Du har en poäng, tycker bara att det börjar bli fler inlägg nu om stadsdelsgränser än själva bullret.Kantorn skrev:Varför hålla sig till ämnet här när det görs så sällan i andra trådar... (Sagt med viss ironi...)M224 skrev:Vad tusan har kartor att göra med att tvärbanan låter mycket? Tillbaka till ämnet!
"Tvärbanan låter mer än någonsin"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"
Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"
Läös vidare här: Om ämnesavvikelseM224 skrev:Du har en poäng, tycker bara att det börjar bli fler inlägg nu om stadsdelsgränser än själva bullret.Kantorn skrev:Varför hålla sig till ämnet här när det görs så sällan i andra trådar... (Sagt med viss ironi...)M224 skrev:Vad tusan har kartor att göra med att tvärbanan låter mycket? Tillbaka till ämnet!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"
Nu är det långt till jetflygplan, men jag tyckte idag att det var onödigt hur mycket 7:ans Spårvagn dånade (rätt så lågfrekevnt) över den öde Sergelsplattan, speciellt om man jämförde men den efterföljande buss som trots diesel eller etanondrift lät mindre. Är det kugghjulen på axlarna som låter? Dessutom reflekterar en stenlagt yta ljudet extra bra. Om spårvagnen inte är tystare än bussen är ju ett till argument för spårvagn åt pipan.
Harald.
Harald.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"
Alla här minns väl hur absurt mycket A34 dånade på 7:an när de kört på stenkrosset som användes för halkbekämpning, endel konduktörer bar till och med hörselkåpor!
Kanske är det dags att svarva hjulen på vissa tvärbanevagnar?
Kanske är det dags att svarva hjulen på vissa tvärbanevagnar?
Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"
Lokaltidningen Bättre stadsdel har en artikel om bullret i Gröndal:
Nu ska trafikbullret i Gröndals centrum minska
Gröndalsvägen trafikeras av Tvärbanan, tre busslinjer, flygbussar och en ökad biltrafik. Den ökande trafiken har lett till klagomål från boende i området. En boende har föreslagit att trafiken ska ledas om till Lövholmsvägen. Det framgår inte vilken trafik som avses. När Kistagrenen öppnas för trafik så blir det ännu mer trafik genom Gröndals centrum. Hur ska problemet lösas?
Nu ska trafikbullret i Gröndals centrum minska
Gröndalsvägen trafikeras av Tvärbanan, tre busslinjer, flygbussar och en ökad biltrafik. Den ökande trafiken har lett till klagomål från boende i området. En boende har föreslagit att trafiken ska ledas om till Lövholmsvägen. Det framgår inte vilken trafik som avses. När Kistagrenen öppnas för trafik så blir det ännu mer trafik genom Gröndals centrum. Hur ska problemet lösas?

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"
De menar nog att biltrafiken bör ledas om via Lövholmsvägen, så som det var förut. Jag har aldrig förstått varför de tog bort genomfartsförbudet på Gröndalsvägen och tror att det vore bra att återinföra det.Enceladus skrev:Lokaltidningen Bättre stadsdel har en artikel om bullret i Gröndal:
Nu ska trafikbullret i Gröndals centrum minska
Gröndalsvägen trafikeras av Tvärbanan, tre busslinjer, flygbussar och en ökad biltrafik. Den ökande trafiken har lett till klagomål från boende i området. En boende har föreslagit att trafiken ska ledas om till Lövholmsvägen. Det framgår inte vilken trafik som avses. När Kistagrenen öppnas för trafik så blir det ännu mer trafik genom Gröndals centrum. Hur ska problemet lösas?
Detta löser förstås inte eventuella ljudproblem med spårvagnarna, men det minskar ju det totala bullret och ger en bättre miljö rent allmänt.
Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"
Det är väldigt enkelt att råda bot på detta:Enceladus skrev:Lokaltidningen Bättre stadsdel har en artikel om bullret i Gröndal:
Nu ska trafikbullret i Gröndals centrum minska
Gröndalsvägen trafikeras av Tvärbanan, tre busslinjer, flygbussar och en ökad biltrafik. Den ökande trafiken har lett till klagomål från boende i området. En boende har föreslagit att trafiken ska ledas om till Lövholmsvägen. Det framgår inte vilken trafik som avses. När Kistagrenen öppnas för trafik så blir det ännu mer trafik genom Gröndals centrum. Hur ska problemet lösas?
- Byt ut kontaktledningen till något mer "spårvägsmässigt". Då blir det en "riktig gatuspårväg", och något trevligare inslag i stadsmiljön finns ju inte vet vi som läser "Modern Stadstrafik"! Då gör det säkert inget att det gnisslar, plingar och brummar lite...
spekulerar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"
Äntligen Thomas, har du förstått poängen... Sår man dessutom gräs mellan spåren minskar bullret ytterligare.... Mer spenat till folket!!!TKO skrev:Det är väldigt enkelt att råda bot på detta:Enceladus skrev:Lokaltidningen Bättre stadsdel har en artikel om bullret i Gröndal:
Nu ska trafikbullret i Gröndals centrum minska
Gröndalsvägen trafikeras av Tvärbanan, tre busslinjer, flygbussar och en ökad biltrafik. Den ökande trafiken har lett till klagomål från boende i området. En boende har föreslagit att trafiken ska ledas om till Lövholmsvägen. Det framgår inte vilken trafik som avses. När Kistagrenen öppnas för trafik så blir det ännu mer trafik genom Gröndals centrum. Hur ska problemet lösas?
- Byt ut kontaktledningen till något mer "spårvägsmässigt". Då blir det en "riktig gatuspårväg", och något trevligare inslag i stadsmiljön finns ju inte vet vi som läser "Modern Stadstrafik"! Då gör det säkert inget att det gnisslar, plingar och brummar lite...
spekulerar
Thomas K Ohlsson
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"
Gräs är ju ett lysande förslag - det ger ju ett visst hinder för gummihjulstrafiken!
Ska vi skicka ett gemensamt förslag till Broder Daniel?
funderar
Thomas
Ska vi skicka ett gemensamt förslag till Broder Daniel?
funderar
Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"
Men bara ett visst. Inväntar med spänning Gröndals egen "novemberkåsa"TKO skrev:Gräs är ju ett lysande förslag - det ger ju ett visst hinder för gummihjulstrafiken!

Med reservation för tyckfel.
Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"
"Boende i Årsta drabbas av buller från tvärbanan – tvingas flytta".
Det gäller nybyggda hus!
Det gäller nybyggda hus!
Problemet är tydligen växlarna.Buller från tvärbanan stör boende i tre nybyggda lägenhetshus i Årsta i Stockholm. Även med stängda fönster låter det för mycket.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"
TF skulle ju kunna snabbutreda en kombination av åtgärder, exempelvis: Gräs/gummimatta, ljudabsorberande barriär och kryss med rörlig korsningsspets, och helt enkelt ge en prislapp till JM.
Jag tycker man skulle ta tillfället i akt och bygga ett hus över växlarna, en variant av snögalleri, bara för att testa hur det skulle fungera såväl för ljuddämpning som för minskade kostnader för snöröjning och ökad tillgänglighet på växlarna.
Jag tycker man skulle ta tillfället i akt och bygga ett hus över växlarna, en variant av snögalleri, bara för att testa hur det skulle fungera såväl för ljuddämpning som för minskade kostnader för snöröjning och ökad tillgänglighet på växlarna.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"
Här har JM gjort en dundertabbe med sitt nya bostad. Gör om och gör rätt, säger jag bara!
Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"
I förra veckan var jag i Zürich och jag kan ju säga att vagnarna där lät betydligt mindre än klumpedunsarna som rullar på tvärbanan.
Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"
Vad har de gjort för fel? Byggt husen för nära spåren eller snålat in på väggar och fönster? Förhoppningsvis kände JM till spårvägen när husen planerades.ADDE skrev:Här har JM gjort en dundertabbe med sitt nya bostad. Gör om och gör rätt, säger jag bara!
Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"
Vem som har gjort fel, och i så fall vilket fel, är en social (ofta rättslig) konstruktion.4330 skrev:Vad har de gjort för fel? Byggt husen för nära spåren eller snålat in på väggar och fönster? Förhoppningsvis kände JM till spårvägen när husen planerades.ADDE skrev:Här har JM gjort en dundertabbe med sitt nya bostad. Gör om och gör rätt, säger jag bara!
Fakta är i alla fall att det ligger fyra växlar på platsen varav det ena paret har funnits där sedan banan byggdes, medan det andra paret flyttades dit från en plats ungefär vid Järnlundsvägen för några år sedan i samband med att vändspåret vid Årstaberg byggdes.
Det har alltså alltid förekommit en del skrammel på platsen. Är inte så insatt i hur man räknar på ljud, men om ett spårvagnshjul passerar två likadana växlar i stället för en så borde det inte bli "dubbelt så starkt ljud", utan snarare lika starkt ljud fast dubbelt så många gånger. Så antalet växlar kanske i sig är oväsentligt när det gäller bullernivåer. Sen kan det ju vara något annat som påverkat t ex grundläggningen så att det faktiskt är starkare ljud idag.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7517
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"
Det är väl de sk Gavelhusen det är fråga om?M224 skrev:I förra veckan var jag i Zürich och jag kan ju säga att vagnarna där lät betydligt mindre än klumpedunsarna som rullar på tvärbanan.
Iofs. är vi väl överens om att A35 lämnar en del övrigt att önska, även om jag tycker att Daniel S karakteristik "inverterad italiensk damsko" är en något elegantare beskrivning än "klumpeduns".
Zürich har jag inte besökt, men jag har stått en del vid Gavelhusen och enligt mina objektiva öron slamrar det lika mycket, vare sig det är ett A35- eller ett A32-tåg som passerar växlarna. Är då A32 en klumpeduns? Det vet jag inte, men vagnvikten skiljer sig åt ganska mycket.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"
Hade JM känt till spårvägen så hade man tänkt till och ljudisolerat extra eller vad man nu behöver vidta för åtgärder för att det ska bli tystare i lägenheterna.4330 skrev:Vad har de gjort för fel? Byggt husen för nära spåren eller snålat in på väggar och fönster? Förhoppningsvis kände JM till spårvägen när husen planerades.ADDE skrev:Här har JM gjort en dundertabbe med sitt nya bostad. Gör om och gör rätt, säger jag bara!
Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"
Jag tror att det behövs speciella ljudisolerande fönster. Det är ju så man gör när det är buller från vägar som ska elimineras.ADDE skrev:Hade JM känt till spårvägen så hade man tänkt till och ljudisolerat extra eller vad man nu behöver vidta för åtgärder för att det ska bli tystare i lägenheterna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling