Trådbussens död?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7431
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trådbussens död?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:Att bränslecellstekniken snart kommer i stor skala har jag hört sedan 90-talets början. Med tilltagande (eller i alla fall begynnande) mognad börjar jag inse att det antagligen sades ofta redan innan dess, men det var först när jag som 10-åring blivit informerad om energiprincipen som jag lade märke till forskarnas tjat om hur nära förestående bränslecellernas kommersiella användning är.
Ja, i Enceladus-kollektivet värld att allting som kollektivet gillar "på frammarsch", formuleringen "rycker fram" var dock tydligen hämtad från Bussmagasinet.

Vi klarade väl av det här redan i denna tråd: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 05#p382074
Jag tillåter mig att citera mig själv därifrån:
dr Cassandra Nojdh skrev:Om Flixbuss vill riskera sina aktieägarens pengar på bränslecellexperiment så må det vara hänt. En offentlig trafikhuvudman bör agera mer försiktigt än så. Bränslecelltekniken lider fortfarande av i huvudsak tre problem:
- totalverkningsgraden i systemet blir för dålig
- livscykelkostnaderna för bränslecellstacken blir för höga
- det saknas en tillräckligt utbyggd infrastruktur vätgashanteringen
Nu unnar sig tydligen X-trafiken att göra ett försök igen: https://www.bussmagasinet.se/2020/11/pr ... llsbussar/
För skattebetalarnas pengar. Nåja, det är bara två bussar och det kan ju ha ett visst intresse att se hur pass mycket längre teknikutvecklingen kommit sedan CUTE-försöket i Stockholm för nästan 15 år sedan. Problemet är vätgasframställningen (bl.a.). I övrigt hänvisar jag ånyo till denna filmsnutt:


Att batteribussar intresserar kommunala beslutsfattare är väl hyfsat begripligt. Det är ju nämligen en relativt stor grundinvestering för att sätta upp ett kontaktledningsnät, jämfört med att köpa in en eller annan buss, och det verkar i huvudsak vara så man resonerar i Skåne https://www.skanetrafiken.se/aktuellt/elbuss/. I Landskrona har man ett nät (landets enda) men där har man valt att inte bygga ut det ytterligare:
https://www.mynewsdesk.com/se/skanetraf ... ik-2825749
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7431
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trådbussens död?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Harald skrev:O ja, bränsleceller har varit det nya sedan 1960-talet minst, fast det har väl gått lite upp och ned. Då var det våra supersvenska superubåtar som skulle drivas med dem.
Ja,just det ja, det var det luftoberoende (AIP-air independent propulsion) sk. enhetsmaskineriet som skulle driva de ubåtar som sedan kom att bli Sjöormen-klassen. Kärnkraft var lite för dyrt och svårt, och bränslecelltekniken för outvecklad (ASEAs försöksuppsättning började brinna), så det blev ändå vanlig dieselelektrisk drift där (ett tag övervägde man sk. sluten diesel, dvs. i u-läge skulle motorerna drivas med flytande syre och etanol). I Sverige blev det så småningom stirlingmotorn som blev AIP (först i Näcken-klassen), medan tyskarna satsade på bränsleceller. Det är lite besvärligare i ubåtar, för där måste man ha med sig syret också. Den som gillar att dregla över ubåtar kan titta på de här flashiga reklamsidorna från SAAB och Thyssenkrupp
https://www.saab.com/products/naval/submarines
https://www.thyssenkrupp-marinesystems. ... s/submarin

Jag skrev en bit om bränslecelldrift i allmänhet och ubåtar, för mer än fem år sedan: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 94#p332294
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den torsdag 04 februari 2021 9:54, redigerad totalt 2 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trådbussens död?

Inlägg av Enceladus »

Problemet med batterifordon är att större batterier har avtagande avkastning på grund av batteriers låga energitäthet. Batterier är därmed mest lämpliga för små fordon. Bussar är antagligen tillräckligt stora för att bränsleceller ska vara konkurrenskraftiga, men det återstår i och för sig att se.

Vidare kan vätgas utnyttja den infrastruktur som håller på att utvecklas för naturgas i Europa. Lobbyisten Sebastian Sass hävdar dessutom att Nord Stream 2 blir en avgörande faktor för EU:s klimatmål, inte minst i en framtid där vätgas spelar en allt större roll i transportbranschen. Det finns alltså många inflytelserika personer vars överlevnad beror på att tekniken etableras.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3502
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Trådbussens död?

Inlägg av Hechtwagen »

Trådbussen verkar körd men trådlastbilen framhålls allt oftare som något för framtiden. Det provas till och med så kallade elvägar för tunga lastbilar.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7431
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trådbussens död?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:Problemet med batterifordon är att större batterier har avtagande avkastning på grund av batteriers låga energitäthet. Batterier är därmed mest lämpliga för små fordon. Bussar är antagligen tillräckligt stora för att bränsleceller ska vara konkurrenskraftiga, men det återstår i och för sig att se.

Vidare kan vätgas utnyttja den infrastruktur som håller på att utvecklas för naturgas i Europa. Lobbyisten Sebastian Sass hävdar dessutom att Nord Stream 2 blir en avgörande faktor för EU:s klimatmål, inte minst i en framtid där vätgas spelar en allt större roll i transportbranschen. Det finns alltså många inflytelserika personer vars överlevnad beror på att tekniken etableras.
Ja, herre :evil: -lar (som man väl säger i Göteborg), Enceladus-kollektivet verkar ha en särskild avdelning bara för att kamma av internet efter sajter som stöder de egna uppfattningarna. T.o.m. mitt i natten (3:11). Men de kanske sitter i en annan tidszon. Garrett Motion, som åberopas här, verkar vara ett företag på fallrepet:
https://europe.autonews.com/suppliers/s ... hase-offer
Det är tydligen inte lika lönsamt att tillverka turbokompressorer längre?

Nåja, till sakfrågan, om sådan finnes. Bränslecellteknikens huvudsakliga problem är, som jag återkommit till åtskilliga gånger, att man har för låg totalverkningsgrad i systemet. Vätgas kan idag i större skala egentligen bara framställas på två sätt (jag har beskrivit detta i referensen till ett av mina tidigare inlägg):
  • Elektrolys av vatten
    Här måste man ha god tillgång till billig el
  • Ångreformering av naturgas
    Här går kolatomen i metanmolekylen förlorad (till atmosfären) i form av koldioxid. Processen har alltså en negativ koldioxidbalans.
Ja, tyskarna är verkligen desperata eftersom de sätter sig i knäet på Vladimir Vladimirovitj genom Nordstream-ledningarna, ett vapen som denne inte drar sig för att använda politiskt. Det är lite märkligt att läsa hur tyskarna anser sig bidra till klimatmålet genom att ersätta fossilt stenkol med fossilgas. Nå, någon skillnad gör det väl - mängden kolatomer som förbränns blir något mindre, frågan är hur det totala koldioxidbalansen blir, eftersom metan har lägre värmevärde än stenkol. Det kanske jag ska räkna på någon dag. Ångreformering av naturgas har man gjort länge i Tyskland, där har vätgas historiskt varit så billig att det är nästan det enda land i världen där man amatörflyger med vätgasballonger.

Det bästa sättet att utnyttja naturgas/metan för vätgasframställning är att direktreducera till väte och atomärt kol, oftast i form av kimrök, en industriellt värdefull råvara. Kvaernerprocessen är en sådan, metoderna ger ett lägre vätgasutbyte än ångreformering, men avger ingen koldioxid.

Svavel-jod-processen är ett alternativ som provats i liten skala. Processen bygger på att svaveldioxid, vatten och jod får reagera med varandra. Ur reaktionsprodukterna utvinns vätgas, medan övriga reaktionsprodukter återvinns/recirkuleras i processen. Det krävs förstås energi för detta, men här räcker det med en lågkvalitativ energiform som värme (istället för el, som är en högkvalitativ energiform), t.ex. solenergi. Processen innehåll en hel del otrevliga reaktionsprodukter i mellanstegen, vilket ställer krav på de ingående reaktionskamrarna.

