För 20 år sedan (ingen bild)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Hur länge hade man kvar nattlinjenumren månntro?
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Onsdag 14 mars 2001 skulle jag egentligen ha varit heldagsreserv i Alvik men det blev i stället en utlåning:
2131 8.07
2210 Aga>R 5 1618-1645 Skä
2210 Skä>R 1645-1715
2210 Skä>R 1715-1745
2210 Skä>R 1745-1815
2210 Skä>R 1815-2031 2 Aga
2210 Aga>R 2144-2529 2
Inga tågnummer antecknade, det tyckte inte uppläsande trafikledare var så viktigt just då.
2131 8.07
2210 Aga>R 5 1618-1645 Skä
2210 Skä>R 1645-1715
2210 Skä>R 1715-1745
2210 Skä>R 1745-1815
2210 Skä>R 1815-2031 2 Aga
2210 Aga>R 2144-2529 2
Inga tågnummer antecknade, det tyckte inte uppläsande trafikledare var så viktigt just då.
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Och när började man med dem? Orsaken till de särskilda nattlinjenumren var väl att linjerna var olika i dag- resp. nattrafik.daniel_s skrev:Hur länge hade man kvar nattlinjenumren månntro?
Dagtrafik:
11 Hässelby-Bagarmossen
18 Åkeshov-Farsta
19 Odenplan-Hagsätra
Nattrafik:
00 Hässelby-Farsta
11 Skärmarbrink-Bagarmossen
19 Gullmarsplan-Hagsätra
När bana 2 öppnades ändrades 00 till 01 och den genomgående nattlinjen på bana 2 blev 02. Det senare var väl egentligen onödigt för den hade samma sträckning som linje 14. Vid omläggningen 1965 fick 18 sträckningen Hässelby-Farsta, så då var även 01 egentligen onödigt.
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Ja att 18/2 blev 01/2 medan anslutande tåg fortsatte att åka omkring med bibehållna linjenummer låter ju lite konstigt. Bytte man sidoskyltarna också, eller tog man bara ned dem?
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
På 01 bytte man sidoskyltar. På de anslutande linjerna tog man ned dem.
Senast redigerad av Harald den söndag 14 mars 2021 19:41, redigerad totalt 1 gånger.
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Intressant! Jag har ibland föreställt mig att man hade skyltar även för nattrafiken, men tydligen hade man åtminstone 1970 börjat ta ned dem i stället.Harald skrev:På de anslutande linjerna tog man ned dem.
Detta bruk fortsatte fram till 1994 eller 1995, då de elektroniska plattformsskyltarna togs i bruk på bana 1. Jag har någonstans kvar en turlista från första halvan av 90-talet där det står en anmärkning ”Sidoskyltarna nedtages” på de turer som fortsätter i nattrafiken.
När jag började köra, 1999-2000, fanns det fortfarande vissa rester kvar av ”sidoskyltsrelaterade fenomen”. Jag får nog anledning att återkomma till detta.
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
I de turlistor jag har står det:
"Omskyltas till nattåg av tågpersonalen" i Hässelby
"Omskyltas till nattåg med hjälp av spärrpersonal" i Farsta
"Destinationsskyltarna nedtagas" i Bagarmossen och Hagsätra.
Sidoskyltarna förvarades under ett säte.
I turlistan kallas de anslutande linjerna 11N och 19N men det var bara där. Det fanns inget N i linjenummerskylten.
"Omskyltas till nattåg av tågpersonalen" i Hässelby
"Omskyltas till nattåg med hjälp av spärrpersonal" i Farsta
"Destinationsskyltarna nedtagas" i Bagarmossen och Hagsätra.
Sidoskyltarna förvarades under ett säte.
I turlistan kallas de anslutande linjerna 11N och 19N men det var bara där. Det fanns inget N i linjenummerskylten.
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Torsdag 15 mars 2001 hade jag fridag.
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Nu dök anteckningarna från 1971 upp så då kan vi ta tisdagen den 16 mars 1971.
1917
19/3/5 Höh 4.58-6.49
19/3/6 Hag 6.49-8.32
11/3/5 GupC 9.24-13.04
15 minuter påtid, summa 7.29
enmanstillägg 5 timmar
Höh=Högdalshallen, Hag=Hagsätra
Enmanstjänst har bytt från E till 5. Tidigare hade tunneltågförare och bussförare olika enmanstillägg. Därav var det olika koder, E resp. 5. Nu tycks det som om avtalet är ändrat så att det är samma.
1917
19/3/5 Höh 4.58-6.49
19/3/6 Hag 6.49-8.32
11/3/5 GupC 9.24-13.04
15 minuter påtid, summa 7.29
enmanstillägg 5 timmar
Höh=Högdalshallen, Hag=Hagsätra
Enmanstjänst har bytt från E till 5. Tidigare hade tunneltågförare och bussförare olika enmanstillägg. Därav var det olika koder, E resp. 5. Nu tycks det som om avtalet är ändrat så att det är samma.
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Jag förstår detta som att två 4-vagnståg ihopkopplades i Hagsätra?
Fredag 16 mars 2001 skulle jag ha följande tjänst, en tillsättning "ihopplockad" av lösa bitar och utfylld med lite reserv:
19/34 VY 22 5 0634-0917 Alv
19/36 Alv>S 0937-1102
9422 Alv 1102-1155
18/2 Alv>N 1155-1325
9422 Alv 1325-1345
Enligt anteckningarna sjukanmälde jag mig dock kl 5.30, så det blev inget av med den där tjänsten. Det blev 700 kr och 50 öre i karensdagsavdrag (plus att ob-tillägget, förartillägget samt tillägget för uteblivna tillägg uteblev, förstås).
Vad jag hade för sjukdom minns jag inte nu men det måste ha varit något allvarligt, ty en god vän till mig fyllde 30 år denna dag (och fyller alltså 50 idag i år, grattis igen P!) och härigenom måste jag alltså ha missat en väldigt trevlig fest med mina vänner.
Fredag 16 mars 2001 skulle jag ha följande tjänst, en tillsättning "ihopplockad" av lösa bitar och utfylld med lite reserv:
19/34 VY 22 5 0634-0917 Alv
19/36 Alv>S 0937-1102
9422 Alv 1102-1155
18/2 Alv>N 1155-1325
9422 Alv 1325-1345
Enligt anteckningarna sjukanmälde jag mig dock kl 5.30, så det blev inget av med den där tjänsten. Det blev 700 kr och 50 öre i karensdagsavdrag (plus att ob-tillägget, förartillägget samt tillägget för uteblivna tillägg uteblev, förstås).
Vad jag hade för sjukdom minns jag inte nu men det måste ha varit något allvarligt, ty en god vän till mig fyllde 30 år denna dag (och fyller alltså 50 idag i år, grattis igen P!) och härigenom måste jag alltså ha missat en väldigt trevlig fest med mina vänner.
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Ja, kopplingen gick till så att ett åttavagnståg kördes ut från hallen, i regel av den som skulle bli tågvakt. och det ankommande fyravagnståget kopplades ihop med nästa tåg. I Vällingby gick det ju inte att göra så, så där kopplades fyra vagnar till varje tåg. Sedan gjorde man på motsvarande sätt vid frånkopplingen, alltså delade ett tåg och körde in nästa åttavagnståg. Det gjorde ju att ett fyravagnssätt flyttades från en tur till nästa. Eftersom det var två tillkopplingar och två frånkopplingar per dag, kunde ett sätt flytta flera steg. Hallarna behövde ju hålla reda på vilka vagnar som kom in när, så de hade andra beteckningar på fyravagnssätten som följde sättet hela dagen.daniel_s skrev:Jag förstår detta som att två 4-vagnståg ihopkopplades i Hagsätra?
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Idag för 20 år sedan skulle jag ha haft tjänst 3925, 7.15 i arbetstid:
19/31 VY 5 0621-0855 10 Alv
18/7 Alv S 0934-1055 2
19/41 Alv N 1152-1402 2
9704 1404-1426
Men denna lördagstjänst slapp jag alltså i verkligheten. (Det hade ju passat bra att gå på den där födelsedagsfesten på fredagkvällen, synd att jag var sjuk!)
10 minuters orderläsningstid mitt i tjänsten, det hade man när tjänsten inte innehöll någon annan påtid om minst 10 minuter. Det bortförhandlades senare. Påtids-matematik är en rolig kurs!
19/31 VY 5 0621-0855 10 Alv
18/7 Alv S 0934-1055 2
19/41 Alv N 1152-1402 2
9704 1404-1426
Men denna lördagstjänst slapp jag alltså i verkligheten. (Det hade ju passat bra att gå på den där födelsedagsfesten på fredagkvällen, synd att jag var sjuk!)
