Vilka spårreservat har funnits / finns fortfarande för spårväg eller tunnelbana i stockholmstrakten?
Jag kommer på rak arm på två:
- Gullmarsplan mot Årsta
Hagsätra mot Älvsjö
Kristofer
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Jag har för mig att ovannämnda reservat länge låg kvar även genom Älta och Bollmora.bruse skrev:Lite av Bagarmossen-Skarpnäck finns kvar nära Bgarmossen. Tanken var från början att förlängningen skulle gå i ytläge från Bagis. Men så byggde man ett hus på området, 15 m från Bagis station. Innehållande bla Konsum, numera nedlagd Postkontor, teater mm. Men bortom det huset, är det "skog" och liknande.
En bra sammanställning skriven år 2002. Hur är det nu?Anders Norén skrev:Jag har för mig att ovannämnda reservat länge låg kvar även genom Älta och Bollmora.bruse skrev:Lite av Bagarmossen-Skarpnäck finns kvar nära Bgarmossen. Tanken var från början att förlängningen skulle gå i ytläge från Bagis. Men så byggde man ett hus på området, 15 m från Bagis station. Innehållande bla Konsum, numera nedlagd Postkontor, teater mm. Men bortom det huset, är det "skog" och liknande.
Tittar man ut från Ropstens station ser man på andra sidan fjärden den kala bergvägg som t-banan var tänkt att penetrera på sin väg mot Lidingö och kanske ännu mer avlägsna destinationer.
Vidare ser det i alla fall ut på kartor som om det ligger (eller låg, i alla fall) ett reservat för förlängning Fruängen-Långängen.
Det har funnits ett reservat - för järnväg - mot nordväst, från någonstans i Mörbytrakten. Om detta vet jag dock inte mer.
Nockebybanan var i en grå forntid tänkt att förlängas ut till Skå-Edeby om Stockholms nya flygplats hamnat där i stället för vid Halmsjön. Om det gick så långt som att man gjorde ursparningar i bebyggelsen vet jag inte.
Ganska omfattande var järnvägsreservatet för den s.k. Smedsuddslinjen, en ersättare till Sammanbindningsbanan. Meningen var att tågen söderifrån skulle gå på en bro över fjärden från Hornstull till Smedsudden, och efter ha gått över Kungsholmen göra en båge österut för att angöra Stockholm C norrifrån. Centralen hade då blivit en säckstation.
Låter linjebeskrivningen bekant? Västerbron och Essingeleden byggdes i reservatet...
Ett mer aktuellt reservat är det för spårväg på sträckan Danvikstull-Kvarnholmen. För förlängning till Nacka Strand, får man förmoda.
Inte riktigt lika aktuellt, men fortfarande existerande (väl?) är reservatet på Årsta-Östberga-Älvsjö.
Sedan kan jag gott tänka mig att kommunerna i sina översiktsplaner har reserverat mark både här och där för saker som förmodligen aldrig kommer att bli något annat än kommunalrådets våta dröm.
Anders
Vi diskuterade det reservatet för tre år sedan. Det var troligen ett spårvägsreservat. Jag hade hittat en plankarta från 1929 där man kunde se det. Nu fungerar inte den länken längre men jag har ritat in det på Eniros karta.LasseW skrev:Minns jag rätt är väg 260 genom Trollbäcken en tänkt plats för järnväg.
Menar du reservatet för en vändslinga utifall man vill ställa om till spårvägsdrift igen? Det är väl intakt?twr skrev:Reservatet i Fruängen har ju bebyggts för kanske tio femton år sen.
Nej, jag menar reservatet över torget och vidare genom skogen på andra sidan Fruängsgatan. Det står ett höghus i den skogen numera.Hechtwagen skrev:Menar du reservatet för en vändslinga utifall man vill ställa om till spårvägsdrift igen? Det är väl intakt?twr skrev:Reservatet i Fruängen har ju bebyggts för kanske tio femton år sen.
Det är då en massa träd där i alla fall! Huruvida det kan kallas skog är väl mest en smaksak.M224 skrev:Höghuset står inte i skogen. Kika på Google Maps.
Ja, precis. Det kanske inte är rätt ord, men jag tror du förstår vad jag menar.daniel_s skrev:Det är då en massa träd där i alla fall! Huruvida det kan kallas skog är väl mest en smaksak.M224 skrev:Höghuset står inte i skogen. Kika på Google Maps.