Ja, så där går det, när politiker och dagdrömmare leker mned Cities skylines...Enceladus skrev:Superhögt och jättetätt när Flempan blir stad

Det ser jävligt bra ut på bild, men rimmar jävligt illa med verkligheten...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Ja, så där går det, när politiker och dagdrömmare leker mned Cities skylines...Enceladus skrev:Superhögt och jättetätt när Flempan blir stad
Det uppstår ett behov av fler stora arenor när Hovet försvinner.LÅ1 skrev:Behöver Stockholmsområdet fler stora arenor?
De som motsätter sig förändringar brukar väl bo i områden som inte är i behov av förändringar? Flemingsberg är inget sådant område...LÅ1 skrev:När det gäller de höga husen så är det väl så att man måste ta i lite extra så att man kan minska flera våningar när protesterna kommer! Vill man ha 18 våningar och säger det så blir det protester. Säger man 30 och sedan backar till 18 så har ju de protesterande vunnit något och är helt nöjda med 18 våningar. Praktisk psykologi.![]()
Sedan har ju höga hus den nackdelen att det ofta blir otrevliga vindar i marknivå runt dem.
Det där tror jag inte alls på. Har du något belägg för att det finns ett verkligt behov av fler stora arenor i Stockholmsområdet?Enceladus skrev:Det uppstår ett behov av fler stora arenor när Hovet försvinner.LÅ1 skrev:Behöver Stockholmsområdet fler stora arenor?
Det lär nog inkomma protester, var så säker. Det gör det väl alltid. Men jag gissar att den ekonomiska verkligheten kommer vara den avgörande faktorn för att de höga visionerna krymper ju närmare byggstart vi kommer.Enceladus skrev:De som motsätter sig förändringar brukar väl bo i områden som inte är i behov av förändringar? Flemingsberg är inget sådant område...
Det står i den artikel som den länkade artikeln hänvisar till:Hans Wibacke skrev:Det där tror jag inte alls på. Har du något belägg för att det finns ett verkligt behov av fler stora arenor i Stockholmsområdet?Enceladus skrev:Det uppstår ett behov av fler stora arenor när Hovet försvinner.LÅ1 skrev:Behöver Stockholmsområdet fler stora arenor?
Direktpress skrev:Behöver Stockholm en till stor arena?
– I och med att Hovet försvinner så ser vi ett behov. Det är ett väldigt stort upptagningsområde, med mycket folk och flera hockeyklubbar.
Också ur artikeln:Enceladus skrev:Det står i den artikel som den länkade artikeln hänvisar till:Hans Wibacke skrev:Det där tror jag inte alls på. Har du något belägg för att det finns ett verkligt behov av fler stora arenor i Stockholmsområdet?Enceladus skrev:
Det uppstår ett behov av fler stora arenor när Hovet försvinner.
– I och med att Hovet försvinner så ser vi ett behov. Det är ett väldigt stort upptagningsområde, med mycket folk och flera hockeyklubbar.
Att en företrädare för byggbolaget säger detta betyder inte att så verkligen är fallet. Men jag har inte koll på "arenamarknaden". Kanske går alla stora arenor i Stockholmsområdet med vinst? Kanske finns det inte plats för alla klubbar som vill ha tillträde? Och kanske har dom klubbarna råd att betala vad som krävs av arenabolagen för att finansiera alla arenabyggen och drift? Kanske skriker evenemangsbokarna efter arenor eftersom många artister vill spela i det nya, hippa Stockholm South Business District?Enceladus skrev:Det står i den artikel som den länkade artikeln hänvisar till:
Eftersom jag kan allt - utom slalom - svara jag direkt på dessa frågor:Hans Wibacke skrev:Att en företrädare för byggbolaget säger detta betyder inte att så verkligen är fallet. Men jag har inte koll på "arenamarknaden". Kanske går alla stora arenor i Stockholmsområdet med vinst? Kanske finns det inte plats för alla klubbar som vill ha tillträde? Och kanske har dom klubbarna råd att betala vad som krävs av arenabolagen för att finansiera alla arenabyggen och drift? Kanske skriker evenemangsbokarna efter arenor eftersom många artister vill spela i det nya, hippa Stockholm South Business District?Enceladus skrev:Det står i den artikel som den länkade artikeln hänvisar till:
Som jag misstänkte, men inte vågade påstå. Tack för svaren!TKO skrev:Eftersom jag kan allt - utom slalom - svara jag direkt på dessa frågor:
Nej.
Jo.
Nej.
Nej.
vänligen
Thomas K Ohlsson
Om de ändå ska bygga så höga hus kanske de borde satsa på en slalombacke i stället för arena?Hans Wibacke skrev:Som jag misstänkte, men inte vågade påstå. Tack för svaren!TKO skrev:Eftersom jag kan allt - utom slalom - svara jag direkt på dessa frågor:
Nej.
Jo.
Nej.
Nej.
vänligen
Thomas K Ohlsson
Nån stans i Ruhrområdet (Recklinghausen? Oberhausen?) finns en konstgjord slalombacke - inomhus dessutom. Jag har haft besök av vänner från Tyskland vars enda tidigare skidupplevelse var i den backen - för dom var Flottsbro rena fjällterrängen!twr skrev:Om de ändå ska bygga så höga hus kanske de borde satsa på en slalombacke i stället för arena?Hans Wibacke skrev:Som jag misstänkte, men inte vågade påstå. Tack för svaren!TKO skrev:Eftersom jag kan allt - utom slalom - svara jag direkt på dessa frågor:
Nej.
Jo.
Nej.
Nej.
vänligen
Thomas K Ohlsson
Låter mest som magiskt tänkande (50, the magic number...)TKO skrev:Dagens AHA/WOW/NÄHÄ-upplevelse:
"För att skapa folkliv under större delen av dygnet krävs hög densitet av människor och visionen är att Flemingsbergs alla stadsdelar tillsammans år 2050 ska kunna rymma 50 000 arbetande, 50 000 boende och 50 000 besökande."
Ur planprogrammet.
Eftersom programförslaget inte är dagsfärskt kanske detta varit uppe tidigare? Jag räknar i så fall med att bli knäppt på näsan...
Nu är det ett tag till 2050, men hur många nya tunnelbane- och spårvägslinjer krävs det för att trafikförsörja detta megacentrum?
/TKO
Av ovan nämnda skäl menar jag att farhågorna om protester är överdrivna. Det är bara den som varken bor eller vistas i Flemingsberg som skulle få för sig att protestera. Acceptansen för trängsel på skolgården i nya Flemingsberg är stor! Annat är det en station söderut. Där blir det grönare när Tullinge blir stad på grund av protester.M224 skrev:Flemingsberg idag är ju bara för deprimerande. Massa fula parkeringsplatser, tomma ytor och utspridd bebyggelse.
Nu tror inte heller jag att det blir så stora protester, men hade det blivit så hade det ändå inte spelat någon roll - det är ju inte för dom som nu bor i Flemingsberg den "nya sköna staden" skall byggas! För att få till det där "stadslivet"* behöver egentligen befolkningen bytas ut...Enceladus skrev:Av ovan nämnda skäl menar jag att farhågorna om protester är överdrivna. Det är bara den som varken bor eller vistas i Flemingsberg som skulle få för sig att protestera. Acceptansen för trängsel på skolgården i nya Flemingsberg är stor! Annat är det en station söderut. Där blir det grönare när Tullinge blir stad på grund av protester.M224 skrev:Flemingsberg idag är ju bara för deprimerande. Massa fula parkeringsplatser, tomma ytor och utspridd bebyggelse.