Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Vislaren »

Allt fler säger upp sig p.g.a. företagets slavliknande för hållanden, och konstigt är det inte att det blivit så...Vi drivs numera helt av ett Kina-ägt företag!
Man försöker införa samma sätt som man har i t.e.x. Hong-Kong!

Och det fungerar inte här i Sverige, MTR fick pendeltrafiken och underhållet under förutsättning att man sökte det i sammarbete med en annan partner.
Det var konkurrensverkets krav bara för att de inte skulle bli för dominerande enligt konkurenslagstiftningen, vad gör man då..? Jo...Gör upphandlingen tillsammans med Euromaint, nu när det gått drygt 2-3 år så gör man nästa fula sak!
Man köper ut Euromaint ur avtalet och på det sättet får man ensam makt över hela pendeltrafiken!

Precis samma sak gjorde man när man tog över hela tunnelbanetrafiken, man upphandlade tillsammans med Mantena....Sedan köptes de också ut!
Så räkna med att man snart kommer ge sig på busstrafiken med, då blir MTR ensamma på hela lokaltrafiken i Stockholm samtidigt som våra politiker inte gör något åt det!

Om nu Kina vill införa restriktioner eller liknande så kan de lätt göra det genom att lägga ned kollektivtrafiken i Stockholm!

Just nu har 10 st. sagt upp sig, då talar vi om en del gamla rävar , de som inte gör något utan anledning..Och fler är på väg bort!
Med tanke på att det inte är så många som arbetar på golvet (Vilket är där det är folk som sagt upp sig), så är det mycket...Mycket illa varslande!

Man behandlar inte personalen på det här viset utan att det straffar sig, idag ska man tursaätt 105 kärror om dagen..Något som man sällan klarar!
Oftast så missar man det, brukar vara en av sju dagar som man klarar av att uppfyla kraven!
Snart ska man gå upp till 107 kärror om dagen som ska tursättas, vi som jobbar på golvet bara skrattar åt dessa fantasier!

MTR har gjort sig allt annat än populär bland de anställda, de flesta vill ha tillbaka Alstom som underhållare, då fungerade verksamheten!

Idag saknas det folk...Det saknas material Man försöker spara in på precis ALLT bara för att man skrev ett avtal som inte hade bärighet!
Det var därför man tog in en konsult som såg till att sparka folk, genom att folket på golvet blev förbannade i samtliga depåer så nekade samtliga till att ta någon övertid!

Hur det slutade ..? Jo..Det slutade med att de tvingades dra tillbaka alla uppsägningar innan de hunnit verkställas och den som fick sparken var konsulten, han sitter nu som VD för ettlägenhetsbolag som blivit svartlistad i hyresgästförningens tidning "Hem & Hyra"

Läs om det på sidan 7 i webbtidningen "Första linjen" där vår fackliga företrädare Kalle Linder uttalar sig!
https://issuu.com/forstalinjen/docs/seko_fl_4-2019
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7526
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, MTR är ett av många exempel på den kinesiska kommunistdiktaturens strategisk-industriella offensiv mot västvärlden. Genom underbud i upphandlingar och överbud på strategiska företag inom tech och media infiltrerar man så gott som alla branscher. Här i Sverige gjorde FOI nyligen en sammanstyällning över ett antal tech-företag som slukats av kineserna:
https://www.breakit.se/artikel/22830/ki ... -satsar-pa

Det var Deng Xiaopings genidrag. Genom att överge det stalinistiska kaoset efter Mao och istället satsa på Lenins NEP-politik byggde Kina upp en enorm ekonomisk styrka (något som Sovjetunionen aldrig lyckades med, förstört som det var av stalinism) samtidigt som kommunistpartiet håller landet i ett järngrepp. Och alla västliga kapitalister springer benen av sig för att göra affärer med kommunistdiktaturen. På så sätt besannas Lenins ord "Det sista kapitalisten säljer är repet, med vilket han själv skall hängas" (yttrandet brukar i varje fall tillskrivas Lenin, den historiska autenticiteten är osäker).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Lars_L »

Det är väl riktigt att vi är lite naiva när det gäller Kina och faran med MTR. Men det är ju inte så att de bara kan ”ta över” busstrafiken. De måste trots allt vinna avtalen.

Att man skriver upp vilka arbetsmoment man utför är väl normalt i de flesta företag. I reportaget antyds ju också att det finns en del dötid som går bort eftersom exempelvis städ måste ha tillgång till tågen. Så det verkar ju finnas effektiviseringsmöjligheter.

Men sedan är ju MTR skyldiga från v. 51 att ha 107 vagnar tillsatta och då får man ju lov att klara det helt enkelt. I annat fall får ju Trafikförvaltningen sparka ut MTR. Och på det området är ju TF tyvärr oftast allt för mesiga och har för låga viten riktade mot trafikutövaren.

Sedan kan det förstås finnas brist på verkstadsplatser etc som kan begränsa underhållet. I övrigt får ju MTR annars anställa fler helt enkelt. Sett till antalet anställda för underhåll ser jag nog inga problem med att ha utrymme för att ha fler vagnar i trafik - om man ser till hur många man skulle kunna ha per arbetslag för underhållet. Men det kräver förstås fler anställda.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Vislaren »

Lars_L skrev:Det är väl riktigt att vi är lite naiva när det gäller Kina och faran med MTR. Men det är ju inte så att de bara kan ”ta över” busstrafiken. De måste trots allt vinna avtalen.

Att man skriver upp vilka arbetsmoment man utför är väl normalt i de flesta företag. I reportaget antyds ju också att det finns en del dötid som går bort eftersom exempelvis städ måste ha tillgång till tågen. Så det verkar ju finnas effektiviseringsmöjligheter.

Men brukar de med mer eller mindre stå med piskan och snudd på hålla koll på när vi går på muggen med..? Nej! Det de sysslar med är ingen hitt, men de gör allt för att stoppa utflödet som de går back varje månad..Ca: 2 miljoner!
Det är inte normalt heller att man skriver upp minsta lilla arbetsmoment, då är man helt fel ute, speciellt när det handlar om trafiksäkerhet! Vi ska alltså stressa för att få fordonen i trafik, det är så de ser på saken..Om det sedan händer något bryr de sig inte om..De lyckades ju trafikutsätta enligt avtal! Många fordon går ut i trafik med fel som vi inte kunnat åtgärda p.g.a.materialbrist eller för att det inte finns några "felsökare".


Men sedan är ju MTR skyldiga från v. 51 att ha 107 vagnar tillsatta och då får man ju lov att klara det helt enkelt. I annat fall får ju Trafikförvaltningen sparka ut MTR. Och på det området är ju TF tyvärr oftast allt för mesiga och har för låga viten riktade mot trafikutövaren.

Ha..Ha..! Ja du tror att MTR ska klara det, de klarar ju inte ens idag att sätta ut 105 vagnar, än mindre lär de klara 107. Men uppgivenheten bland personalen är så stor att inte ens lagledarna bryr sig längre...Går det minus så går det..!
Man ska samtidigt ha i åtanke att ibland så kan uppemot 6-7 fordon stå för någon form av fel på varje depå, fordonen är ena riktiga skitfordon!


Sedan kan det förstås finnas brist på verkstadsplatser etc som kan begränsa underhållet. I övrigt får ju MTR annars anställa fler helt enkelt. Sett till antalet anställda för underhåll ser jag nog inga problem med att ha utrymme för att ha fler vagnar i trafik - om man ser till hur många man skulle kunna ha per arbetslag för underhållet. Men det kräver förstås fler anställda.
Rätt så skrattretande det du säger, det är ingen som vill arbeta för MTR,,Du tror väl inte att man inte försökt söka folk, för det har man! Senast började ett par stycken, de var inte ens kvar provanställningens tid ut innan de sa upp sig!
Och brist på verkstadsplatser, ja .Det kan man lugnt säga, nästa steg blir att ställa fordonen ovanpå varandra...De försöker nu också att trycka in så många fordon på bangårdarna att det inte ens finns plats att växla på!
Du säger "Sett till antalet anställda" så ser du inga problem med ha utrymme för fler vagnar i trafik..Där är du helt ute och seglar.
Kan ta som exempel i Älvsjö så är det dagtid ofta inte mer än 1-3 personer som ska göra underhåll som i vissa fall är på 48 timmar, då är inte avhjälpande reprationer medtagna i det. För de på natten ser det ut på liknande sätt eftersom det inte är full personalsättning!

Kan som anställd i Älvsjö berätta att nattetid så är det 3 stycken nattlag med 5 personer i varje, vissa nätter är det två lag samtidigt...Men dessa lag är inte fulltaliga, det saknas folk!
Eller så är folk sjuka eller på utbildning...Så näe..! Ni som tror ni har en lösning på det här kan jag säga..." Det har ni inte".
Tyvärr så förlorade Alstom underhållet, alla hos oss tyckte de skötte det bättre!
Så du lever i en fantasivärld, sök upp någon av depåerna och be få göra ett studiebesök så får du se hur illa det är!
Det har gått så lång att i som ex.vis Älvsjö måste man sätta nattpersonalen på de tyngre underhållet för att hinna med på bekostnad av att det blir färre fordon ut. utan de tvingas "Gå kort" som det heter

Normalt är att allt tyngre underhåll sker dagtid och nattfolket sköter "Linen" där man ska se till att få ut fordon för att klara trafiken, men just p.g.a. personalbristen så bli det blandat och malet istället!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Lars_L »

Vislaren skrev:
Rätt så skrattretande det du säger, det är ingen som vill arbeta för MTR,,Du tror väl inte att man inte försökt söka folk, för det har man! Senast började ett par stycken, de var inte ens kvar provanställningens tid ut innan de sa upp sig!
Och brist på verkstadsplatser, ja .Det kan man lugnt säga, nästa steg blir att ställa fordonen ovanpå varandra...De försöker nu också att trycka in så många fordon på bangårdarna att det inte ens finns plats att växla på!
Du säger "Sett till antalet anställda" så ser du inga problem med ha utrymme för fler vagnar i trafik..Där är du helt ute och seglar.
Kan ta som exempel i Älvsjö så är det dagtid ofta inte mer än 1-3 personer som ska göra underhåll som i vissa fall är på 48 timmar, då är inte avhjälpande reprationer medtagna i det. För de på natten ser det ut på liknande sätt eftersom det inte är full personalsättning!

Kan som anställd i Älvsjö berätta att nattetid så är det 3 stycken nattlag med 5 personer i varje, vissa nätter är det två lag samtidigt...Men dessa lag är inte fulltaliga, det saknas folk!
Eller så är folk sjuka eller på utbildning...Så näe..! Ni som tror ni har en lösning på det här kan jag säga..." Det har ni inte".
Tyvärr så förlorade Alstom underhållet, alla hos oss tyckte de skötte det bättre!
Så du lever i en fantasivärld, sök upp någon av depåerna och be få göra ett studiebesök så får du se hur illa det är!
Det har gått så lång att i som ex.vis Älvsjö måste man sätta nattpersonalen på de tyngre underhållet för att hinna med på bekostnad av att det blir färre fordon ut. utan de tvingas "Gå kort" som det heter

Normalt är att allt tyngre underhåll sker dagtid och nattfolket sköter "Linen" där man ska se till att få ut fordon för att klara trafiken, men just p.g.a. personalbristen så bli det blandat och malet istället!
Skulle gärna göra studiebesök, men jag misstänker att inte Emtrain skulle vara så intresserade av att släppa in mig...

Men jag såg att jag uttryckte mig lite otydligt. Det här med att få folk och få ordning på en verksamhet brukar vara ett mindre problem än det kan se ut. Nu är ju inte MTR direkt kända för att anställa kunnigt folk i ledningspositioner. Men det man vill få ordning på och där TF ställer krav, så får man det ju ändå att fungera. Problemet är ju att TF inte heller anställer kunnigt folk (inom området), vilket gör att de ofta köper operatörens förklaringar om problem utan att ställa krav på att få ordning på verksamheten. Och framförallt inte ser till att anläggningen har de krav som kan ställas för ett effektivt underhåll. I slutändan har ju dock inte MTR råd att inte få ut vagnarna i trafik.

Att höja löner brukar ju däremot vara en ganska effektiv modell om man vill både få folk att stanna och möjlighet att rekrytera ny personal.

Men jag skrev ju sist att man behöver anställa fler. Ska man ha ute fler tåg i trafik och köra fler vagnkilometer måste man naturligtvis ha fler som kör underhåll på tågen.

Men i princip är det så viktigt att få vagnar i trafik, att man måste arbeta med reserver. Det vill säga man måste se till att arbetslagen är fulltaliga och kan "fylla på"om någon är sjuk etc. Får man vakanser i arbetslagen och arbetet tar längre tid, så hamnar man ju i en situation med en dubbel negativ effekt. Det vill säga att det tar längre tid att få klar vagnen, samtidigt som tåget också tar upp en verkstadsplats i onödan.

Detta gäller ju förstås också om man inte har reservdelar. Att ha börjat arbeta på en vagn för att när felsökning gjorts konstatera att det inte finns någon reservdel inne är ju en enorm tidstjuv och skapar stor ineffektivitet.

Även sådant går ju att räkna på för att få effektivitet utan att det kostar för mycket. Det finns ju sju reparationsplatser i Älvsjö, alltså skulle man ju rimligen behöva 7 lag som jobbade parallellt om man vill maximera antalet tåg i trafik. Att då ha 2-3 lag på natten (som därtill har vakanser i lagen) visar ju på att man har mycket kapacitet kvar - givet att det oavsett uppstår kö till vissa verkstadsplatser.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3525
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Hechtwagen »

Om det är så illa så borde det synas genom inställda tåg?
Och MTR har inte som TS påstår all makt över pendeltågstrafiken i Stockholm för det har trafikkontoret!

Utöver det så verkar MTR inte vara någon bra arbetsgivare!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av kildor »

Om det är dåliga förhållanden i depåerna så är det i alla fall inget som märks i trafiken. Punktligheten för pendeltågen i november var 95,5%, vilket är den näst bästa månadssiffran för 2000-talet. Även NKI har legat stabilt på 75+ de senaste månaderna, vilket även det är mycket höga nivåer för pendeln. Men däremot är det naturligtvis illa att det inte går att få ut mer än 105 av 129 fordon i trafiken. Det skulle helt klart behövas fler avgångar i högtrafik för att lätta på trängseln.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av daniel_s »

Vagnbristen ska ju gå väldigt långt innan den resulterar i inställda tåg - det finns många omlopp som går att köra med korta tåg i stället!

Det som 95%-talet på punktlighet däremot visar är väl egentligen att det produceras för mycket fordonskilometer när man kör full trafik. Om man hade en optimal turtäthet vid full tursättning så skulle det direkt bli förseningar när man kortar av ett enda tåg i rusningen men så blir det uppenbarligen inte!
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 755
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Hans Wibacke »

MTRs YH-skola har en pågående utbildning till tågtekniker. En ny kursstart är planerad till hösten 2020 (http://www.mtrnordic.se/verksamheter/yr ... gtekniker/). Den första kullen tågtekniker borde vara ute om ett år. Eftersom det är en YH-skola så står det förstås var och en av de nybakade tågteknikerna fritt att välja arbetsgivare. Men man kan anta/hoppas att tillräckligt många väljer MTR. Om inte så får väl MTR erbjuda en "betald" utbildning till tågtekniker. Man lyckades ju utbilda bort lokförarbristen på detta sätt i alla fall.
dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, MTR är ett av många exempel på den kinesiska kommunistdiktaturens strategisk-industriella offensiv mot västvärlden.
Äsch, lite diktatur har väl ingen dött av? Själv försöker jag sköta mig så att jag får höga "sociala poäng". Just in case.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Lars_L »

daniel_s skrev:Vagnbristen ska ju gå väldigt långt innan den resulterar i inställda tåg - det finns många omlopp som går att köra med korta tåg i stället!

Det som 95%-talet på punktlighet däremot visar är väl egentligen att det produceras för mycket fordonskilometer när man kör full trafik. Om man hade en optimal turtäthet vid full tursättning så skulle det direkt bli förseningar när man kortar av ett enda tåg i rusningen men så blir det uppenbarligen inte!
Nä, det är ju inte många inställda avgångar. I oktober var det ca 800, av ca 15 000 avgångar, varav ett 30-tal var på grund av fordonsfel. Det senare är förvisso något högt, men kan ju då bero på att man inte hann med på verkstaden. Pendeltåget blir väl förvisso alltid lite mer sårbart än annan spårbunden trafik, när det ändå är ett antal vagnar som står satelituppställda under natten. Om någon vagn krånglar där, är det ju svårt att undvika att ställa in, eller köra kort ibland.

I oktober körde man dock knappt ett enda tåg som kort istället för fullängdståg. Däremot har väl vagnstillgången varit lite sämre i november. Förra veckan var det lite krisigt - men det är ju sådan årstid också då kylan anlänt och hjulsvarvarna fortfarande får gå på högtryck.

Fast i princip har ju nästan MTR hundra procents punktlighet (ständigt över 99 procent) om man ser på det som operatören själv styr över. I oktober var dock den totala punktligheten lägre. Men alla problem med punktligheten är ju alltså i princip hänförliga till yttre omständigheter.

I själva verket är väl alltså pendelns tidtabell lite för robust - och den blir ju ännu mer robust i T20. Det är ju bara ett fåtal stationer där tågen inte får invänta rätt avgångstid. Men däremot håller jag inte med om att tågen inte blir försenade när man kör med korta tåg (på tungt belastade avgångar). Dock inte så mycket att det påverkar statistiken. Dels är det ju ganska få timmar det är så pass trångt att det ställer till reella problem, dels är det ju oftast i högtrafik, vilket gör att tåget blir några minuter sent genom stan, men som sedan kan köras ikapp. Dock skulle detta bli ett större problem förstås om man försökte köra fler tåg per timme genom stan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av kildor »

Lars_L skrev:Fast i princip har ju nästan MTR hundra procents punktlighet (ständigt över 99 procent) om man ser på det som operatören själv styr över. I oktober var dock den totala punktligheten lägre. Men alla problem med punktligheten är ju alltså i princip hänförliga till yttre omständigheter.

I själva verket är väl alltså pendelns tidtabell lite för robust...
Verkligen? Om det hade varit så att den totala punktligheten också låg på över 99% så hade jag kunnat hålla med dig. Men nu är det ganska få som bryr sig om vad som är operatörens ansvar respektive övriga orsaker till förseningar. Årsvärdet lär väl landa på mellan 93% och 94%. Helt klart ett steg i rätt riktning. Och den ökade robustheten är en av förklaringarna. Men jag tror inte de flesta nöjer sig med det.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Lars_L »

kildor skrev:
Lars_L skrev:Fast i princip har ju nästan MTR hundra procents punktlighet (ständigt över 99 procent) om man ser på det som operatören själv styr över. I oktober var dock den totala punktligheten lägre. Men alla problem med punktligheten är ju alltså i princip hänförliga till yttre omständigheter.

I själva verket är väl alltså pendelns tidtabell lite för robust...
Verkligen? Om det hade varit så att den totala punktligheten också låg på över 99% så hade jag kunnat hålla med dig. Men nu är det ganska få som bryr sig om vad som är operatörens ansvar respektive övriga orsaker till förseningar. Årsvärdet lär väl landa på mellan 93% och 94%. Helt klart ett steg i rätt riktning. Och den ökade robustheten är en av förklaringarna. Men jag tror inte de flesta nöjer sig med det.
Visst, men du kan ju lägga på två minuters hålltid vid varje station och tågen kommer ändå bli försenade om något händer. Det spelar ju liten roll att tågen står och väntar utmed grenarna. Mycket är ju också en följd av att man bara arbetar med hela minuttal. Tillägget i T20 på Ostkustbanan verkar också mest vara tidtabellstekniskt. Men att tågen får vänta in rätt avgångstid vid Helenelund gör ju inte i sig att tågen är mer punktliga vid ankomst Solna. Man kan ju också fråga sig varför uppehållstiden norrifrån vid SCI i praktiken måste vara tre minuter när det räcker med drygt två i omvänd riktning?

Egentligen är det de stora störningarna som påverkar punktligheten. Vinsten av en mycket robust tidtabell bidrar marginellt. Viktigare i sådana fall är nog vändmarginalerna vid ändstationerna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Vislaren »

Lars_L skrev:
Vislaren skrev:
Rätt så skrattretande det du säger, det är ingen som vill arbeta för MTR,,Du tror väl inte att man inte försökt söka folk, för det har man! Senast började ett par stycken, de var inte ens kvar provanställningens tid ut innan de sa upp sig!
Och brist på verkstadsplatser, ja .Det kan man lugnt säga, nästa steg blir att ställa fordonen ovanpå varandra...De försöker nu också att trycka in så många fordon på bangårdarna att det inte ens finns plats att växla på!
Du säger "Sett till antalet anställda" så ser du inga problem med ha utrymme för fler vagnar i trafik..Där är du helt ute och seglar.
Kan ta som exempel i Älvsjö så är det dagtid ofta inte mer än 1-3 personer som ska göra underhåll som i vissa fall är på 48 timmar, då är inte avhjälpande reprationer medtagna i det. För de på natten ser det ut på liknande sätt eftersom det inte är full personalsättning!

Kan som anställd i Älvsjö berätta att nattetid så är det 3 stycken nattlag med 5 personer i varje, vissa nätter är det två lag samtidigt...Men dessa lag är inte fulltaliga, det saknas folk!
Eller så är folk sjuka eller på utbildning...Så näe..! Ni som tror ni har en lösning på det här kan jag säga..." Det har ni inte".
Tyvärr så förlorade Alstom underhållet, alla hos oss tyckte de skötte det bättre!
Så du lever i en fantasivärld, sök upp någon av depåerna och be få göra ett studiebesök så får du se hur illa det är!
Det har gått så lång att i som ex.vis Älvsjö måste man sätta nattpersonalen på de tyngre underhållet för att hinna med på bekostnad av att det blir färre fordon ut. utan de tvingas "Gå kort" som det heter

Normalt är att allt tyngre underhåll sker dagtid och nattfolket sköter "Linen" där man ska se till att få ut fordon för att klara trafiken, men just p.g.a. personalbristen så bli det blandat och malet istället!
Skulle gärna göra studiebesök, men jag misstänker att inte Emtrain skulle vara så intresserade av att släppa in mig...

Men jag såg att jag uttryckte mig lite otydligt. Det här med att få folk och få ordning på en verksamhet brukar vara ett mindre problem än det kan se ut. Nu är ju inte MTR direkt kända för att anställa kunnigt folk i ledningspositioner. Men det man vill få ordning på och där TF ställer krav, så får man det ju ändå att fungera. Problemet är ju att TF inte heller anställer kunnigt folk (inom området), vilket gör att de ofta köper operatörens förklaringar om problem utan att ställa krav på att få ordning på verksamheten. Och framförallt inte ser till att anläggningen har de krav som kan ställas för ett effektivt underhåll. I slutändan har ju dock inte MTR råd att inte få ut vagnarna i trafik.

Hos oss är det ett större problem och inte mindre problem att få ordning på verksamheten och få folk, såg en information att man totalt söker ca 18 repratörer! Försök få det till ett bolag med dåligt rykte, visst ja..Just nu utbildar de 24 st. helt nya, de kan vara självständiga om först dryga 5 år..För det är så länge det tar innan man blir varm i kläderna!


Att höja löner brukar ju däremot vara en ganska effektiv modell om man vill både få folk att stanna och möjlighet att rekrytera ny personal.

Problemet är att man vill inte betala mer, det fick vi tydligt bevis på vid senaste löneförandlingen som skulle varit avslutad i maj men först blev klar för ett par veckor sedan! MTR gjorde allt för att förhala, det finns fyra steg i våra löner där de flesta ligger i steg 3 utom nya som ligger i steg ett.
Steg 4 är till för att arbetsgivaren ska kunna premiera de som de tycker betyder lite mer..Vilket per automatik har betytt att de som ligger där nu fick inte samma lönepåslag som vi andra...Och skillnaden är stor, de fick 259:- i månaden och vi andra 891:-/månaden.

Men jag skrev ju sist att man behöver anställa fler. Ska man ha ute fler tåg i trafik och köra fler vagnkilometer måste man naturligtvis ha fler som kör underhåll på tågen.
Säg de till folk , ingen vill jobba för MTR p.g.a. deras rykte, lägg sedan till att det rent generellt är dåligt med underhållspersonal så har du svaret!

Men i princip är det så viktigt att få vagnar i trafik, att man måste arbeta med reserver. Det vill säga man måste se till att arbetslagen är fulltaliga och kan "fylla på"om någon är sjuk etc. Får man vakanser i arbetslagen och arbetet tar längre tid, så hamnar man ju i en situation med en dubbel negativ effekt. Det vill säga att det tar längre tid att få klar vagnen, samtidigt som tåget också tar upp en verkstadsplats i onödan.

Vilka reserver..? Och hur ska man få fulla arbetslag när man inte får tag i folk..? De har dammsugit marknaden i hela Sverige, när Alstom upphörde med det mesta av garantijobben så så försökte man locka över det folket med 10.000:- mer än oss andra i månaden plus ett engångsbelopp på 30-40.000:-...Tror ni de nappade..? Nix! De gick till en annan arbetsgivare bara för de kände sig misshandlade!
Och nu har då ytterligare 10 personer flytt fältet!

Detta gäller ju förstås också om man inte har reservdelar. Att ha börjat arbeta på en vagn för att när felsökning gjorts konstatera att det inte finns någon reservdel inne är ju en enorm tidstjuv och skapar stor ineffektivitet.

Speciellt för ett sådant här företag som tycker det är viktigare att vi fyller tiderna än att vi får ut fler fordon!


Även sådant går ju att räkna på för att få effektivitet utan att det kostar för mycket. Det finns ju sju reparationsplatser i Älvsjö, alltså skulle man ju rimligen behöva 7 lag som jobbade parallellt om man vill maximera antalet tåg i trafik. Att då ha 2-3 lag på natten (som därtill har vakanser i lagen) visar ju på att man har mycket kapacitet kvar - givet att det oavsett uppstår kö till vissa verkstadsplatser.
Så eneklt är det inte i Älvsjö, spår 1-3 har inga takplatformar så där står oftast fordon för lite längre jobb som t.e.x. axelbyten och annat..Spår 4-5 är de spåren vi arbetar mest på, spår 6-7 är avisningsspår och där städarna städar många tåg, dessutom är luften så dålig där att vi får göra max. 5 minuters jobb där!
Spår 8 är det enda spåret med travers på så där står oftast fordon med trasiga takmoduler som ibland tar flera dagar, spår 9 har fram till nyligen disponerats av Alstom för alla garantijobb och görs så även nu..
Det är alla spår vi har så det finns inget att spela på, endast spår 4..5..8..9.. har takaccess!

Så det är inte så enkelt som du får det att låta, skulle man ha sju lag så skulle 3-4 lag av dessa få sitta och rulla på tummarna..Är det ekonomiskt försvarbart..?
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Vislaren »

Hechtwagen skrev:Om det är så illa så borde det synas genom inställda tåg?
Och MTR har inte som TS påstår all makt över pendeltågstrafiken i Stockholm för det har trafikkontoret!

Utöver det så verkar MTR inte vara någon bra arbetsgivare!
Du tror inte att det ställs in tåg..? Det gör det i större omfattning än du tror, i första hand så kör man envagnars sätt där det ska gå två!

Trafikkontoret kan inte säga att de ska köra fler vagnar än de har och MTR är ingen bra arbetsgivare, vet många förare som också slutat!

SL gnuggar händerna eftersom det blir billigare då de slipper betala ut en massa när man inte klarar trafiken! Visserligen får de lite skamfilat rykte, men de spar pengar!
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Vislaren »

kildor skrev:Om det är dåliga förhållanden i depåerna så är det i alla fall inget som märks i trafiken. Punktligheten för pendeltågen i november var 95,5%, vilket är den näst bästa månadssiffran för 2000-talet. Även NKI har legat stabilt på 75+ de senaste månaderna, vilket även det är mycket höga nivåer för pendeln. Men däremot är det naturligtvis illa att det inte går att få ut mer än 105 av 129 fordon i trafiken. Det skulle helt klart behövas fler avgångar i högtrafik för att lätta på trängseln.
Klart det inte märks så mycket, men många fordon körs med fel som borde ha åtgärdats, men som inte gjorts då det antingen inte finns folk eller reservdelar. Då kör man ut dom i trafiken så länge det inte är säkerhetsklassat!
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Vislaren »

daniel_s skrev:Vagnbristen ska ju gå väldigt långt innan den resulterar i inställda tåg - det finns många omlopp som går att köra med korta tåg i stället!

Det som 95%-talet på punktlighet däremot visar är väl egentligen att det produceras för mycket fordonskilometer när man kör full trafik. Om man hade en optimal turtäthet vid full tursättning så skulle det direkt bli förseningar när man kortar av ett enda tåg i rusningen men så blir det uppenbarligen inte!
Man har tidigare fibblat med kilometrarna för att klara någon vända till, detta känner transportstyrelsen till då jag vet att de blivit kontaktade av b.l.a. förare för att de gått för långt, allt för att klara trafiken.
Och korta tåg kör man ofta från Älvsjö när det råder fordonsbrist!
När det är som värst så kan det stå en 6-7 fordon per depå trasiga!
Men som det ser ut idag så klarar vi inte utsättningen av 105 fordon, än mindre då 107, finns en tavla hos oss som visar med kryss eller bock om man klarat utsättningen dag för dag..En av sju dagar brukar vara en grön bock, men oftast inte!
Vislaren
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 07 juni 2018 13:12

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Vislaren »

Hans Wibacke skrev:MTRs YH-skola har en pågående utbildning till tågtekniker. En ny kursstart är planerad till hösten 2020 (http://www.mtrnordic.se/verksamheter/yr ... gtekniker/). Den första kullen tågtekniker borde vara ute om ett år. Eftersom det är en YH-skola så står det förstås var och en av de nybakade tågteknikerna fritt att välja arbetsgivare. Men man kan anta/hoppas att tillräckligt många väljer MTR. Om inte så får väl MTR erbjuda en "betald" utbildning till tågtekniker. Man lyckades ju utbilda bort lokförarbristen på detta sätt i alla fall.

Nej! Lokförarbristen kvarstår...Den är inte löst än! Och företaget har inte råd med att vänta ett år på nyutbildad, sedan måste de gå med någon erfaren i flera år till,dessa tåg lär man sig inte över en natt!
Det är ett antal komplexa datorsystem i dom som samverkar för att det ska fungera..Lägg sedan till att man har backupsystem bara för att man ska kunna ta sig till depå om systemet fallerar!
dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, MTR är ett av många exempel på den kinesiska kommunistdiktaturens strategisk-industriella offensiv mot västvärlden.
Äsch, lite diktatur har väl ingen dött av? Själv försöker jag sköta mig så att jag får höga "sociala poäng". Just in case.
Fråga de kineser som sitter i omskolningsläger om inga har dött!!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av kildor »

Lars_L skrev:
kildor skrev:
Lars_L skrev:Fast i princip har ju nästan MTR hundra procents punktlighet (ständigt över 99 procent) om man ser på det som operatören själv styr över. I oktober var dock den totala punktligheten lägre. Men alla problem med punktligheten är ju alltså i princip hänförliga till yttre omständigheter.

I själva verket är väl alltså pendelns tidtabell lite för robust...
Verkligen? Om det hade varit så att den totala punktligheten också låg på över 99% så hade jag kunnat hålla med dig. Men nu är det ganska få som bryr sig om vad som är operatörens ansvar respektive övriga orsaker till förseningar. Årsvärdet lär väl landa på mellan 93% och 94%. Helt klart ett steg i rätt riktning. Och den ökade robustheten är en av förklaringarna. Men jag tror inte de flesta nöjer sig med det.
Visst, men du kan ju lägga på två minuters hålltid vid varje station och tågen kommer ändå bli försenade om något händer. Det spelar ju liten roll att tågen står och väntar utmed grenarna. Mycket är ju också en följd av att man bara arbetar med hela minuttal. Tillägget i T20 på Ostkustbanan verkar också mest vara tidtabellstekniskt. Men att tågen får vänta in rätt avgångstid vid Helenelund gör ju inte i sig att tågen är mer punktliga vid ankomst Solna. Man kan ju också fråga sig varför uppehållstiden norrifrån vid SCI i praktiken måste vara tre minuter när det räcker med drygt två i omvänd riktning?

Egentligen är det de stora störningarna som påverkar punktligheten. Vinsten av en mycket robust tidtabell bidrar marginellt. Viktigare i sådana fall är nog vändmarginalerna vid ändstationerna.
Jag kanske missförstod dig. I begreppet robust tidtabell tänkte jag mig även faktorer som t.ex. vändtider, enkelt trafikupplägg som går att hantera vid stora störningar, marginaler mellan tåg osv. Att enbart satsa på längre körtider/uppehållstider ger som sagt relativt liten effekt.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 755
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Hans Wibacke »

I ett tidigare inlägg har "Vislaren" fått det att framstå som jag skrivit följande text, vilket jag alltså inte gjort!
Vislaren skrev:Nej! Lokförarbristen kvarstår...Den är inte löst än! Och företaget har inte råd med att vänta ett år på nyutbildad, sedan måste de gå med någon erfaren i flera år till,dessa tåg lär man sig inte över en natt!
Det är ett antal komplexa datorsystem i dom som samverkar för att det ska fungera..Lägg sedan till att man har backupsystem bara för att man ska kunna ta sig till depå om systemet fallerar!
Rätt ska vara rätt. Jag har inget mer att tillägg utöver vad jag tidigare skrivit rörande detta.
Enceladus
Inlägg: 11408
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Illa ställt med pendeln i Stockholm!

Inlägg av Enceladus »

MTR backar om böneförbud efter intern kritik

MTR ber om ursäkt efter att ha förbjudit pendelns personal att be på jobbet. Var det kanske för långt till omskolningslägren i Xinjiang?
Skriv svar