Hur skulle ett optimalt trafikuplägg för pendeltågen se ut?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Hur skulle ett optimalt trafikuplägg för pendeltågen se

Inlägg av Enceladus »

bda157 skrev:Jo det vore kanske ganska enkelt att rätta till trängseln. Men varför skall Mälarbanan fortfarande om några år ha så mycket sämre turtäthet än Ostkustbanan och Nynäsbanan? Och så mycket sämre än tunnelbanan och alla andra större system i norra Europa?
Det finns nog inget bra svar på den frågan. Om två år så har väl både Mälarbanan och Nynäsbanan minst lika många resenärer som blå linjens grenar, medan Södertäljelinjen och Ostkustbanan redan har betydligt fler. Vissa linjer blir helt enkelt styvmoderligt behandlade och Mälarbanan är tyvärr en av dem.

Som jag skrev tidigare är ju Mälarbanans främsta hopp att stationen i Huvudsta tas i trafik så fort som möjligt. Mälarbanan behöver nämligen Solnas politiska inflytande...
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Hur skulle ett optimalt trafikuplägg för pendeltågen se

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
bda157 skrev:Jo det vore kanske ganska enkelt att rätta till trängseln. Men varför skall Mälarbanan fortfarande om några år ha så mycket sämre turtäthet än Ostkustbanan och Nynäsbanan? Och så mycket sämre än tunnelbanan och alla andra större system i norra Europa?
Det finns nog inget bra svar på den frågan. Om två år så har väl både Mälarbanan och Nynäsbanan minst lika många resenärer som blå linjens grenar, medan Södertäljelinjen och Ostkustbanan redan har betydligt fler. Vissa linjer blir helt enkelt styvmoderligt behandlade och Mälarbanan är tyvärr en av dem.

Som jag skrev tidigare är ju Mälarbanans främsta hopp att stationen i Huvudsta tas i trafik så fort som möjligt. Mälarbanan behöver nämligen Solnas politiska inflytande...
Äsch - orsaken är ju att man lyckades få igenom kvartstrafik på pendeltågstrafiken. Men istället för att tala om Solnas stora inflytande, är det väl snarare Nynäshamns stora betydelse man borde uppmärksamma. Snabbtågstrafiken dit styr ju i princip hela trafikupplägget på pendeltågstrafiken och skapar begränsningar för att få till bra lösningar på i princip alla andra ställen, samtidigt som "mjölktågen" från Västerhaninge blir proppfulla på morgonen.

Med tanke på att Arenastaden växt så pass mycket är det ju dock ändå ganska rimligt med fler tåg dit under mellantrafiken än på Mälarbanan - om man nu måste välja. Och varierande 7,5 och kvartstrafik är ju ingen bra lösning. Denna lösning har ju också sin grund i kraven på att Södertälje ska ha direktförbindelse till Arlanda. Då är det ju svårt att lösa det på något annat bra sätt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Hur skulle ett optimalt trafikuplägg för pendeltågen se

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Äsch - orsaken är ju att man lyckades få igenom kvartstrafik på pendeltågstrafiken. Men istället för att tala om Solnas stora inflytande, är det väl snarare Nynäshamns stora betydelse man borde uppmärksamma. Snabbtågstrafiken dit styr ju i princip hela trafikupplägget på pendeltågstrafiken och skapar begränsningar för att få till bra lösningar på i princip alla andra ställen, samtidigt som "mjölktågen" från Västerhaninge blir proppfulla på morgonen.

Med tanke på att Arenastaden växt så pass mycket är det ju dock ändå ganska rimligt med fler tåg dit under mellantrafiken än på Mälarbanan - om man nu måste välja. Och varierande 7,5 och kvartstrafik är ju ingen bra lösning. Denna lösning har ju också sin grund i kraven på att Södertälje ska ha direktförbindelse till Arlanda. Då är det ju svårt att lösa det på något annat bra sätt.
Jag syftar dock inte bara på Ostkustbanan. Alla linjer som trafikerar Solna (blå linjens grenar, Mörbygrenen, Ostkustbanan och Tvärbanan) har ett bra utbud sett till antalet resenärer (förutom nattrafiken till Arenastaden och Ulriksdal). Busstrafiken har rentav ett överutbud. I de flesta trafikområden finns det någon linje som har ett underutbud, men det är väl otänkbart i Solna. Varför skulle Mälarbanan bli ett undantag?

Det kan tilläggas att det byggs en tunnelbanelinje specifikt för att lösa nattrafiken till Arenastaden.
bda157
Inlägg: 44
Blev medlem: tisdag 13 januari 2009 19:08

Re: Hur skulle ett optimalt trafikuplägg för pendeltågen se

Inlägg av bda157 »

När jag skrev om stående på Mälarbanan på vardagkvällar borde jag också ha nämnt att det också på helger är vanligt med stående. Korta tåg då också.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Hur skulle ett optimalt trafikuplägg för pendeltågen se

Inlägg av Lars_L »

bda157 skrev:När jag skrev om stående på Mälarbanan på vardagkvällar borde jag också ha nämnt att det också på helger är vanligt med stående. Korta tåg då också.
Ja, lördagar är väl ett större problem. Vad jag ser är ju första Bålstatåget som går kort på vardagar 21.16 från SCI. Så det borde i princip vara den avgången det handlar om på vardagar, medan tågen ofta är helt proppfulla på helger (de som går till/från Bålsta).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
bda157
Inlägg: 44
Blev medlem: tisdag 13 januari 2009 19:08

Re: Hur skulle ett optimalt trafikuplägg för pendeltågen se

Inlägg av bda157 »

Lars_L skrev:
bda157 skrev:När jag skrev om stående på Mälarbanan på vardagkvällar borde jag också ha nämnt att det också på helger är vanligt med stående. Korta tåg då också.
Ja, lördagar är väl ett större problem. Vad jag ser är ju första Bålstatåget som går kort på vardagar 21.16 från SCI. Så det borde i princip vara den avgången det handlar om på vardagar, medan tågen ofta är helt proppfulla på helger (de som går till/från Bålsta).
Inte bara 21:16 utan också åtminstone också 21:31 från SCI har stående. Ett Kungsängentåg således. Senare avgångar har jag inte koll på.
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Hur skulle ett optimalt trafikuplägg för pendeltågen se

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Äsch - orsaken är ju att man lyckades få igenom kvartstrafik på pendeltågstrafiken.
I en annan tråd skrev du att "pendeltågstrafiken går förbi röda linjen någon gång under våren 2020". Röda linjen har totalt 18 tåg/h under mellantrafiken. Är det i så fall orimligt att både Ostkustbanan och Mälarbanan har 7,5-minuterstrafik under mellantrafiken? Det blir ju fortfarande färre tåg än på röda linjen. Dessutom har pendeltågen en kortare mellantrafik än tunnelbanan, vilket i och för sig borde ändras.
TKO skrev:Men nu är det ju ledbussar i de flesta turer även på söndagar - åtminstone var det så i söndags... Jag har rätt bra koll på trafiken eftersom den passerar min bostad på cirka 5 meters avstånd!
Stämmer det här verkligen? Vad jag har sett trafikeras inte Liljeholmsturerna med ledbussar (bilden är från idag):

Bild

I somras trafikerades Liljeholmsturerna faktiskt med ledbussar, men då gick det väl normalbussar på kortturerna.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Hur skulle ett optimalt trafikuplägg för pendeltågen se

Inlägg av M224 »

Det allra bästa vore om alla tåg var korta (en X60) och avgångarna var täta istället för som det är idag. Det skulle ge ett bättre flöde och minska trängseln. Men det är inte tradition i Stockholm utan här är det få avgångar och långa tåg som gäller vilket är sämre.
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Hur skulle ett optimalt trafikuplägg för pendeltågen se

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:Det allra bästa vore om alla tåg var korta (en X60) och avgångarna var täta istället för som det är idag. Det skulle ge ett bättre flöde och minska trängseln. Men det är inte tradition i Stockholm utan här är det få avgångar och långa tåg som gäller vilket är sämre.
Linje 160 visar dock att det är möjligt att ha 7,5-minuterstrafik med korta vagnar även i Stockholm! :)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Hur skulle ett optimalt trafikuplägg för pendeltågen se

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Äsch - orsaken är ju att man lyckades få igenom kvartstrafik på pendeltågstrafiken.
I en annan tråd skrev du att "pendeltågstrafiken går förbi röda linjen någon gång under våren 2020". Röda linjen har totalt 18 tåg/h under mellantrafiken. Är det i så fall orimligt att både Ostkustbanan och Mälarbanan har 7,5-minuterstrafik under mellantrafiken? Det blir ju fortfarande färre tåg än på röda linjen. Dessutom har pendeltågen en kortare mellantrafik än tunnelbanan, vilket i och för sig borde ändras.
TKO skrev:Men nu är det ju ledbussar i de flesta turer även på söndagar - åtminstone var det så i söndags... Jag har rätt bra koll på trafiken eftersom den passerar min bostad på cirka 5 meters avstånd!
Stämmer det här verkligen? Vad jag har sett trafikeras inte Liljeholmsturerna med ledbussar (bilden är från idag):

Bild

I somras trafikerades Liljeholmsturerna faktiskt med ledbussar, men då gick det väl normalbussar på kortturerna.
Jag har haft rätt god koll på utsättningen på linje 160 idag:

* På morgonen - när dom som utnyttjat natttrafikens välsignelser sover - var det korta vagnar i samtliga turer. Efter ett tag kom det ut boggievagnar på liljeholmsturerna.

* Fram på förmiddagen blev det den normala utsättningen - ledvagnar på Årstabergsvändorna och fortsatt boggievagnar till Liljeholmen.

* Sen var vi en vända till Kallhäll, på vägen hem hade busstrafiken havererat - orsak okänd, åtminstone för mej - så vi hade 12 minuters väntetid vid Årstaberg. Sen var det tre bussar inom 5 minuter mot Gullis... fortfarande boggie på liljan och dragspel på bergsturerna.

* Eftersom vi gjorde ett desperat försök att krama om den undflyende sommaren blev det sill, potatis, öl & snaps på balkongen - vilket gav god utsikt över busstrafiken. Fram emot kl 20 tog kylan över och vi gav upp - men även då var minst 2/3 av turerna ledvagnar och resten boggies.

sanningsenligt observerat intygar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Hur skulle ett optimalt trafikuplägg för pendeltågen se

Inlägg av M224 »

Jag åker ofta linje 160 mellan Gullmarsplan och Liljeholmen och det finns ingen anledning att köra boggivagnar på kvällar. Oftast är det 4-5 personer i bussen efter Liljeholmen och innan Liljeholmen räcker det gott med normalbuss. Dessa klumpiga boggibussar hör hemma på landsbygden! Tyvärr har SL börjat att se all busstrafik utanför innerstaden som regionaltrafik. Trots att ex Söderort är mer av stadstrafik.
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Hur skulle ett optimalt trafikuplägg för pendeltågen se

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:Jag åker ofta linje 160 mellan Gullmarsplan och Liljeholmen och det finns ingen anledning att köra boggivagnar på kvällar. Oftast är det 4-5 personer i bussen efter Liljeholmen och innan Liljeholmen räcker det gott med normalbuss. Dessa klumpiga boggibussar hör hemma på landsbygden! Tyvärr har SL börjat att se all busstrafik utanför innerstaden som regionaltrafik. Trots att ex Söderort är mer av stadstrafik.
Det finns ett förslag om att dela upp linjen i Årstaberg. Det skulle väl underlätta anpassningar av kapaciteten till behovet. Däremot håller jag inte med om att "dessa klumpiga boggibussar" inte hör hemma i Söderort. Det finns linjer där den extra kapaciteten behövs och där resandeutbytet är begränsat mellan ändhållplatserna. På vissa linjer är det trängsel även på kvällar. Regionalbussarna på linjerna 172 och 173 uppskattas också av somliga. Restiden på dessa linjer är ofta lång och därför behövs högre komfort än på stomlinjerna i innerstan.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Hur skulle ett optimalt trafikuplägg för pendeltågen se

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Äsch - orsaken är ju att man lyckades få igenom kvartstrafik på pendeltågstrafiken.
I en annan tråd skrev du att "pendeltågstrafiken går förbi röda linjen någon gång under våren 2020". Röda linjen har totalt 18 tåg/h under mellantrafiken. Är det i så fall orimligt att både Ostkustbanan och Mälarbanan har 7,5-minuterstrafik under mellantrafiken? Det blir ju fortfarande färre tåg än på röda linjen. Dessutom har pendeltågen en kortare mellantrafik än tunnelbanan, vilket i och för sig borde ändras.
Nej inte alls orimligt om man kör med korta tåg. Som vi varit inne på många gånger är ju idén med linje 42X ganska dålig, eftersom den krånglar till det på flera plan. Ett fullängdståg har ju dock dubbelt så många sittplatser som tunnelbanan. Tunnelbanan har ju också idag högre resandefrekvens under mellantrafiken (men det kan ju snarare bero på att man har bättre turtäthet). I princip är jag ju för att man snarare borde ha 7,5-minuterstrafik på tunnelbanan under mellantrafiken (och måste väl ha med C30 på röda för att kunna erbjuda sittplats enligt Riplan). Däremot tycker jag att man bör ha samma turtäthet på tunnelbana och pendeltåg som grund. Inte minst underlättar det just byten mellan trafikslagen då det är lättare att få till lösningar med alla de många busslinjer som både trafikerar pendeltågs- och tunnelbanestationer. Det är också bra att räkna med samma standard.

Ser väl dock just svårigheterna med att ha till- och frånkoppling i mellantrafiken för ett så pass stort antal vagnar och olika destinationer som krävs med 7,5-minuterstrafik. Nu kan man väl förvisso hävda att man kan ha den överkapaciteten och ändå köra med långa tåg. Men jag ser inte det som möjligt - under närmaste åren - det vill säga att klara att ligga på en så stor del av vagnparken i trafik under en så stor del av dagen. Man har ju inte riktigt dimensionerat för det.

Sedan då risken att man ändå inte kan korta ner stomtågen som trafikerar hela linjesträckningen, eftersom tågen (bland annat av bussanslutningsskäl) som går den kortare sträckan inte avlastar tillräckligt. Risken är att "stomtågen" då ändå blir fullsatta och de andra tågen i princip avgår tomma. Med så pass hög turtäthet är väl den problematiken ett större problem in mot stan än från.

Men visst, vill man som man gör nu i T20, ändå förlänga högtrafiktiden så pass mycket, börjar ju också vitsen med ett annat trafikupplägg och frånkoppling minska rätt rejält. I slutändan blir det snarast arbetsterapi, eftersom tomkörningar till/från depå och personalbehov äter upp nästan hela vinsten.

Sedan får jag ju förtydliga att det är en möjlighet att pendeltågen passerar röda linjen under våren 2020. Om minskningen på den senare fortsätter och fler hittar till pendeltågen kan det faktiskt gå så fort. Och då kan man se en sådan utveckling redan under våren i 2020. Om röda linjen återhämtar sig, och pendeltågstrafiken får en mer måttlig resandeökning så kan det förstås dröja ända fram till 2023. Men jag skulle (såvida inte infrastrukturen havererar) bli mycket förvånad om inte pendeltågstrafiken är större än röda linjen 2023.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Hur skulle ett optimalt trafikuplägg för pendeltågen se

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Nej inte alls orimligt om man kör med korta tåg. Som vi varit inne på många gånger är ju idén med linje 42X ganska dålig, eftersom den krånglar till det på flera plan. Ett fullängdståg har ju dock dubbelt så många sittplatser som tunnelbanan. Tunnelbanan har ju också idag högre resandefrekvens under mellantrafiken (men det kan ju snarare bero på att man har bättre turtäthet). I princip är jag ju för att man snarare borde ha 7,5-minuterstrafik på tunnelbanan under mellantrafiken (och måste väl ha med C30 på röda för att kunna erbjuda sittplats enligt Riplan). Däremot tycker jag att man bör ha samma turtäthet på tunnelbana och pendeltåg som grund. Inte minst underlättar det just byten mellan trafikslagen då det är lättare att få till lösningar med alla de många busslinjer som både trafikerar pendeltågs- och tunnelbanestationer. Det är också bra att räkna med samma standard.
Är det rimligt att införa 7,5-minuterstrafik på gröna linjen innan Hagsätragrenen blir blå, d.v.s. 2,5-minuterstrafik på den gemensamma sträckan? Gröna linjen har faktiskt färre resenärer per gren än blå linjen!
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Hur skulle ett optimalt trafikuplägg för pendeltågen se

Inlägg av M224 »

Enceladus skrev:
M224 skrev:Jag åker ofta linje 160 mellan Gullmarsplan och Liljeholmen och det finns ingen anledning att köra boggivagnar på kvällar. Oftast är det 4-5 personer i bussen efter Liljeholmen och innan Liljeholmen räcker det gott med normalbuss. Dessa klumpiga boggibussar hör hemma på landsbygden! Tyvärr har SL börjat att se all busstrafik utanför innerstaden som regionaltrafik. Trots att ex Söderort är mer av stadstrafik.
Det finns ett förslag om att dela upp linjen i Årstaberg. Det skulle väl underlätta anpassningar av kapaciteten till behovet. Däremot håller jag inte med om att "dessa klumpiga boggibussar" inte hör hemma i Söderort. Det finns linjer där den extra kapaciteten behövs och där resandeutbytet är begränsat mellan ändhållplatserna. På vissa linjer är det trängsel även på kvällar. Regionalbussarna på linjerna 172 och 173 uppskattas också av somliga. Restiden på dessa linjer är ofta lång och därför behövs högre komfort än på stomlinjerna i innerstan.
Stolarna som är på bussarna som går på linje 172 o 173 kan vara kvar men SL ska sluta se dessa två linjer som motorvägslinjer för de är de absolut inte. Hur ofta åker du linje 172 och 173 får jag fråga? Jag är uppväxt längs båda och 172 ffa är i stort sett söderorts svar på linje 179 med mycket barnvagnar mellan Norsborg och Rågsved/Högdalen. Ändå väljer SL att sätta in bussar med bara en barnvagnsplats. Angående boggibussarna så står jag kvar vid min åsikt, det gick alldeles utmärkt tidigare med ledvagnar och kortvagnar och så gör det i 9 av 10 Europeiska storstäder.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Hur skulle ett optimalt trafikuplägg för pendeltågen se

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Nej inte alls orimligt om man kör med korta tåg. Som vi varit inne på många gånger är ju idén med linje 42X ganska dålig, eftersom den krånglar till det på flera plan. Ett fullängdståg har ju dock dubbelt så många sittplatser som tunnelbanan. Tunnelbanan har ju också idag högre resandefrekvens under mellantrafiken (men det kan ju snarare bero på att man har bättre turtäthet). I princip är jag ju för att man snarare borde ha 7,5-minuterstrafik på tunnelbanan under mellantrafiken (och måste väl ha med C30 på röda för att kunna erbjuda sittplats enligt Riplan). Däremot tycker jag att man bör ha samma turtäthet på tunnelbana och pendeltåg som grund. Inte minst underlättar det just byten mellan trafikslagen då det är lättare att få till lösningar med alla de många busslinjer som både trafikerar pendeltågs- och tunnelbanestationer. Det är också bra att räkna med samma standard.
Är det rimligt att införa 7,5-minuterstrafik på gröna linjen innan Hagsätragrenen blir blå, d.v.s. 2,5-minuterstrafik på den gemensamma sträckan? Gröna linjen har faktiskt färre resenärer per gren än blå linjen!
Mindre nödvändigt där förstås, men inte orimligare än att tänka sig det för pendeltågstrafiken. På röda linjen skulle det ju vara samma kostnad som idag. Ser man på Riplan är det ju mer motiverat att resenärer får sittplats från Skärholmen än från Universitetet. Viktigast samhällsekonomiskt antagligen att ha det till Ropsten eftersom det är så mycket arbetsplatser på Östermalm. Men det är ju möjligt att var 6:e minut skulle vara den optimala varianten - även om det då kräver lite fler fordonsomlopp i trafik (+6).

På gröna linjen skulle man kunna vända tåg då vid Odenplan/Åkeshov och Hässelby västerut för att inte utökningen ska bli för stor. Men tiominuterstrafik är ju på gränsen överlag för tunnelbanetrafik, må vara att grenarna på gröna linjen söderut inte har så hög beläggning, eller så mycket anslutande bussar. Men även här är ju skälet egentligen för att kunna erbjuda bra byten till busstrafik där standard på grund av pendeltågstrafiken ofta är kvartstrafik på vardagar. Det är ju väldigt mycket restid som går bort i bytet till tunnelbana när bytena mellan buss och tunnelbana inte fungerar.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Hur skulle ett optimalt trafikuplägg för pendeltågen se

Inlägg av Diripsi »

M224 skrev:Jag åker ofta linje 160 mellan Gullmarsplan och Liljeholmen och det finns ingen anledning att köra boggivagnar på kvällar. Oftast är det 4-5 personer i bussen efter Liljeholmen och innan Liljeholmen räcker det gott med normalbuss. Dessa klumpiga boggibussar hör hemma på landsbygden! Tyvärr har SL börjat att se all busstrafik utanför innerstaden som regionaltrafik. Trots att ex Söderort är mer av stadstrafik.
Boggibussar är en alldeles utmärkt lösning i såväl stadstrafik som landsbygstrafik.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Hur skulle ett optimalt trafikuplägg för pendeltågen se

Inlägg av M224 »

Diripsi skrev:
M224 skrev:Jag åker ofta linje 160 mellan Gullmarsplan och Liljeholmen och det finns ingen anledning att köra boggivagnar på kvällar. Oftast är det 4-5 personer i bussen efter Liljeholmen och innan Liljeholmen räcker det gott med normalbuss. Dessa klumpiga boggibussar hör hemma på landsbygden! Tyvärr har SL börjat att se all busstrafik utanför innerstaden som regionaltrafik. Trots att ex Söderort är mer av stadstrafik.
Boggibussar är en alldeles utmärkt lösning i såväl stadstrafik som landsbygstrafik.
Må så vara men jag ogillar dem ändå.
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Hur skulle ett optimalt trafikuplägg för pendeltågen se

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Sedan då risken att man ändå inte kan korta ner stomtågen som trafikerar hela linjesträckningen, eftersom tågen (bland annat av bussanslutningsskäl) som går den kortare sträckan inte avlastar tillräckligt. Risken är att "stomtågen" då ändå blir fullsatta och de andra tågen i princip avgår tomma. Med så pass hög turtäthet är väl den problematiken ett större problem in mot stan än från.
Fast passningen till pendeltågen är inte oproblematisk med nuvarande trafikupplägg. Linje 179 är den viktigaste tvärförbindelsen i den norra länshalvan. I högtrafik fungerar anslutningen skapligt både vid Spånga och Sollentuna eftersom alla linjer har hög turtäthet. Linje 179 har dock 10-minuterstrafik under större delen av dagen, vilken rimmar illa med pendeltågens 15-minuterstrafik.

Vid Spånga fungerar anslutningen inte alls bra. Sollentuna har väl tillräckligt hög turtäthet för att passning inte ska behövas, men pendeltågens mellantrafik slutar för tidigt på helger och då blir det problem där också. Att glesa ut trafiken på linje 179 är inget realistiskt alternativ. Snarare behövs utökad trafik.
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Hur skulle ett optimalt trafikuplägg för pendeltågen se

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:Stolarna som är på bussarna som går på linje 172 o 173 kan vara kvar men SL ska sluta se dessa två linjer som motorvägslinjer för de är de absolut inte. Hur ofta åker du linje 172 och 173 får jag fråga? Jag är uppväxt längs båda och 172 ffa är i stort sett söderorts svar på linje 179 med mycket barnvagnar mellan Norsborg och Rågsved/Högdalen. Ändå väljer SL att sätta in bussar med bara en barnvagnsplats. Angående boggibussarna så står jag kvar vid min åsikt, det gick alldeles utmärkt tidigare med ledvagnar och kortvagnar och så gör det i 9 av 10 Europeiska storstäder.
Jag har väl inte sagt att antalet barnvagnsplatser är optimalt, utan bara att regionalstandarden är motiverad. Jag är medveten om att resenärer med barnvagnar blir kvarlämnade, men det går ju att ha fler barnvagnsplatser utan att sänka standarden. Antalet sittplatser är dock också ett problem. Varför dessa linjer inte kan ha samma turtäthet som linjerna 176 och 177 mellan Brommaplan och Mörby station är en gåta. Kan det ha något att göra med det generella överutbudet i Solna?

Givetvis behövs boggivagnar som komplement till ledvagnar och normalvagnar. Busstrafiken har redan en betydligt högre personkilometerkostnad än spårtrafiken. Sedan behöver utsättningen bli effektivare än idag.
Skriv svar