Enceladus skrev:Ute och åker skrev:Som det verkade tidigare i tråden så gick inte Keolis vidare till omgång 2 och fick lämna nytt anbud. Inte så konstigt om även de hakar på, med att vilja ha en juridisk prövning av proceduren.
Varifrån kommer uppgiften att Keolis inte gick vidare till omgång 2? I båda busstrafikavtalen var Transdev och Keolis de bästa anbudsgivarna.
Kanske inget har kortare livslängd än ett foruminlägg? Ibland kan också minnet vara kort. Kort som kort. Tidigare i tråden:
Joakim W skrev:För trafiken på Roslagsbanan la sex företag anbud: Stagecoach, Transdev, Stockholms Spårvägar, Vy Tåg, Arriva samt MTR.
Anbudet från Stockholms Spårvägar var ofullständigt och ingick inte i utvärderingen. Efter kvalitetsutvärdering med mera blev det slutliga priset från de olika anbudsgivarna:
1. Transdev 294 570 000 kronor
2. Arriva 296 348 846 kronor
Vidare:
Enceladus skrev:Ute och åker skrev:"De nya avtalen ska bland annat få fler att resa med kollektivtrafiken. Men nu har Arriva valt att överklaga och begärt en överprövning av tilldelningsesluten. Bolaget menar bland annat att det måste tas hänsyn till den pågående pandemin i förhandlingen om ny utförare. Arriva skriver i överklagandet att man räknar med att pandemin även på längre sikt kommer att leda till minskat resande med kollektivtrafiken och att det är en faktor som är viktig i upphandlingen."
Det verkar handla om olika bedömningar av hur resandet på sikt ska påverka prisfaktorerna i avtalet. Verkar rimligt att det får en juridisk prövning. Det betyder inte att den part som "förlorar" har agerat bristfälligt.
Region Stockholm i allmänhet och Trafikförvaltningen i synnerhet är tyvärr inte kända för att göra trovärdiga prognoser. Exempelvis slog RUFS 2010 fel
redan samma år som den publicerades:
Men om det är "känt" för dig att Trafikförvaltningen inte gör trovärdiga prognoser, borde det väl vara känt för Arriva också, eller hur? Annars är det väl Arriva som varit "synnerligen bristfälliga" i sin anbudsgivning?
Men varken Trafikförvaltningen, Transdev, Arriva, Keolis eller någon annan aktör kunde rimligen känna till Coronakrisen i förväg. Det är möjligt att som Arrivas anbud är utformat så skulle det ge det lägsta priset, så som det framtida faktiska resandet nu kan prognostiseras. Men det får ju juristerna ta ställning till, om det ska fälla avgörandet. Däremot tror jag inte Trafikförvaltningens förmåga att göra trovärdiga prognoser kommer att bli föremål för juridisk prövning, för jag menar att ur juridisk synpunkt så är det irrelevant. Men jag gör så att jag litar på juristerna, och inväntar i lugn och ro vad de kommer fram till.
PS: Jag har läst att förr i tiden så hette det att "förr eller senare handlar alla trådar om tunnelbanan". Man skulle kunna göra om tesen till att "förr eller senare handlar alla trådar om nattbusstrafiken".

Tidigare i tråden:
Enceladus skrev:Min stora käpphäst är att inte ha särskilda linjer för nattrafiken. En av orsakerna är att många nattbussar har en orimligt lång restid, men det finns många fler. En viktig orsak är att det är onödigt krångel att ha helt olika linjenät. En annan orsak är att det ofta uppstår ordningsproblem på nattbussar medan nattliga matarbussar brukar klara sig bättre. Linjerna 610 och 690 är väl ett bra exempel på just detta.