Reklam i C30
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Reklam i C30
Läser i veckans Mitti Söderort att reklam i C30 kommer att placeras mitt på fönstrena.
Insändaren klagar på dålig utsikt/instängdhetskänsla.
Någon som vet.
Insändaren klagar på dålig utsikt/instängdhetskänsla.
Någon som vet.
Re: Reklam i C30
Så är det ju även på X10p och X60 bl a. Antar att man tar bra betalt för de reklamplatserna.Elmis skrev:Läser i veckans Mitti Söderort att reklam i C30 kommer att placeras mitt på fönstrena.
Insändaren klagar på dålig utsikt/instängdhetskänsla.
Någon som vet.
Re: Reklam i C30
Man får vad man betalar för. Betalar man mindre (via skatt och biljettpris) så blir det mer reklam....
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Reklam i C30
Lite trist med reklam som skymmer utsikten. Står man, vilket många kommer att göra i C30, så skymmer det mer.
Är reklamen på fönsterrutorna mer effektiv än på andra ytor?
Varför har man inte reklamplatser på utsidan av tågen?
Är reklamen på fönsterrutorna mer effektiv än på andra ytor?
Varför har man inte reklamplatser på utsidan av tågen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Reklam i C30
Även jag har noterat reklamen på X10p och X60. Antar att det handlar om att öka intäkterna. Tråkigt att utsikten störs då jag gillar just resan/utsikten.
Re: Reklam i C30
På X60 är det bara att lyfta undan reklamen som är fäst i fönstrets överkant, vilket tyks förekomma i en synnerligen nämnvärd utsträckning. Så kommer det nog bli även på C30.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Reklam i C30
Fast jag tycker nog att det verkar som att det borgerliga regionstyret anser att maximalt med reklam i kollektivtrafiken är ett självändamål.Odd skrev:Man får vad man betalar för. Betalar man mindre (via skatt och biljettpris) så blir det mer reklam....
Re: Reklam i C30
Det är säkert inte reklamen i sig som regionstyret vill maximera, utan inkomsterna från reklamen. Och det är väl sunt.Sio skrev:Fast jag tycker nog att det verkar som att det borgerliga regionstyret anser att maximalt med reklam i kollektivtrafiken är ett självändamål.Odd skrev:Man får vad man betalar för. Betalar man mindre (via skatt och biljettpris) så blir det mer reklam....
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Reklam i C30
Så sitter ju reklamen även i Cx-vagnarna. Men folk måste ju gnälla på C30 för sakens skull verkar det som. Dumma SL som beställt vagnar som fler måste stå i. C30 är knappt i trafik men ändå klagas det på. Märkligt.
Re: Reklam i C30
Med tanke på att flertalet resenärer tittar mer ner i sina telefoner än ut genom fönstren så verkar mer reklam på dessa ytor inte vara något problem. Efter några pendelsträckor är nog inte heller så många intresserad av utsikten längre.
Re: Reklam i C30
Ja åker man tunnelbana för att titta ut så har man valt fel färdmedel.
Re: Reklam i C30
Jag avbryter alltid läsandet på telefonen (förr i tiden i tidningen) för att se utsikten när tåget passerar söderströmsbron.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Reklam i C30
Ja det känns som ett trevligt avsnitt. Och faktiskt är det ju mer ovanjord än tunnel för den gröna banan.LÅ1 skrev:Jag avbryter alltid läsandet på telefonen (förr i tiden i tidningen) för att se utsikten när tåget passerar söderströmsbron.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Reklam i C30
Jovars, fast SLs inkomster från reklamen är i sammanhanget väldigt blygsamma!Odd skrev:Man får vad man betalar för. Betalar man mindre (via skatt och biljettpris) så blir det mer reklam....
Re: Reklam i C30
Jovars, men om man inte fick dessa skulle man antingen få minska trafiken eller höja biljettpriset/skatten. Det senare brukar sällan leda till hurrarop verken på detta forum eller hos allmänheten.Hechtwagen skrev:Jovars, fast SLs inkomster från reklamen är i sammanhanget väldigt blygsamma!Odd skrev:Man får vad man betalar för. Betalar man mindre (via skatt och biljettpris) så blir det mer reklam....
Re: Reklam i C30
Vissa högljudda individer är väldigt fixerade vid skattenivåerna. Andra rycker nog mest på axlarna.BSB101 skrev:Jovars, men om man inte fick dessa skulle man antingen få minska trafiken eller höja biljettpriset/skatten. Det senare brukar sällan leda till hurrarop verken på detta forum eller hos allmänheten.Hechtwagen skrev:Jovars, fast SLs inkomster från reklamen är i sammanhanget väldigt blygsamma!Odd skrev:Man får vad man betalar för. Betalar man mindre (via skatt och biljettpris) så blir det mer reklam....
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7544
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Reklam i C30
Det vore ju bra om någon kalenderbitare kunde ta fram siffror på hur Trafikförvaltningens intäkter fördelade sig på olika intäktsslag, för ex.vis 2019, så man får lite fakta på bordet Här kanske rent av Enceladus-kollektivet skulle kunna göra lite nytta, för en gångs skull. Jag har själv gjort några halvhjärtade försök, men har inte lyckats få fram några pålitliga uppgifter.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Reklam i C30
Uppgifterna finns i Trafikförvaltningens Verksamhetsberättelse 2019 (se sidan 51). Reklamintäkter står för 451 mkr. Jämförelsevis står biljettintäkter för 8 811 mkr, d.v.s. nästan 20 gånger mer. Reklamintäkterna ökar dock snabbare än biljettintäkterna, 27,2 % mot 6,0 %. Verksamhetens totala intäkter är 22 380 mkr, varav 9 487 mkr i verksamhetsanslag.dr Cassandra Nojdh skrev:Det vore ju bra om någon kalenderbitare kunde ta fram siffror på hur Trafikförvaltningens intäkter fördelade sig på olika intäktsslag, för ex.vis 2019, så man får lite fakta på bordet Här kanske rent av Enceladus-kollektivet skulle kunna göra lite nytta, för en gångs skull. Jag har själv gjort några halvhjärtade försök, men har inte lyckats få fram några pålitliga uppgifter.
Re: Reklam i C30
Så långt intäkterna. Frågan är vilka kostnader man har för reklamen, dessa verkar inte särredovisas.Enceladus skrev:Uppgifterna finns i Trafikförvaltningens Verksamhetsberättelse 2019 (se sidan 51). Reklamintäkter står för 451 mkr. Jämförelsevis står biljettintäkter för 8 811 mkr, d.v.s. nästan 20 gånger mer. Reklamintäkterna ökar dock snabbare än biljettintäkterna, 27,2 % mot 6,0 %. Verksamhetens totala intäkter är 22 380 mkr, varav 9 487 mkr i verksamhetsanslag.dr Cassandra Nojdh skrev:Det vore ju bra om någon kalenderbitare kunde ta fram siffror på hur Trafikförvaltningens intäkter fördelade sig på olika intäktsslag, för ex.vis 2019, så man får lite fakta på bordet Här kanske rent av Enceladus-kollektivet skulle kunna göra lite nytta, för en gångs skull. Jag har själv gjort några halvhjärtade försök, men har inte lyckats få fram några pålitliga uppgifter.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7544
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Reklam i C30
Frågan är väl snarast om TF har så mycket löpande kostnader för reklamen? TF:s ansvar verkar i första hand vara att etablera reklamytor, vare sig det gäller de gamla klistertavlorna, reklamvitriner (som TF säger, det är väl de där inglasade reklamskåpen, med eller utan rörliga affischer) eller digitala skärmar. I den mån TF tar på sig något kostnadsansvar hamnar väl detta snarast i balansräkningen. Utan att kunna styrka det sådär direkt genom en hänvisning till något källdokument så har jag en känsla av att TF överlåtit drift och underhåll av reklamytorna (och därmed tillhörande kostnader) till reklamköparna. Det är väl i huvudsak det här gänget som TF:s motpart i reklamsammanhang: https://www.clearchannel.se/produkter/Sio skrev:Så långt intäkterna. Frågan är vilka kostnader man har för reklamen, dessa verkar inte särredovisas.Enceladus skrev:Uppgifterna finns i Trafikförvaltningens Verksamhetsberättelse 2019 (se sidan 51). Reklamintäkter står för 451 mkr. Jämförelsevis står biljettintäkter för 8 811 mkr, d.v.s. nästan 20 gånger mer. Reklamintäkterna ökar dock snabbare än biljettintäkterna, 27,2 % mot 6,0 %. Verksamhetens totala intäkter är 22 380 mkr, varav 9 487 mkr i verksamhetsanslag.dr Cassandra Nojdh skrev:Det vore ju bra om någon kalenderbitare kunde ta fram siffror på hur Trafikförvaltningens intäkter fördelade sig på olika intäktsslag, för ex.vis 2019, så man får lite fakta på bordet Här kanske rent av Enceladus-kollektivet skulle kunna göra lite nytta, för en gångs skull. Jag har själv gjort några halvhjärtade försök, men har inte lyckats få fram några pålitliga uppgifter.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".