Enceladus skrev:Lars_L skrev:Äsch - orsaken är ju att man lyckades få igenom kvartstrafik på pendeltågstrafiken.
I en annan tråd
skrev du att "pendeltågstrafiken går förbi röda linjen någon gång under våren 2020". Röda linjen har totalt 18 tåg/h under mellantrafiken. Är det i så fall orimligt att både Ostkustbanan och Mälarbanan har 7,5-minuterstrafik under mellantrafiken? Det blir ju fortfarande färre tåg än på röda linjen. Dessutom har pendeltågen en kortare mellantrafik än tunnelbanan, vilket i och för sig borde ändras.
Nej inte alls orimligt om man kör med korta tåg. Som vi varit inne på många gånger är ju idén med linje 42X ganska dålig, eftersom den krånglar till det på flera plan. Ett fullängdståg har ju dock dubbelt så många sittplatser som tunnelbanan. Tunnelbanan har ju också idag högre resandefrekvens under mellantrafiken (men det kan ju snarare bero på att man har bättre turtäthet). I princip är jag ju för att man snarare borde ha 7,5-minuterstrafik på tunnelbanan under mellantrafiken (och måste väl ha med C30 på röda för att kunna erbjuda sittplats enligt Riplan). Däremot tycker jag att man bör ha samma turtäthet på tunnelbana och pendeltåg som grund. Inte minst underlättar det just byten mellan trafikslagen då det är lättare att få till lösningar med alla de många busslinjer som både trafikerar pendeltågs- och tunnelbanestationer. Det är också bra att räkna med samma standard.
Ser väl dock just svårigheterna med att ha till- och frånkoppling i mellantrafiken för ett så pass stort antal vagnar och olika destinationer som krävs med 7,5-minuterstrafik. Nu kan man väl förvisso hävda att man kan ha den överkapaciteten och ändå köra med långa tåg. Men jag ser inte det som möjligt - under närmaste åren - det vill säga att klara att ligga på en så stor del av vagnparken i trafik under en så stor del av dagen. Man har ju inte riktigt dimensionerat för det.
Sedan då risken att man ändå inte kan korta ner stomtågen som trafikerar hela linjesträckningen, eftersom tågen (bland annat av bussanslutningsskäl) som går den kortare sträckan inte avlastar tillräckligt. Risken är att "stomtågen" då ändå blir fullsatta och de andra tågen i princip avgår tomma. Med så pass hög turtäthet är väl den problematiken ett större problem in mot stan än från.
Men visst, vill man som man gör nu i T20, ändå förlänga högtrafiktiden så pass mycket, börjar ju också vitsen med ett annat trafikupplägg och frånkoppling minska rätt rejält. I slutändan blir det snarast arbetsterapi, eftersom tomkörningar till/från depå och personalbehov äter upp nästan hela vinsten.
Sedan får jag ju förtydliga att det är en möjlighet att pendeltågen passerar röda linjen under våren 2020. Om minskningen på den senare fortsätter och fler hittar till pendeltågen kan det faktiskt gå så fort. Och då kan man se en sådan utveckling redan under våren i 2020. Om röda linjen återhämtar sig, och pendeltågstrafiken får en mer måttlig resandeökning så kan det förstås dröja ända fram till 2023. Men jag skulle (såvida inte infrastrukturen havererar) bli mycket förvånad om inte pendeltågstrafiken är större än röda linjen 2023.