Spårreservat i Stockholmsområdet

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Spårreservat i Stockholmsområdet

Inlägg av Kristofer »

En liten undran:
Vilka spårreservat har funnits / finns fortfarande för spårväg eller tunnelbana i stockholmstrakten?
Jag kommer på rak arm på två:
  • Gullmarsplan mot Årsta
    Hagsätra mot Älvsjö
Men fler borde väl ha funnits?

Kristofer
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Lite av Bagarmossen-Skarpnäck finns kvar nära Bgarmossen. Tanken var från början att förlängningen skulle gå i ytläge från Bagis. Men så byggde man ett hus på området, 15 m från Bagis station. Innehållande bla Konsum, numera nedlagd Postkontor, teater mm. Men bortom det huset, är det "skog" och liknande.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

bruse skrev:Lite av Bagarmossen-Skarpnäck finns kvar nära Bgarmossen. Tanken var från början att förlängningen skulle gå i ytläge från Bagis. Men så byggde man ett hus på området, 15 m från Bagis station. Innehållande bla Konsum, numera nedlagd Postkontor, teater mm. Men bortom det huset, är det "skog" och liknande.
Jag har för mig att ovannämnda reservat länge låg kvar även genom Älta och Bollmora.

Tittar man ut från Ropstens station ser man på andra sidan fjärden den kala bergvägg som t-banan var tänkt att penetrera på sin väg mot Lidingö och kanske ännu mer avlägsna destinationer.

Vidare ser det i alla fall ut på kartor som om det ligger (eller låg, i alla fall) ett reservat för förlängning Fruängen-Långängen.

Det har funnits ett reservat - för järnväg - mot nordväst, från någonstans i Mörbytrakten. Om detta vet jag dock inte mer.

Nockebybanan var i en grå forntid tänkt att förlängas ut till Skå-Edeby om Stockholms nya flygplats hamnat där i stället för vid Halmsjön. Om det gick så långt som att man gjorde ursparningar i bebyggelsen vet jag inte.

Ganska omfattande var järnvägsreservatet för den s.k. Smedsuddslinjen, en ersättare till Sammanbindningsbanan. Meningen var att tågen söderifrån skulle gå på en bro över fjärden från Hornstull till Smedsudden, och efter ha gått över Kungsholmen göra en båge österut för att angöra Stockholm C norrifrån. Centralen hade då blivit en säckstation.
Låter linjebeskrivningen bekant? Västerbron och Essingeleden byggdes i reservatet...

Ett mer aktuellt reservat är det för spårväg på sträckan Danvikstull-Kvarnholmen. För förlängning till Nacka Strand, får man förmoda.
Inte riktigt lika aktuellt, men fortfarande existerande (väl?) är reservatet på Årsta-Östberga-Älvsjö.

Sedan kan jag gott tänka mig att kommunerna i sina översiktsplaner har reserverat mark både här och där för saker som förmodligen aldrig kommer att bli något annat än kommunalrådets våta dröm.

Anders
Användarens profilbild
Stefan N
Kontakt:

Spårreservat på Lidingö

Inlägg av Stefan N »

Det finns även ett kanske mindre känt spårreservat på Lidingö som sträcker sig från fd Vasavägens station på den norra Lidingöbanan och parallellt på vänster sida om Vasavägen, uppför backen bort till Lokevägen där markreservatet går över på högra sidan.

Därefter vidare över Läroverksvägen, förbi framför planen på Brandstationen och förbi Hantverkshuset. Nu byter Vasavägen namn till Kottlavägen och ni börjar säkert ana vart vi är på väg.

Långt tillbaka i tiden fanns det nämligen tankar om en tvärförbindelse på Lidingö mellan just Vasavägen och Kottla, jag tror att det är 1940-talet vi talar om. Har tyvärr inte underlaget till hands.

Någon som vet mer ?
twr

Re:

Inlägg av twr »

Anders Norén skrev:
bruse skrev:Lite av Bagarmossen-Skarpnäck finns kvar nära Bgarmossen. Tanken var från början att förlängningen skulle gå i ytläge från Bagis. Men så byggde man ett hus på området, 15 m från Bagis station. Innehållande bla Konsum, numera nedlagd Postkontor, teater mm. Men bortom det huset, är det "skog" och liknande.
Jag har för mig att ovannämnda reservat länge låg kvar även genom Älta och Bollmora.

Tittar man ut från Ropstens station ser man på andra sidan fjärden den kala bergvägg som t-banan var tänkt att penetrera på sin väg mot Lidingö och kanske ännu mer avlägsna destinationer.

Vidare ser det i alla fall ut på kartor som om det ligger (eller låg, i alla fall) ett reservat för förlängning Fruängen-Långängen.

Det har funnits ett reservat - för järnväg - mot nordväst, från någonstans i Mörbytrakten. Om detta vet jag dock inte mer.

Nockebybanan var i en grå forntid tänkt att förlängas ut till Skå-Edeby om Stockholms nya flygplats hamnat där i stället för vid Halmsjön. Om det gick så långt som att man gjorde ursparningar i bebyggelsen vet jag inte.

Ganska omfattande var järnvägsreservatet för den s.k. Smedsuddslinjen, en ersättare till Sammanbindningsbanan. Meningen var att tågen söderifrån skulle gå på en bro över fjärden från Hornstull till Smedsudden, och efter ha gått över Kungsholmen göra en båge österut för att angöra Stockholm C norrifrån. Centralen hade då blivit en säckstation.
Låter linjebeskrivningen bekant? Västerbron och Essingeleden byggdes i reservatet...

Ett mer aktuellt reservat är det för spårväg på sträckan Danvikstull-Kvarnholmen. För förlängning till Nacka Strand, får man förmoda.
Inte riktigt lika aktuellt, men fortfarande existerande (väl?) är reservatet på Årsta-Östberga-Älvsjö.

Sedan kan jag gott tänka mig att kommunerna i sina översiktsplaner har reserverat mark både här och där för saker som förmodligen aldrig kommer att bli något annat än kommunalrådets våta dröm.

Anders
En bra sammanställning skriven år 2002. Hur är det nu?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Re: Spårreservat i Stockholmsområdet

Inlägg av Hechtwagen »

Hahsätra - Älvsjö för tunnelbanan.
twr

Inlägg av twr »

Reservatet i Fruängen har ju bebyggts för kanske tio femton år sen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LasseW

Inlägg av LasseW »

Minns jag rätt är väg 260 genom Trollbäcken en tänkt plats för järnväg.
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Vilket trådlyft! Hela 18 år mellan inläggen, det är ju helt fantastiskt att detta forum finns kvar med så gamla inlägg :-D
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

LasseW skrev:Minns jag rätt är väg 260 genom Trollbäcken en tänkt plats för järnväg.
Vi diskuterade det reservatet för tre år sedan. Det var troligen ett spårvägsreservat. Jag hade hittat en plankarta från 1929 där man kunde se det. Nu fungerar inte den länken längre men jag har ritat in det på Eniros karta.
https://kartor.eniro.se/m/DcAvI
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

twr skrev:Reservatet i Fruängen har ju bebyggts för kanske tio femton år sen.
Menar du reservatet för en vändslinga utifall man vill ställa om till spårvägsdrift igen? Det är väl intakt? :D
twr

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev:
twr skrev:Reservatet i Fruängen har ju bebyggts för kanske tio femton år sen.
Menar du reservatet för en vändslinga utifall man vill ställa om till spårvägsdrift igen? Det är väl intakt? :D
Nej, jag menar reservatet över torget och vidare genom skogen på andra sidan Fruängsgatan. Det står ett höghus i den skogen numera.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Höghuset står inte i skogen. Kika på Google Maps.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:Höghuset står inte i skogen. Kika på Google Maps.
Det är då en massa träd där i alla fall! Huruvida det kan kallas skog är väl mest en smaksak.
twr

Inlägg av twr »

daniel_s skrev:
M224 skrev:Höghuset står inte i skogen. Kika på Google Maps.
Det är då en massa träd där i alla fall! Huruvida det kan kallas skog är väl mest en smaksak.
Ja, precis. Det kanske inte är rätt ord, men jag tror du förstår vad jag menar.

Så här ungefär gick väl reservatet? Det kanske fortfarande rent utrymmesmässigt är möjligt att bygga. Men de relativt nya husen på Ellen Keys gata och Elsa borgs gata skulle nog ställa till problem. Höghuset på Ellen Keys gata 68 gissar jag är värst.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar