Coronaviruset

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Coronaviruset

Inlägg av LÅ1 »

dr Cassandra Nojdh skrev:
LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:... Dessutom tillåter sig professor B. att döma ut det antivirala läkemedel (som han envisas med att kalla "drog" - ett ord som idag har andra konnotationer)...
Jamen att ordet har en viss betydelse på svensk får väl inte hindra att man "plockar" ett engelsk ord. Samma sak med ordet kurator. Finns väl många exempel om man letar.

(En kurator arbetar med människor i behov av råd, stöd och hjälp. Men en kurator på ett museum har väl inte de uppgifterna.)
Jajaja - det var en randanmärkning! Det är riktigt att ordet "drug" har en vidare betydelse på engelska. Rent farmakologiskt är det väl hyfsat rätt, fastän ordet "drog" egentligen från början är en speciell farmakologisk beredning.

För dem som har bedrivit någon form form av studier i Uppsala eller Lund är det väl naturligt att återfinna kuratorer på studentnationerna. :D
Har studentnationerna stora och fina utställningar då? :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: För dem som har bedrivit någon form form av studier i Uppsala eller Lund är det väl naturligt att återfinna kuratorer på studentnationerna. :D
Har studentnationerna stora och fina utställningar då? :D
Nä, men de kan vara stora och fina. :D
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Hr. statsepidemiologen Tegnell har återkommit från Afrika och låtit sig intervjuas av Expressen.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/dir ... ag-i-host/
Hr. statsepidemiologen agerar mysfarbror här (jämfört med FHM:s presskonferenser) och berättar bl.a. hur det är i Somalia. Kritiken från professorerna Björn Olsen och Joacim Rocklöv viftar han bort på följande sätt
Sedan är det ju så, när det gäller spridning av smittsamma sjukdomar är det inte ju inte många i världen som jobbar med sådant. Vi är en liten skara som träffas på EU-nivå och som hållit på med det här i många år och i den skaran är vi väldigt överens. Till den skaran hör inte varken Johan Rocklöv(!) eller Björn Rosén(!).
Det är ju en vanligt förekommande taktik att man visar sitt förakt för de man inte vill lyssna på genom att förvanska deras namn, istället för att bemöta kritik i sak. Möjligen ser jag en motsättning till statistikerna här, professorerna Joacim Rocklöv och Tom Britton är ju inte läkare utan matematiska statistiker med inriktning på epidemiska frågor. De räknas tydligen inte till dem "i världen som jobbar med sådant".

De uttalanden har gjorde tidigare slätar han över genom att hävda att "de var rätt då". Han kanske borde ha blivit politiker. Däremot verkar hr. statsepidemiologen nu vara inställd på att det här blir en långvarig historia, och att vi ser första vågen nu och en andra våg i höst. Ett perspektiv som tidsmässigt liknar spanska sjukan otäckt mycket.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
NorraLidingöbanan

Inlägg av NorraLidingöbanan »

Vad tror vi hörni, hur länge får Herr Tegnell sitta kvar på sin post som statsepidemiolog (en position som nog i princip ingen visste fanns förrän några veckor sedan)? Någon som är sugen på att slå vad? Hans folkliga förtroende är ju inte direkt skyhögt just nu :roll:
Norra Lidingöbanan till Rudboda via Torsvikstorg, Lidingö C, Hersby gymnasium, Kvarnen, Lidingövallen och Askrike, nu! :)
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

NorraLidingöbanan skrev:Vad tror vi hörni, hur länge får Herr Tegnell sitta kvar på sin post som statsepidemiolog (en position som nog i princip ingen visste fanns förrän några veckor sedan)? Någon som är sugen på att slå vad? Hans folkliga förtroende är ju inte direkt skyhögt just nu :roll:
Allmänhetens kunskap om epidemiologi är ju närmast obefintlig. Som du själv skriver är det knappt någon som ens kände till Tegnells roll innan virusutbrottet. Jag tycker att vi ska vänta med denna typ av utspel innan vi har facit i hand!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag tycker det verkar som att han har haft mest rätt hittills, av alla amatörer och proffs som har uttalat sig!

När det gäller allmänhetens beteende generellt, så lutar jag mig mot följande citat av den amerikanske komikern och samhällsdebattören George Carlin:
- Never underestimate the power of stupid people in large groups.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Det vore utomordentligt olämpligt att kräva dr. Tegnells (jag har bestämt mig för att använda hans akademiska titel hädanefter - det blir mindre att skriva då) avgång nu. När det här väl är över så kan det finnas skäl till mer omfattande ansvarsutkrävande - men inte förr. Dessutom är det inte dr. Tegnell ensam som fattar besluten på FHM, ytterst faller det tillbaka på generaldirektören Johan Carlsson och den ledningsgrupp han har samlat omkring sig: https://www.folkhalsomyndigheten.se/om- ... ingsgrupp/

Jag tillhör dem som anser att FHM kunde ha agerat mera bestämt tidigare, men i nuläget är det meningslöst att gräva i det förflutna. Nu har vi den situation vi har och det är den vi måste förhålla oss till. Populistiska utspel gör inte saken bättre. Vad man kan kritisera dr. Tegnell för tycker jag främst är hans självtillräckliga attityd. Gång på gång har han viftat bort kritiken som "okunnig", "felaktig" och "självutnämnd", någon som jag illustrerade med ett citat i ett av gårdagens inlägg. Häromdagen kostade DN på sig att trycka en längre intervju mer. dr. Tegnell: https://www.dn.se/nyheter/sverige/stats ... ra-risker/ Här går dr. Tegnell på i samma stil
- Är det den kritiken som tar hårdast? Den som kommer från personer i den närliggande professionen?

– Nej, en del av dem känner jag och vet varför de säger som de gör, och det finns ju många anledningar till att man säger som man gör. Man är forskare och behöver mer forskningspengar, ja, allmänt så där. Det som kan oroa mig lite är att jag tycker att media ofta har ganska dålig källkritikkontroll.
Det finns gott om alternativa formuleringar när den här frågeställningen kommer upp, ex.vis "Jag har tagit del av denna kritik, men jag delar inte kritikernas uppfattning. Vi har som expertmyndighet rollen att göra bedömningar och så långt det överhuvud taget är möjligt fatta beslut på vetenskapliga grunder". Det hade räckt med detta, men dr. Tegnell har valt en högre profil (för att uttrycka sig försiktigt) och då drar man på sig kritik.

"Dåligt källkritikkontroll" kan betyda i stort sett vad som helst, men vi får leva med att kritiska synpunkter kommer fram under resans gång. Vi lever faktiskt inte i den kinesiska kommunistdiktaturen. Man behöver inte bete sig som svartskägget Bali (som tyvärr, men väntat, SvD släppt fram i en av sina poddar): https://www.svd.se/corona--sa-tar-du-ansvar
Samtidigt behöver man inte förfalla till så devota formuleringar som det här skribenten:
https://www.dalademokraten.se/artikel/k ... rs-tegnell

Det finns ytterligare en aspekt på detta och det är något man inte kan lasta FHM för, nämligen bristen på central samordning. Alltför mycket ansvar läggs nu på regionerna:
https://www.dn.se/debatt/svensk-krishan ... fardighet/

Till sist måste jag tillägga att jag tar bestämt avstånd från allt hat och hot som, framför allt i asociala medier och andra internetkloaker, riktats och riktas mot olika befattningshavare som har att hantera frågor rörande covid-19-pandemin.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Odd skrev:Jag tycker det verkar som att han har haft mest rätt hittills, av alla amatörer och proffs som har uttalat sig!

När det gäller allmänhetens beteende generellt, så lutar jag mig mot följande citat av den amerikanske komikern och samhällsdebattören George Carlin:
- Never underestimate the power of stupid people in large groups.
Eftersom jag tydligen räknas in bland "stupid people" om inte i grupp, tar jag mig rätten att uttala mig något om vad vi kan vänta oss.

Det är uppenbart att det i någon mening är kört för Sverige. Det behöver inte bli som i Italien men tidsfaktorn är avgörande, framför allt för om sjukvårdsresurserna ska dräneras eller ej. Redan är smittspårningen i Region Stockholm uttänjd till bristningsgränsen och det senaste uttalandet därifrån visar att man nu inte längre tror att det går att stoppa smittan:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... -stockholm

De som inte tillhör en prioriterad grupp testas inte längre utan får klara sig själva. Det betyder att isolerings/karantän-strategin bryter samman, det överlåts till individen att avgöra om vederbörande har drabbats av covid-19 eller någon annan luftvägsinfektion. Likaså hur längre en sjuk individ ska hålla sig borta från omvärlden. Eftersom vi inte vet hur länge en sars-cov2-infekterad individ smittar innebär detta att en accelererande antal smittförande personer kommer att röra sig ute i samhället. Eller för att uttrycka sig mer brutalt - nu får det bli som det blir. I själva verket finns det nu längre egentligen inga åtgärder som kan vidtas för att hindra pandemin. Åtgärden att förbjuda större evenemang är iofs. vällovlig, men vad säger att gränsen 500 personer har någon påverkan på smittspridningen? Italien inför allt mer drakoniska åtgärder, men i stort sett utan effekt. Pandemin kommer att avstanna som alla pandemier gör - när de överlevande förvärvat någon form av immunitet och de som inte överlevt avlidit. Ett spanska sjukan-scenario, alltså.

Den svenska strategin att försöka hindra smittan att ta sig in i sjukvården är också - sett i förhållande till det italienska misslyckandet - vällovlig, frågan är hur länge den håller. Än så längre är detta ett enstaka exempel, men ändå klart oroväckande: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... intensiven
Ytterligare en orosfaktor i sammanhanget är givetvis hur längre skyddsutrustningen (som oftast är för engångsbruk) inom vården kommer att räcka. Dr. Anders Tegnell på FHM påpekar detta i den DN-intervju jag tidigare länkat till
I Sverige finns det inga nationella beredskapslager och regionerna har gått över till ”just in time”-leveranser.

– Det är Ikea-syndromet, inget finns på plats utan det är alltid på väg någonstans. Det gäller även sjukvården, många sjukhus får leveranser flera gånger per dag med olika saker, säger Anders Tegnell.
I den allmänna nedrustningsiver som både världens bästa Persson, reinfeltregimen och s-mp-regeringen ägnat sig åt i olika omgångar finns inte centralt ansvar för någonting, något som manifesterade sig tydligt under skogsbränderna 2018. Men nu står vi inför ett större problem! Och var och en får själv svara för sin personliga säkerhet. Vi har en okontrollerad smittspridning i samhället. En person har avlidit, en ligger för döden. Ingen av dem har någon känd smittväg.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

För sista gången - en grafisk redovisning av smittoläget fram till idag. Som jag skrev om tidigare har Region Stockholm nu beslutat dra ned på testandet. Om det är bra eller dåligt ur smittskyddssynpunkt vet jag inte, men bleka nöden framtvingar ju detta då testkit-en håller på att ta slut. Då måste man naturligtvis hushålla med de resurser man har. Andra regioner lär följa efter.

Det här betyder att man i fortsättningen inte kommer att ha någon riktigt klar bild av smittspridningen i samhället, utan går över till mera stickprovsartad övervakning, sk. sentinelövervakning:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... ervakning/
och då blir det inte meningsfullt att jämföra de siffror som framgått ur "provtagningsperioden", med siffror som därefter anskaffats på annat sätt.

Dr. Anders Tegnell antydde idag också att man kan dra slutsatser utifrån den rapporterade sjukfrånvaron på arbetsplatserna, vilket förefaller mig något egendomligt då årstiden överlagrar allsköns infektionssjukdomar på befolkningen. Men det är möjligt att det finns statistiska metoder som gör att det går att vaska fram hållbara indikationer på detta sätt.

Nå, i alla fall har sjukdomsutvecklingen till dags dato varit följande:

Antalet nyupptäckta fall, per dag
Bild

Totala antalet upptäckta fall, till dags dato:
Bild
Blått är som tidigare Region Stockholm, rött landet totalt och som jämförelse har jag lagt in en kurva (grönt) som visar den tänkta tillväxten enligt den primitiva exponentiella modell som jag talade om i ett inlägg igår. Man ser att den överensstämmer hyggligt med de empiriska värdena vid en antagen spridningsfaktor R0 på knappt 1,51. I mitten fungerar predikeringen dåligt, det tolkar jag som att där och då hade vi ett stort smittoinflöde av glada, aningslösa sportlovsresenärer som tog med sig smittan hem från framför allt Italien. Fortsätter smittspridningen på detta sätt borde 1000 fall-gränsen sprängas redan imorgon, men det får vi aldrig säkert reda på, pga. det jag nämnt ovan. Jag nämnde igår den studie prof. Joacim Rocklöv et al. har gjort för att försöka göra en bättre skattning av R0 än vad WHO gjort. Här är den artikeln i fulltext, för den matematiskt intresserade:
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Men professor Rocklöv ingår ju som bekant inte i dr. Tegnells europeiska nätverk, och begriper inget av detta, så det här kan man förstås bortse från.

Som jag nämnde tidigare är vi nu ett ett läge där det inte längre spelar så stor roll vilka åtgärder som vidtas. Det enda man möjligen eventuellt kan påverka är tidsfaktorn, så att man inte får tillväxter av det slag som syns i diagrammet ovan, och att R0 är lägre än vad som antas där. Vi får hoppas det. Vi får hoppas att intensivvårdskapaciteten räcker till. Vi får hoppas att smittskyddsmaterielen för vårdpersonalen räcker till (trots de signaler som idag kom från Socialstyrelsen om att framför allt Region Stockholm är illa ute när det gäller materielförsörjning). Vi får hoppas att inte smittan tränger in bland vårdpersonalen och vållar omfattande sjukfrånvaro, eller att den äldre befolkningen i Sverige inte blir utsatt för en omfattande smittspridning. Vi får hoppas att vi inte får en situation som i Italien. I själva verket är det inte mycket vi kan göra, annat än att hoppas. Det enda somn kan få stopp på pandemin är ett effektivt vaccin, något som troligen inte finns tillgängligt förrän möjligen sent under 2021 - i bästa fall. Antivirala läkemedel kan möjligen minska dödstalen, men hejdar inte pandemin.

Till sist: Alla medborgare måste ha klart för sig att nu svarar var och en för sig, någon annan kommer inte att göra det. Om man lever i villfarelsen att det räcker med att tvätta och sprita händerna och i övrigt leva som vanligt så får man tänka om. Var och en ansvarar för sina personliga säkerhet och måste själv bestämma hur det här påverkar resande, arbete, umgänge, sällskapsliv etc. etc. och dra de nödvändiga konsekvenserna av detta. Ingen annan kommer att göra det åt dig!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev:Melodifestivalsfinal om en vecka. Kommer vinnaren att åka till Rotterdam i Nederländerna, eller ställer man in av rädsla för smittspridning?
Blir det något OS i år? Diverse arrangemang och mässor är redan inställda.

2020 kanske går till historien som året utan internationella arrangemang. Året då flera flygbolag gick i konkurs, eftersom ingen vågar resa.
Kanske året med upplopp i några länder för att sjukvården inte fungerade för andra än diktatorn med anhang.
Kanske totalstängda gränser runt några länder eller öar.

Det kan bli ett spännande år! Men inte så roligt.
Odd skrev:*-festivalfinalen blir nog av. Frågan är väl om det blir med eller utan publik.
"Nederländerna stoppar folksamlingar – Eurovision kan ställas in".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Som jag sade igår:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samh ... coronafall

Det finns ett antal möjliga tolkningar av detta beslut. Min är, som tidigare, att nu får det gå som det går. Vi har egentligen ingen koll på det smittoinflöde som inträffade i samband med sportloven. Man behöver inte förfalla till slitna uttryck som toppen på ett isberg, men två dolda smittade på varje känt smittfall är inget orimligt antagande. Den modell jag använt fungerar för ett vidaresmittotal R0 på ca. 1,51. I verkligheten är smittspridningen troligen större, men det har vi nu inget grepp om. "Nu är det inte längre viktigt att veta exakt hur många som är smittade i Sverige", som dr. Anders Tegnell uttrycker det.

Förr eller senare når man en punkt då man inte har råd att bekämpa epidemin längre (Italien kommer snart att närma sig denna), de alltmer drakoniska åtgärder som tas till blir alltför kostsamma. Det blir, brutalt uttryckt, billigare att låta människor bli sjuka (och ev. dö), då sjukvården ändå inte kan ta hand om alla. Kommer det inget vaccin inom rimlig tid så får man göra som man alltid gjort - låta epidemin dör ut av sig själv när tillräckligt stor del av populationen överlevt och blivit immun (och de som inte blivit det dött).

Optimisterna tror att vi får något tusental, kanske upp till 10.000 fall och kallar alla som ser andra möjliga scenarier för alarmister och hysteriker, vilket är helt förväntat i ett samhälle som är så sönderfrätt av hat och misstro som vårt. Åtminstone är det intrycket man får när man läser i internetkloaker som Facebook, Twitter, Flashback och Dagens Nyheters kommentarsfält. De flestas insikt ligger på ungefär den här nivån:
Varför är alla vanliga svensson så oroliga för Corona, har dom inte fattat att för den absoluta majoriteten av människor i Sverige, typ 99,99% så är det bara som en vanlig influensa. Helt sjukt med den här hamstringsvågen och diverse konstiga frågor ...
Sedan har vi en podd från Aftonbladet, där bl.a professor Björn Olsen intervjuas (dr. Anders Tegnell varnas härmed för denna).
http://aca.st/86d195

De flesta här är åtskilligt yngre än jag och t.ex. ingenjör Ohlsson. Här är en seniorjournalists reflektioner, om nu någon till äventyrs skulle var intresserad
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... i-karantan

Sedan finns det säkert åtskilliga som inget hellre vill än att bli av med oss så snart som möjligt. Dem rekommenderar jag en TV-serie gjord av en annan journalistveteran, nämligen Claes Elfsberg, "Köttberget checkar ut":
https://www.svtplay.se/kottberget-checkar-ut
Den ska jag själv se på, åtskilliga TV-timmar att fördriva tiden med här.
TKO

Inlägg av TKO »

Igår såg jag för första gången ett längre inslag med den så förtalade Anders Tegnell på TV (SVT Aktuellt 21:00).
Till skillnad från flera av de andra inbjudna (Fru Knutsson t ex) gav han ett seriöst och förtroendeingivande intryck. Enligt min mening förklarade han pedagogiskt varför svenska myndigheter gör som dom gör - och pekade också på den i många fall avgörande skillnaden i beslutsstrukturer mellan vårt land och t ex Norge och Danmark. Finland däremot har kvar den svenska rättstraditionen och har agerat i stort sett som vi... jag föredrar hundra gånger av hundra den svenska modellen framför den "beslutsamhet" som visas av t ex Trump och Solberg.

Vi som följer den italienska politiken noterade igår ett nytt lågvattenmärke när fascistledaren Salvini krävde ett stopp för inresor från Afrika. Det är väl tyvärr bara en tidsfråga innan hans svenske motsvarighet kommer med liknande utspel...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Strategin är väl att fördela antalet sjuka på så lång tid som möjligt. Någon påstod att spridningen inte upphör för än 60% av befolkningen har haft covid-19 och blivit immuna. Man vet heller inte hur spridningen ser ut om det blir varmare väder säger man. (Hittade inte källan nu, men det var säkert Sveriges radio.)

Jag funderar på hur länge virusen kan överleva på t.ex. brev. Ska man vara försiktig med post man får? Eller mat och annat som man kan få hemlevererat?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

LÅ1 skrev:Strategin är väl att fördela antalet sjuka på så lång tid som möjligt. Någon påstod att spridningen inte upphör för än 60% av befolkningen har haft covid-19 och blivit immuna. Man vet heller inte hur spridningen ser ut om det blir varmare väder säger man. (Hittade inte källan nu, men det var säkert Sveriges radio.)

Jag funderar på hur länge virusen kan överleva på t.ex. brev. Ska man vara försiktig med post man får? Eller mat och annat som man kan få hemlevererat?
Ja, det är rätt, tidsfaktorn (och därmed smittspridningstalet R0) är det enda vi (möjligen) kan påverka, så länge det inte finns något vaccin. En flockimmunitet på sådär 60 % är det enda alternativet till vaccin för att stoppa upp epidemin men kräver förstås en genomgången sjukdom för ett stort antal människor. Den närmaste månaden blir avgörande för var vi i Sverige hamnar.

SvT intervjuade 5/3 dr. Sergio Brusin, expert på den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC.
https://www.svt.se/nyheter/vanliga-frag ... aviruset-1
Här kommenterar han frågan om temperatur och klimat
- SPELAR KLIMATET NÅGON ROLL FÖR VIRUSSPRIDNINGEN?
– Det är svårt säga i nuläget. Coronaviruset MERS, som spreds i mellanöstern, var väl anpassat till det varma klimatet där. Andra typer av coronavirus trivs bäst i kalla, torra klimat. Vi ser att länder med kallare vinterväder har mer fall av det nya coronaviruset för tillfället, men även varmare platser som Hongkong och Singapore är drabbade, liksom Malaysia som har ett tropiskt klimat.
Det finns också en viss evidens för detta, hämtad från SARS-utbrottet, jag har kommenterat detta tidigare: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 16#p388916

Beträffande post och paket anser FHM att det inte finns någon risk:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... -och-svar/
FHM skrev:Kunskap från liknande tidigare utbrott visar att denna typ av virus smittar från sjuka människor och inte genom paket och postförsändelser.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den fredag 13 mars 2020 12:34, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

TKO skrev:Igår såg jag för första gången ett längre inslag med den så förtalade Anders Tegnell på TV (SVT Aktuellt 21:00).
Till skillnad från flera av de andra inbjudna (Fru Knutsson t ex) gav han ett seriöst och förtroendeingivande intryck. Enligt min mening förklarade han pedagogiskt varför svenska myndigheter gör som dom gör - och pekade också på den i många fall avgörande skillnaden i beslutsstrukturer mellan vårt land och t ex Norge och Danmark. Finland däremot har kvar den svenska rättstraditionen och har agerat i stort sett som vi... jag föredrar hundra gånger av hundra den svenska modellen framför den "beslutsamhet" som visas av t ex Trump och Solberg.

Vi som följer den italienska politiken noterade igår ett nytt lågvattenmärke när fascistledaren Salvini krävde ett stopp för inresor från Afrika. Det är väl tyvärr bara en tidsfråga innan hans svenske motsvarighet kommer med liknande utspel...

/TKO
Är dr. Anders Tegnell förtalad? Ja, det är han nog. För egen del tycker jag nog att den kritik jag har riktat mot honom har varit befogad. Under alla förhållanden är det meningslöst att nu granska åtgärder (eller brist på åtgärder) i det förflutna. Det får komma när pandemin klingat av, i förekommande fall.

Som det nu är blir det väldigt slumpartat vad som faktiskt kommer att inträffa. Vi har egentligen inte så många motmedel att ta till. Detta har jag analyserat åtskilliga gånger redan.

Den svenska förvaltningsmodellen är det väl ingen som ifrågasatt egentligen. Däremot lämnade jag tidigare en länk till ett inlägg som ifrågasatte bristen på central samordning i krissituationer:
https://www.dn.se/debatt/svensk-krishan ... fardighet/ (tyvärr införd i Sveriges malligaste dagstidning, dvs. DN, men det är sådant man får ta just nu)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

dr Cassandra Nojdh skrev:Beträffande post och paket anser FHM att det inte finns någon risk:
FHM skrev:Kunskap från liknande tidigare utbrott visar att denna typ av virus smittar från sjuka människor och inte genom paket och postförsändelser.
Jo, jag har läst den texten tidigare. Men jag uppfattade att det gäller smitta från avsändaren. Folk har ju ibland frågat om Kina-pakets smittsamhet. Vad jag tänker på är om smittad brevbäraren hostar så att virus hamnar på min post, hur länge är den smittsam. Virusen dör ju inte omedelbart, för då hade de ju inte kunnat smitta alls. Men jag kanske är bra på att se "corona-spöken" där de inte finns. :)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Henrik, Hax, Alexandersson har skrivit en intressant krönika med lite funderingar. "En mycket intressant kris".