10 minuters orderläsningstid mitt i tjänsten, det hade man när tjänsten inte innehöll någon annan påtid om minst 10 minuter. Det bortförhandlades senare. Påtids-matematik är en rolig kurs!
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Resten av våren är anteckningarna från 2001 inte särskilt spännande då jag var instruktör nästan hela tiden. Så jag hoppar till 20 mars 2000 i stället:
Tills. 7.32
9704 15.11-15.33
9702 15.33-15.38
29/71 VY 20 15.58-(18.11) 10 verklig sluttid 19.00
9704 18.21-18.43
9704 19.45-20.00
9765 BM 20.00-(22.00) Påhugg 17/28 Alv S 2145-2336 Gup S verklig sluttid 23.44+22 TÅ
(9704 22.00-22.15)
(9413 Alv 22.15-23.45)
En helt vanlig dag på bana 1 under åren efter signalsystemsbytet alltså. 29/71 kom tillbaka till hallen 49 minuter försenad, gissningsvis hade jag fått fortsätta till Hagsätra som ersättningståg för en kraftigt försenad 19 som fick vända vid Högdalen. Det var i så fall intressant på det sättet att man annars sällan längre kom till Hagsätra med ett Cx-tåg.
Just nu kommer jag inte ihåg vad det var jag skulle göra i Bromma kl 20-22 (plombera P-knappar?), men det fick tydligen avbrytas för att köra linje 17 i stället. Som kronan på verket hamnade jag på fel ställe i slutet av tjänsten och fick skriva övertid en gång till samma dag, därav ”TÅ” på lapp nummer två vilket jag sällan skrev annars.
Tills. 7.32
9704 15.11-15.33
9702 15.33-15.38
29/71 VY 20 15.58-(18.11) 10 verklig sluttid 19.00
9704 18.21-18.43
9704 19.45-20.00
9765 BM 20.00-(22.00) Påhugg 17/28 Alv S 2145-2336 Gup S verklig sluttid 23.44+22 TÅ
(9704 22.00-22.15)
(9413 Alv 22.15-23.45)
En helt vanlig dag på bana 1 under åren efter signalsystemsbytet alltså. 29/71 kom tillbaka till hallen 49 minuter försenad, gissningsvis hade jag fått fortsätta till Hagsätra som ersättningståg för en kraftigt försenad 19 som fick vända vid Högdalen. Det var i så fall intressant på det sättet att man annars sällan längre kom till Hagsätra med ett Cx-tåg.
Just nu kommer jag inte ihåg vad det var jag skulle göra i Bromma kl 20-22 (plombera P-knappar?), men det fick tydligen avbrytas för att köra linje 17 i stället. Som kronan på verket hamnade jag på fel ställe i slutet av tjänsten och fick skriva övertid en gång till samma dag, därav ”TÅ” på lapp nummer två vilket jag sällan skrev annars.
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Tisdag 21 mars 2000:
3212 7.26
9704 12.56-13.18
17/29 Alv N 1314-1458
(19/37 Alv N 1522-1607 2) Tåget kom aldrig
18/5 Alv S 1655-1857 Gup
18/8 Gup S 1927-2058 10 VY
3212 7.26
9704 12.56-13.18
17/29 Alv N 1314-1458
(19/37 Alv N 1522-1607 2) Tåget kom aldrig
18/5 Alv S 1655-1857 Gup
18/8 Gup S 1927-2058 10 VY
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Onsdag 22 mars 2000 verkar också ha varit en helt vanlig dag på bana 1:
Tills 9424 Alv 1340-2100
P1. 17/20 Alv N 1555-1614
P2. 17/22 Alv N 1630-1812 Vagnbyte
P3. 17/22 Alv S c:a 1830-1902 Snk Omtågn.
P4. 17/29 Snk 1926-1936 Gup
Vet inte riktigt vad det där betyder men cirka en timme försenad till Skarpnäck verkar jag ha blivit på något sätt.
Tills 9424 Alv 1340-2100
P1. 17/20 Alv N 1555-1614
P2. 17/22 Alv N 1630-1812 Vagnbyte
P3. 17/22 Alv S c:a 1830-1902 Snk Omtågn.
P4. 17/29 Snk 1926-1936 Gup
Vet inte riktigt vad det där betyder men cirka en timme försenad till Skarpnäck verkar jag ha blivit på något sätt.

Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Torsdag 23 mars 2000: fridag. Men inga 36 timmar här inte, det var inte infört än.
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Fredag 24 mars 2000
Tills. 7.16
9704 0602-0624
9702 VY 0624-0629
28/46 VY 20 0649-(0846 10 VY) Verklig sluttid 0923+10 HÖ via Hag 29/61 VY 0738
9704 0856-0918
9403 Alv 1000-1400 Anm Tx
Ännu en helt vanlig dag med nya signalsystemet. Linje 28 var mer eller mindre indragen hela den här våren, då det inte längre gick att köra 2-minuterstrafik på den centrala sträckan. Tågen hölls dock bemannade för att fungera som reserv- och vantringståg, vilket regelmässigt kom till användning. Idag för 21 år sedan fick alltså min 28 ersätta en 29:a, som sedan i sin tur fick ersätta en försenad 19 på känt maner och från Hagsätra sedan gå in till Högdalsdepån. Sedan 44 minuters förflyttning till Alvik och eftersom jag inte antecknat något annat antar jag att matrasten försköts till 10.17-10.59.
Tills. 7.16
9704 0602-0624
9702 VY 0624-0629
28/46 VY 20 0649-(0846 10 VY) Verklig sluttid 0923+10 HÖ via Hag 29/61 VY 0738
9704 0856-0918
9403 Alv 1000-1400 Anm Tx
Ännu en helt vanlig dag med nya signalsystemet. Linje 28 var mer eller mindre indragen hela den här våren, då det inte längre gick att köra 2-minuterstrafik på den centrala sträckan. Tågen hölls dock bemannade för att fungera som reserv- och vantringståg, vilket regelmässigt kom till användning. Idag för 21 år sedan fick alltså min 28 ersätta en 29:a, som sedan i sin tur fick ersätta en försenad 19 på känt maner och från Hagsätra sedan gå in till Högdalsdepån. Sedan 44 minuters förflyttning till Alvik och eftersom jag inte antecknat något annat antar jag att matrasten försköts till 10.17-10.59.
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Lördag 25 mars 2000
Tills. 5.36
19/41 Alv S 0610-0810
19/31 Alv S 0840-1047 12
19/42 Alv N 1152-1237
Tills. 5.36
19/41 Alv S 0610-0810
19/31 Alv S 0840-1047 12
19/42 Alv N 1152-1237
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Söndag 26 mars 2000
Tills 5.00 (3453 spec)
10/311 VY 20 00.29-02.00
10/311 03.00-04.24 10 VY
8311 VY 05.09-06.09 IO/K tur 9, 24, 25. V22, R2, R15.
Det här var ju lite kul, äntligen NATTRAFIK på tunnelbana 3 med vagnar som gick ut från Vällingby och in dit igen. Sedan iordningställa/klargöra tre tåg i hallen, 20 minuter per tåg.
Jag överlåter åt läsaren att gissa vad ”V22, R2, R15” stod för!
Klockan 2.00-3.00 är en fiktiv rast inlagd, jag skulle ju inte ha Ob-tillägg för en timme som inte fanns! I verkligheten befann jag mig väl mellan Stadshagen och Västra skogen, eller nåt, vid den tidpunkten sommartiden började.
Tills 5.00 (3453 spec)
10/311 VY 20 00.29-02.00
10/311 03.00-04.24 10 VY
8311 VY 05.09-06.09 IO/K tur 9, 24, 25. V22, R2, R15.
Det här var ju lite kul, äntligen NATTRAFIK på tunnelbana 3 med vagnar som gick ut från Vällingby och in dit igen. Sedan iordningställa/klargöra tre tåg i hallen, 20 minuter per tåg.
Jag överlåter åt läsaren att gissa vad ”V22, R2, R15” stod för!
Klockan 2.00-3.00 är en fiktiv rast inlagd, jag skulle ju inte ha Ob-tillägg för en timme som inte fanns! I verkligheten befann jag mig väl mellan Stadshagen och Västra skogen, eller nåt, vid den tidpunkten sommartiden började.
Re: För 20 år sedan (ingen bild)
Natt mot 27 mars 2000:
3001 5.38
19/38 Alv S 0040-0134 10 HÖ
8311 HÖ 0144-0404 IO/K tur 22, 27, 33, 38, 41, 42, 43
17/27 HÖ 0505-0616 2 Alv
3001 5.38
19/38 Alv S 0040-0134 10 HÖ
8311 HÖ 0144-0404 IO/K tur 22, 27, 33, 38, 41, 42, 43
17/27 HÖ 0505-0616 2 Alv