Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diripsi

Re: Spårväg City

Inlägg av Diripsi »

TKO skrev:
Diripsi skrev:
TKO skrev:Om vagnarna från Lidingö skall gå till Valhallavägen, vilka vagnar skall då gå in till city?
Vagnarna från City kan vända var som helst så länge de inte trafikerar något enkelspår!
Jag tror att den tänkta trafikeringen i högtrafik är 5-minutersteafik från Lidingö (Gåshaga/Aga kanske) och inga vagnar som vänder i Ropsten. Blir inte så mycket över att köra till city då...
(Men dwt är en informerad gissning)

/TKO
Då finns det bara två vettiga alternativ. Dubbelspår Torsvik-Baggeby eller en mycket lång regleringstid vid Ropsten. Göteborgarna var kloka nog att vända Angeredsvagnarna vid Centralstationen innan det blev dubbelspår till Angered!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Här har skrivits om trygghet vid hållplatserna i city. Nog är den upplevda tryggheten större med folk i rörelse, inklusive de som sitter i sina bilar, än tomma och öde gator. (Det som skapar mest otrygghet är, som jag ser det, cyklister som kan dyka upp överaskande var som helst där man går.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:Här har skrivits om trygghet vid hållplatserna i city. Nog är den upplevda tryggheten större med folk i rörelse, inklusive de som sitter i sina bilar, än tomma och öde gator. (Det som skapar mest otrygghet är, som jag ser det, cyklister som kan dyka upp överaskande var som helst där man går.)
Ja, jag skulle nog hellre byta vid T-Centralen än vid Karlaplan på kväll/natt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Diripsi skrev:
TKO skrev:
Diripsi skrev:Det är en dålig idé att gå till City via Karlaplan. Här är ett mycket bättre förslag:
https://kartor.eniro.se/m/x2G01
Och hur skall blindtarmen trafikeras?

undrar
Thomas K Ohlsson
Det beror ju på hur resandebehovet ser ut. Till exempel kan man köra varannan vagn till Valhallavägen och varannan vagn till City. Det här förslaget har nästan bara fördelar jämfört med att gå till City via Karlaplan:
Lägre byggkostnad
Lägre trafikeringskostnad
Snabbare resa till City
Lägre belastning på tunnelbanan
Det går att köra genomgående vagnar Valhallavägen-Gåshaga, så att man inte behöver genomföra den galna idén att blanda gatuspår och enkelspår på samma linje
Vändkapaciteten på Klarabergsgatan kan räcka (att vända alla vagnar på två spår är som tidigare konstaterats fullständigt orealistiskt)
Det har kanske påståtts, men knappast konstaterats.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev:
Diripsi skrev:
Det beror ju på hur resandebehovet ser ut. Till exempel kan man köra varannan vagn till Valhallavägen och varannan vagn till City. Det här förslaget har nästan bara fördelar jämfört med att gå till City via Karlaplan:
Lägre byggkostnad
Lägre trafikeringskostnad
Snabbare resa till City
Lägre belastning på tunnelbanan
Det går att köra genomgående vagnar Valhallavägen-Gåshaga, så att man inte behöver genomföra den galna idén att blanda gatuspår och enkelspår på samma linje
Vändkapaciteten på Klarabergsgatan kan räcka (att vända alla vagnar på två spår är som tidigare konstaterats fullständigt orealistiskt)
Vad ska folk till city att göra? Byta till andra linjer? Mycket av resandet mot och från city beror ju enbart på att mycket spårtrafik har sitt nav där, inte primärt på att resenärerna ska just dit!
Det är ju precis därför spårvägen ska gå till t-centralen!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Ni som vill dra spårvägen till Karlaplan: Vad är egentligen problemet ni vill lösa?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

Maximera nyttan!
Allt annat lika måste det vara bättre att ha en till bytespunkt längs linjen.
Nu är inte allt annat lika - så vi måste väga fördelarna mot nackdelarna. Men det får bli en annan gång - kanske i morgon!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Här har skrivits om trygghet vid hållplatserna i city. Nog är den upplevda tryggheten större med folk i rörelse, inklusive de som sitter i sina bilar, än tomma och öde gator. (Det som skapar mest otrygghet är, som jag ser det, cyklister som kan dyka upp överaskande var som helst där man går.)
Klarabergsgatan före bilfriheten:
Bild
Länk: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... _2011b.jpg
Licens: CC-BY-SA-3.0

Klarabergsgatan efter bilfriheten:
Bild
Länk: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 19_349.jpg
Licens: CC-BY-SA-4.0

