Coronaviruset

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Enceladus

Re: Coronaviruset

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:Överdödligheten är ett mått som kan användas lite hur som helst, beroende på vad man vill visa. Defenestration är det nog inte många som vet vad det betyder. Har man kastat ut de sjuka genom fönstret? Eller har de hoppat själva (sk. autodefenestration)? "Myndigheter i olika länder räknar på olika sätt". Ja, det kan man säga. Tror man på de siffror Ryssland och Kina redovisar så bör man nog ta sig en funderare på vad man håller på med.
3 Russian doctors with COVID-19 mysteriously fall from hospital windows

Den länkade artikeln beskriver några defenestrationer av smittade läkare i Ryssland. Sannolikheten för att det ska vara självdefenestrationer är väl samma som att Navalnyj förgiftade sig själv.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Överdödligheten är ett mått som kan användas lite hur som helst, beroende på vad man vill visa. Defenestration är det nog inte många som vet vad det betyder. Har man kastat ut de sjuka genom fönstret? Eller har de hoppat själva (sk. autodefenestration)? "Myndigheter i olika länder räknar på olika sätt". Ja, det kan man säga. Tror man på de siffror Ryssland och Kina redovisar så bör man nog ta sig en funderare på vad man håller på med.
3 Russian doctors with COVID-19 mysteriously fall from hospital windows

Den länkade artikeln beskriver några defenestrationer av smittade läkare i Ryssland. Sannolikheten för att det ska vara självdefenestrationer är väl samma som att Navalnyj förgiftade sig själv.
Ja, hos Vladimir Vladimirovitj kan man förvänta sig i stort sett vad som helst. Det duger inte att vara kritisk, för då åker man ut.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
pnott

Inlägg av pnott »

dr Cassandra Nojdh skrev:
pnott skrev: Artikeln beskriver Sveriges pandemistrategi och tar upp händelser fram till och med början på oktober. Den använder statistik per den 13 oktober för att förstärka sin argumentation.
Det där är väl mest löst tyckande. Hade man använt statistik som brutits per 1/9 ex.vis hade man ju kunnat invända att man döljer att Sveriges pandemibekämpning fungerar alldeles lysande numera. Det verkar vara många som har behov av att tycka så just nu.
Vad är det som är "löst tyckande"?

Att artikeln tar upp Sveriges pandemistrategi?

Att artikeln tar upp händelser till och med början på oktober?
Average daily cases rose 173% nationwide from Sept. 2-8 to Sept. 30-Oct. 6 and in Stockholm that number increased 405% for the same period. Though some have argued that rising case numbers can be attributed to increased testing, a recent study of Stockholm’s wastewater published Oct. 5 by the Swedish Royal Institute of Technology (KTH) argues otherwise.
Att artikeln använder statistik per den 13 oktober?
Deaths per 100,000 people (data are from Oct. 13)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Vad är det du inte förstår? Du påstår "Den (dvs. artikeln i Time min anm.) använder statistik per den 13 oktober för att förstärka sin argumentation". Ingenstans i artikeltexten finns stöd för ett sådant påstående. Att de första diagrammet inte "fångar upp vad som har hänt efter sommaren" beror på det dataurval som den underliggande källreferensen använder https://jamanetwork.com/journals/jama/f ... le/2771841
Hade artikelförfattarna använt va. 35 som brytdatum för det kumulativa antalet dödsfall (absolut och relativt) i det andra diagrammet hade de väl istället beskyllts för historieförfalskning.

Sveriges relativa dödstal har legat på ungefär samma nivå efter va 35, men historiken går inte att resonera bort, framför allt går detta inte att använda som proof-of-concept på att Sveriges strategi varit framgångsrik. Man skulle faktiskt ha kunnat använda en liknande argumentation mellan de olika vågorna av spanska sjukan. Som jag framhållit tidigare är läget, trots för tillfället förhållandevis låga dödstal, inte så gynnsamt för Sveriges del. Det flesta kurvor pekar åt fel håll (se ECDC:s veckorapport per 15/10: https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/ ... -overviews ). Möjligen kan man hoppas på att smittspridningen sker mest bland yngre, vilket (kanske) skulle hålla dödligheten nere, men det vet man naturligtvis inget om.

Ändå chansar Regeringen och FHM och tar bort särrekommendationerna för 70+ och tillåter tillställningar med (sittande) publik max 300 personer. Jag kan lika lite som någon annan se in i framtiden, om ett halvår vet vi kanske om Sverige klarat sig bättre. FHM har ju argumenterat för att Sverige hade "otur" i pandemins början, med ett stort inflöde av (oupptäckta) smittade och att det är orimligt att jämföra Sverige med övriga nordiska länder, istället bör man jämföra med ex.vis Belgien och Nederländerna. Då kan man ju fråga sig vad det är som fungerar nu, och som inte fungerade då? I övrigt finns det naturligtvis ingen anledning att raljera över detta, men jämförelser måste göras: https://www.lifesciencesweden.se/articl ... 9_i_norden
Frågan är vem som ska göra dem? Coronakommissionen?

Jag avslutar detta med en referens till ett kort SvT-notis om smittspridningen i Göteborgsregionen, där smittskyddsläkaren Thomas Wahlberg konstaterar att "Smittspridningen har ...... skett till stor del på arbetsplatser och i samband med fester." https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... splatserna

Det stämmer överens med vad man kunde se även under spanska sjukan (ja, dvs. festandet 1918-20 var nog förhållandevis begränsat). Dr. Wahlbergs slutkläm får även bli min denna gång: "Vi har tröttnat på pandemin och vi har glömt bort att pandemin inte har tröttnat på oss. Den fortsätter."
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
pnott

Inlägg av pnott »

Jaså, det var min formulering om att man i artikeln använder statistik för att förstärka argumentationen som enligt dig var löst tyckande. Nej det var faktiskt inte lätt att förstå det i sammanhanget. Tack för att du klarerade saken. Oavsett ordvalet så illustrerades artikeln med statistik. Så långt kan vi väl vara eniga?

Redan i min första kommentar så skrev jag att jag inte ville spekulera i att bristerna i statistiken skulle påverka artikelns slutsatser (jag skrev det då i kontexten att Belgien inte fanns med i det ena diagrammet). Det var sättet man använde statistik som jag vände mig mot, inte artikeln i sig. Därför avstår jag också från att kommentera din argumentation för att rättfärdiga artikeln och dess slutsatser.

Jag anser att statistiken i artikeln är tillrättalagd vilket var anledningen till mina kommentarer. Du tar kort upp statistiken i ditt svar och skriver med ett infall av löst tyckande:
dr Cassandra Nojdh skrev:Hade artikelförfattarna använt va. 35 som brytdatum för det kumulativa antalet dödsfall (absolut och relativt) i det andra diagrammet hade de väl istället beskyllts för historieförfalskning.
Det skulle kunna vara så att du har rätt i detta, vilket visar på ett bra sätt hur svårt det är med statistik.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

pnott skrev:Jag anser att statistiken i artikeln är tillrättalagd vilket var anledningen till mina kommentarer. Du tar kort upp statistiken i ditt svar och skriver med ett infall av löst tyckande:
dr Cassandra Nojdh skrev:Hade artikelförfattarna använt va. 35 som brytdatum för det kumulativa antalet dödsfall (absolut och relativt) i det andra diagrammet hade de väl istället beskyllts för historieförfalskning.
Det skulle kunna vara så att du har rätt i detta, vilket visar på ett bra sätt hur svårt det är med statistik.
Ja, jag delar inte den uppfattningen (om tillrättalagd statistik). Det är en ganska allvarlig anklagelse, som in sin förlängning rycker undan hela grunden för vad som påstås i artikeln.

Något löst tyckande är det givetvis inte fråga om för min del. Jag påstår ingenting, däremot försöker jag mig på en gissning om hur man skulle kunna ha tänkt och argumenterat om artikeln om perioden efter del 1/9 inte berörts i artikeltexten. Det finns en motsägelse i att å ena sidan hävda "Däremot fångar den inte upp vad som har hänt efter sommaren" och å andra sidan hävda att "Den använder statistik per den 13 oktober för att förstärka sin argumentation."
pnott

Inlägg av pnott »

dr Cassandra Nojdh skrev: Ja, jag delar inte den uppfattningen (om tillrättalagd statistik). Det är en ganska allvarlig anklagelse, som in sin förlängning rycker undan hela grunden för vad som påstås i artikeln.

Något löst tyckande är det givetvis inte fråga om för min del. Jag påstår ingenting, däremot försöker jag mig på en gissning om hur man skulle kunna ha tänkt och argumenterat om artikeln om perioden efter del 1/9 inte berörts i artikeltexten. Det finns en motsägelse i att å ena sidan hävda "Däremot fångar den inte upp vad som har hänt efter sommaren" och å andra sidan hävda att "Den använder statistik per den 13 oktober för att förstärka sin argumentation."
Nej, det finns inte någon motsägelse. Jag tar nu till konstgreppet att citera mig själv så att du slipper leta.
Den första tabellen i artikeln, som ska visa hur dödstalen har gått ner mer i andra länder än i Sverige och i USA är ju också intressant. Den visar dödstalen sedan pandemins början, sedan 10 maj och sedan 7 juni. Den fångar alltså upp den branta nedgången före sommaren, där Sverige och USA utmärkte sig genom en långsammare och senare nedgång än de övriga länderna i urvalet. Däremot fångar den inte upp vad som har hänt efter sommaren. Hade man tittat på dödstalen under september och oktober så hade länder som Storbritannien, Spanien och Belgien legat högre än Sverige, vars dödstal än så länge ligger stabilt på samma nivå som i somras, medan de i övriga länder har stuckit iväg uppåt igen. Ser man på senaste veckan så ligger dödstalen i Belgien och Spanien uppåt 10 gånger de svenska!
Artikeln beskriver Sveriges pandemistrategi och tar upp händelser fram till och med början på oktober. Den använder statistik per den 13 oktober för att förstärka sin argumentation.
Jag använder ordet sedan i citat 1. Detta visar alltså på en början men inte på något slut. I citat 2 så talar jag om statistik per den 13 oktober. Här beskriver jag alltså slutpunkten för statistiken.

Den 7 juni var Sveriges dödstal fortfarande relativt höga, medan de flesta jämförelseländernas dödstal var mycket låga. En månad senare hade också Sveriges dödstal sjunkit ner. I september och oktober började sen dödstalen i flera av jämförelseländerna sticka iväg uppåt igen, medan Sveriges fortfarande var och är låga. Genom att inte ha någon brytpunkt senare än 7 juni så döljer man att kurvorna är så olika efter sommaren. Om man hade satt en brytpunkt i början på juli istället för i början på juni så hade Sveriges dödstal inte utmärkt sig jämfört med t ex Storbritanniens och Spaniens.

Dina påståenden och ditt gissande är givetvis löst tyckande i precis lika stor utsträckning som mina.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Jag har med avsikt väntat en vecka med att bemöta detta, då det den senaste veckan inträffat en hel del av intresse i Sverige, för att uttrycka sig försiktigt.

Det är ju uppenbart att det finns en motsägelse här. Den som inte förstår det förstår heller inte hur tematiken i artikeln är uppbyggd. Istället för att bemöta en massa tom retorik tillåter jag mig att påpeka att det ena temat är hur de svenska dödstalen har utvecklats fram till sommaren (och vilka pandemibekämpande åtgärder som sattes in eller inte sattes in då). Här används denna statistikkälla (från Journal of the American Medical Association):
https://cdn.jamanetwork.com/ama/content ... RDK6RD3PGA
Värt att påpeka är att denna statistik bryts per 19/9, och som vi ska se har pandemin i flera europeiska länder utvecklats längs relativt flacka kurvor fram till detta datum (undantag finns naturligtvis, Spanien ex.vis).

Det andra temat är smittspridningen i Sverige under hösten. I den analysen är dödstalen i Sverige, under den period vi hade relativt låga sådana, av underordnad betydelse. Följaktligen är det fullt legitimt att där använda statistik fram till artikeldatum, 13/10. Har man inte förstått detta kan man komma med så pass groteska påståenden som "genom att inte ha någon brytpunkt senare än 7 juni så döljer man att kurvorna är så olika efter sommaren".

Så har vi då följdpåståendet "om man hade satt en brytpunkt i början på juli istället för i början på juni så hade Sveriges dödstal inte utmärkt sig jämfört med t ex Storbritanniens och Spaniens.". Här skribenten inte bekvämat sig att ange något underlag för detta påstående. Men vi räknar på detta. Såhär såg de relativa dödstalen (antal dödsfall per 100.000 invånare) ut, räknade fr.o.m. 7/7 (obs. att denna statistik även den är bruten per 19/9 för att bli jämförbar med statistikkällan ovan :
  • US: 20,6
  • ES: 4,5
  • SE: 2,7
  • BE: 2,5
  • FR: 2,0
  • GB: 1,6
  • IT: 1,3
  • NL: 0,8
De svenska relativa dödstalen hade alltså sjunkit i ungefär samma utsträckning som för USA, men Sverige belägger fortfarande en vanhedrande andraplats i europaligan. Först fr.o.m. 7/8 märks en skillnad, då Sverige blivit omkört av Belgien och Frankrike:
  • US: 11,6
  • ES: 4,3
  • BE: 1,8
  • FR: 1,4
  • IT: 0,8
  • SE: 0,8
  • GB: 0,7
  • NL: 0,7
Artikeln varnar alltså i första hand, i sin analys för hösten, för den omfattande smittspridning som vi nu ser manifesterar sig. Varför Sverige under en period hade så pass låga dödstal låter sig inte analyseras så enkelt, men med tanke på inkubationstid och sjukdomsförlopp är det inte omöjligt att anta en fördröjning på upp till fem veckor mellan smitta och dödsfall, ett tema som även professor Jan Albert varit inne på. Sedan har vi påståendet "....Sverige, vars dödstal än så länge ligger stabilt på samma nivå som i somras, medan de i övriga länder har stuckit iväg uppåt igen". Det har verkligheten sprungit ifrån vid det här laget.

Vad vi ser nu är hur "den svenska modellen" kollapsar. Vi har en okontrollerad smittspridning i en stor del av landet, sett till befolkningstäthet, och man tvingas nu ta till åtgärder som man inte var i närheten under vårvintern och våren 2020. Så risken att den svenska modellen exporteras är nog inte så stor. Fast här är en som tycker sig tro på denna, den brittiska fascisten Nigel Farage:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/anal ... m-forebild
Han hänvisar t.o.m. till den trumpistiska Barrington-deklarationen, som jag berört tidigare.

Tyvärr saknas i Sverige stor utsträckning de juridiska verktyg som krävs för mer tvingande åtgärder, särskilt sedan regeringens särskilda bemyndiganden i smittskyddslagen kap. 9 upphörde 1/7. Det mesta hittills när det gäller epidemibekämpande åtgärder är rekommendationer, hur de åtlyds varierar uppenbarligen, för att uttrycka sig försiktigt.

Sedan har vi påhoppet "Dina påståenden och ditt gissande är givetvis löst tyckande i precis lika stor utsträckning som mina". Det är naturligtvis struntprat. Jag har f.ö. inte gissat något, det var olyckligt att jag använde det ordet. Vad jag gjorde var att skissera ett möjligt sätt att angripa artikeln, ett tema som skribenten verkar ha tagit till sig och använt sig av.

Källor?
https://ourworldindata.org/coronavirus- ... erSort=asc

https://ourworldindata.org/coronavirus- ... rSort=desc
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Eftersom Sverige, enligt Socialstyrelsens dödsfallsstatistik den 2/11 passerade 6000 döda i covid19-epidemin finns det återigen anledning att betrakta en kort tidslinje över "den svenska modellen":
2020-03-11: Första dödsfallet
2020-04-14: Mer än 1000 döda totalt
2020-04-23: Mer än 2000 döda totalt
2020-05-07: Mer än 3.000 döda totalt
2020-05-18: Mer än 4.000 döda totalt
2020-06-12: Mer än 5.000 döda totalt
2020-11-02: Mer än 6.000 döda totalt

Det är ju uppenbart att vi haft en kraftig uppbromsning av dödstalen sedan augusti, vilket föranledde en del obefogad optimism på sina håll. Statistikern Tom Britton trodde ex.vis 23/8 att Sverige skulle nu 6.000 döda först vi årsskiftet 2020/21
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 89#p392789
https://www.svd.se/ny-uppskattning-200- ... sfall-i-ar

18/9 var det dags igen: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 11#p393411
DN skrev:Sverige har nu ett av Europas lägsta smittotal. Danska forskare menar att det kan bero på att tillräckligt många svenskar fått immunitet, vilket begränsat spridningen tidigare än förväntat.

Dessutom kan flockimmunitet fungera på ett helt annat sätt än tidigare känt – de socialt aktiva så kallade ”superspridarna”, som smittar många andra, blir både sjuka och immuna först. En bussförare eller ett ”partylejon” har till exempel mycket större risk att få och sprida corona än en kontorsanställd. I takt med att osmittade superspridare blir allt färre planar kurvan sakta ut, förklarar Tom Britton.
Riktigt så enkelt kommer vi nog inte undan. Givet att några effektiva vaccin inte finns tillgängliga förrän under andra halvåret 2021 kan vi se fram emot en lång vinter. Sagde Brittons utsaga från 10/5 om 12.000 döda https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 40#p390484 kan mycket väl vara verklighet då. Låt oss hoppas att så inte blir fallet.

Det har ju visat sig att sars-cov2-viruset hör till de coronavirus som är så pass genetiskt förändringsbenägna att de lätt korsar artbarriärer, ett relativt stort antal olika däggdjur kan smittas av detta. Tyvärr har det visat sig att det finns omfattande exempel från återsmitta djur -> människa, i synnerhet inom det otyg som kallas minkuppfödning: https://medicalxpress.com/news/2020-09- ... dence.html
Faran av att upprepade artbarriärpassager kan skapa förändringar i virusets arvsmassa, och därmed också i de ytproteiner som mänskliga antikroppar känner igen, har fått Danmark att fatta det drastiska beslutet att stänga ned all minkuppfödning för gott: https://medicalxpress.com/news/2020-11- ... tated.html
Inte en dag för tidigt! Att Sverige skulle kunna göra något sådant är förstås uteslutet Här är vi lika omisstänksamma som vi brukar: https://www.svenskveterinartidning.se/2 ... i-sverige/

Men får vi ut sådana förändrade virusstammar i samhället då får vi problem! Möjligen var det - fast detta är ren spekulation - bl.a. sådana mekanismer som låg bakom att den andra och tredje vågen av spanska sjukan blev mycket värre än den första. I sammanhanget måste ändå påpekas att influensavirus har betydligt större möjligheter att förändra sin arvsmassa genom det som kallas antigent skifte, något som jag nämnde i ett inlägg från 1/5. https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 39#p390339
Här är en hyggligt populär framställning av den bakomliggande mekanismen, men den gäller alltså inte för coronavirus, vars arvsmassa är uppbyggd på annat sätt. https://www.virology.ws/2009/06/29/reas ... us-genome/
pnott

Inlägg av pnott »

dr Cassandra Nojdh skrev:Jag har med avsikt väntat en vecka med att bemöta detta, då det den senaste veckan inträffat en hel del av intresse i Sverige, för att uttrycka sig försiktigt.

Det är ju uppenbart att det finns en motsägelse här. Den som inte förstår det förstår heller inte hur tematiken i artikeln är uppbyggd. Istället för att bemöta en massa tom retorik tillåter jag mig att påpeka att det ena temat är hur de svenska dödstalen har utvecklats fram till sommaren (och vilka pandemibekämpande åtgärder som sattes in eller inte sattes in då). Här används denna statistikkälla (från Journal of the American Medical Association):
https://cdn.jamanetwork.com/ama/content ... RDK6RD3PGA
Värt att påpeka är att denna statistik bryts per 19/9, och som vi ska se har pandemin i flera europeiska länder utvecklats längs relativt flacka kurvor fram till detta datum (undantag finns naturligtvis, Spanien ex.vis).

Det andra temat är smittspridningen i Sverige under hösten. I den analysen är dödstalen i Sverige, under den period vi hade relativt låga sådana, av underordnad betydelse. Följaktligen är det fullt legitimt att där använda statistik fram till artikeldatum, 13/10. Har man inte förstått detta kan man komma med så pass groteska påståenden som "genom att inte ha någon brytpunkt senare än 7 juni så döljer man att kurvorna är så olika efter sommaren".
Jag misstänkte att du tänkte återkomma nu när de svenska sjukdomsfallen ökar i allt snabbare takt, och när också dödstalen börjar visa en tendens till ökning.

Till att börja med vill jag erkänna att jag hade missat att den första grafen i artikeln har brytpunkt 19/9 när jag påstod att med statistik från 7/7 så skulle Sverige inte utmärka sig. Jag förutsatte samma brytpunkt som för övriga diagram, dvs 13/10. Tack för påpekandet och jag tar helt på mig detta fel.

Att det ena temat är hur de svenska dödstalen har utvecklats fram till sommaren är grov förvanskning. I artikeln presenteras den statistik som vi talar om, och som alltså har 19/9 som slutdatum, genom att referera till dödstalen ända fram till 13/10:

"As of Oct. 13, Sweden’s per capita death rate is 58.4 per 100,000 people, according to Johns Hopkins University data, 12th highest in the world (not including tiny Andorra and San Marino). But perhaps more striking are the findings of a study published Oct. 12 in the Journal of the American Medical Association, which pointed out that, of the countries the researchers investigated, Sweden and the U.S. essentially make up a category of two: they are the only countries with high overall mortality rates that failed to rapidly reduce those numbers as the pandemic progressed."

Både 13/10 och 19/9 ligger mig veterligen efter sommaren. Om avsikten hade varit att presentera de svenska dödstalen fram till sommaren så skulle man valt sommarens början som referens, men då hade inte de högre dödstalen i Sverige under sommaren kommit med i statistiken, och denna hade följaktligen blivit lamare. Möjligen så är temat hur utvecklingen under och efter sommaren kan ha påverkats av vårens vägval.
Så har vi då följdpåståendet "om man hade satt en brytpunkt i början på juli istället för i början på juni så hade Sveriges dödstal inte utmärkt sig jämfört med t ex Storbritanniens och Spaniens.". Här skribenten inte bekvämat sig att ange något underlag för detta påstående. Men vi räknar på detta. Såhär såg de relativa dödstalen (antal dödsfall per 100.000 invånare) ut, räknade fr.o.m. 7/7 (obs. att denna statistik även den är bruten per 19/9 för att bli jämförbar med statistikkällan ovan :
  • US: 20,6
  • ES: 4,5
  • SE: 2,7
  • BE: 2,5
  • FR: 2,0
  • GB: 1,6
  • IT: 1,3
  • NL: 0,8
De svenska relativa dödstalen hade alltså sjunkit i ungefär samma utsträckning som för USA, men Sverige belägger fortfarande en vanhedrande andraplats i europaligan. Först fr.o.m. 7/8 märks en skillnad, då Sverige blivit omkört av Belgien och Frankrike:
  • US: 11,6
  • ES: 4,3
  • BE: 1,8
  • FR: 1,4
  • IT: 0,8
  • SE: 0,8
  • GB: 0,7
  • NL: 0,7
Som jag nämnde tidigare att jag hade förutsatt att brytdatumet var 13/10. Låt oss ta en titt på hur brytdatumet påverkar statistiken.

Först ser vi på statistiken fram t o m 2020-09-19. Alltså den graf som återfinns i artikeln. Jag har använt samma datakälla som du och det visar sig att den avviker något från artikeln.
Bild
http://pnott.se/pontus/diverse/Corona1.jpg

Precis som du säger så ligger Sverige näst högst av de europeiska länderna räknat sedan 7/7. Däremot sedan 7/8 så ligger Sverige i nivå med de andra europeiska länderna.

Om vi nu använder 13/10 som brytdatum så får vi istället denna tabell.
Bild
http://pnott.se/pontus/diverse/Corona2.jpg

Det var med detta i åtanke som jag skrev att Sveriges dödstal sedan 7/7 inte utmärkte sig.

Jag vill också visa en tredje tabell. Denna gång med data t o m i förgår, den 3/11.
Bild
http://pnott.se/pontus/diverse/Corona3.jpg

Här har Sverige de lägsta dödstalen räknat både sedan 7/7 och 7/8. Detta speglar att de svenska dödstalen ännu så länge ökat väldigt lite i höst jämfört med övriga länder i jämförelsen.

Som synes är urvalet av statistik väldigt viktigt för vilka slutsatser som kan dras.
Artikeln varnar alltså i första hand, i sin analys för hösten, för den omfattande smittspridning som vi nu ser manifesterar sig. Varför Sverige under en period hade så pass låga dödstal låter sig inte analyseras så enkelt, men med tanke på inkubationstid och sjukdomsförlopp är det inte omöjligt att anta en fördröjning på upp till fem veckor mellan smitta och dödsfall, ett tema som även professor Jan Albert varit inne på. Sedan har vi påståendet "....Sverige, vars dödstal än så länge ligger stabilt på samma nivå som i somras, medan de i övriga länder har stuckit iväg uppåt igen". Det har verkligheten sprungit ifrån vid det här laget.

Vad vi ser nu är hur "den svenska modellen" kollapsar. Vi har en okontrollerad smittspridning i en stor del av landet, sett till befolkningstäthet, och man tvingas nu ta till åtgärder som man inte var i närheten under vårvintern och våren 2020. Så risken att den svenska modellen exporteras är nog inte så stor. Fast här är en som tycker sig tro på denna, den brittiska fascisten Nigel Farage:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/anal ... m-forebild
Han hänvisar t.o.m. till den trumpistiska Barrington-deklarationen, som jag berört tidigare.
Smittspridningen ökar nu snabbt i Sverige och ökningstakten accelererar. Men detta sker inte enbart i Sverige utan i väldigt många länder runt om i världen och särskilt i Europa. När det gäller dödstalen så ser vi nu tecken på ökning i Sverige, och med tanke på att sjukdomsförloppet är långdraget så kommer de med säkerhet att fortsätta öka den närmaste tiden. I Sverige är dock dödstalen fortfarande mycket låga jämfört med de andra länderna i jämförelsen. En del av anledningen är antagligen att den ökade smittspridningen har kommit sent i Sverige jämfört med i de andra länderna. När jag ändå höll på och ta ut statistik så gjorde jag en jämförelse från 13/10, det datum som alltså återkommit på ett flertal ställen i denna text, och i förgår, den 3/11.
Bild
http://pnott.se/pontus/diverse/Corona4.jpg

Denna tabell visar tydligt hur mycket större dödstalen har varit i övriga länder så här långt i höst.
Tyvärr saknas i Sverige stor utsträckning de juridiska verktyg som krävs för mer tvingande åtgärder, särskilt sedan regeringens särskilda bemyndiganden i smittskyddslagen kap. 9 upphörde 1/7. Det mesta hittills när det gäller epidemibekämpande åtgärder är rekommendationer, hur de åtlyds varierar uppenbarligen, för att uttrycka sig försiktigt.

Sedan har vi påhoppet "Dina påståenden och ditt gissande är givetvis löst tyckande i precis lika stor utsträckning som mina". Det är naturligtvis struntprat. Jag har f.ö. inte gissat något, det var olyckligt att jag använde det ordet. Vad jag gjorde var att skissera ett möjligt sätt att angripa artikeln, ett tema som skribenten verkar ha tagit till sig och använt sig av.
Till skillnad från vissa andra så är jag ödmjuk nog att erkänna ett misstag. Inget av det som du har sagt hittills ändrar dock på min kritik mot den statistik som finns i artikeln, nämligen att urvalet som har gjorts är anpassat för de slutsatser som man vill komma fram till.
Eftersom min server inte klarar https, och eftersom många webbläsare numera inte vill visa http-data på en https-sida så har jag också länkat till tabellerna.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Jaså, skribenten misstänkte det? Ja, jag anser att vi måste ha ett bättre struktur i diskussionen nu, och separera den föregivna kritiken av artikeln i ”Time” från diskussionen om hur covid19-epidemin förlöper i Sverige, särskilt under oktober och november. Följaktligen tänker jag här bara beröra det förstnämnda ämnet, det sistnämnda kräver enligt min mening bl.a. att man har tillgång till rimligt pålitliga siffror beträffande föregående vecka, vilket med den nuvarande rapporteringen man knappast har före kl. 14 tisdagar. Så jag återkommer i det ämnet, kanske.

Grov förvanskning”? Jag får nog be skribenten välja sin ord lite bättre om vi ska kunna ha något meningsfullt utbyte. Här tycker jag dessutom att det brister ordentligt i argumentationsanalysen. Det är nästan så jag undrar om vi har läst samma artikel. ”urvalet som har gjorts är anpassat för de slutsatser som man vill komma fram till” är ju en rätt allvarlig anklagelse. I själva verket beskylls artikelförfattarna här för att ljuga med statistik, även om skribenten inte förfaller direkt till sådana trumpistiska formuleringar. Det är tyvärr inte ovanligt, speciellt inte bland Johan Carlssons och Anders Tegnells ryggdunkare. Jag läste nyligen en artikel av en av de mest intellektuellt ohederliga personer jag vet i det offentliga rummet, Bo Rothstein, på samma tema. Nå, jag lämnar just detta därhän nu.

Först och främst gäller det redovisningen av det kumulativa relativa dödstalet per artikeldatum 13/10. Det gäller meningen i första stycket ”As of Oct. 13, Sweden's per capita death.....”, samt diagrammet efter tredje stycket ”How Sweden's COVID-19 mortatlity rate...
I mina ögon är den kritiken fullkomligt obegriplig. Skulle dessa värden inte få redovisas? Eller skulle man ha valt något annat datum? Rangordningen hade varit densamma ändå! Skillnaden blir bara att Sverige körde om Frankrike 26/5 (att Belgien föll bort i diagrammet har vi redan berört)

Sedan har vi meningen
”But perhaps more striking are the findings of a study published Oct. 12 in the Journal of the American Medical Association, which pointed out that, of the countries the researchers investigated, Sweden and the U.S. essentially make up a category of two: they are the only countries with high overall mortality rates that failed to rapidly reduce those numbers as the pandemic progressed”.
Det är den hypotesen vi ska pröva! Artikelförfattarna använder en annan tidskriftsartikel som statistikunderlag, där tidsserien bryts per 19/9.

Skribenten anser här att man genom lämpligt val av tidsserier kan komma fram till vilka resultat som helst. Då får vi pröva hypotesen mot något annat mått, som inte är beroende av val av tidsserie. Ett sådant är att jämföra tillväxten i relativa dödstal per månad. Per 7/7 såg det ut såhär (i fortsättningen utesluter jag USA, utvecklingen där är sådan att detta land egentligen borde jämföras med ex.vis Brazilien, snarare än Europa). Jag tror de flesta förstår de tvåställiga ISO landkoder jag använder:
  1. SE: 7,41
  2. GB(UK): 3,27
  3. ES: 2,70
  4. IT: 1,85
  5. BE: 1,63
  6. FR: 1,24
  7. NL: 0,72
Många dog alltså i Sverige under juni månad. Per 7/8 ser det ut såhär:
  1. SE: 1,86
  2. GB(UK): 0,91
  3. BE: 0,72
  4. FR: 0,60
  5. IT: 0,53
  6. ES: 0,23
  7. NL: 0,10
Sverige hade alltså en högre tillväxt i dödligheten även under juli månad. Per 7/9 ser siffrorna ut såhär:
  1. ES: 2,17
  2. BE: 1,51
  3. SE: 0,63
  4. FR: 0,59
  5. IT: 0,58
  6. NL: 0,52
  7. GB(UK): 0,43
Under augusti började det alltså hända saker i Spanien och Belgien. Men först här har Sverige fått ned dödssiffrorna till samma flacka kurvor som de övriga jämförda länderna – bortsett från ES och BE. Jag tycker nog att hypotesen håller för ovanstående prövning, även om man kan tvista om innebörden av ”rapid” i det inte särskilt kvantifierade uttrycket ”Sweden... failed to rapidly reduce those numbers as the pandemic progressed.....”. Den klentrogne kan ju gripa tag i det halmstrå som säger att det här är en ren tidsförskjutningseffekt, beroende på att Sverige kom in senare i pandemin. Det blir i så fall ytterligare en hypotes, som måste prövas.

Vi vandrar vidare i artikeltexten. De flesta påståenden där behandlar förfluten tid, även om man i stycket som inleds med ”Despite this, Sweden’s Public Health Agency director....” berör den ökande smittspridningen efter minimat den 2/9, genom ett diagram som visar det rullande medelvärdet på dagligen upptäckta nya fall. Vem som helst kan verifiera dessa siffror. Vidare berör man KTH:s analyser av avloppsvatten i Stockholm och de ökande virusnivåerna däri. Det är egentligen det enda som berör händelserna under innevarande höst. Resten av artikeltexten berör helt och hållet förfluten tid, dvs. Sveriges valhänta sätt att hantera pandemin dessförinnan.

Skribentens inlägg avslutas med den i mitt tycke rätt onödiga polemiska slängen ”till skillnad från vissa andra så är jag ödmjuk nog att erkänna ett misstag”. Jaha, ja. Vilka andra kan det vara då? Men det är bra att skribenten kommit till den insikten, jag tillåter mig nog att tycka att den inte varit så framträdande i våra tidigare ordväxlingar.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den måndag 09 november 2020 10:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Det pratas mycket om vaccinutveckling just nu, förstås, särskilt med tanke på att utvecklingen av antivirala terapier för covid-19-sjuka verkar gå långsamt. En utförlig artikel om vaccinutveckling för covid-19 och dess utmaningar finns i brittiska The Lancet: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32137-1/fulltext
Det är en detaljtung artikel, som dessutom kräver en del mikro/molekylärbiologiska förkunskaper och jag förväntar mig inte att särskilt många vill investera sin tid i att ta sig igenom den. Artikeln visar i alla fall hur oerhört bristfälliga våra kunskaper är beträffande sars-cov2 och immunitet. Föga förvånande, med tanke på hur kort tid viruset varit känt. Något kan ändå nämnas om vaccinutvecklingen, speciellt eftersom de flesta nyhetsmedia nämner något om detta nästan varje dag.

Det gäller alltså för ett vaccin att utsätta det mänskliga immunförsvaret för något som liknar sars-cov2-viruset(s ytstruktur -består av proteiner), så att man framkallar en immunreaktion som är minst lika stor (helst större än) som om vederbörande person faktiskt infekterats med viruset ifråga. Det traditionella sättet är att odla fram och avdöda det aktuella smittämnet, som bas i vaccinet. I vissa fall spjälkar man dessutom det avdödade viruset, dvs. man splittrar viruspartikeln och tömmer den på kvarvarande arvsmassa. Kvar finns bara virusets ytstruktur, och det är den man hoppas ska framkalla immunreaktionen som nämns ovan. Moderna influensavacciner framställs ex.vis så, man odlar fram stora mänger virus i hönsägg och behandlar dem sedan enligt ovan. En del vaccinkandidater använder den tekniken, för sars-cov2 innebär det vissa nackdelar: dels tar det tid att odla fram stora mängder virus på ett lämpligt substrat, dels måste odlingen ske under rigorös biosäkerhet. De covid-19 vaccinkandidater som ligger längst fram i testfaserna använder nyare angreppssätt. Med nyare avses här inte precis att teknikerna är alldeles nya, men ingen av dem har hittills resulterat i ett fungerande vaccin. Ansatsen bygger på att man i vaccinet istället, på ett eller annat sätt tillför enbart den genetiska informationen om hur sars-cov2-virusets ytproteiner är uppbyggda, sedan förlitar man sig på att mekanismer inne i kroppen producerar dessa proteiner utifrån receptet i den genetiska koden. Två angreppssätt används här:

Det ena är att man låter ett "ofarligt" virus transportera in den genetiska koden i den vaccinerades celler. Oftast använder man ett förkylningsvirus som genmanipulerats så att det kan angripa och ta sig in i en cell (och dessutom försetts med det genetiska receptet för sars-cov2-proteiner), men inte föröka sig själv där. Istället tillverkar den angripna cellen proteiner som motsvarar ytstrukturer hos sars-cov2. Från de angripna cellerna kommer dessa proteiner ut i kroppen och triggar immunsystemet. Det gäller förstås att välja ett förkylningsvirus som inte är så vanligt hos människor för då finns risken att den som ska vaccineras redan har antikroppar mot detta virus, vilket innebär att vaccinet förstörs i kroppen innan det hunnit verka. AstraZeneca använder ex.vis i det sk. Oxfordvaccinet ett förkylningsvirus från chimpans.

Det andra angreppssättet är att framställa det genetiska receptet för sars-cov2-proteinerna som ett sk. messenger-RNA och kapsla in det i en nanopartikel, ofta en mikroskopisk fettdroppe. Detta mRNA förväntas sedan ta sig in i cellerna hos den vaccinerade och hitta fram till cellernas proteinfabriker, de sk. ribosomerna. I dessa produceras sars-cov2-protein, som sedan transporteras ut ur cellerna och triggar immunsystemet. Pfizer och Moderna använder ex.vis denna teknik.

Det är kanske bäst att framhålla att i båda fallen tillverkas enbart vissa sars-cov2-proteiner som förväntas trigga immunförsvaret, aldrig kompletta sars-cov2 viruspartiklar.

Till sist finns återigen anledning att varna för överoptimism. Här skriver den nationella vaccinsamordnaren i UK, Kate Bingham om detta: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32175-9/fulltext
"However, we do not know that we will ever have a vaccine at all. It is important to guard against complacency and over-optimism. The first generation of vaccines is likely to be imperfect, and we should be prepared that they might not prevent infection but rather reduce symptoms, and, even then, might not work for everyone or for long.

Edit 1, 2020-11-09: Pfizer anser sig ha nått goda resultat med sitt mRNA-baserade vaccin: https://www.pfizer.com/news/press-relea ... te-against
Det är i så fall det första fungerande mRNA-vaccin som framställts. En nackdel med just detta vaccin är att det, pga. mRNA-molekylens instabilitet måste förvaras vid -70 C fram till en relativt kort tid innan det används, vilket förstås är en logistisk utmaning i många utvecklingsländer.
Edit 2, 2020-11-09: Hittade denna mer populära översikt över vaccinutvecklingen för covid-19: https://coronavirus.jhu.edu/vaccines/re ... 9-vaccines
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den måndag 09 november 2020 18:17, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag körde ett par varv på Tvärbanan på lördagen i helgen för att det behövdes folk, och jag blev förundrad över att det var så trångt på vagnarna, trots dubbelvagnar, och att det var folk överallt och shoppade mm. Förutom några få som hade munskydd så skulle jag inte ha trott, om det inte vore så att jag visste, att vi är mitt uppe i en pandemi just nu. Så utifrån den lilla fältobservationen så tror jag att alla prognoser om utvecklingen de kommande veckorna kommer att spräckas med råge!

I morgon får jag min nyköpta bil levererad, så kan jag hålla mig ifrån folk ännu bättre. Det har gått rätt bra med elcykel och cykelkärra när gods har behövts fraktas, men nu blir det ju strax vinter (kanske). Jag lär inte åka något kollektivt på ett bra tag i alla fall, bortsett från nån enstaka invigning etc...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Odd skrev:Jag körde ett par varv på Tvärbanan på lördagen i helgen för att det behövdes folk, och jag blev förundrad över att det var så trångt på vagnarna, trots dubbelvagnar, och att det var folk överallt och shoppade mm. Förutom några få som hade munskydd så skulle jag inte ha trott, om det inte vore så att jag visste, att vi är mitt uppe i en pandemi just nu. Så utifrån den lilla fältobservationen så tror jag att alla prognoser om utvecklingen de kommande veckorna kommer att spräckas med råge!

I morgon får jag min nyköpta bil levererad, så kan jag hålla mig ifrån folk ännu bättre. Det har gått rätt bra med elcykel och cykelkärra när gods har behövts fraktas, men nu blir det ju strax vinter (kanske). Jag lär inte åka något kollektivt på ett bra tag i alla fall, bortsett från nån enstaka invigning etc...
Tack för denna fältobservation. Själv har jag inte åkt kollektivt sedan i mars, i somras övervägde jag anskaffning av elcykel, men det blev en elskoter - alltså en riktig skoter, inte en sådan där sparkcykel. Det kommer säkert att rendera mig en del usch och fy här (för att inte tala om bilanskaffning :D ). Denna märkliga november har det hittills gått bra att köra tvåhjuling, om man inte ska frakta för mycket gods, men snart går det inte längre, och då får vi gamlingar hålla oss inne igen. Som jag påpekade i tidigare inlägg är vi en rätt stor andel av befolkningen, och här har viruset något att tugga sig igenom. För egen del vill jag nog vänta med det så länge som möjligt.
pnott

Inlägg av pnott »

Låt mig kommentera några saker.
dr Cassandra Nojdh skrev: Först och främst gäller det redovisningen av det kumulativa relativa dödstalet per artikeldatum 13/10. Det gäller meningen i första stycket ”As of Oct. 13, Sweden's per capita death.....”, samt diagrammet efter tredje stycket ”How Sweden's COVID-19 mortatlity rate...
I mina ögon är den kritiken fullkomligt obegriplig. Skulle dessa värden inte få redovisas? Eller skulle man ha valt något annat datum? Rangordningen hade varit densamma ändå! Skillnaden blir bara att Sverige körde om Frankrike 26/5 (att Belgien föll bort i diagrammet har vi redan berört)
Självklart får dessa värden redovisas! Det är du som påstod att "det ena temat är hur de svenska dödstalen har utvecklats fram till sommaren" (min fetmarkering) och jag motbevisade att detta genom att citera ur artikeln.
Sedan har vi meningen
”But perhaps more striking are the findings of a study published Oct. 12 in the Journal of the American Medical Association, which pointed out that, of the countries the researchers investigated, Sweden and the U.S. essentially make up a category of two: they are the only countries with high overall mortality rates that failed to rapidly reduce those numbers as the pandemic progressed”.
Det är den hypotesen vi ska pröva! Artikelförfattarna använder en annan tidskriftsartikel som statistikunderlag, där tidsserien bryts per 19/9.
Skribenten anser här att man genom lämpligt val av tidsserier kan komma fram till vilka resultat som helst. Då får vi pröva hypotesen mot något annat mått, som inte är beroende av val av tidsserie. Ett sådant är att jämföra tillväxten i relativa dödstal per månad. Per 7/7 såg det ut såhär (i fortsättningen utesluter jag USA, utvecklingen där är sådan att detta land egentligen borde jämföras med ex.vis Brazilien, snarare än Europa).
Jag är enig om att relativa dödstal per månad ger en bättre bild av utvecklingen. Storleksordningen på dina siffror är ungefär rätt men jag får lite andra värden när jag räknar. Därför ber jag dig att berätta hur du har fått fram dina värden. Det är förstås lite udda med 7 i månaden som brytpunkt när man talar om månadsvisa data, men låt gå för det.
Med https://ourworldindata.org/coronavirus- ... erSort=asc som källa så får jag dessa värden:

Bild
http://pnott.se/pontus/diverse/Corona5.jpg

Att du tar bort USA gör givetvis att hela jämförelsen faller, eftersom poängen med den var att "of the countries the researchers investigated, Sweden and the U.S. essentially make up a category of two: they are the only countries with high overall mortality rates that failed to rapidly reduce those numbers as the pandemic progressed."
Under augusti började det alltså hända saker i Spanien och Belgien. Men först här har Sverige fått ned dödssiffrorna till samma flacka kurvor som de övriga jämförda länderna – bortsett från ES och BE. Jag tycker nog att hypotesen håller för ovanstående prövning, även om man kan tvista om innebörden av ”rapid” i det inte särskilt kvantifierade uttrycket ”Sweden... failed to rapidly reduce those numbers as the pandemic progressed.....”. Den klentrogne kan ju gripa tag i det halmstrå som säger att det här är en ren tidsförskjutningseffekt, beroende på att Sverige kom in senare i pandemin. Det blir i så fall ytterligare en hypotes, som måste prövas.
Nu när vi har fått fram mer genomskådlig statistik så ser vi tydligt att kategorin Sverige-USA inte är relevant, utan att Sverige fick ner dödstalen om än med en fördröjning mot de andra europeiska länderna i jämförelsen. I USA har de inte sjunkit tillnärmelsevis lika mycket.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Jaså, vi ska dra veven ett varv till? Ja, gärna för mig. Skribenten pnott har kommenterat väldigt mycket men eniga är vi inte, jag skulle vara mer försiktig med att använda det ordet.

Inte heller har pnott ”motbevisat” någonting. Vad det handlar om är helt enkelt att tolka innebörden av ”rapidy” och ”as the pandemic progressed” i frasen ”failed to rapidly reduce those numbers as the pandemic progressed”. Eller tydligare uttryckt, vilken nedgång i frekvensen dagliga dödsfall representerar ”rapidly” och vilken tidsperiod avses med ”as the pandemic progressed”. Min tolkning är att det sistnämnda avser perioden fram till och med (kan vi väl säga då, för att vara tydligare) sommaren 2020. Valet av statistikkälla tyder på det, liksom att större delen av artikeln är retrospektiv, dvs. man vill gå tillrätta med hur Sverige behandlade vad som numera brukar kallas den första vågen av pandemin, och vad det kostade i dödsfall. Den andra möjliga – illvilliga – tolkningen, som pnott representerar, är att det faktum att de kumulativa relativa dödstalen redovisas per artikeldatum, 13/10, som nämns två gånger, visar att man egentligen ”döljer”, inte ”fångar upp” eller att ”urvalet som har gjorts är anpassat för de slutsatser som man vill komma fram till”, för perioden september till artikeldatum.

Oavsett dessa retoriska knep så kvarstår faktum Sverige står under sommarens två första månader i en klass för sig, tillsammans med USA. Påståenden som att ”att hela jämförelsen faller” och ”så ser vi tydligt att kategorin Sverige-USA inte är relevant” är ju bara tom retorik. Det skiljer förstås en del mellan Sverige och USA i juli, men Sverige ligger före alla andra europeiska länder. Det räcker egentligen med att titta på kurvorna för det rullande 7-dagars medelvärdet för nya dagliga dödsfall. Sverige tar ledartröjan 10 maj och blir omkörda av USA först 26 juni. Den 4 augusti blir Sverige trea, omkörda av Belgien, den 12 augusti slåss Sverige och Spanien om tredjeplatsen. Först under andra halvan av augusti faller Sverige nedåt i ligan. Min uppfattning är att detta förlopp ganska väl låter sig beskrivas av uttrycket ” failed to rapidly reduce those numbers as the pandemic progressed”. Men det är klart att vill man spela ned detta så kan man ju istället tillgripa formuleringar som ”Sverige fick ner dödstalen om än med en fördröjning mot de andra europeiska länderna i jämförelsen”. Att USA ”failed” ännu mer i detta avseende ändrar ju ingenting.

PS1. Kan man räkna på mer än ett sätt? Jag har överseende med maskerade förolämpningar av typen ”storleksordningen på dina siffror är ungefär rätt”. Det skiljer mycket lite, mest i andra decimalen, någon gång i den första. Jag gjorde datafångsten från min statistikkälla i förra veckan, när jag nu reviderar grunddata per dags dato ser jag att några av värdena där justerats från vad som angavs tidigare. Med dessa värden införda i mitt räkneschema skiljer sig inte inte mina siffror från pnotts. Däremot kan det ju vara bra att korrekturläsa lite bättre, så att man inte anger felaktiga rubrikdatum. Sådant sätter lätt trovärdigheten beträffande kolumnvärdena ifråga.

PS2. Läsvärt: https://www.svt.se/datajournalistik/sa- ... ona-vagen/

PS3. Jag tycker inte det känns så meningsfullt att dra veven ytterligare varv efter detta. Om pnott är av annan uppfattning rekommenderar jag direkt kontakt med artikelförfattaren istället:
https://www.gu.se/om-universitetet/hitt ... ndrewewing
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Jag ska idag inte tynga publicum med en massa statistiska analyser. Att sprittspridningen ökar kraftigt i Sverige har väl inte undgått någon, och dödstalen är också påväg uppåt. Istället hänvisar jag just nu till Sveriges Televisions översikt: https://www.svt.se/datajournalistik/cor ... -veckorna/
OBS att detta inte är samma länk som i mitt inlägg ovan.

Dessutom en varning från från professor Uno Wennergren, professor i teoretisk biologi i Linköping: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/prof ... skerar-att
Teoretisk biologi är ett sådant där tvärvetenskapligt ämne - de har ända sedan 70-talet haft pippi på tvärvetenskap i Linköping, och det var därför jag själv flyttade till Uppsala :D https://liu.se/organisation/liu/ifm/teobi
Wennergren är matematiker som Tom Britton, och dessa farbröder hade redan 29/4 ett tv-framträdande där de försökte förutsäga möjliga totala dödstal i Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/professorern ... 000-lar-do

Som jag förutsade redan 10 maj https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 40#p390484 har den gamle SCB-statistikern Åke Nilsons prognos av pandemins omfattning i Sverige havererat: https://lakartidningen.se/opinion/debat ... i-sverige/

Egentligen skulle jag också vilja hänvisa till frilansjournalisten Emanuel Karlstens blogg, eftersom han redovisar mycket statistik - motbjudande är dock att han öppnat för helt omodererade kommentarer, där han friskriver sig helt från ansvar med den på högerextrema hatbloggar så vanliga frasen "Här ansvarar den som skriver kommentarer för sitt eget innehåll". Det har förstås fått till följd att kommentarsfältet därstädes invaderas av diverse tomtar som t.ex. den ökände rättshaveristen Roger Sperrling. T.o.m. författaren Lars Wilderäng, som driver bloggen Cornucopia och där han lägger ut texten om precis allt, har vissa krav på kommentariatet: https://cornucopia.cornubot.se/2020/11/ ... mment-form
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Vacciner, vacciner, vacciner.

Jag har en obehaglig känsla av att många betraktar detta som en quick fix, sedan kan vi återgå till hur det var innan. Så är det förstås inte.

Stötte av en slump på denna intervju med professor Niklas Arnberg, hos Malou von Sivers:
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrik ... i-BB1axsUG
Nivån på samtalet är väl ungefär som man kan förvänta sig hos fru von Sivers, men det är sevärt ändå. Bl.a. trycker Arnberg på att utvecklingen av antivirala läkemedel går ohyggligt långsamt (att få fram någotsånär effektiva läkemedel mot HIV tog ex.vis i storleksordningen 10-15 år). Vacciner är den enda farmaci man kan hoppas på de närmaste åren, men det kommer inte att bli någon enkel match. Den som vill ha lite mer hårdtuggad föda kan läsa denna artikel i The Lancet: Challenges in creating herd immunity to SARS-CoV-2 infection by mass vaccination
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)32318-7/fulltext

Utmaningarna med att sätta upp produktions- och logistikkedjor för detta är verkligen formidabla. Dessutom kvarstår alla problem vi tidigare tagit upp, som effektiviteten i det framkallade immunsvaret, hur länge det varar samt sars-cov2-virusets antigena drift. Bl.a. Det blir alltså ingen enkel match. Och det kommer att ta tid! Världshistoriens genom tiderna största fas 4-test, alltså: https://www.kliniskastudier.se/for-dig- ... faser.html
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Några ljuspunkter i coronamörkret.

Sjukvården har blivit bättre på att behandla covid19-sjuka:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-h ... a-covid-19
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/laka ... an-i-varas
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... tientgrupp

Ytterligare ett redan existerande läkemedel kan bidra till att minska dödligheten i covid19:
https://nyheter.ki.se/lakemedel-mot-reu ... -patienter

Antikroppssvaret mot sars-cov2-viruset verkar avklinga förhållandevis långsamt:
https://www.ds.se/jobba-hos-oss/mot-oss ... tikroppar/
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Ryssland är som bekant bäst, även på vaccinutveckling - därför är det ryska Sputnik V-vaccinet bäst, med hela 92 % effektivitet! Som av en händelse!
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ry ... -effektivt

De ryska propagandamaskinerna går som bekant varma, och på den svenska sajten Global Politics drar Vladimir Vladimirovitjs svenska hantlangare sitt strå till stacken:
https://www.globalpolitics.se/usa-satte ... -covid-19/

I och för sig finns det ingen anledning att påstå att Sputnik V-vaccinet i sig skulle vara dåligt: https://sputnikvaccine.com/about-us/
Det använder i grunden samma teknik som t.ex. AstraZeneca, dvs. med förkylningsvirus - här hela två olika sådana. Men effektiviteten återstår att bevisa. Med tanke på att Ryssland drabbats hårt av covid19-pandemin kan man förstå att de är beredda att chansa. För det ryska folkets skull hoppas jag att vaccinutvecklingen blir framgångsrik.
Låst