För sista gången - en grafisk redovisning av smittoläget fram till idag. Som jag skrev om tidigare har Region Stockholm nu beslutat dra ned på testandet. Om det är bra eller dåligt ur smittskyddssynpunkt vet jag inte, men bleka nöden framtvingar ju detta då testkit-en håller på att ta slut. Då måste man naturligtvis hushålla med de resurser man har. Andra regioner lär följa efter.
Det här betyder att man i fortsättningen inte kommer att ha någon riktigt klar bild av smittspridningen i samhället, utan går över till mera stickprovsartad övervakning, sk. sentinelövervakning:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... ervakning/
och då blir det inte meningsfullt att jämföra de siffror som framgått ur "provtagningsperioden", med siffror som därefter anskaffats på annat sätt.
Dr. Anders Tegnell antydde idag också att man kan dra slutsatser utifrån den rapporterade sjukfrånvaron på arbetsplatserna, vilket förefaller mig något egendomligt då årstiden överlagrar allsköns infektionssjukdomar på befolkningen. Men det är möjligt att det finns statistiska metoder som gör att det går att vaska fram hållbara indikationer på detta sätt.
Nå, i alla fall har sjukdomsutvecklingen till dags dato varit följande:
Antalet nyupptäckta fall, per dag
Totala antalet upptäckta fall, till dags dato:

Blått är som tidigare Region Stockholm, rött landet totalt och som jämförelse har jag lagt in en kurva (grönt) som visar den tänkta tillväxten enligt den primitiva exponentiella modell som jag talade om i ett inlägg igår. Man ser att den överensstämmer hyggligt med de empiriska värdena vid en antagen spridningsfaktor R0 på knappt 1,51. I mitten fungerar predikeringen dåligt, det tolkar jag som att där och då hade vi ett stort smittoinflöde av glada, aningslösa sportlovsresenärer som tog med sig smittan hem från framför allt Italien. Fortsätter smittspridningen på detta sätt borde 1000 fall-gränsen sprängas redan imorgon, men det får vi aldrig säkert reda på, pga. det jag nämnt ovan. Jag nämnde igår den studie prof. Joacim Rocklöv et al. har gjort för att försöka göra en bättre skattning av R0 än vad WHO gjort. Här är den artikeln i fulltext, för den matematiskt intresserade:
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Men professor Rocklöv ingår ju som bekant inte i dr. Tegnells europeiska nätverk, och begriper inget av detta, så det här kan man förstås bortse från.
Som jag nämnde tidigare är vi nu ett ett läge där det inte längre spelar så stor roll vilka åtgärder som vidtas. Det enda man möjligen eventuellt kan påverka är tidsfaktorn, så att man inte får tillväxter av det slag som syns i diagrammet ovan, och att R0 är lägre än vad som antas där. Vi får hoppas det. Vi får hoppas att intensivvårdskapaciteten räcker till. Vi får hoppas att smittskyddsmaterielen för vårdpersonalen räcker till (trots de signaler som idag kom från Socialstyrelsen om att framför allt Region Stockholm är illa ute när det gäller materielförsörjning). Vi får hoppas att inte smittan tränger in bland vårdpersonalen och vållar omfattande sjukfrånvaro, eller att den äldre befolkningen i Sverige inte blir utsatt för en omfattande smittspridning. Vi får hoppas att vi inte får en situation som i Italien. I själva verket är det inte mycket vi kan göra, annat än att hoppas. Det enda somn kan få stopp på pandemin är ett effektivt vaccin, något som troligen inte finns tillgängligt förrän möjligen sent under 2021 - i bästa fall. Antivirala läkemedel kan möjligen minska dödstalen, men hejdar inte pandemin.
Till sist: Alla medborgare måste ha klart för sig att nu svarar var och en för sig, någon annan kommer inte att göra det. Om man lever i villfarelsen att det räcker med att tvätta och sprita händerna och i övrigt leva som vanligt så får man tänka om. Var och en ansvarar för sina personliga säkerhet och måste själv bestämma hur det här påverkar resande, arbete, umgänge, sällskapsliv etc. etc. och dra de nödvändiga konsekvenserna av detta.
Ingen annan kommer att göra det åt dig!