Ja, i Enceladus-kollektivet värld att allting som kollektivet gillar "på frammarsch", formuleringen "rycker fram" var dock tydligen hämtad från Bussmagasinet.daniel_s skrev:Att bränslecellstekniken snart kommer i stor skala har jag hört sedan 90-talets början. Med tilltagande (eller i alla fall begynnande) mognad börjar jag inse att det antagligen sades ofta redan innan dess, men det var först när jag som 10-åring blivit informerad om energiprincipen som jag lade märke till forskarnas tjat om hur nära förestående bränslecellernas kommersiella användning är.
Vi klarade väl av det här redan i denna tråd: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 05#p382074
Jag tillåter mig att citera mig själv därifrån:
Nu unnar sig tydligen X-trafiken att göra ett försök igen: https://www.bussmagasinet.se/2020/11/pr ... llsbussar/dr Cassandra Nojdh skrev:Om Flixbuss vill riskera sina aktieägarens pengar på bränslecellexperiment så må det vara hänt. En offentlig trafikhuvudman bör agera mer försiktigt än så. Bränslecelltekniken lider fortfarande av i huvudsak tre problem:
- totalverkningsgraden i systemet blir för dålig
- livscykelkostnaderna för bränslecellstacken blir för höga
- det saknas en tillräckligt utbyggd infrastruktur vätgashanteringen
För skattebetalarnas pengar. Nåja, det är bara två bussar och det kan ju ha ett visst intresse att se hur pass mycket längre teknikutvecklingen kommit sedan CUTE-försöket i Stockholm för nästan 15 år sedan. Problemet är vätgasframställningen (bl.a.). I övrigt hänvisar jag ånyo till denna filmsnutt:
Att batteribussar intresserar kommunala beslutsfattare är väl hyfsat begripligt. Det är ju nämligen en relativt stor grundinvestering för att sätta upp ett kontaktledningsnät, jämfört med att köpa in en eller annan buss, och det verkar i huvudsak vara så man resonerar i Skåne https://www.skanetrafiken.se/aktuellt/elbuss/. I Landskrona har man ett nät (landets enda) men där har man valt att inte bygga ut det ytterligare:
https://www.mynewsdesk.com/se/skanetraf ... ik-2825749