Bäst vore förstås om man kunde utnyttja solenergi direkt för att splittra vattenmolekylen i väte och syre. Alla sådana ansatser befinner sig på forskningsstadiet.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7431
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trådbussens död?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hechtwagen skrev:Trådbussen verkar körd men trådlastbilen framhålls allt oftare som något för framtiden. Det provas till och med så kallade elvägar för tunga lastbilar.
Ja, det är underligt, du, som vi säger i Östergötland.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Trådbussens död?

Inlägg av 1 »

Hechtwagen skrev:Trådbussen verkar körd men trådlastbilen framhålls allt oftare som något för framtiden. Det provas till och med så kallade elvägar för tunga lastbilar.
Jajamensan, visst lever vi i en fantastisk tidsepok där tekniska snillen kontinuerligt presenterar nya kreativa förslag på klimatsmarta transporter.

Känd profil på detta Forum brukar styrka sina inlägg med hänvisningar till vad denne tidigare pråmat för.

För att styrka min egen kompakta kunskapsbank, kan jag ju självklart inte underlåta att på liknande sätt hänvisa till ett debattinlägg, där jag redan år 2016 förutspådde en glänsande framtid där man försåg lastbilar med s.k. "trolley-stänger".
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17&t=38887

"Framtiden är snart inom kort"! - hälsar / Lena
Trådlastbil-(21)-x.jpg
Trådlastbil-(21)-x.jpg (107.32 KiB) Visad 13503 gånger
Trådlastbil-Södra-station-(.jpg
Trådlastbil-Södra-station-(.jpg (74.74 KiB) Visad 13503 gånger
C12C3C3C12
Inlägg: 2127
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Trådbussens död?

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hur är det med Landskronas trådbussar, det var ju snack om att köra med duobussar där sedan går det rykte om att den skall läggas ner?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7431
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trådbussens död?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

C12C3C3C12 skrev:Hur är det med Landskronas trådbussar, det var ju snack om att köra med duobussar där sedan går det rykte om att den skall läggas ner?
Finns väl egentligen ingenting mer uttalat från Skånetrafiken än det jag länkade till förut:
Elbussar i Skåne
Landskrona först i Skåne med helelektrifierad stadsbusstrafik

Duobussar verkar ju inte vara aktuella i Landskrona. Vad/var har du hört om nedläggning av trådbussnätet?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2542
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Trådbussens död?

Inlägg av Per Lind »

Jag har också hört detta, om nedläggning, för något/några år sedan. Tror det var på detta Forum samt i Modern Stadstrafik i samband med batteribussarnas etablering.
Tyckte det var helt idiotiskt när man har ett fungerande, miljövänligt system. Varför inte satsa på laddning under tråd?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7431
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trådbussens död?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Per Lind skrev:Jag har också hört detta, om nedläggning, för något/några år sedan. Tror det var på detta Forum samt i Modern Stadstrafik i samband med batteribussarnas etablering.
Tyckte det var helt idiotiskt när man har ett fungerande, miljövänligt system. Varför inte satsa på laddning under tråd?
-Per
I "Modern Stadstrafik" står allt möjligt. En snabb sökning i detta Forum ger vid handen att rykten om nedläggning av trådbussanläggningen i Landskrona cirkulerade under under 2018
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 46#p373046
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 21#p359778

Herr Lind ställde själv frågan 22 november 2018 https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 56#p377456
dock utan svar. Verkar inte vara aktuellt i närtid, i alla fall. Dock har som sagt Skånetrafiken valt att inte bygga ut trådbussanläggningen ytterligare, utan satsa på batteribussar i övrigt. Ungefär som i övriga skånska städer som trafikeras med eldrivna bussar https://www.skanetrafiken.se/aktuellt/e ... relleborg/

Dessa laddas på "traditionellt" sätt, i depå.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trådbussens död?

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 04 februari 2021 9:31 Ja, tyskarna är verkligen desperata eftersom de sätter sig i knäet på Vladimir Vladimirovitj genom Nordstream-ledningarna, ett vapen som denne inte drar sig för att använda politiskt. Det är lite märkligt att läsa hur tyskarna anser sig bidra till klimatmålet genom att ersätta fossilt stenkol med fossilgas. Nå, någon skillnad gör det väl - mängden kolatomer som förbränns blir något mindre, frågan är hur det totala koldioxidbalansen blir, eftersom metan har lägre värmevärde än stenkol. Det kanske jag ska räkna på någon dag. Ångreformering av naturgas har man gjort länge i Tyskland, där har vätgas historiskt varit så billig att det är nästan det enda land i världen där man amatörflyger med vätgasballonger.
Green hydrogen pathways, energy efficiencies, and intensities for ground, air, and marine transportation
Joule skrev:Green hydrogen produced by electrolysis with renewable electricity can be used directly or in synthetic fuels (e-fuels) to decarbonize road, rail, marine, and air transportation. However, system inefficiencies during hydrogen or e-fuel production, storage, transportation, dispensing, and use lead to approximately 80%–90% loss of the initial electrical energy input. Electric-powered ground, marine, and air transport is approximately 3–8 times more energy efficient than hydrogen alternatives. Renewable electricity sources in the US are insufficient to support hydrogen production for light-duty vehicles. Therefore, green hydrogen should be used strategically in heavy-duty road, rail, aviation, and marine transportation, where electrification alternatives are constrained by load and range. Energy intensity for hydrogen transport measured by renewable electricity per unit of service follows the current trends for petroleum-fueled transport. For freight, ships and rail are the least intensive modes, followed by heavy-duty trucks, then aircraft: 0.04, 0.2, 2, and 20 MJ per t-km, respectively.
En färsk rapport har jämfört effektiviteten hos olika typer av tunga fordon:

Bild

Som synes är användning av vätgas i tunga fordon starkt förknippad med stora energiförluster. Om nu trådbussen är död så återstår bara batteribussen...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Trådbussens död?

Inlägg av Odd »

Så hur ser då siffrorna ut för spårvagn och trådbuss?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trådbussens död?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: lördag 31 augusti 2024 15:24 Så hur ser då siffrorna ut för spårvagn och trådbuss?
Det är i princip ingen skillnad för tåg:

Bild
Senast redigerad av Enceladus den lördag 31 augusti 2024 15:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7431
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trådbussens död?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: lördag 31 augusti 2024 15:03
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 04 februari 2021 9:31 Ja, tyskarna är verkligen desperata eftersom de sätter sig i knäet på Vladimir Vladimirovitj genom Nordstream-ledningarna, ett vapen som denne inte drar sig för att använda politiskt. Det är lite märkligt att läsa hur tyskarna anser sig bidra till klimatmålet genom att ersätta fossilt stenkol med fossilgas. Nå, någon skillnad gör det väl - mängden kolatomer som förbränns blir något mindre, frågan är hur det totala koldioxidbalansen blir, eftersom metan har lägre värmevärde än stenkol. Det kanske jag ska räkna på någon dag. Ångreformering av naturgas har man gjort länge i Tyskland, där har vätgas historiskt varit så billig att det är nästan det enda land i världen där man amatörflyger med vätgasballonger.
Som vanligt ägnar sig Enceladus-kollektivet åt sitt patologiska beteende att ständigt och jämt dra fram irrelevanta citat från mina tidigare inlägg. Att jag nämnde väte är bl.a. för att det är en industriell råvara, t.ex. för framställning av ammoniak och i div. petrokemiska processer.

Har det undgått Enceladus-kollektivet att Nordstream inte "används" längre? Eller att det brutit ut ett krig i Europa?

Men jag kan också citera. Såhär lät det från Enceladus-kollektivet samma år:
Enceladus skrev: torsdag 04 februari 2021 3:11 Problemet med batterifordon är att större batterier har avtagande avkastning på grund av batteriers låga energitäthet. Batterier är därmed mest lämpliga för små fordon. Bussar är antagligen tillräckligt stora för att bränsleceller ska vara konkurrenskraftiga, men det återstår i och för sig att se.

Vidare kan vätgas utnyttja den infrastruktur som håller på att utvecklas för naturgas i Europa. Lobbyisten Sebastian Sass hävdar dessutom att Nord Stream 2 blir en avgörande faktor för EU:s klimatmål, inte minst i en framtid där vätgas spelar en allt större roll i transportbranschen. Det finns alltså många inflytelserika personer vars överlevnad beror på att tekniken etableras.
Diagrammen ovan är luriga eftersom siffrorna för totalverkningsgraden är beräknade baklänges. Det vanliga är att man anger samma energimängd vid starten av den energiomsättande processen och redovisar vad som återstår vid ändpunkten, i detta fall den drivande axeln.

Som det är ovan får man själv dividera,
  • 1 / 1,38 = 72,5 % för direkt eldrift
  • 1 / 1,42 = 70,9 % för batteridrift
osv.

De siffervärden som uppges tänker jag inte gå i god för. De bygger dessutom på att väte, i förekommande fall, framställs genom elektrolys av vatten. I mitt originalinlägg, som Enceladus-kollektivet kapade, nämner jag några andra alternativ.
viewtopic.php?p=396142#p396142

Det var på den tiden Enceladus-kollektivet trodde att bränslecell-tekniken var på "frammarsch". I ett av räkneexemplen ovan anges totalverkningsgraden för ett sådant drivsystem till 17,1 %.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Trådbussens död?

Inlägg av twr »

daniel_s skrev: onsdag 30 december 2020 11:34
Hechtwagen skrev:
1 skrev: Vänligen notera användandet av korrekt preposition:
- Om ett spårfordon hoppar av spåret "spårar den ur"
- Förlorar trådbussen kontakten med matningsledningen är det en "avspårning"
Prepositonen var rätt men en äkta stofil skriver urspåring / avspåring.
En riktig ärkestofil skulle väl dock inte ens kalla det för preposition, i alla fall inte i uttryck som ”spåra ur”, utan hellre adverbial eller kanske verbpartikel?

Vilket uttryck bör man använda när en tråd om trådbussar spårar ur, tillfälligt trådlöst tillstånd?
Preposition är en ordklass. Adverbial är en satsdel. Det är olika saker.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trådbussens död?

Inlägg av daniel_s »

Och inlägget du svarade på nu var från 2020. :roll:
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trådbussens död?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: måndag 21 december 2020 1:03 Jag tror att mycket av trådbusskräcken i Sverige beror på att man förknippar trådbuss med östblocket så mycket. Man tänker dock inte på att trådbussar används även i stora delar av västvärlden. Det är beprövad och driftsäker teknik.
Latinamerika är en av de delar av världen där trådbussar fortfarande används. Har batteriteknikens framsteg lyckats döda trådbussen? Nej, åtminstone inte än:

Bild
Källa: https://theicct.org/publication/latin-a ... 024-may25/

Som synes har trådbussen försvarat sin lilla nisch, trots att elbussar har blivit synonyma med batteribussar. Kina dominerar batteribussar, men inte trådbussar:
The ICCT skrev:From 2018 through 2024, BYD was the largest supplier of e-buses to Latin America, with 2,606 buses—43.7% of the regional fleet—sold mostly in Colombia and Chile. This was followed by Foton, with 1,404 buses sold almost exclusively in Chile, and Yutong, whose 890 buses were concentrated mainly in Mexico and Chile. Brazilian company Eletra sold 477 BEBs and trolleybuses over the period, all in Brazil.
Icke desto mindre har Sveriges busstillverkare Scania och Volvo anledning att oroa sig. Hela världen dumpar förbränningsmotorn, och då tar nya aktörer mark.
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 03 februari 2021 23:50 För skattebetalarnas pengar. Nåja, det är bara två bussar och det kan ju ha ett visst intresse att se hur pass mycket längre teknikutvecklingen kommit sedan CUTE-försöket i Stockholm för nästan 15 år sedan. Problemet är vätgasframställningen (bl.a.).
Bussmagasinet rapporterar om nya motgångar för bränslecellstekniken, denna gång i UK. Därmed blir det en konkurrent mindre. Mer krävs för en renässans.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7431
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Trådbussens död?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 21 maj 2025 11:31
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 03 februari 2021 23:50 För skattebetalarnas pengar. Nåja, det är bara två bussar och det kan ju ha ett visst intresse att se hur pass mycket längre teknikutvecklingen kommit sedan CUTE-försöket i Stockholm för nästan 15 år sedan. Problemet är vätgasframställningen (bl.a.).
Bussmagasinet rapporterar om nya motgångar för bränslecellstekniken, denna gång i UK. Därmed blir det en konkurrent mindre. Mer krävs för en renässans.
Som vanligt bryter propagandakollektivet "Enceladus" loss ett citat och använder det för sina egna syften. Eftersom det inte finns någon referens så får läsaren ingen uppfattning om vad jag egentligen kommenterade: viewtopic.php?p=396132#p396132

Men jag kan också citera, och återger ett inlägg i sin helhet här:
Enceladus skrev: torsdag 04 februari 2021 3:11 Problemet med batterifordon är att större batterier har avtagande avkastning på grund av batteriers låga energitäthet. Batterier är därmed mest lämpliga för små fordon. Bussar är antagligen tillräckligt stora för att bränsleceller ska vara konkurrenskraftiga, men det återstår i och för sig att se.

Vidare kan vätgas utnyttja den infrastruktur som håller på att utvecklas för naturgas i Europa. Lobbyisten Sebastian Sass hävdar dessutom att Nord Stream 2 blir en avgörande faktor för EU:s klimatmål, inte minst i en framtid där vätgas spelar en allt större roll i transportbranschen. Det finns alltså många inflytelserika personer vars överlevnad beror på att tekniken etableras.
Det var innan Enceladus-kollektivet blivit frälst (och Putin överfallit Ukraina).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trådbussens död?

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 28 maj 2025 10:28 Det var innan Enceladus-kollektivet blivit frälst (och Putin överfallit Ukraina).
Bränslecellsbussar är nästan värdelösa om el ska omvandlas till vätgas och sedan tillbaka till el. Själva premissen var ju att dessa bussar skulle gå på rysk gas:
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 04 april 2023 17:53 Den sk. vätgasekonomin står och faller med hur effektivt (tekniskt, ekonomiskt etc.) vätgas kan framställas. Här avses sk. grön vätgas, dvs. framställd genom elektrolys av vatten. Med blå vätgas brukar avses vätgas framställd från metan (naturgas, biogas) givet att man tar hand om kolatomen i metanmolekylen och inte låter den slinka ut i atmosfären i form av koldioxid. All annan framställning är ful (grå) vätgas.
Skribenten har redan varit inne på koldioxidinfångning för andra syften. Men det är en instabil plattform (till skillnad från havsdrönare som skjuter ner flygplan).

First ‘Interstate’ trolleybus opened in Mexico
Urban Transport Magazine skrev:With the official opening of the Elevado Line 11 trolleybus on 18 May 2025, Mexico has taken a significant step towards modernising and electrifying its public transport system. The project connects the south-eastern urban area of Mexico City with the neighbouring state of Estado de México – and does so in an unprecedented way: fully electric, above ground on its own track, largely independent of private transport.
Även USA:s södra grannland har insett behovet av energisäkerhet. Mexico City har gjort något så unikt som en BRT-bana för trådbussar som går på lokal el:

Bild
Källa: Se ovanstående artikel

Notera att det är vänstertrafik på BRT-banan, precis som i Istanbul. Detta beror på att BRT-stationer ofta har mittplattform. BRT är tunnelbana på gummihjul!
Skriv svar