Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14196
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Situationen inom pendeln!

Inlägg av daniel_s »

C12C3C3C12 skrev:Där bet sig SL i svansen när dom inte behöll Stockholmståg med det bästa budet eftersom dom visste vad det kostar att driva pendeln utan i stället bad MTR att sänka sitt bud så att dom fick trafiken. Nu måste alla f.d. chefer med VD på dåvarande Stockholmståg skratta gott. Dom på SL borde skämmas (vilket dom naturligtvis inte kommer att göra utan att säga det var någon annan som gjorde det...). Rainer Andersson var klubbordförande på SECO för tågvakterna samt spärrpersonalen när jag jobbade där då.
Man får lära sig mycket i den här tråden om hur upphandlingarna ijenklijen går till :mrgreen:

Men en sak jag inte förstår är hur Rainer Andersson kommer in i bilden. Vi kan ju hoppa över diskussionen om att facket i själva verket heter SEKO, men vad är sambandet mellan honom och det som står dessförinnan?
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Vislaren »

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:Tja, ju fler idiotiska utrop folk hör, desto högre är förstås risken att nöjdkundhets-indexet underskrider tröskelvärdet.

Men egentligen är väl de där utropen en konsekvens av att man felrekryterar chefer.
Det är svårt att säga i hur stor utsträckning utropen påverkar kundnöjdheten, men förra månaden slog pendeltågens kundnöjdhet nytt rekord:

Högst kundnöjdhet någonsin i SL
Kristoffer Tamsons skrev:- Likt hur pendeltågen utmärker sig med rekordmånga resenärer utmärker de sig med förbättrad kvalitet. I fjol ökade nöjdheten med 10 procentenheter och utvecklingen fortsatte in i januari. Att 79 procent var nöjda med pendeltågen i januari är en historisk siffra i sig. Fler och nöjdare resenärer är en fantastisk inledning på 2020 och nästa steg är att nu försöka upprätthålla det goda resultatet under året genom fler insatser.
Med 423 000 resenärer per vardag i januari måste trängseln ha varit värre än någonsin, men ändå var kundnöjdheten rekordhög. Är den förbättrade punktligheten och den något utökade trafiken hela förklaringen?

(Pendeltågen har fortfarande lägst kundnöjdhet av alla trafikslag, men gapet har minskat rejält.)
Rättidigheten har det varit liv om i media för att de rapporterar felaktigt, och likaså har de gjort det med hur nöjda medarbetarna är.
De menade på och stödjer sig på en medarbetarundersökning...En som visar något helt annat, lägligt nog tog de bort den från intranätet !
Likadant är det säkert med kundnöjdheten!
Ett riktigt myglarbolag är MTR...
Enceladus
Inlägg: 10046
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Enceladus »

Vislaren skrev:Rättidigheten har det varit liv om i media för att de rapporterar felaktigt, och likaså har de gjort det med hur nöjda medarbetarna är.
De menade på och stödjer sig på en medarbetarundersökning...En som visar något helt annat, lägligt nog tog de bort den från intranätet !
Likadant är det säkert med kundnöjdheten!
Ett riktigt myglarbolag är MTR...
MTR har precis publicerat ett nytt pressmeddelande om pendeltågen: Stabil utveckling för pendeltågen – nu ännu punktligare och med fler nöjda resenärer

Alla siffror pekar uppåt för verksamheten:
MTR skrev:För 2019 landade pendeltågens punktlighet på 93,6 procent. Det är cirka 4 procentenheter högre än 2018 och fjolåret blev därmed det punktligaste året sedan millennieskiftet. Samtidigt ökade antalet påstigande med 13 miljoner under förra året. Från 107 miljoner resor per år under 2018 till 120 miljoner resor per år 2019.

Även kundnöjdheten förbättrades på samtliga pendeltågslinjer under 2019 jämfört med 2018. Antalet nöjda resenärer steg från 63 procent till 73 procent 2019. De linjer som har den största positiva förändringen är Uppsala (+15) och Kungsängen (+12).
Pendeltågen har tydligen högre punktlighet än någonsin, högre kundnöjdhet än någonsin och fler resenärer än någonsin. Hittills märks inte de påstådda problemen med underhållet!

Däremot verkar MTR ha för hög ambitionsnivå:
MTR skrev:Vi kommer inte att vara nöjda innan många fler av våra resenärer är nöjda.
Det blir emellertid väldigt svårt att ytterligare öka kundnöjdheten. Jag råkade nyligen komma över en rolig Flashback-tråd: Skillnad på Sthlms förorter som har t-bana eller pendeltåg?

Gissa vad skribenterna säger! Några klagar naturligtvis på invandrare, men den vanligaste kritiken är avsaknaden av nattrafik. MTR har en omöjlig uppgift... :roll:
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4560
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av leifd »

Enceladus skrev:
Vislaren skrev:Rättidigheten har det varit liv om i media för att de rapporterar felaktigt, och likaså har de gjort det med hur nöjda medarbetarna är.
De menade på och stödjer sig på en medarbetarundersökning...En som visar något helt annat, lägligt nog tog de bort den från intranätet !
Likadant är det säkert med kundnöjdheten!
Ett riktigt myglarbolag är MTR...
MTR har precis publicerat ett nytt pressmeddelande om pendeltågen: Stabil utveckling för pendeltågen – nu ännu punktligare och med fler nöjda resenärer

Alla siffror pekar uppåt för verksamheten:
MTR skrev:För 2019 landade pendeltågens punktlighet på 93,6 procent. Det är cirka 4 procentenheter högre än 2018 och fjolåret blev därmed det punktligaste året sedan millennieskiftet. Samtidigt ökade antalet påstigande med 13 miljoner under förra året. Från 107 miljoner resor per år under 2018 till 120 miljoner resor per år 2019.

Även kundnöjdheten förbättrades på samtliga pendeltågslinjer under 2019 jämfört med 2018. Antalet nöjda resenärer steg från 63 procent till 73 procent 2019. De linjer som har den största positiva förändringen är Uppsala (+15) och Kungsängen (+12).
Pendeltågen har tydligen högre punktlighet än någonsin, högre kundnöjdhet än någonsin och fler resenärer än någonsin. Hittills märks inte de påstådda problemen med underhållet!

Däremot verkar MTR ha för hög ambitionsnivå:
Klart att man måste ha en hög ambitionsnivå utåt, konstigt vore det ju annars...
Men tittar man på Tågstatistiksidan https://statistik.tågexperterna.nu/ så ser man ju att de inte är så himla bra egentligen.
Möjligen lite orättvist att jämföra med Östgötapendeln, men på de 19 månader statistik som finns tillgängligt, har SL pendeltåg varit lite bättre 2 månader och jämnbra 4 månader övriga 13 månader sämre och mycket sämre. Östgötapendeln har ju sen starten 1995 legat högt med punktlighet oftast över 95%. Har själv varit med och firat 100%-månader några gånger.

Det är nog snarare så att det är årets gröna vinter, som spela MTR i händerna, för vi kan väl fundera på hur det skulle sett ut om vi hade haft 50 cm snö och 10-15 minusgrader sedan december månad...
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Vislaren »

Enceladus skrev:
Vislaren skrev:Rättidigheten har det varit liv om i media för att de rapporterar felaktigt, och likaså har de gjort det med hur nöjda medarbetarna är.
De menade på och stödjer sig på en medarbetarundersökning...En som visar något helt annat, lägligt nog tog de bort den från intranätet !
Likadant är det säkert med kundnöjdheten!
Ett riktigt myglarbolag är MTR...
MTR har precis publicerat ett nytt pressmeddelande om pendeltågen: Stabil utveckling för pendeltågen – nu ännu punktligare och med fler nöjda resenärer

Alla siffror pekar uppåt för verksamheten:
MTR skrev:För 2019 landade pendeltågens punktlighet på 93,6 procent. Det är cirka 4 procentenheter högre än 2018 och fjolåret blev därmed det punktligaste året sedan millennieskiftet. Samtidigt ökade antalet påstigande med 13 miljoner under förra året. Från 107 miljoner resor per år under 2018 till 120 miljoner resor per år 2019.

Även kundnöjdheten förbättrades på samtliga pendeltågslinjer under 2019 jämfört med 2018. Antalet nöjda resenärer steg från 63 procent till 73 procent 2019. De linjer som har den största positiva förändringen är Uppsala (+15) och Kungsängen (+12).
Pendeltågen har tydligen högre punktlighet än någonsin, högre kundnöjdhet än någonsin och fler resenärer än någonsin. Hittills märks inte de påstådda problemen med underhållet!

Däremot verkar MTR ha för hög ambitionsnivå:
MTR skrev:Vi kommer inte att vara nöjda innan många fler av våra resenärer är nöjda.
Det blir emellertid väldigt svårt att ytterligare öka kundnöjdheten. Jag råkade nyligen komma över en rolig Flashback-tråd: Skillnad på Sthlms förorter som har t-bana eller pendeltåg?

Gissa vad skribenterna säger! Några klagar naturligtvis på invandrare, men den vanligaste kritiken är avsaknaden av nattrafik. MTR har en omöjlig uppgift... :roll:
Vad det gäller punktligheten så har MTR fått kritik för att den här tidsrapporteringen inte stämmer, dessutom så ha man i media rapporterat att en tågvärd vägrade ropa ut stationen långt innan de närmade sig, att MTR vill att man gör det beror på att resenären ska få det att kännas som om det går fort!
Som det inte var nog så har VD:n skickat ut ett mejl nu vid övertagandet av personalen med påståenden som inte stämmer som t.e.x. att folk skulle trivas m.m..
Det är väl därför som det har flytt en hel del människor och flera är på väg samt det är många som knorrar om vår semester som man nu i Almega vill minska till tre veckor!
Samtidigt som man säger att det är så viktigt att personalen får lång sammanhängande vila, nej..Det stämmer inte!
Vänta och se, om ett par dagar ska Seko..St..Tj.. och ytterligare ett fackförbund träffa trafiknämnden på SL (Arbetsgivaren är INTE inbjuden).
Vad som händer nu kommer att sätta standarden på framtiden på underhålls sidan, Almega vill även att man ska kunna kvittera övertid mot undertid vilket är helt förkastligt...Innebär att ingen kommer arbeta övertid, och skulle det visa sig att vi inte får betalt för att tvingas vara på jobbet då det inte finns jobb! Ja då kommer en mängd folk sluta, jag har själv garderat mig och har ett par bakvägar till andra arbeten utanför järnvägen i händelse av värsta scenariot!
Sedan vill Almega också frysa ingångslönerna för nyanställda i tron att det blir lättare att anställa nya, i en värld med hur mycket underhållsfolk som helst så hade det kanske fungerat, men läget ser inte ut så..Redan har ett par tackat nej efter att man tänkte sänka ingångslönen efter att man först var överens om en högre!

Och vad det gäller problem med underhållet och rättidiga tåg, man skickar nu ut vagnar som borde ha reparerats i trafik , vissa saker som är stoppande har skickats ut, och det INTE gjort av personalen på golvet! Behöver inte säga så mycket mer om det!
Lägg därtill fibblandet med kilometrarna för att kunna köra längre!

Och i sommar så går 3-4 stycken bara i Älvsjöhallen i pension...De kommer inte klara av personalläget. Och det är därför Almega vill ändra det här med att semestern ska läggas ut mellan juni-augusti, de vill ha det till maj- september för att klara personalläget!
Gissa vad som händer om alla nu tar ut sin semester under nuvarande form..? Det blir en katastrof..Och det gäller samtliga depåer, så det kommer inte bli möjligt att flytta folk fram och tillbaka heller!

Facket håller fortfarande på och förhandlar om semesterdagarna...Trots det hävdar MTR att man är överens med facket, vilket visade sig var lögn när vi kontrollerade det med dom.
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Vislaren »

leifd skrev:
Enceladus skrev:
Vislaren skrev:Rättidigheten har det varit liv om i media för att de rapporterar felaktigt, och likaså har de gjort det med hur nöjda medarbetarna är.
De menade på och stödjer sig på en medarbetarundersökning...En som visar något helt annat, lägligt nog tog de bort den från intranätet !
Likadant är det säkert med kundnöjdheten!
Ett riktigt myglarbolag är MTR...
MTR har precis publicerat ett nytt pressmeddelande om pendeltågen: Stabil utveckling för pendeltågen – nu ännu punktligare och med fler nöjda resenärer

Alla siffror pekar uppåt för verksamheten:
MTR skrev:För 2019 landade pendeltågens punktlighet på 93,6 procent. Det är cirka 4 procentenheter högre än 2018 och fjolåret blev därmed det punktligaste året sedan millennieskiftet. Samtidigt ökade antalet påstigande med 13 miljoner under förra året. Från 107 miljoner resor per år under 2018 till 120 miljoner resor per år 2019.

Även kundnöjdheten förbättrades på samtliga pendeltågslinjer under 2019 jämfört med 2018. Antalet nöjda resenärer steg från 63 procent till 73 procent 2019. De linjer som har den största positiva förändringen är Uppsala (+15) och Kungsängen (+12).
Pendeltågen har tydligen högre punktlighet än någonsin, högre kundnöjdhet än någonsin och fler resenärer än någonsin. Hittills märks inte de påstådda problemen med underhållet!

Däremot verkar MTR ha för hög ambitionsnivå:
Klart att man måste ha en hög ambitionsnivå utåt, konstigt vore det ju annars...
Men tittar man på Tågstatistiksidan https://statistik.tågexperterna.nu/ så ser man ju att de inte är så himla bra egentligen.
Möjligen lite orättvist att jämföra med Östgötapendeln, men på de 19 månader statistik som finns tillgängligt, har SL pendeltåg varit lite bättre 2 månader och jämnbra 4 månader övriga 13 månader sämre och mycket sämre. Östgötapendeln har ju sen starten 1995 legat högt med punktlighet oftast över 95%. Har själv varit med och firat 100%-månader några gånger.

Det är nog snarare så att det är årets gröna vinter, som spela MTR i händerna, för vi kan väl fundera på hur det skulle sett ut om vi hade haft 50 cm snö och 10-15 minusgrader sedan december månad...
Du har helt rätt i din åskådning, det är inte så himla bra! Och MTR räddas av en mycket mild vinter, för hade det varit en vanlig vinter så hade vi haft mellan 5-6 kärror ståendes antingen för reparation eller avisning per depå!
BSB101
Inlägg: 2980
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av BSB101 »

Detta med medarbetarundersökningar är rätt intressant. Nu vet jag inte hur ofta MTR genomför sådana. Det är dock inte allt för ovanligt att undersökningarna sker så sällan att missnöjda medarbetare lämnat skutan innan man haft möjlighet att svara på någon.

När det gäller missnöjdhet i allmänhet kan man inte vara allt för missnöjd om man år eller år väljer att stanna kvar.
daniel_s
Inlägg: 14196
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:När det gäller missnöjdhet i allmänhet kan man inte vara allt för missnöjd om man år eller år väljer att stanna kvar.
Johodå! Jag har bekanta som har varit konstant missnöjda med sina jobb i 20 år. Det är högst sannolikt att de hade varit lika missnöjda på något annat jobb, förstås...
BSB101
Inlägg: 2980
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:
BSB101 skrev:När det gäller missnöjdhet i allmänhet kan man inte vara allt för missnöjd om man år eller år väljer att stanna kvar.
Johodå! Jag har bekanta som har varit konstant missnöjda med sina jobb i 20 år. Det är högst sannolikt att de hade varit lika missnöjda på något annat jobb, förstås...
Kanske var inte dessa så missnöjda som man gav uttryck för?
daniel_s
Inlägg: 14196
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:
daniel_s skrev:
BSB101 skrev:När det gäller missnöjdhet i allmänhet kan man inte vara allt för missnöjd om man år eller år väljer att stanna kvar.
Johodå! Jag har bekanta som har varit konstant missnöjda med sina jobb i 20 år. Det är högst sannolikt att de hade varit lika missnöjda på något annat jobb, förstås...
Kanske var inte dessa så missnöjda som man gav uttryck för?
Och kanske är inte du en sån torrboll som du ger uttryck för i dina inlägg! :cheesygrin:
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Vislaren »

BSB101 skrev:
daniel_s skrev:
BSB101 skrev:När det gäller missnöjdhet i allmänhet kan man inte vara allt för missnöjd om man år eller år väljer att stanna kvar.
Johodå! Jag har bekanta som har varit konstant missnöjda med sina jobb i 20 år. Det är högst sannolikt att de hade varit lika missnöjda på något annat jobb, förstås...
Kanske var inte dessa så missnöjda som man gav uttryck för?
Här är vad som skickades till trafiknämnden i Stockholm..

"För info så har följande brev skickats till angivna positioner
Till Trafiknämnden, Stockholms Läns Landsting
Kopia till media samt Mark Jensen, VD MTR Nordic
Nu får det vara nog!
Drygt 100 anställda inom pendeltrafiken har i dag samlats till möte då vi har fått nog!
Alla yrken är representerade: förare, reparatörer, städare, tåg-, stations- och kundservicevärdar.
Trafiknämnden, ansvarig för kollektivtrafiken i länet, kan inte längre blunda för fakta.
Därför vänder vi oss till Er med en inbjudan till ett möte med oss anställda inom pendeln.
Efter tre år med MTR kan vi konstatera att trivseln på vår arbetsplats aldrig har varit sämre. Då har vi erfarenhet som sträcker sig 40 år bakåt i tiden. Vår samlade yrkeserfarenhet är bortåt tusen år.
Vad vi upplever är en organisation i fritt fall och vi ser ingen ljusning.
Om Trafiknämnden vill ha en entreprenör på pendeln som trampar på fackliga rättigheter, som vet hur man kringgår SL:s kvalitetsmätningar (Insta) och bygger verksamheten på ständig personalbrist. Då har Ni rätt entreprenör på rätt plats! Men om det inte är i linje med Era förväntningar är det dags att notera en omfattande personalflykt de tre sista åren. Sinande yrkeserfarenhet är dock inget som bekymrar MTR, som ännu inte insett att det är järnvägstrafik och inte tunnelbana vi bedriver.
MTR lade ett så lågt anbud på pendelverksamheten att man inte ens hade råd med pepparkakor åt oss som arbetade julhelgen. Svångrem är vår vardag. MTR ville till varje pris ha pendeln som skyltfönster inför andra hägrande affärer och nu ser vi följden av en ”pendeltrafik i världsklass”. Det är lågbudget över hela linjen och det gäller även ett ständigt havererande IT-system, vilket inte är acceptabelt när säkerheten sägs stå i centrum. I Bålsta fungerar varken mobiler eller datorer.
Personalbrist leder till nekad ledighet och höga sjuktal. Återkommande lönefel leder till slutsatsen att det är satt i system. Chefer byts hela tiden ut. Angiveri/skvaller uppmuntras och ingen ska känna sig trygg i sin anställning. Denna företagskultur passar möjligen i en diktatur men inte arbetsmarknaden i Sverige.
Tåg i trafik går före nödvändigt underhåll, vinst före säkerhet. Stressen och den psykosociala arbetsmiljön hos reparatörer och städare är under all kritik och det stöd som behövs för utveckling och höjd kvalité uteblir. Ledningsgruppen diskuterar hellre muslimers religionsutövning på arbetsplatsen än chefer som köper tjänster från egna konsultföretag. Då saknas inte pengar. Vi har nya pendeltåg vars skyltsystem är satt ur funktion. Förnedrande toalettpausregler för stationsvärdar och utropsinstruktioner som ingen resenär snart orkar höra, allt för att höja Nöjd Kund Index.
Men nöjda resenärer uppnås inte med missnöjd personal.
Listan kan göras lång. Men det kanske räcker för att Trafiknämnden ska inse allvaret?
Därför bjuder vi in till möte där även våra fackliga organisationer är med.
Onsdag 4 mars kl. 19.00 ABF-huset, Sveavägen 41, Sandlersalen.
Denna inbjudan antogs av vårt gemensamma möte i ABF-huset 30 januari 2020."
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3085
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Hechtwagen »

Det tråden inte ger svar på är varför resenärerna inte märker någonting av hur illa ställt det är utan är nöjdare än på många många år med pendeltågstrafiken i Stockholm!
daniel_s
Inlägg: 14196
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:Det tråden inte ger svar på är varför resenärerna inte märker någonting av hur illa ställt det är utan är nöjdare än på många många år med pendeltågstrafiken i Stockholm!
Det är väl för att medelinkomsterna ökar, till och med i pendeltågens upptagningsområde? Ju mer pengar folk har desto nöjdare blir de, typ.

Senast jag åkte pendeltåg såg dock alla passagerarna ungefär lika missnöjda ut som vanligt.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4560
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:
Hechtwagen skrev:Det tråden inte ger svar på är varför resenärerna inte märker någonting av hur illa ställt det är utan är nöjdare än på många många år med pendeltågstrafiken i Stockholm!
Det är väl för att medelinkomsterna ökar, till och med i pendeltågens upptagningsområde? Ju mer pengar folk har desto nöjdare blir de, typ.

Senast jag åkte pendeltåg såg dock alla passagerarna ungefär lika missnöjda ut som vanligt.
Hechtwagen skrev:Det tråden inte ger svar på är varför resenärerna inte märker någonting av hur illa ställt det är utan är nöjdare än på många många år med pendeltågstrafiken i Stockholm!
Nåja, man kan ju bara spekulera i hur det låtit i kundnöjdheten om vi haft en hård vinter istället för ingen alls...
daniel_s
Inlägg: 14196
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev:Nåja, man kan ju bara spekulera i hur det låtit i kundnöjdheten om vi haft en hård vinter istället för ingen alls...
Nja, inte bara spekulera, man kan faktiskt räkna på det också!

SL:s kundnöjdhetsindex är överhuvudtaget en väldigt märklig skapelse, som påverkas av väldigt många olika saker som är utanför trafikentreprenörens kontroll men där SL ändå (i alla fall i vissa trafikavtal) har rätt att ta ut vite för dåligt NKI oavsett om trafikentreprenören är ansvarig för detta eller inte...
Enceladus
Inlägg: 10046
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:
leifd skrev:Nåja, man kan ju bara spekulera i hur det låtit i kundnöjdheten om vi haft en hård vinter istället för ingen alls...
Nja, inte bara spekulera, man kan faktiskt räkna på det också!

SL:s kundnöjdhetsindex är överhuvudtaget en väldigt märklig skapelse, som påverkas av väldigt många olika saker som är utanför trafikentreprenörens kontroll men där SL ändå (i alla fall i vissa trafikavtal) har rätt att ta ut vite för dåligt NKI oavsett om trafikentreprenören är ansvarig för detta eller inte...
Saltsjöbanan är det trafikslag som har lägst kundnöjdhet när det gäller turtäthet (se sidorna 60-61). Beror detta på fattigdomen i Saltsjöbaden eller på den låga turtätheten? :roll:

Pendeltågens historiskt låga kundnöjdhet bottnar i kombinationen av oacceptabel trängsel, låg turtäthet och dålig punktlighet. Nu när punktligheten har blivit väsentligt bättre så har pendeltågen inte lika många nackdelar. Pendeltågen har fortfarande den sämsta kombinationen av trängsel och turtäthet, men avståndet till de andra trafikslagen har minskat.

Jag är faktiskt förvånad över hur väl kundnöjdheten korrelerar med verkligheten!
daniel_s
Inlägg: 14196
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av daniel_s »

Folk är alltid missnöjda med turtätheten! Bor man i ett område med långt mellan husen så är det lägre turtäthet. Men den totala kundnöjdheten handlar ju om mer än bara turtätheten, men då det är subjektiva mått heltigenom, så mäter man ändå i huvudsak hur nöjda folk är med sina liv snarare än hur bra SL presterar.
Enceladus
Inlägg: 10046
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:Folk är alltid missnöjda med turtätheten! Bor man i ett område med långt mellan husen så är det lägre turtäthet. Men den totala kundnöjdheten handlar ju om mer än bara turtätheten, men då det är subjektiva mått heltigenom, så mäter man ändå i huvudsak hur nöjda folk är med sina liv snarare än hur bra SL presterar.
Detta förklarar inte den enorma skillnaden i kundnöjdhet mellan Saltsjöbanan och Nockebybanan. Jag tror nog att resenärerna i allmänhet har rimliga förväntningar på turtätheten!
daniel_s
Inlägg: 14196
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:Folk är alltid missnöjda med turtätheten! Bor man i ett område med långt mellan husen så är det lägre turtäthet. Men den totala kundnöjdheten handlar ju om mer än bara turtätheten, men då det är subjektiva mått heltigenom, så mäter man ändå i huvudsak hur nöjda folk är med sina liv snarare än hur bra SL presterar.
Detta förklarar inte den enorma skillnaden i kundnöjdhet mellan Saltsjöbanan och Nockebybanan. Jag tror nog att resenärerna i allmänhet har rimliga förväntningar på turtätheten!
Rimliga subjektiva förväntningar ja.

Men glöm inte att en stor del av passagerarna på Saltsjöbanan bor i betongförorten Fisksätra!
abc123
Inlägg: 113
Blev medlem: torsdag 19 april 2012 22:10

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av abc123 »

Nu har facket tydligen gått ut i media igen.
Spärrvakternas toalettbesök kan kosta 100 000 kronor i böter
https://www.mitti.se/nyheter/sparrvakte ... VLRy53lgA/
Skriv svar