sin egen blogg, där han hänvisar till sin text på Mårtenssons meningar, skriver han fölande:
"Jag kommer på mig själv med att inte ha tid att vara orolig - då hela denna corona-kris är oerhört intressant att följa, som samhälleligt fenomen."
TKO

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:Henrik, Hax, Alexandersson har skrivit en intressant krönika med lite funderingar. "En mycket intressant kris".

sin egen blogg, där han hänvisar till sin text på Mårtenssons meningar, skriver han fölande:
"Jag kommer på mig själv med att inte ha tid att vara orolig - då hela denna corona-kris är oerhört intressant att följa, som samhälleligt fenomen."
Visst går det att instämma i delar av det han inledningsvis skriver.

Men slutklämmen ju patetisk:
" Men näringslivet kommer naturligtvis att få igång hjulen igen. Så småningom. Företagsamheten är en ostoppbar kraft."
Det är som att läsa Marie Ludvigsson på SvD:s ledarsida - Alexandersson saknar dock den kristna grundhumanism som Marie ändå har...

"Näringslivets" lösning idag är ju:

a) Massuppsägningar redan efter ett par veckor.
b) Skrika på statlig hjälp.

Sällan har väl kapitalismen visat sin svaghet tydligare än nu!

I bästa fall leder detta till en utrensning av osunda företag - speciellt inom flyg- och "besöks"näringarna.

utbrister
kamrat Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

TKO skrev:
LÅ1 skrev:Henrik, Hax, Alexandersson har skrivit en intressant krönika med lite funderingar. "En mycket intressant kris".

Visst går det att instämma i delar av det han inledningsvis skriver.

Men slutklämmen ju patetisk:
" Men näringslivet kommer naturligtvis att få igång hjulen igen. Så småningom. Företagsamheten är en ostoppbar kraft."
Det är som att läsa Marie Ludvigsson på SvD:s ledarsida - Alexandersson saknar dock den kristna grundhumanism som Marie ändå har...

"Näringslivets" lösning idag är ju:

a) Massuppsägningar redan efter ett par veckor.
b) Skrika på statlig hjälp.

Sällan har väl kapitalismen visat sin svaghet tydligare än nu!

I bästa fall leder detta till en utrensning av osunda företag - speciellt inom flyg- och "besöks"näringarna.

utbrister
kamrat Ohlsson
Skribenten i SvD heter väl ändå Maria Ludvigsson. Om hon har en kristen grundhumanism vet jag inte, eftersom högerpressen inte får av mina pengar.

Frågan är ju rätt komplex, och här är några inlägg som inte direkt går i "näringslivets" ledband:
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/lA5 ... in-planbok
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/y3r ... rar-lofven

Men det är klart, vi har alla våra käpphästar. En och annan anser säkert att hela branscher borde slås ut, speciellt den tydligen så förhatliga flygbranschen:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... ar-om-stod
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... jobb-ryker

I Kommunistkina är ju situationen något annorlunda - man måste ha igång produktionen igen, och nu har KKP:s politbyrås ständiga utskott bestämt att epidemin är på tillbakagång. Och då är den ju det, förstås!

Tilläggas kan att detta är några kommentarer på i flykten, jag har inte för avsikt att driva den politiska diskussionen vidare, då jag främst är intresserad av de naturvetenskapliga aspekterna av denna pandemi.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

LÅ1 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Beträffande post och paket anser FHM att det inte finns någon risk:
Jo, jag har läst den texten tidigare. Men jag uppfattade att det gäller smitta från avsändaren. Folk har ju ibland frågat om Kina-pakets smittsamhet. Vad jag tänker på är om smittad brevbäraren hostar så att virus hamnar på min post, hur länge är den smittsam. Virusen dör ju inte omedelbart, för då hade de ju inte kunnat smitta alls. Men jag kanske är bra på att se "corona-spöken" där de inte finns. :)
Det räcker nog med att slänga kuvert och emballage efter det att man analyserat dagens ankommande post, och därefter tvätta händerna.
Låst