Dessa har numera fina båtpendelmöjligheter in till stan, men man undrar om det inte hade gått att dra tunnelbanan där och låta Saltsjöbanan ta hand om Sickla/Järla?
Tbana norr om Svinderviken, Saltsjöbana söder om Svinderviken.
Då hade tbanan kunnat gå Hammarby Kanal, Henriksdal, Finnboda-Kvarnholmen, Nacka Strand, Forum Nacka.
Man hade kunnat förlägga Henriksdalstationen så den har uppgångar till själva Henriksdal, anslutning till Saltsjöbanans Danvikstation och Danvikhem.
Finnboda-Kvarnholmen hade kunnat förläggas någonstans under den nya Hästholmskanalen man ska bygga för att åter göra Kvarnholmen till en ö.
Nacka Strandstationen hade kunnat ha trappor upp till nedre Nacka Strand och hissar till övre sektionen. Och slutligen gå in i Forum Nacka som det är tänkt.
Dagens plan är det inget fel på, men kan ändå inte hjälpa att undra om detta - eller någon form av detta - var på tapeten?
Bild på hur jag tänker:
