Reklam i C30

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Elmis

Reklam i C30

Inlägg av Elmis »

Läser i veckans Mitti Söderort att reklam i C30 kommer att placeras mitt på fönstrena.
Insändaren klagar på dålig utsikt/instängdhetskänsla.
Någon som vet.
daniel_s

Re: Reklam i C30

Inlägg av daniel_s »

Elmis skrev:Läser i veckans Mitti Söderort att reklam i C30 kommer att placeras mitt på fönstrena.
Insändaren klagar på dålig utsikt/instängdhetskänsla.
Någon som vet.
Så är det ju även på X10p och X60 bl a. Antar att man tar bra betalt för de reklamplatserna.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Man får vad man betalar för. Betalar man mindre (via skatt och biljettpris) så blir det mer reklam....
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lite trist med reklam som skymmer utsikten. Står man, vilket många kommer att göra i C30, så skymmer det mer.
Är reklamen på fönsterrutorna mer effektiv än på andra ytor?

Varför har man inte reklamplatser på utsidan av tågen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Elmis

Inlägg av Elmis »

Även jag har noterat reklamen på X10p och X60. Antar att det handlar om att öka intäkterna. Tråkigt att utsikten störs då jag gillar just resan/utsikten.
spooky

Inlägg av spooky »

På X60 är det bara att lyfta undan reklamen som är fäst i fönstrets överkant, vilket tyks förekomma i en synnerligen nämnvärd utsträckning. Så kommer det nog bli även på C30.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

Odd skrev:Man får vad man betalar för. Betalar man mindre (via skatt och biljettpris) så blir det mer reklam....
Fast jag tycker nog att det verkar som att det borgerliga regionstyret anser att maximalt med reklam i kollektivtrafiken är ett självändamål.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Sio skrev:
Odd skrev:Man får vad man betalar för. Betalar man mindre (via skatt och biljettpris) så blir det mer reklam....
Fast jag tycker nog att det verkar som att det borgerliga regionstyret anser att maximalt med reklam i kollektivtrafiken är ett självändamål.
Det är säkert inte reklamen i sig som regionstyret vill maximera, utan inkomsterna från reklamen. Och det är väl sunt.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Så sitter ju reklamen även i Cx-vagnarna. Men folk måste ju gnälla på C30 för sakens skull verkar det som. Dumma SL som beställt vagnar som fler måste stå i. C30 är knappt i trafik men ändå klagas det på. Märkligt.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Med tanke på att flertalet resenärer tittar mer ner i sina telefoner än ut genom fönstren så verkar mer reklam på dessa ytor inte vara något problem. Efter några pendelsträckor är nog inte heller så många intresserad av utsikten längre.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Ja åker man tunnelbana för att titta ut så har man valt fel färdmedel.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag avbryter alltid läsandet på telefonen (förr i tiden i tidningen) för att se utsikten när tåget passerar söderströmsbron.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:Jag avbryter alltid läsandet på telefonen (förr i tiden i tidningen) för att se utsikten när tåget passerar söderströmsbron.
Ja det känns som ett trevligt avsnitt. Och faktiskt är det ju mer ovanjord än tunnel för den gröna banan.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Jovars, fast SLs inkomster från reklamen är i sammanhanget väldigt blygsamma!
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Hechtwagen skrev:
Jovars, men om man inte fick dessa skulle man antingen få minska trafiken eller höja biljettpriset/skatten. Det senare brukar sällan leda till hurrarop verken på detta forum eller hos allmänheten.
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

BSB101 skrev:
Hechtwagen skrev:
Jovars, men om man inte fick dessa skulle man antingen få minska trafiken eller höja biljettpriset/skatten. Det senare brukar sällan leda till hurrarop verken på detta forum eller hos allmänheten.
Vissa högljudda individer är väldigt fixerade vid skattenivåerna. Andra rycker nog mest på axlarna.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Det vore ju bra om någon kalenderbitare kunde ta fram siffror på hur Trafikförvaltningens intäkter fördelade sig på olika intäktsslag, för ex.vis 2019, så man får lite fakta på bordet Här kanske rent av Enceladus-kollektivet skulle kunna göra lite nytta, för en gångs skull. Jag har själv gjort några halvhjärtade försök, men har inte lyckats få fram några pålitliga uppgifter.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:Det vore ju bra om någon kalenderbitare kunde ta fram siffror på hur Trafikförvaltningens intäkter fördelade sig på olika intäktsslag, för ex.vis 2019, så man får lite fakta på bordet Här kanske rent av Enceladus-kollektivet skulle kunna göra lite nytta, för en gångs skull. Jag har själv gjort några halvhjärtade försök, men har inte lyckats få fram några pålitliga uppgifter.
Uppgifterna finns i Trafikförvaltningens Verksamhetsberättelse 2019 (se sidan 51). Reklamintäkter står för 451 mkr. Jämförelsevis står biljettintäkter för 8 811 mkr, d.v.s. nästan 20 gånger mer. Reklamintäkterna ökar dock snabbare än biljettintäkterna, 27,2 % mot 6,0 %. Verksamhetens totala intäkter är 22 380 mkr, varav 9 487 mkr i verksamhetsanslag.
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det vore ju bra om någon kalenderbitare kunde ta fram siffror på hur Trafikförvaltningens intäkter fördelade sig på olika intäktsslag, för ex.vis 2019, så man får lite fakta på bordet Här kanske rent av Enceladus-kollektivet skulle kunna göra lite nytta, för en gångs skull. Jag har själv gjort några halvhjärtade försök, men har inte lyckats få fram några pålitliga uppgifter.
Uppgifterna finns i Trafikförvaltningens Verksamhetsberättelse 2019 (se sidan 51). Reklamintäkter står för 451 mkr. Jämförelsevis står biljettintäkter för 8 811 mkr, d.v.s. nästan 20 gånger mer. Reklamintäkterna ökar dock snabbare än biljettintäkterna, 27,2 % mot 6,0 %. Verksamhetens totala intäkter är 22 380 mkr, varav 9 487 mkr i verksamhetsanslag.
Så långt intäkterna. Frågan är vilka kostnader man har för reklamen, dessa verkar inte särredovisas.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Sio skrev:
Enceladus skrev:
Så långt intäkterna. Frågan är vilka kostnader man har för reklamen, dessa verkar inte särredovisas.
Frågan är väl snarast om TF har så mycket löpande kostnader för reklamen? TF:s ansvar verkar i första hand vara att etablera reklamytor, vare sig det gäller de gamla klistertavlorna, reklamvitriner (som TF säger, det är väl de där inglasade reklamskåpen, med eller utan rörliga affischer) eller digitala skärmar. I den mån TF tar på sig något kostnadsansvar hamnar väl detta snarast i balansräkningen. Utan att kunna styrka det sådär direkt genom en hänvisning till något källdokument så har jag en känsla av att TF överlåtit drift och underhåll av reklamytorna (och därmed tillhörande kostnader) till reklamköparna. Det är väl i huvudsak det här gänget som TF:s motpart i reklamsammanhang: https://www.clearchannel.se/produkter/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar