Jag har förstått att man under en period kommer ha gott om vagnar i tunnelbanan i och med leveranserna av C30.
En tanke som slog mig var att det vore ett bra tillfälle att testa C20 på Saltsjöbanan. Utrusta 2 tågsätt med takströmavtagare och Siemens ATC och provkör under ett års tid eller så, en årscykel. Restriktioner etc måste naturligtvis tas till möjligt strömuttag osv.
En tanke, men inte en orimlig, tror jag!
Låna ut C20 till Saltsjöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Låna ut C20 till Saltsjöbanan
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Låna ut C20 till Saltsjöbanan
Max tåglängd är väl sex C10/C11. Det motsvarar två C20.
Re: Låna ut C20 till Saltsjöbanan
Föreslog själv detta för sju år sedan:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... an#p313455
Max 15 st C20 lär väl behövas så 10 extra C30 får beställas till T-banan som kompensation.
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... an#p313455
Max 15 st C20 lär väl behövas så 10 extra C30 får beställas till T-banan som kompensation.
Re: Låna ut C20 till Saltsjöbanan
C20, om man tar de nyaste, är 28 år yngre än C10/C11. En avsevärd förbättring.
C30 passar ju inte alls, för korta för huvudbanan, för långa för grenbanan. Att låta Bombardier bygga custom C30 för Saltis kommer bli jättedyrt, man kan ju bara tänka sig hur mycket feature creep de kommer lura på Trafikförvaltningen. Minimalt ombyggda C20 torde vara den (by far) kostnadseffektivaste lösningen som ändå ger rejält höjd kvalitet.
C30 passar ju inte alls, för korta för huvudbanan, för långa för grenbanan. Att låta Bombardier bygga custom C30 för Saltis kommer bli jättedyrt, man kan ju bara tänka sig hur mycket feature creep de kommer lura på Trafikförvaltningen. Minimalt ombyggda C20 torde vara den (by far) kostnadseffektivaste lösningen som ändå ger rejält höjd kvalitet.