Enklaste sättet att få kortare körtid från Gullmarsplan till Radiohuset vore väl att inte köra över Västerbron, utan i stället via Gamla stan!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
För en som inte är bekant med Stockholms busstrafik: Vad är det som är Fyrans största framkomlighetsproblem?Odd skrev:Det är ju inte trafikljusen eller busskörfälten som är problemet så det kommer knappast att hjälpa detta åttonde försök heller...
Farthinder? Obevakade övergångsställen? Resenärerna? Övrig busstrafik? Slumpvisa avstängningar av körfält pga vägarbeten?X12 skrev:För en som inte är bekant med Stockholms busstrafik: Vad är det som är Fyrans största framkomlighetsproblem?Odd skrev:Det är ju inte trafikljusen eller busskörfälten som är problemet så det kommer knappast att hjälpa detta åttonde försök heller...
Glöm inte ”onödiga bussfiler som gör att bilarna fastnar och står i vägen för bussarna”...Karsten skrev:Farthinder? Obevakade övergångsställen? Resenärerna? Övrig busstrafik? Slumpvisa avstängningar av körfält pga vägarbeten?X12 skrev:För en som inte är bekant med Stockholms busstrafik: Vad är det som är Fyrans största framkomlighetsproblem?Odd skrev:Det är ju inte trafikljusen eller busskörfälten som är problemet så det kommer knappast att hjälpa detta åttonde försök heller...
Att det finns andra trafikantslag i centrala Stockholm. Om man tog bort dessa skulle den nog bli tillräckligt snabb men då skulle å andra sidan även kundunderlaget försvinna.X12 skrev:För en som inte är bekant med Stockholms busstrafik: Vad är det som är Fyrans största framkomlighetsproblem?Odd skrev:Det är ju inte trafikljusen eller busskörfälten som är problemet så det kommer knappast att hjälpa detta åttonde försök heller...
Felet med fyran är att den inte är anpassad för att vara busslinje. Det var från början en spårvägslinje men som av olika politiska och energipolitiska anledningar så blev den en busslinje. Det dröjde inte länge förrän man insåg att linjen inte passar som en stadsbusslinje och efter många om och men så blev den i Dennispaketet en stombusslinje. Så från att spårvägslinje 4 konverterades till stadsbusslinje till ett beslut om att åter göra en stomlinje av den (ungefär som gamla fyran var fast det inte kallades så) så tog det endast 25 år. Men insikten om det kom förmodligen betydligt tidigare, det är ju därför den kom med i paketet till slut.X12 skrev:För en som inte är bekant med Stockholms busstrafik: Vad är det som är Fyrans största framkomlighetsproblem?Odd skrev:Det är ju inte trafikljusen eller busskörfälten som är problemet så det kommer knappast att hjälpa detta åttonde försök heller...
Med tanke på att varje satsning på sin höjd inneburit några minuter kortare restid på hela sträckan så finns det gott om minutrar till att ta. I alla fall teoretiskt, i verkligheten så har man yttre faktorer att ta hänsyn till vilket gör att fyran kommer fortsätta maka sig fram i lugn takt över stora delar av sträckan. Rent folkhälsomässigt måste dock fyran ses som en framgång då den uppmanar folk till att röra på sig än att använda kollektivtrafik på korta sträckor.Hechtwagen skrev:Detta är den eviga nyheten! Det kan inte vara många minuter kvar nu av körtiden för linje 4 efter dessa under 20 års tid ständiga åtgärder för att förkorta körtiderna!
Linjen fick kanske för många hållplatser när den blev busslinje. I december försvinner Wollmar Yxkullsgatan, Ansgariegatan och Lignagatan, vilket skribenten förmodligen redan har noterat. Egentligen skulle Högalidsgatan också kunna tas bort när linje 74 förlängs till Hornsberg. Tror skribenten att expressfyran är en lösning på problemet?Odd skrev:Felet med fyran är att den inte är anpassad för att vara busslinje. Det var från början en spårvägslinje men som av olika politiska och energipolitiska anledningar så blev den en busslinje.