Fanns förslag att dra blå linje till Nacka via Henriksdal?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Breitspurbahn

Fanns förslag att dra blå linje till Nacka via Henriksdal?

Inlägg av Breitspurbahn »

Något som slog mig när jag tittade närmare på blå linjens utbyggnation till Nacka är att man går parallellt med Saltsjöbanan och missar hela Henriksdal/Finnboda/Kvarnholmen-halvön.
Dessa har numera fina båtpendelmöjligheter in till stan, men man undrar om det inte hade gått att dra tunnelbanan där och låta Saltsjöbanan ta hand om Sickla/Järla?
Tbana norr om Svinderviken, Saltsjöbana söder om Svinderviken.
Då hade tbanan kunnat gå Hammarby Kanal, Henriksdal, Finnboda-Kvarnholmen, Nacka Strand, Forum Nacka.
Man hade kunnat förlägga Henriksdalstationen så den har uppgångar till själva Henriksdal, anslutning till Saltsjöbanans Danvikstation och Danvikhem.
Finnboda-Kvarnholmen hade kunnat förläggas någonstans under den nya Hästholmskanalen man ska bygga för att åter göra Kvarnholmen till en ö.
Nacka Strandstationen hade kunnat ha trappor upp till nedre Nacka Strand och hissar till övre sektionen. Och slutligen gå in i Forum Nacka som det är tänkt.

Dagens plan är det inget fel på, men kan ändå inte hjälpa att undra om detta - eller någon form av detta - var på tapeten?

Bild på hur jag tänker:
Bild
twr

Re: Fanns förslag att dra blå linje till Nacka via Henriksda

Inlägg av twr »

Förstudien för tunnelbana till Nacka från 2012 hade 6 alternativ. Några av dem passerade Henriksdal. Här finns förstudien: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... Rp8UUxV5Vb
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn

twr skrev:Förstudien för tunnelbana till Nacka från 2012 hade 6 alternativ. Några av dem passerade Henriksdal. Här finns förstudien: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... Rp8UUxV5Vb
Tack. Alla förslag gick dock via Sickla. Ingen verkar vilja följa min väg ute på halvön.
Nåväl.

Bilden påminde mig om att jag tyckte det var trist att man inte satte en station efter Kungsträdgården mellan Skeppsholmen och Djurgården. En med uppgång vid Allmänna Gränd (Djurgården) och en uppgång vid Östra Brobänken (Skeppsholmen).
Med tanke på att Djurgården har samma besökarantal som Kinesiska muren per år så hade det nog uppskattats (även om det såklart hade varit fler resenärer i juli än februari).
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Det är väl bara att titta på busstrafiken för att svara på den frågan. Här är en samlingstidtabell från Nacka Forum mot Slussen via Järla och Sickla. För att eliminera denna omfattande parallellgående busstrafik behövs högre kapacitet i spårtrafiken. Redan i nuläget är det tveksamt om 12-minuterstrafik med Saltsjöbanan, men utan tunnelbana i Sickla, ger tillräckligt hög kapacitet för att göra detta. I framtiden är det dock helt säkert att Saltsjöbanan inte räcker till. Det ska byggas många bostäder på Sicklaön.

Henriksdalsberget och Kvarnholmen har en inte alls lika omfattande busstrafik. Behovet av att eliminera den trafiken är såldes mindre.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

För Henirksdalsberget och Kvarnholmen så skulle det nog vara en lyft om de intergrerades med innerstadsnätet med en busslinje som från Danviksbron går upp mot folkkungagatan och fortsatte till Stockholms Södra. Boende på Kvarnholmen får då direktförbindelse med tunnelbanan vid Sodia och Medborgarplatsen samt Pendeln med Södra station. ev. Mariatorget/Zinkensdamm/Hornstull till Röda linjen. Annars så sköter nog Sjövägen detta rätt bra.
Breitspurbahn

Apropå blå linjen; man bygger ju som bekant en ny bro över Skurusundet. Finns någon samplanering om möjlighet för denna att husera en tunnelbana under vägbanan? Man vill ju dra ut blå linjen till Orminge; då hade det ju inte varit helt orimligt att låta tunnelbanan dela bro över Skurusundet. Hade ju varit trevligt för resenärerna att få njuta av utsikten en snabbis.
Breitspurbahn

Ni har nog helt rätt i att en dragning av blå linjen över Danvik och Kvarnholmen inte är bättre än via Sickla/Järla. Men en annan tanke slog mig; vore inte en spårvagn lämplig här?
Jag satt och tittade på Ringvägen och sen slog det mig att den hade kunnat gå ännu längre.
Jag tänker mig en spårvagn från Zinkensdamm längs med Ringvägen (där finns ju plats så det bli över), likt Djurgårdslinjen längs med Strandvägen. Därefter via östra Söder (Ringvägen fullbordades ju dumt nog inte hela vägen till Tegelviken som det var tänkt så spårvagnen får antingen gå via Vintertullsparken och Hammarbysjön eller via Renstiernas Gata/Folkkungagatan. Över Danvikstullsbron in i Danvik.
Sen kan man dividera vilken som är bästa vägen genom det området, men vidare till Kvarnholmen, över Svindersviksbron till Nacka Strand. Kanske tom till Nacka Centrum/Forum Nacka. Där ska dessutom Nacka Stad byggas.

Detta känns som en bra spårväg som hade kopplat ihop flera delar av västra Nacka med flera delar av Södermalm. Vad tycks?
Skriv svar