"Tvärbanan låter mer än någonsin"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av M224 »

Kantorn skrev:
M224 skrev:Vad tusan har kartor att göra med att tvärbanan låter mycket? Tillbaka till ämnet! :idea:
Varför hålla sig till ämnet här när det görs så sällan i andra trådar... (Sagt med viss ironi...)
Du har en poäng, tycker bara att det börjar bli fler inlägg nu om stadsdelsgränser än själva bullret.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av LÅ1 »

M224 skrev:
Kantorn skrev:
M224 skrev:Vad tusan har kartor att göra med att tvärbanan låter mycket? Tillbaka till ämnet! :idea:
Varför hålla sig till ämnet här när det görs så sällan i andra trådar... (Sagt med viss ironi...)
Du har en poäng, tycker bara att det börjar bli fler inlägg nu om stadsdelsgränser än själva bullret.
Läös vidare här: Om ämnesavvikelse
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
haba
Inlägg: 75
Blev medlem: fredag 05 januari 2007 1:50

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av haba »

Nu är det långt till jetflygplan, men jag tyckte idag att det var onödigt hur mycket 7:ans Spårvagn dånade (rätt så lågfrekevnt) över den öde Sergelsplattan, speciellt om man jämförde men den efterföljande buss som trots diesel eller etanondrift lät mindre. Är det kugghjulen på axlarna som låter? Dessutom reflekterar en stenlagt yta ljudet extra bra. Om spårvagnen inte är tystare än bussen är ju ett till argument för spårvagn åt pipan.

Harald.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3092
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av Hechtwagen »

Alla här minns väl hur absurt mycket A34 dånade på 7:an när de kört på stenkrosset som användes för halkbekämpning, endel konduktörer bar till och med hörselkåpor!

Kanske är det dags att svarva hjulen på vissa tvärbanevagnar?
Enceladus
Inlägg: 10103
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av Enceladus »

Lokaltidningen Bättre stadsdel har en artikel om bullret i Gröndal:

Nu ska trafikbullret i Gröndals centrum minska

Gröndalsvägen trafikeras av Tvärbanan, tre busslinjer, flygbussar och en ökad biltrafik. Den ökande trafiken har lett till klagomål från boende i området. En boende har föreslagit att trafiken ska ledas om till Lövholmsvägen. Det framgår inte vilken trafik som avses. När Kistagrenen öppnas för trafik så blir det ännu mer trafik genom Gröndals centrum. Hur ska problemet lösas? :?:
daniel_s
Inlägg: 14212
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:Lokaltidningen Bättre stadsdel har en artikel om bullret i Gröndal:

Nu ska trafikbullret i Gröndals centrum minska

Gröndalsvägen trafikeras av Tvärbanan, tre busslinjer, flygbussar och en ökad biltrafik. Den ökande trafiken har lett till klagomål från boende i området. En boende har föreslagit att trafiken ska ledas om till Lövholmsvägen. Det framgår inte vilken trafik som avses. När Kistagrenen öppnas för trafik så blir det ännu mer trafik genom Gröndals centrum. Hur ska problemet lösas? :?:
De menar nog att biltrafiken bör ledas om via Lövholmsvägen, så som det var förut. Jag har aldrig förstått varför de tog bort genomfartsförbudet på Gröndalsvägen och tror att det vore bra att återinföra det.

Detta löser förstås inte eventuella ljudproblem med spårvagnarna, men det minskar ju det totala bullret och ger en bättre miljö rent allmänt.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Lokaltidningen Bättre stadsdel har en artikel om bullret i Gröndal:

Nu ska trafikbullret i Gröndals centrum minska

Gröndalsvägen trafikeras av Tvärbanan, tre busslinjer, flygbussar och en ökad biltrafik. Den ökande trafiken har lett till klagomål från boende i området. En boende har föreslagit att trafiken ska ledas om till Lövholmsvägen. Det framgår inte vilken trafik som avses. När Kistagrenen öppnas för trafik så blir det ännu mer trafik genom Gröndals centrum. Hur ska problemet lösas? :?:
Det är väldigt enkelt att råda bot på detta:
- Byt ut kontaktledningen till något mer "spårvägsmässigt". Då blir det en "riktig gatuspårväg", och något trevligare inslag i stadsmiljön finns ju inte vet vi som läser "Modern Stadstrafik"! Då gör det säkert inget att det gnisslar, plingar och brummar lite...

spekulerar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3024
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av Stefan Widén »

TKO skrev:
Enceladus skrev:Lokaltidningen Bättre stadsdel har en artikel om bullret i Gröndal:

Nu ska trafikbullret i Gröndals centrum minska

Gröndalsvägen trafikeras av Tvärbanan, tre busslinjer, flygbussar och en ökad biltrafik. Den ökande trafiken har lett till klagomål från boende i området. En boende har föreslagit att trafiken ska ledas om till Lövholmsvägen. Det framgår inte vilken trafik som avses. När Kistagrenen öppnas för trafik så blir det ännu mer trafik genom Gröndals centrum. Hur ska problemet lösas? :?:
Det är väldigt enkelt att råda bot på detta:
- Byt ut kontaktledningen till något mer "spårvägsmässigt". Då blir det en "riktig gatuspårväg", och något trevligare inslag i stadsmiljön finns ju inte vet vi som läser "Modern Stadstrafik"! Då gör det säkert inget att det gnisslar, plingar och brummar lite...

spekulerar
Thomas K Ohlsson
Äntligen Thomas, har du förstått poängen... Sår man dessutom gräs mellan spåren minskar bullret ytterligare.... Mer spenat till folket!!!

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av TKO »

Gräs är ju ett lysande förslag - det ger ju ett visst hinder för gummihjulstrafiken!

Ska vi skicka ett gemensamt förslag till Broder Daniel?

funderar
Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av 2763 »

TKO skrev:Gräs är ju ett lysande förslag - det ger ju ett visst hinder för gummihjulstrafiken!
Men bara ett visst. Inväntar med spänning Gröndals egen "novemberkåsa" ;)
Med reservation för tyckfel.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av LÅ1 »

"Boende i Årsta drabbas av buller från tvärbanan – tvingas flytta".

Det gäller nybyggda hus!
Buller från tvärbanan stör boende i tre nybyggda lägenhetshus i Årsta i Stockholm. Även med stängda fönster låter det för mycket.
Problemet är tydligen växlarna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6514
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av Odd »

TF skulle ju kunna snabbutreda en kombination av åtgärder, exempelvis: Gräs/gummimatta, ljudabsorberande barriär och kryss med rörlig korsningsspets, och helt enkelt ge en prislapp till JM.

Jag tycker man skulle ta tillfället i akt och bygga ett hus över växlarna, en variant av snögalleri, bara för att testa hur det skulle fungera såväl för ljuddämpning som för minskade kostnader för snöröjning och ökad tillgänglighet på växlarna.
Genius on call
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av ADDE »

Här har JM gjort en dundertabbe med sitt nya bostad. Gör om och gör rätt, säger jag bara!
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av M224 »

I förra veckan var jag i Zürich och jag kan ju säga att vagnarna där lät betydligt mindre än klumpedunsarna som rullar på tvärbanan.
4330
Inlägg: 165
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av 4330 »

ADDE skrev:Här har JM gjort en dundertabbe med sitt nya bostad. Gör om och gör rätt, säger jag bara!
Vad har de gjort för fel? Byggt husen för nära spåren eller snålat in på väggar och fönster? Förhoppningsvis kände JM till spårvägen när husen planerades.
daniel_s
Inlägg: 14212
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av daniel_s »

4330 skrev:
ADDE skrev:Här har JM gjort en dundertabbe med sitt nya bostad. Gör om och gör rätt, säger jag bara!
Vad har de gjort för fel? Byggt husen för nära spåren eller snålat in på väggar och fönster? Förhoppningsvis kände JM till spårvägen när husen planerades.
Vem som har gjort fel, och i så fall vilket fel, är en social (ofta rättslig) konstruktion.

Fakta är i alla fall att det ligger fyra växlar på platsen varav det ena paret har funnits där sedan banan byggdes, medan det andra paret flyttades dit från en plats ungefär vid Järnlundsvägen för några år sedan i samband med att vändspåret vid Årstaberg byggdes.

Det har alltså alltid förekommit en del skrammel på platsen. Är inte så insatt i hur man räknar på ljud, men om ett spårvagnshjul passerar två likadana växlar i stället för en så borde det inte bli "dubbelt så starkt ljud", utan snarare lika starkt ljud fast dubbelt så många gånger. Så antalet växlar kanske i sig är oväsentligt när det gäller bullernivåer. Sen kan det ju vara något annat som påverkat t ex grundläggningen så att det faktiskt är starkare ljud idag.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6431
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

M224 skrev:I förra veckan var jag i Zürich och jag kan ju säga att vagnarna där lät betydligt mindre än klumpedunsarna som rullar på tvärbanan.
Det är väl de sk Gavelhusen det är fråga om?

Iofs. är vi väl överens om att A35 lämnar en del övrigt att önska, även om jag tycker att Daniel S karakteristik "inverterad italiensk damsko" är en något elegantare beskrivning än "klumpeduns".

Zürich har jag inte besökt, men jag har stått en del vid Gavelhusen och enligt mina objektiva öron slamrar det lika mycket, vare sig det är ett A35- eller ett A32-tåg som passerar växlarna. Är då A32 en klumpeduns? Det vet jag inte, men vagnvikten skiljer sig åt ganska mycket.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av ADDE »

4330 skrev:
ADDE skrev:Här har JM gjort en dundertabbe med sitt nya bostad. Gör om och gör rätt, säger jag bara!
Vad har de gjort för fel? Byggt husen för nära spåren eller snålat in på väggar och fönster? Förhoppningsvis kände JM till spårvägen när husen planerades.
Hade JM känt till spårvägen så hade man tänkt till och ljudisolerat extra eller vad man nu behöver vidta för åtgärder för att det ska bli tystare i lägenheterna.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: "Tvärbanan låter mer än någonsin"

Inlägg av LÅ1 »

ADDE skrev:Hade JM känt till spårvägen så hade man tänkt till och ljudisolerat extra eller vad man nu behöver vidta för åtgärder för att det ska bli tystare i lägenheterna.
Jag tror att det behövs speciella ljudisolerande fönster. Det är ju så man gör när det är buller från vägar som ska elimineras.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar