Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11643
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Här har skrivits om trygghet vid hållplatserna i city. Nog är den upplevda tryggheten större med folk i rörelse, inklusive de som sitter i sina bilar, än tomma och öde gator. (Det som skapar mest otrygghet är, som jag ser det, cyklister som kan dyka upp överaskande var som helst där man går.)
Klarabergsgatan före bilfriheten:
Bild
Länk: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... _2011b.jpg
Licens: CC-BY-SA-3.0


Klarabergsgatan efter bilfriheten:
Bild
Länk: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 19_349.jpg
Licens: CC-BY-SA-4.0


Har bilfriheten gjort Klarabergsgatan mer eller mindre trygg? Enligt min uppfattning är skillnaden kolossal!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Har bilfriheten gjort Klarabergsgatan mer eller mindre trygg? Enligt min uppfattning är skillnaden kolossal!
Jag ser inser inte skillnaden. Varför skulle en bilfri gata vara mera trygg?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 11643
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Ni som vill dra spårvägen till Karlaplan: Vad är egentligen problemet ni vill lösa?
På Hamngatan finns det tydliga konflikter mellan spårvagnar, bussar, bilister, cyklister och gående. Bland annat brukar cykelbanan vid Berzelii park användas av gående. Det finns helt enkelt inte plats för alla trafikslag. Genom att dra spårvägen till Karlaplan kan biltrafiken prioriteras och då blir det bara Djurgårdslinjen som drabbas.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Spårväg City

Inlägg av Diripsi »

Enceladus skrev:Har bilfriheten gjort Klarabergsgatan mer eller mindre trygg? Enligt min uppfattning är skillnaden kolossal!
Ja, skillnaden är som natt och dag :cheesygrin:
twr
Inlägg: 9307
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:Ni som vill dra spårvägen till Karlaplan: Vad är egentligen problemet ni vill lösa?
På Hamngatan finns det tydliga konflikter mellan spårvagnar, bussar, bilister, cyklister och gående. Bland annat brukar cykelbanan vid Berzelii park användas av gående. Det finns helt enkelt inte plats för alla trafikslag. Genom att dra spårvägen till Karlaplan kan biltrafiken prioriteras och då blir det bara Djurgårdslinjen som drabbas.
Så du menar att spårvägen bara skulle gå till Karlaplan? Det är ju en oerhört mycket sämre lösning.

Och jag tror inte de andra som skriver här är ute efter att prioritera biltrafiken.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Spårväg City

Inlägg av Diripsi »

twr skrev:Så du menar att spårvägen bara skulle gå till Karlaplan? Det är ju en oerhört mycket sämre lösning.
En oerhört mycket bättre lösning för alla resenärerna som bor i Värtan och ska åka till vilken station som helst på såväl Röda som Gröna linjen och som inte vill åka sightseeing runt Östermalm. För att inte tala om merparten av alla resenärerna på Lidingö som bara vill ha en pålitlig anslutning från tunnelbanan i Ropsten. Punktligheten är oerhört viktig för resenärena och det har du en tendens att underskatta.

Vill tillägga att jag gärna ser en kompletterande linje Ropsten/Värtan-Klarabergsgatan.
twr
Inlägg: 9307
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

Diripsi skrev:
twr skrev:Så du menar att spårvägen bara skulle gå till Karlaplan? Det är ju en oerhört mycket sämre lösning.
En oerhört mycket bättre lösning för alla resenärerna som bor i Värtan och ska åka till vilken station som helst på såväl Röda som Gröna linjen och som inte vill åka sightseeing runt Östermalm. För att inte tala om merparten av alla resenärerna på Lidingö som bara vill ha en pålitlig anslutning från tunnelbanan i Ropsten. Punktligheten är oerhört viktig för resenärena och det har du en tendens att underskatta.

Vill tillägga att jag gärna ser en kompletterande linje Ropsten/Värtan-Klarabergsgatan.
Har jag en tendens att underskatta? Vad baserar du det då?

Det är klart att det finns några som tjänar, det finns det ju alltid. Men det finns mycket som talar emot också.

Kanske inte just du, men det finns en tendens att beskriva det som att resenärerna vill till ”tunnelbanan”, utan att skilja på art olika tunnelbastationer har olika utbud. Och att det även finns pendeltåg, och så vidare.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Spårväg City

Inlägg av Ute och åker »

Diripsi skrev:
twr skrev:Så du menar att spårvägen bara skulle gå till Karlaplan? Det är ju en oerhört mycket sämre lösning.
En oerhört mycket bättre lösning för alla resenärerna som bor i Värtan och ska åka till vilken station som helst på såväl Röda som Gröna linjen och som inte vill åka sightseeing runt Östermalm. För att inte tala om merparten av alla resenärerna på Lidingö som bara vill ha en pålitlig anslutning från tunnelbanan i Ropsten. Punktligheten är oerhört viktig för resenärena och det har du en tendens att underskatta.

Vill tillägga att jag gärna ser en kompletterande linje Ropsten/Värtan-Klarabergsgatan.
Punktlighet är bra. Redundans vid trafikstörningar är också bra. Därför är det bra om också Spårväg City går till T-Centralen, oavsett om det är den snabbaste eller punktligaste resvägen eller ej.

Promenader är bra. Att hellre välja promenad mellan två inte intilliggande spårtrafikstationer istället för att byta vid de utpekade ”knutpunkterna” är också bra för en del (eftersom de väljer det). Därför valde en del att promenera 430 m mellan pendeltågsstationen Karlberg (medan den fanns) och tunnelbanestationen S:t Eriksplan. Därför väljer en del att promenera 310 m mellan pendeltågsstationen Stockholm S och tunnelbanestationen Mariatorget.

Skulle Spårväg City BARA gå till Karlaplan skulle de som vill åka spårvagn mellan Gåshaga och T-Centralen få promenera 740 m mellan en spårvägshållplats vid Karlaplan och Djurgårdsbron. Skulle Spårväg City INTE passera Karlaplan skulle de som vill byta från Spårväg City från Norra Djurgårdsstaden/Frihamnen/Loudden till tunnelbanan vid Karlaplan få promenera 690 m längs Karlavägen från en spårvägshållplats vid Radiohuset.

Länk till de uppmätta sträckorna (fågelvägen från markerade uppgångar på Eniro): https://kartor.eniro.se/m/jV9z6

Ska man få skattebetalarna acceptera investeringskostnaderna för Spårväg City, så kan man ju inte göra stora grupper medborgare missnöjda. Alltså de som inte gillar att promenera över en halv km för att få åka som de helst vill. Speciellt inte de dagar det är regn och rusk eller mörkt och otryggt.

Om det blir lite trängre i den ena eller andra vagnen eller tar någon minut längre tid i den ena eller andra reserelationen kommer inte att orsaka några större demonstrationståg genom stan.

Spårväg City BÅDE till Karlaplan OCH T-Centralen (på det ena eller andra sättet) gör flest antal människor glada och nöjda, och minst antal människor missnöjda. Eller hur? ;)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

Som en del kanske noterat har jag startat en ny tråd för mer specifika diskussioner om hur en eventuell spårvägsdragning via Karlaplan kan gestaltas.

Besök gärna denna!

Övergripande diskussioner om Spårväg City fortsätter naturligtvis här.

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

Var detta klokt eller inte? Ja det kan naturligtvis diskuteras... men jag tror att det vore fel att fylla den här - allmänna - tråden med detaljerade spårritningar, restidsberäkningar och annat smått och gott avseende en högst hypotetisk linjedragning via Karlaplan!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:
Var detta klokt eller inte? Ja det kan naturligtvis diskuteras... men jag tror att det vore fel att fylla den här - allmänna - tråden med detaljerade spårritningar, restidsberäkningar och annat smått och gott avseende en högst hypotetisk linjedragning via Karlaplan!
Här är min uppfattning:
Det är bra med allmänna trådar, som gärna får bli långa och löpa under lång tid. Men det är också bra om specifika frågor, som t.ex. dragningen mellan Hakberget och Strandvägen, får en egen tråd. Problemet är att när man startar en sådan ny tråd så finns en del av den tidigare diskussionen kvar i den gamla. Men jag tror att det positiva med specifika trådar överväger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:
TKO skrev:
Var detta klokt eller inte? Ja det kan naturligtvis diskuteras... men jag tror att det vore fel att fylla den här - allmänna - tråden med detaljerade spårritningar, restidsberäkningar och annat smått och gott avseende en högst hypotetisk linjedragning via Karlaplan!
Här är min uppfattning:
Det är bra med allmänna trådar, som gärna får bli långa och löpa under lång tid. Men det är också bra om specifika frågor, som t.ex. dragningen mellan Hakberget och Strandvägen, får en egen tråd. Problemet är att när man startar en sådan ny tråd så finns en del av den tidigare diskussionen kvar i den gamla. Men jag tror att det positiva med specifika trådar överväger.

Så talar - eller i detta fallet skriver - en klok* människa!

/TKO

*) Definition på "klok": Tycker som jag!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2546
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Spårväg City

Inlägg av Per Lind »

Vad jag förstått så handlar det om 3 linjer:
Djurgården
Norra Djurgårdsstaden
Lidingöbanans hopkoppling med Spv City.

Efter stora arrangemang på Djurgården, hur är resandeströmmarna?
Hur många skall till Norra Djurgårdsstaden och Lidingö?
Hållplats Djurgårdsbron kommer att bli en stor bytesstation för alla som skall norrut varvid 7'an kommer att gå halvfull resten av vägen till City.
Har man diskuterat en linje Djurgården-Norrut för att folk skall slippa byta vid Djurgårdsbron?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

Per Lind skrev:Vad jag förstått så handlar det om 3 linjer:
Djurgården
Norra Djurgårdsstaden
Lidingöbanans hopkoppling med Spv City.

Efter stora arrangemang på Djurgården, hur är resandeströmmarna?
Hur många skall till Norra Djurgårdsstaden och Lidingö?
Hållplats Djurgårdsbron kommer att bli en stor bytesstation för alla som skall norrut varvid 7'an kommer att gå halvfull resten av vägen till City.
Har man diskuterat en linje Djurgården-Norrut för att folk skall slippa byta vid Djurgårdsbron?
-Per
Kvalificerade gissningar:

Om spårvägen till Ropsten dras enligt planerna via Berwaldhallen kommer endast resenärer från Djurgården till Norra Djurgårdsstaden och Lidingö att vilja byta vid Djurgårdsbron. Dessa torde utgöra en väldigt liten del av det totala resenärsantalet. Behovet av direkta tåg Djurgården - Värtan torde därför även vid mycket stora evenemang var högst begränsat
Övriga till nordostsektorn kommer att antingen åka till T-centralen och byta där, eller åka buss hela vägen från Djurgården för att byta till annat färdmedel vid Stadion eller Tekniska Högskolan.

Byggs däremot en linje i Narvavägen upp mot Karlaplan finns möjlighet att köra insatsvagnar Djurgården-Karlaplan, vilket kanske kan vara bra vid mycket stora resandemängder. Men jag tror inte detta är av avgörande betydelse när det gäller att välja sträckning mellan Strandvägen och Hakberget...

gissar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Spårväg City

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:
Per Lind skrev:Vad jag förstått så handlar det om 3 linjer:
Djurgården
Norra Djurgårdsstaden
Lidingöbanans hopkoppling med Spv City.

