Jag håller väl med om att pendeln har för dåligt utbud i Stockholm. Däremot kanske inte att det längre fungerar så jättebra i Köpenhamn. När man tidigare körde snabbtågen även på lördagar var det ett extremt överutbud, men nu kan det faktiskt bli lite småtrångt på linje A om man åker på helger....Även på vardagskvällar har man nästan halverat trafiken i och med att man inte då heller kör med snabbtåg. På helgkvällar har man bara tjugominuterstrafik på linje A som ju har en helt annan tyngd än de andra linjerna. Genom stan kör man då 9 avgångar i timme per riktning, medan Stockholm har 8 avgångar per timme.Enceladus skrev:
Skillnaden beror främst på två saker: "den kloka principen" och mindre acceptans för trängsel. Den kloka principen innebär att bara köra långa tåg när det inte går att köra fler korta tåg. I Stockholm används den principen bland annat på blå linjen. Köpenhamn använder principen genomgående i hela trafiken.
Stockholms pendeltåg planeras för en väldigt hög beläggning under stora delar av dygnet. Inte ens tunnelbanans röda och gröna linjer har ett lika högt ståplatsutnyttjande i rusningen, och på natten är det en total katastrof. I Köpenhamn hade detta varit oacceptabelt - liksom i Stockholms tunnelbana.
Fast nu bortser du åter från sanningen lite grann. Du kan inte jämställa siffrorna för ståplatser på tunnelbanan och pendeltåg. Det fungerar inte med drygt 800 stående i ett tunnelbanetåg, även om siffrorna säger det. Och det är ytterst sällan det är ens 400 stående i ett pendeltåg, som ändå är över sextio meter längre...
Tunnelbanan har haft en helt fruktansvärd trafik på helgnätter. Det är för att jag och andra tjatat år efter år på Trafikförvaltningen, snarare än på ett sådant här forum, som man bättrat sig.
Sedan vet du också förustättningarna för att koppla till och från vagnar i mellantrafiken, vilket är helt andra än i Köpenhamn (även på grund av att vi har tågmodeller som ännu inte kan multipelkopplas). Men tiominuterstrafik som grund ger förstås en mycket bättre grundtrafik. Det går inte att förneka.