Har bilfriheten gjort Klarabergsgatan mer eller mindre trygg? Enligt min uppfattning är skillnaden kolossal!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Har bilfriheten gjort Klarabergsgatan mer eller mindre trygg? Enligt min uppfattning är skillnaden kolossal!
Jag ser inser inte skillnaden. Varför skulle en bilfri gata vara mera trygg?
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Ni som vill dra spårvägen till Karlaplan: Vad är egentligen problemet ni vill lösa?
På Hamngatan finns det tydliga konflikter mellan spårvagnar, bussar, bilister, cyklister och gående. Bland annat brukar cykelbanan vid Berzelii park användas av gående. Det finns helt enkelt inte plats för alla trafikslag. Genom att dra spårvägen till Karlaplan kan biltrafiken prioriteras och då blir det bara Djurgårdslinjen som drabbas.
Diripsi

Inlägg av Diripsi »

Enceladus skrev:Har bilfriheten gjort Klarabergsgatan mer eller mindre trygg? Enligt min uppfattning är skillnaden kolossal!
Ja, skillnaden är som natt och dag :cheesygrin:
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:Ni som vill dra spårvägen till Karlaplan: Vad är egentligen problemet ni vill lösa?
På Hamngatan finns det tydliga konflikter mellan spårvagnar, bussar, bilister, cyklister och gående. Bland annat brukar cykelbanan vid Berzelii park användas av gående. Det finns helt enkelt inte plats för alla trafikslag. Genom att dra spårvägen till Karlaplan kan biltrafiken prioriteras och då blir det bara Djurgårdslinjen som drabbas.
Så du menar att spårvägen bara skulle gå till Karlaplan? Det är ju en oerhört mycket sämre lösning.

Och jag tror inte de andra som skriver här är ute efter att prioritera biltrafiken.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Diripsi

Inlägg av Diripsi »

twr skrev:Så du menar att spårvägen bara skulle gå till Karlaplan? Det är ju en oerhört mycket sämre lösning.
En oerhört mycket bättre lösning för alla resenärerna som bor i Värtan och ska åka till vilken station som helst på såväl Röda som Gröna linjen och som inte vill åka sightseeing runt Östermalm. För att inte tala om merparten av alla resenärerna på Lidingö som bara vill ha en pålitlig anslutning från tunnelbanan i Ropsten. Punktligheten är oerhört viktig för resenärena och det har du en tendens att underskatta.

Vill tillägga att jag gärna ser en kompletterande linje Ropsten/Värtan-Klarabergsgatan.
twr

Inlägg av twr »

Diripsi skrev:
twr skrev:Så du menar att spårvägen bara skulle gå till Karlaplan? Det är ju en oerhört mycket sämre lösning.
En oerhört mycket bättre lösning för alla resenärerna som bor i Värtan och ska åka till vilken station som helst på såväl Röda som Gröna linjen och som inte vill åka sightseeing runt Östermalm. För att inte tala om merparten av alla resenärerna på Lidingö som bara vill ha en pålitlig anslutning från tunnelbanan i Ropsten. Punktligheten är oerhört viktig för resenärena och det har du en tendens att underskatta.

Vill tillägga att jag gärna ser en kompletterande linje Ropsten/Värtan-Klarabergsgatan.
Har jag en tendens att underskatta? Vad baserar du det då?

Det är klart att det finns några som tjänar, det finns det ju alltid. Men det finns mycket som talar emot också.

Kanske inte just du, men det finns en tendens att beskriva det som att resenärerna vill till ”tunnelbanan”, utan att skilja på art olika tunnelbastationer har olika utbud. Och att det även finns pendeltåg, och så vidare.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Diripsi skrev:

Punktlighet är bra. Redundans vid trafikstörningar är också bra. Därför är det bra om också Spårväg City går till T-Centralen, oavsett om det är den snabbaste eller punktligaste resvägen eller ej.

Promenader är bra. Att hellre välja promenad mellan två inte intilliggande spårtrafikstationer istället för att byta vid de utpekade ”knutpunkterna” är också bra för en del (eftersom de väljer det). Därför valde en del att promenera 430 m mellan pendeltågsstationen Karlberg (medan den fanns) och tunnelbanestationen S:t Eriksplan. Därför väljer en del att promenera 310 m mellan pendeltågsstationen Stockholm S och tunnelbanestationen Mariatorget.

Skulle Spårväg City BARA gå till Karlaplan skulle de som vill åka spårvagn mellan Gåshaga och T-Centralen få promenera 740 m mellan en spårvägshållplats vid Karlaplan och Djurgårdsbron. Skulle Spårväg City INTE passera Karlaplan skulle de som vill byta från Spårväg City från Norra Djurgårdsstaden/Frihamnen/Loudden till tunnelbanan vid Karlaplan få promenera 690 m längs Karlavägen från en spårvägshållplats vid Radiohuset.

Länk till de uppmätta sträckorna (fågelvägen från markerade uppgångar på Eniro): https://kartor.eniro.se/m/jV9z6

Ska man få skattebetalarna acceptera investeringskostnaderna för Spårväg City, så kan man ju inte göra stora grupper medborgare missnöjda. Alltså de som inte gillar att promenera över en halv km för att få åka som de helst vill. Speciellt inte de dagar det är regn och rusk eller mörkt och otryggt.

Om det blir lite trängre i den ena eller andra vagnen eller tar någon minut längre tid i den ena eller andra reserelationen kommer inte att orsaka några större demonstrationståg genom stan.

Spårväg City BÅDE till Karlaplan OCH T-Centralen (på det ena eller andra sättet) gör flest antal människor glada och nöjda, och minst antal människor missnöjda. Eller hur? ;)
TKO

Inlägg av TKO »

Som en del kanske noterat har jag startat en ny tråd för mer specifika diskussioner om hur en eventuell spårvägsdragning via Karlaplan kan gestaltas.

Besök gärna denna!

Övergripande diskussioner om Spårväg City fortsätter naturligtvis här.

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

Var detta klokt eller inte? Ja det kan naturligtvis diskuteras... men jag tror att det vore fel att fylla den här - allmänna - tråden med detaljerade spårritningar, restidsberäkningar och annat smått och gott avseende en högst hypotetisk linjedragning via Karlaplan!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:
Var detta klokt eller inte? Ja det kan naturligtvis diskuteras... men jag tror att det vore fel att fylla den här - allmänna - tråden med detaljerade spårritningar, restidsberäkningar och annat smått och gott avseende en högst hypotetisk linjedragning via Karlaplan!
Här är min uppfattning:
Det är bra med allmänna trådar, som gärna får bli långa och löpa under lång tid. Men det är också bra om specifika frågor, som t.ex. dragningen mellan Hakberget och Strandvägen, får en egen tråd. Problemet är att när man startar en sådan ny tråd så finns en del av den tidigare diskussionen kvar i den gamla. Men jag tror att det positiva med specifika trådar överväger.
TKO

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:
TKO skrev:
Här är min uppfattning:
Det är bra med allmänna trådar, som gärna får bli långa och löpa under lång tid. Men det är också bra om specifika frågor, som t.ex. dragningen mellan Hakberget och Strandvägen, får en egen tråd. Problemet är att när man startar en sådan ny tråd så finns en del av den tidigare diskussionen kvar i den gamla. Men jag tror att det positiva med specifika trådar överväger.

Så talar - eller i detta fallet skriver - en klok* människa!

/TKO

*) Definition på "klok": Tycker som jag!
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Vad jag förstått så handlar det om 3 linjer:
Djurgården
Norra Djurgårdsstaden
Lidingöbanans hopkoppling med Spv City.

Efter stora arrangemang på Djurgården, hur är resandeströmmarna?
Hur många skall till Norra Djurgårdsstaden och Lidingö?
Hållplats Djurgårdsbron kommer att bli en stor bytesstation för alla som skall norrut varvid 7'an kommer att gå halvfull resten av vägen till City.
Har man diskuterat en linje Djurgården-Norrut för att folk skall slippa byta vid Djurgårdsbron?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
TKO

Inlägg av TKO »

Per Lind skrev:Vad jag förstått så handlar det om 3 linjer:
Djurgården
Norra Djurgårdsstaden
Lidingöbanans hopkoppling med Spv City.

Efter stora arrangemang på Djurgården, hur är resandeströmmarna?
Hur många skall till Norra Djurgårdsstaden och Lidingö?
Hållplats Djurgårdsbron kommer att bli en stor bytesstation för alla som skall norrut varvid 7'an kommer att gå halvfull resten av vägen till City.
Har man diskuterat en linje Djurgården-Norrut för att folk skall slippa byta vid Djurgårdsbron?
-Per
Kvalificerade gissningar:

Om spårvägen till Ropsten dras enligt planerna via Berwaldhallen kommer endast resenärer från Djurgården till Norra Djurgårdsstaden och Lidingö att vilja byta vid Djurgårdsbron. Dessa torde utgöra en väldigt liten del av det totala resenärsantalet. Behovet av direkta tåg Djurgården - Värtan torde därför även vid mycket stora evenemang var högst begränsat
Övriga till nordostsektorn kommer att antingen åka till T-centralen och byta där, eller åka buss hela vägen från Djurgården för att byta till annat färdmedel vid Stadion eller Tekniska Högskolan.

Byggs däremot en linje i Narvavägen upp mot Karlaplan finns möjlighet att köra insatsvagnar Djurgården-Karlaplan, vilket kanske kan vara bra vid mycket stora resandemängder. Men jag tror inte detta är av avgörande betydelse när det gäller att välja sträckning mellan Strandvägen och Hakberget...

gissar
Thomas K Ohlsson
Skriv svar