Efter stora arrangemang på Djurgården, hur är resandeströmmarna?
Hur många skall till Norra Djurgårdsstaden och Lidingö?
Hållplats Djurgårdsbron kommer att bli en stor bytesstation för alla som skall norrut varvid 7'an kommer att gå halvfull resten av vägen till City.
Har man diskuterat en linje Djurgården-Norrut för att folk skall slippa byta vid Djurgårdsbron?
-Per
Kvalificerade gissningar:

Om spårvägen till Ropsten dras enligt planerna via Berwaldhallen kommer endast resenärer från Djurgården till Norra Djurgårdsstaden och Lidingö att vilja byta vid Djurgårdsbron. Dessa torde utgöra en väldigt liten del av det totala resenärsantalet. Behovet av direkta tåg Djurgården - Värtan torde därför även vid mycket stora evenemang var högst begränsat
Övriga till nordostsektorn kommer att antingen åka till T-centralen och byta där, eller åka buss hela vägen från Djurgården för att byta till annat färdmedel vid Stadion eller Tekniska Högskolan.

Byggs däremot en linje i Narvavägen upp mot Karlaplan finns möjlighet att köra insatsvagnar Djurgården-Karlaplan, vilket kanske kan vara bra vid mycket stora resandemängder. Men jag tror inte detta är av avgörande betydelse när det gäller att välja sträckning mellan Strandvägen och Hakberget...

gissar
Thomas K Ohlsson
De ”sekundära” resandeströmmarna är också viktiga. Den ”sekundära” avlastande resandeströmmen från (Södra) Djurgården till Karlaplan blir nog så viktig. Det kanske varit svårt att marknadsföra sådan buss, men spår i gatan (eller allén) är inte lika lätt att förbise. ;)

En annan ”sekundär” resandeström av inte oäven betydelse är även den FRÅN Karlaplan mot Ropsten/Värtaområdet, om väl angöring vid Karlaplan kommer till stånd. Med tanke på alla arbetsplatser kring Ropsten/Värtaområdet som påtalats tidigare i tråden, så kommer det att ha en AVLASTANDE betydelse för Spårväg City som helhet. Om Spårväg City INTE angör Karlaplan kommer de resenärerna ta Spårväg City från Ropsten, och trängas med alla andra som ska åka mot T-Centralen. Om Spårväg City ANGÖR (eller vissa linjer utgår från) Karlaplan, kommer de resenärerna åka i motsatt riktning.

Flera kopplingspunkter på Spårväg City (alltså även Karlaplan) och flera linjer i olika riktningar är av godo för Spårväg City. Om flera ”sekundära resandeströmmar”, flera kopplingspunkter och möjligheten till flera spårvägslinjer läggs ihop, så kanske de inte var för sig har avgörande betydelse för en spårvägsangöring vid Karlaplan, men sammantaget blir snöbollseffekten av de olika bollarna övertygande. Åtminstone för den som kan se och hålla flera bollar i luften samtidigt. :)
twr
Inlägg: 9307
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

TKO skrev:
Per Lind skrev:Vad jag förstått så handlar det om 3 linjer:
Djurgården
Norra Djurgårdsstaden
Lidingöbanans hopkoppling med Spv City.

Efter stora arrangemang på Djurgården, hur är resandeströmmarna?
Hur många skall till Norra Djurgårdsstaden och Lidingö?
Hållplats Djurgårdsbron kommer att bli en stor bytesstation för alla som skall norrut varvid 7'an kommer att gå halvfull resten av vägen till City.
Har man diskuterat en linje Djurgården-Norrut för att folk skall slippa byta vid Djurgårdsbron?
-Per
Kvalificerade gissningar:

Om spårvägen till Ropsten dras enligt planerna via Berwaldhallen kommer endast resenärer från Djurgården till Norra Djurgårdsstaden och Lidingö att vilja byta vid Djurgårdsbron. Dessa torde utgöra en väldigt liten del av det totala resenärsantalet. Behovet av direkta tåg Djurgården - Värtan torde därför även vid mycket stora evenemang var högst begränsat
Övriga till nordostsektorn kommer att antingen åka till T-centralen och byta där, eller åka buss hela vägen från Djurgården för att byta till annat färdmedel vid Stadion eller Tekniska Högskolan.

Byggs däremot en linje i Narvavägen upp mot Karlaplan finns möjlighet att köra insatsvagnar Djurgården-Karlaplan, vilket kanske kan vara bra vid mycket stora resandemängder. Men jag tror inte detta är av avgörande betydelse när det gäller att välja sträckning mellan Strandvägen och Hakberget...

gissar
Thomas K Ohlsson
En rimlig analys.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

Budget 2020 - Hur är läget för Spårväg City?

Just nu pågår arbetet med Trafikförvaltningens budget för 2020 för fullt. Jag har faktiskt inte följt processen så noga - det har inte känts meningsfullt på grund av majoritetsförhållandena i regionen. Men andra kanske har mer koll på vad som planeras, och då tänker jag speciellt på Spårväg Citys förlängning till Ropsten.

Kommer det att finnas pengar till denna investering när budgeten beslutas i Regionfullmäktige - och i så fall hur är summan fördelad över tid?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

Spårväg City - Planläget?

Om det kommer ett beslut om att gå vidare med förlängningen av Spårväg City till Ropsten - vilka steg i planprocessen återstår?

- Det har tagits fram en Järnvägsplan som varit ute på samråd, men den är inte (?) fastställd.

- Omfattar förslaget till järnvägsplan hela sträckan Djurgårdsbron-Ropsten, eller bara delen upp till Frihamnen?

- Det pågår detaljplanearbeten (hos Stockholm stad) på flera ställen i "Norra Djurgårdsstaden" som skall möjliggöra spårvägsbygget. Ersätter dessa behovet av järnvägsplan?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11643
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Budget 2020 - Hur är läget för Spårväg City?

Just nu pågår arbetet med Trafikförvaltningens budget för 2020 för fullt. Jag har faktiskt inte följt processen så noga - det har inte känts meningsfullt på grund av majoritetsförhållandena i regionen. Men andra kanske har mer koll på vad som planeras, och då tänker jag speciellt på Spårväg Citys förlängning till Ropsten.

Kommer det att finnas pengar till denna investering när budgeten beslutas i Regionfullmäktige - och i så fall hur är summan fördelad över tid?
Den sjunde ansökningsomgången för stadsmiljöavtal beräknas öppna snart och stänga cirka tre månader senare. Det är alltså ännu inte för sent för Trafikförvaltningen att skicka in en ansökan om statlig medfinansiering inför nästa år, men det är ändå tveksamt om alla inblandade parter hinner komma överens om vad de egentligen vill ha för lösning.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

Inblandade parter - är det Tamsons & Helldén?

Fast nu var det mest regionbudgeten jag undrade över - finns det med några pengar i TNs äskande?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inlägg av TKO »

Om vi lämnar den besvärliga verkligheten med planfrågor och budgetar för en stund och gör en närhistorisk ytdykning kan det vara intressant att titta på följande tabell:
Trafikering prognos 2030 (2011).png
Trafikering prognos 2030 (2011).png (203.16 KiB) Visad 4598 gånger
Så här tänkte man sej trafikeringen 2030 i en prognos från 2011 - det är inte så länge sedan...

Jag noterar att man tydligen tänkte sej TVÅ ändhållplatser i City, T-centralen OCH Sergels torg. Vidare räknar man i alternativ "Låg" med att en del vagnar vänder redan vid Hakberget.

Till Lindarängsvägen räknar man med 20-24 t/h, upp till Frihamnen-Ropsten 12-14 t/h. Var tanken att resten skulle gå till Loudden, eller vända vid Lindarängsvägen?

(Tabellen hämtad från MKB till Järnvägsplan, 2013)

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar