsområdet fler stora arenor?
Det uppstår ett behov av fler stora arenor när Hovet försvinner.
LÅ1 skrev:När det gäller de höga husen så är det väl så att man måste ta i lite extra så att man kan minska flera våningar när protesterna kommer! Vill man ha 18 våningar och säger det så blir det protester. Säger man 30 och sedan backar till 18 så har ju de protesterande vunnit något och är helt nöjda med 18 våningar. Praktisk psykologi. :D

Sedan har ju höga hus den nackdelen att det ofta blir otrevliga vindar i marknivå runt dem.
De som motsätter sig förändringar brukar väl bo i områden som inte är i behov av förändringar? Flemingsberg är inget sådant område...
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev:
Det där tror jag inte alls på. Har du något belägg för att det finns ett verkligt behov av fler stora arenor i Stockholmsområdet?
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev:De som motsätter sig förändringar brukar väl bo i områden som inte är i behov av förändringar? Flemingsberg är inget sådant område...
Det lär nog inkomma protester, var så säker. Det gör det väl alltid. Men jag gissar att den ekonomiska verkligheten kommer vara den avgörande faktorn för att de höga visionerna krymper ju närmare byggstart vi kommer.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:
Det där tror jag inte alls på. Har du något belägg för att det finns ett verkligt behov av fler stora arenor i Stockholmsområdet?
Det står i den artikel som den länkade artikeln hänvisar till:
Direktpress skrev:Behöver Stockholm en till stor arena?
– I och med att Hovet försvinner så ser vi ett behov. Det är ett väldigt stort upptagningsområde, med mycket folk och flera hockeyklubbar.
TKO

Inlägg av TKO »

Som kanske framgått av inlägg både i denna tråd och annorstädes är jag ofta tveksam till storvulna planer på tiotusentals bostäder och arbetsplatser - det är inte alltid det blir så mycket av med dessa!

Men när det gäller Flemingsberg så visar faktiskt historien på en enorm utveckling - även om det i stort sett alltid tagit längre tid än man tänkte sej och inte alltid riktigt nåt upp till de högt ställd förväntningarna... låt oss titta tillbaka:

1969 (?) börjar Visättra bebyggas med miljonprogramshus.
1972 öppnade Huddinge sjukhus, som då påstods vara Europas största, på en leråker i Huddinge.
1973 börjar Grantorp bebyggas med miljonprogramshus
Kollektivtrafiken består av matarbussar främst till Huddinge station.
1987 öppnas pendeltågsstationen.
1995 börjar även fjärrtågen stanna, det planeras en stor utbyggnad med kontorshus, bussterminal och Stockholms största infartsparkering. Sen blev det finanskris...
1996 grundas Södertörns högskola, den hade då cirka 1000 studerande.
2002 är högskolans huvudbyggnad klar.
2007 Södertörns Tingsrätt.
2012 flyttar Rättsmedicinalverket till Flemingsberg.
2015 Polishögskolan flyttar till Flemingsberg.
2017 Flemingsbergsdalens bebyggelse med bostäder och ett nytt centrum står klart.
2019 Campus Flemingsberg (Höskolan, Life Center, etc) har drygt 17000 studerande.

En rätt imponerande utveckling faktiskt!

Så vilka är vi att spå om framtiden?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:
Det står i den artikel som den länkade artikeln hänvisar till:
– I och med att Hovet försvinner så ser vi ett behov. Det är ett väldigt stort upptagningsområde, med mycket folk och flera hockeyklubbar.
Också ur artikeln:
– Absolut. En arena för konserter och möjligen hockey är absolut aktuellt, just nu pratar vi om en arena för 16 000 åskådare. Men jag vill understryka att det här endast är på ritbordet, vi kan inte lova någonting och ingenting är spikat, säger Klaus Hansen Vikström.

Alla som följer stockholmshockeyn inser att detta är nys - det behövs inte en till stor hockeyarena. Det som behövs är många mindre ishallar spridda i regionen! Huddinge är dock faktiskt lyckligt lottat, det finns faktiskt 5 ishallar i kommunen. Men så är också Huddinge IK en hockeyklubb med traditioner. Trots detta är det sällan utsålt i Björkängshallen... så vilka skall spela i den nya arenan med 16000 åskådare? Djurgården? (Plats för skratt!)

Konserter då? Ja det är få evenemang som lockar 16000 åskådare, och för dom som gör det finns idag Globen (nja), Tele 2 och Friends. Men vill någon privat fastighetsägare chansa så gärna för mej - bara inte Stockholms stads arenabolag går in med pengar!

upplyser
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev:Det står i den artikel som den länkade artikeln hänvisar till:
Att en företrädare för byggbolaget säger detta betyder inte att så verkligen är fallet. Men jag har inte koll på "arenamarknaden". Kanske går alla stora arenor i Stockholmsområdet med vinst? Kanske finns det inte plats för alla klubbar som vill ha tillträde? Och kanske har dom klubbarna råd att betala vad som krävs av arenabolagen för att finansiera alla arenabyggen och drift? Kanske skriker evenemangsbokarna efter arenor eftersom många artister vill spela i det nya, hippa Stockholm South Business District?
TKO

Inlägg av TKO »

Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:Det står i den artikel som den länkade artikeln hänvisar till:
Att en företrädare för byggbolaget säger detta betyder inte att så verkligen är fallet. Men jag har inte koll på "arenamarknaden". Kanske går alla stora arenor i Stockholmsområdet med vinst? Kanske finns det inte plats för alla klubbar som vill ha tillträde? Och kanske har dom klubbarna råd att betala vad som krävs av arenabolagen för att finansiera alla arenabyggen och drift? Kanske skriker evenemangsbokarna efter arenor eftersom många artister vill spela i det nya, hippa Stockholm South Business District?
Eftersom jag kan allt - utom slalom - svara jag direkt på dessa frågor:

Nej.
Jo.
Nej.
Nej.

vänligen
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

TKO skrev:Eftersom jag kan allt - utom slalom - svara jag direkt på dessa frågor:

Nej.
Jo.
Nej.
Nej.

vänligen
Thomas K Ohlsson
Som jag misstänkte, men inte vågade påstå. Tack för svaren!
twr

Inlägg av twr »

Hans Wibacke skrev:
TKO skrev:Eftersom jag kan allt - utom slalom - svara jag direkt på dessa frågor:

Nej.
Jo.
Nej.
Nej.

vänligen
Thomas K Ohlsson
Om de ändå ska bygga så höga hus kanske de borde satsa på en slalombacke i stället för arena?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

twr skrev:
Hans Wibacke skrev:

Nej.
Jo.
Nej.
Nej.

vänligen
Thomas K Ohlsson
Om de ändå ska bygga så höga hus kanske de borde satsa på en slalombacke i stället för arena?
Nån stans i Ruhrområdet (Recklinghausen? Oberhausen?) finns en konstgjord slalombacke - inomhus dessutom. Jag har haft besök av vänner från Tyskland vars enda tidigare skidupplevelse var i den backen - för dom var Flottsbro rena fjällterrängen!

/TKO
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO

Inlägg av TKO »

Dagens AHA/WOW/NÄHÄ-upplevelse:

"För att skapa folkliv under större delen av dygnet krävs hög densitet av människor och visionen är att Flemingsbergs alla stadsdelar tillsammans år 2050 ska kunna rymma 50 000 arbetande, 50 000 boende och 50 000 besökande."

Ur planprogrammet.

Eftersom programförslaget inte är dagsfärskt kanske detta varit uppe tidigare? Jag räknar i så fall med att bli knäppt på näsan...

Nu är det ett tag till 2050, men hur många nya tunnelbane- och spårvägslinjer krävs det för att trafikförsörja detta megacentrum?

/TKO
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

TKO skrev:Dagens AHA/WOW/NÄHÄ-upplevelse:

"För att skapa folkliv under större delen av dygnet krävs hög densitet av människor och visionen är att Flemingsbergs alla stadsdelar tillsammans år 2050 ska kunna rymma 50 000 arbetande, 50 000 boende och 50 000 besökande."

Ur planprogrammet.

Eftersom programförslaget inte är dagsfärskt kanske detta varit uppe tidigare? Jag räknar i så fall med att bli knäppt på näsan...

Nu är det ett tag till 2050, men hur många nya tunnelbane- och spårvägslinjer krävs det för att trafikförsörja detta megacentrum?

/TKO
Låter mest som magiskt tänkande (50, the magic number...)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Flemingsberg idag är ju bara för deprimerande. Massa fula parkeringsplatser, tomma ytor och utspridd bebyggelse.
TKO

Inlägg av TKO »

Då kan ju allt bara bli bättre!

/TKO
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:Flemingsberg idag är ju bara för deprimerande. Massa fula parkeringsplatser, tomma ytor och utspridd bebyggelse.
Av ovan nämnda skäl menar jag att farhågorna om protester är överdrivna. Det är bara den som varken bor eller vistas i Flemingsberg som skulle få för sig att protestera. Acceptansen för trängsel på skolgården i nya Flemingsberg är stor! Annat är det en station söderut. Där blir det grönare när Tullinge blir stad på grund av protester.
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
M224 skrev:Flemingsberg idag är ju bara för deprimerande. Massa fula parkeringsplatser, tomma ytor och utspridd bebyggelse.
Av ovan nämnda skäl menar jag att farhågorna om protester är överdrivna. Det är bara den som varken bor eller vistas i Flemingsberg som skulle få för sig att protestera. Acceptansen för trängsel på skolgården i nya Flemingsberg är stor! Annat är det en station söderut. Där blir det grönare när Tullinge blir stad på grund av protester.
Nu tror inte heller jag att det blir så stora protester, men hade det blivit så hade det ändå inte spelat någon roll - det är ju inte för dom som nu bor i Flemingsberg den "nya sköna staden" skall byggas! För att få till det där "stadslivet"* behöver egentligen befolkningen bytas ut...

Att minska skolgårdarna är inget nytt, det har man sysslat med i Stockholm de senaste decennierna. Att det går ut över barnen spelar mindre roll, det viktiga är ju att föräldrarna har möjlighet att leva "stadsliv"*. Ja dom föräldrar som är om sej och kring sej skickar naturligtvis sina telningar till Campus Manilla, där råder det inte brist på grönytor! Så går det till i skribenten "Enceladus" drömsamhälle!

*) Definitionen på "stadsliv" är som alla vet "som vid Nytorget".

/TKO
Skriv svar