Låna ut C20 till Saltsjöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6867
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Låna ut C20 till Saltsjöbanan

Inlägg av Odd »

Jag har förstått att man under en period kommer ha gott om vagnar i tunnelbanan i och med leveranserna av C30.

En tanke som slog mig var att det vore ett bra tillfälle att testa C20 på Saltsjöbanan. Utrusta 2 tågsätt med takströmavtagare och Siemens ATC och provkör under ett års tid eller så, en årscykel. Restriktioner etc måste naturligtvis tas till möjligt strömuttag osv.

En tanke, men inte en orimlig, tror jag!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Harald
Inlägg: 8812
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Låna ut C20 till Saltsjöbanan

Inlägg av Harald »

Max tåglängd är väl sex C10/C11. Det motsvarar två C20.
JohanB
Inlägg: 555
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Låna ut C20 till Saltsjöbanan

Inlägg av JohanB »

Föreslog själv detta för sju år sedan:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... an#p313455

Max 15 st C20 lär väl behövas så 10 extra C30 får beställas till T-banan som kompensation.
JohanB
Inlägg: 555
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Låna ut C20 till Saltsjöbanan

Inlägg av JohanB »

C20, om man tar de nyaste, är 28 år yngre än C10/C11. En avsevärd förbättring.

C30 passar ju inte alls, för korta för huvudbanan, för långa för grenbanan. Att låta Bombardier bygga custom C30 för Saltis kommer bli jättedyrt, man kan ju bara tänka sig hur mycket feature creep de kommer lura på Trafikförvaltningen. Minimalt ombyggda C20 torde vara den (by far) kostnadseffektivaste lösningen som ändå ger rejält höjd kvalitet.
Skriv svar