DN: Tåg underskattas när framtidens resande beräknas

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars_L

Re: DN: Tåg underskattas när framtidens resande beräknas

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Skillnaden beror främst på två saker: "den kloka principen" och mindre acceptans för trängsel. Den kloka principen innebär att bara köra långa tåg när det inte går att köra fler korta tåg. I Stockholm används den principen bland annat på blå linjen. Köpenhamn använder principen genomgående i hela trafiken.

Stockholms pendeltåg planeras för en väldigt hög beläggning under stora delar av dygnet. Inte ens tunnelbanans röda och gröna linjer har ett lika högt ståplatsutnyttjande i rusningen, och på natten är det en total katastrof. I Köpenhamn hade detta varit oacceptabelt - liksom i Stockholms tunnelbana.
Jag håller väl med om att pendeln har för dåligt utbud i Stockholm. Däremot kanske inte att det längre fungerar så jättebra i Köpenhamn. När man tidigare körde snabbtågen även på lördagar var det ett extremt överutbud, men nu kan det faktiskt bli lite småtrångt på linje A om man åker på helger....Även på vardagskvällar har man nästan halverat trafiken i och med att man inte då heller kör med snabbtåg. På helgkvällar har man bara tjugominuterstrafik på linje A som ju har en helt annan tyngd än de andra linjerna. Genom stan kör man då 9 avgångar i timme per riktning, medan Stockholm har 8 avgångar per timme.

Fast nu bortser du åter från sanningen lite grann. Du kan inte jämställa siffrorna för ståplatser på tunnelbanan och pendeltåg. Det fungerar inte med drygt 800 stående i ett tunnelbanetåg, även om siffrorna säger det. Och det är ytterst sällan det är ens 400 stående i ett pendeltåg, som ändå är över sextio meter längre...

Tunnelbanan har haft en helt fruktansvärd trafik på helgnätter. Det är för att jag och andra tjatat år efter år på Trafikförvaltningen, snarare än på ett sådant här forum, som man bättrat sig.

Sedan vet du också förustättningarna för att koppla till och från vagnar i mellantrafiken, vilket är helt andra än i Köpenhamn (även på grund av att vi har tågmodeller som ännu inte kan multipelkopplas). Men tiominuterstrafik som grund ger förstås en mycket bättre grundtrafik. Det går inte att förneka.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Jag håller väl med om att pendeln har för dåligt utbud i Stockholm. Däremot kanske inte att det längre fungerar så jättebra i Köpenhamn. När man tidigare körde snabbtågen även på lördagar var det ett extremt överutbud, men nu kan det faktiskt bli lite småtrångt på linje A om man åker på helger....Även på vardagskvällar har man nästan halverat trafiken i och med att man inte då heller kör med snabbtåg. På helgkvällar har man bara tjugominuterstrafik på linje A som ju har en helt annan tyngd än de andra linjerna. Genom stan kör man då 9 avgångar i timme per riktning, medan Stockholm har 8 avgångar per timme.
Fast nu räknar du inte med Ringbanen som ju har 10-minuterstrafik ända till midnatt. Då blir det 15 tåg/h i Köpenhamn mot 8 tåg/h i Stockholm. Om du räknar bort Ringbanen så måste du istället ta hänsyn till att resterande S-tågslinjer i Köpenhamn har drygt 300 000 resenärer medan Stockholms pendeltåg har drygt 400 000 resenärer (även exklusive Gnestapendeln). I så fall är det väl rimligt att Citybanan har 12 tåg/h på sena kvällar, d.v.s. 10-minuterstrafik på alla grenar? I och för sig borde också tunnelbanans röda linje ha längre 10-minuterstrafik...

(Observera att alla fyra pendeltågsgrenar i Stockholm, inklusive Nynäsbanan, har fler resenärer än Ringbanen.)
Lars_L skrev:Fast nu bortser du åter från sanningen lite grann. Du kan inte jämställa siffrorna för ståplatser på tunnelbanan och pendeltåg. Det fungerar inte med drygt 800 stående i ett tunnelbanetåg, även om siffrorna säger det. Och det är ytterst sällan det är ens 400 stående i ett pendeltåg, som ändå är över sextio meter längre...
Jag har aldrig försökt mig på att räkna hur många stående resenärer det brukar vara i ett proppfullt pendeltåg, men jag tror att det krävs fler än 400 stående för att folk ska bli kvarlämnade på perrongerna.
Lars_L skrev:Tunnelbanan har haft en helt fruktansvärd trafik på helgnätter. Det är för att jag och andra tjatat år efter år på Trafikförvaltningen, snarare än på ett sådant här forum, som man bättrat sig.
Jag har använt tunnelbanans nattrafik under ganska många år. Restiden som ståplatsresenär har aldrig varit jämförbar med det kaos som nattbussarna erbjuder. Däremot har det varit riktigt trångt på relativt korta sträckor, det medger jag.
Lars_L skrev:Sedan vet du också förustättningarna för att koppla till och från vagnar i mellantrafiken, vilket är helt andra än i Köpenhamn (även på grund av att vi har tågmodeller som ännu inte kan multipelkopplas). Men tiominuterstrafik som grund ger förstås en mycket bättre grundtrafik. Det går inte att förneka.
Det finns ingen ursäkt för att köra långa tåg på helger, speciellt med tanke på att produktionen är onödig på Ostkustbanan. Tänk på att Mälarbanan har 15-minuterstrafik med korta tåg samtidigt som Ostkustbanan har 7,5-minuterstrafik, och Ostkustbanan har knappast dubbelt så hög belastning...
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Tunnelbanan har haft en helt fruktansvärd trafik på helgnätter. Det är för att jag och andra tjatat år efter år på Trafikförvaltningen, snarare än på ett sådant här forum, som man bättrat sig.

Men tiominuterstrafik som grund ger förstås en mycket bättre grundtrafik. Det går inte att förneka.
Fast det är ju politiken som bestämmer hur trafiken ska se ut. Trafiknämnden har beslutat att pendeltågen ska ha 15-minuterstrafik som grund, och då kan inte Trafikförvaltningen helt plötsligt införa 10-minuterstrafik som grund. Däremot kan Trafikförvaltningen införa 7,5-minuterstrafik på flera delsträckor, vilket redan har gjorts på Ostkustbanan. När jag förespråkar 7,5-minuterstrafik så gör jag det för att förslaget innebär en väsentlig förbättring jämfört med idag samt har en realistisk chans att genomföras. Annars är det som att tala för döva öron.

Rätt genomfört kan ett trafikupplägg med 10-minuterstrafik som grund vara en väldigt bra lösning. I högtrafik finns det goda möjligheter att avlasta de tunga avgångarna från Uppsala och Bålsta utan att överbelasta de centrala delarna. I lågtrafik kan trafiken glesas ut senare än med 7,5-minuterstrafik. Exempelvis har Hamburgs pendeltåg 10-minuterstrafik till klockan 23, vilket signaturen "bda157" också har krävt i en annan tråd.

En annan fördel med Hamburgs trafikupplägg är att det möjliggör 20-minuterstrafik på helgnätter. Även i Stockholm blir det för trångt med bara 30-minuterstrafik efter midnatt. Det finns alltså flera fördelar med 10-minuterstrafik som grund, men då måste Trafikförvaltningen välja ett klokt trafikupplägg, vilket dessvärre inte förefaller särskilt sannolikt. Å andra sidan har du försvarat 7,5-minuterstrafiken på linje 160, trots att även 10-minuterstrafik egentligen är ett överutbud under en stor del av mellantrafiken.

Det är inte heller Trafikförvaltningen som förbättrade nattrafiken i tunnelbanan, utan det var Wennerholm som drev frågan. Wennerholm ville också införa nattrafik på pendeltågen, men då gick det inte på grund av Getingmidjans dåliga skick. Således är tunnelbanans unika status egentligen en slump. Tamsons hade nog inte heller infört nattrafik i tunnelbanan, men det skulle vara för opopulärt att ta bort trafik som redan finns. Jag tror ärligt talat att Moderaterna och samarbetspartierna skulle förlora nästa val om de tog bort tunnelbanans nattrafik. Så viktig är den!
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

I dagens DN ger måldirektör Jonas Eliasson från Trafikverket svar på kritiken.

https://www.dn.se/ekonomi/tid-ombord-pa ... smotstand/
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:
Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Naturligtvis kan man i sista hand välja att köra några tåg över getingmidjan. Men det är vare sig speciellt praktiskt, eller ett effektivt resursutnyttjande. Det är inte heller en speciellt robust lösning om man ska ha genomgående tåg. Men visst, om staten vägrar börja projektera för etapp 2, så lär vi väl vara där inom en tioårsperiod. Detta obeaktat tunnelbanan till Solna.
Skånetrafiken kör ju flera tåg mellan Trelleborg och Malmö/Kävlinge/Helsingborg via den gamla Kontinentalbanan på sena kvällar. I och för sig beror detta delvis på att Skånetrafiken har en helt annan ambitionsnivå när det gäller nattrafik, men i rusningen går det också ett par direkttåg mellan Trelleborg och Malmö via Kontinentalbanan. Är förutsättningarna så annorlunda i Stockholm?

I värsta fall kan extratågen vända vid Stockholm C. Det är främst på morgonen som det behövs fler tåg.
Det vore naturligtvis dumt att börja blanda tågen igen efter att man i många år satsat på att separera pendeltågstrafiken från övriga tåg i Stockholmsområdet. Och efter MTR Express misslyckande med att få tåglägen till Solna så har Trafikverket numera skrivit in i JNB (Järnvägsnätsbeskrivningen) som krav att persontåg som trafikerar Stockholms central ska använda ytterspåren på fyrspårssträckorna.
MTR Express lanserar direkttåg mellan Göteborg och Arenastaden i Solna

Det är något som inte stämmer här. Får persontåg som trafikerar Stockholms central använda innerspåren på fyrspårssträckorna eller inte? Vad hindrar SL från att göra samma sak?
TKO

Inlägg av TKO »

Inte för att jag vet vilka spår MTR-X:s tåg kommer att använda, men det finns ju rätt många mellan Stockholm C och Solna/Hagalund.
Antar att de tåg det handlar om redan går som tjänstetåg till/från Hagalund...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev:Inte för att jag vet vilka spår MTR-X:s tåg kommer att använda, men det finns ju rätt många mellan Stockholm C och Solna/Hagalund.

/TKO
Det är väl kanske inte spåren i sig som är problemet här utan plattformskapaciteten. Något enstaka tåg som går över från inner- till ytterspår per dag går nog att hantera. Däremot ska man klara att hålla avgångstid utan att störa pendeltågstrafiken. Lycka till säger jag bara.

Särskilt eftermiddagsavgången klockan 17.33 kommer nog riskera att röra till det rejält.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
TKO

Inlägg av TKO »

Lars_L skrev:
TKO skrev:Inte för att jag vet vilka spår MTR-X:s tåg kommer att använda, men det finns ju rätt många mellan Stockholm C och Solna/Hagalund.

/TKO
Det är väl kanske inte spåren i sig som är problemet här utan plattformskapaciteten. Något enstaka tåg som går över från inner- till ytterspår per dag går nog att hantera. Däremot ska man klara att hålla avgångstid utan att störa pendeltågstrafiken. Lycka till säger jag bara.

Särskilt eftermiddagsavgången klockan 17.33 kommer nog riskera att röra till det rejält.
Kunde inte formulerat det bättre själv!

(Jag tror dessutom att resandet till/från Solna kommer vara försvinnande litet. Jag hoppas verkligen att detta är MTR-X:s sista suck, nån gång måste dom väl ge upp?)

/TKO
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:
kildor skrev:Det vore naturligtvis dumt att börja blanda tågen igen efter att man i många år satsat på att separera pendeltågstrafiken från övriga tåg i Stockholmsområdet. Och efter MTR Express misslyckande med att få tåglägen till Solna så har Trafikverket numera skrivit in i JNB (Järnvägsnätsbeskrivningen) som krav att persontåg som trafikerar Stockholms central ska använda ytterspåren på fyrspårssträckorna.
MTR Express lanserar direkttåg mellan Göteborg och Arenastaden i Solna

Det är något som inte stämmer här. Får persontåg som trafikerar Stockholms central använda innerspåren på fyrspårssträckorna eller inte? Vad hindrar SL från att göra samma sak?
Förändringen i JNB gäller för T21. Uppenbarligen har MTR lyckats fått restkapacitet nu för T20.
TKO

Inlägg av TKO »

Allt du vill veta om detta - och lite till - finns här:
https://www.postvagnen.com/sjk-forum/sh ... na-station!

tipsar
Thomas K Ohlsson
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Allt du vill veta om detta - och lite till - finns här:

tipsar
Thomas K Ohlsson
Signaturen "TKO" har säkert lagt märke till att länkar med svenska bokstäver inte fungerar på detta forum. Tyvärr innehåller ordet "tåg" en svensk bokstav. Lyckligtvis finns det en enkel lösning: Googla på "punycode converter"!

I det här fallet går den trasiga länken ändå till rätt adress, men så är det inte alltid.
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Allt du vill veta om detta - och lite till - finns här:

tipsar
Thomas K Ohlsson
Signaturen "TKO" har säkert lagt märke till att länkar med svenska bokstäver inte fungerar på detta forum. Tyvärr innehåller ordet "tåg" en svensk bokstav. Lyckligtvis finns det en enkel lösning: Googla på "punycode converter"!

I det här fallet går den trasiga länken ändå till rätt adress, men så är det inte alltid.
Jo jag har märkt det - men eftersom jag numera uppnått pensionsålder så låtsas jag inte begripa hur jag borde göra!
(Om någon yngre förmåga bråkar brukar jag väsa "jag lärde mej programmera med hålkort på teknis"… dom vet inte ens vad hålkort är)

Tack för tipset om konverteringsverktyget.

/TKO
Skriv svar