Ett fungerande upplägg med endast 111 vagnar i trafik är tyvärr fullkomligt orealistiskt under de närmaste åren. Folk blir redan kvarlämnade på stationerna och trängseln blir bara värre för varje år som går. SL kan inte längre sticka huvudet i sanden. Det behövs en nödlösning nu. Om vi inte erkänner att det råder nödläge så kan vi hamna i ett panikläge. Tamsons måste svälja sin stolthet.Lars_L skrev:Fast det går ju att köra 18 tåg i timmen i maxriktningen. Men det är ju därför jag föreslagit 10-minuterstrafik som grund. Det räcker förstås inte heller då till att köra 18 tåg i timmen i båda riktningarna, men problemet med kvartstrafikupplägget är väl just att det nästan krävs förstärkning på avgångarna från Uppsala, medan de tåg som avgår från Upplands Väsby får för låg beläggning (för att utnyttja kapaciteten optimalt).
![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
Lyckligtvis räcker X60-vagnarna till för 18 tåg/h om Gnestapendeln körs med andra vagnar. Eftersom depån för Mälartågen ligger i Eskilstuna är det ganska naturligt att låta Gnestapendeln köras med ER1-vagnar. Finns det någon annan lika snabb lösning?
Allvarligt talat, trängseln är redan extrem. Utan akuta åtgärder blir situationen fullständigt ohållbar på några år. Trängseln på gröna linjen är egentligen begränsad till en kort sträcka där turtätheten är mycket hög. Ändå anses situationen på gröna linjen vara oacceptabel.
Jag är fortfarande kluven till 10-minuterstrafik som grund. Å ena sidan är nästan alla upplägg som bygger på 10-minuterstrafik bättre än dagens. Å andra sidan kan det i framtiden bli svårt att byta tillbaka till 15-minuterstrafik som grund. Både Södertäljelinjen och Ostkustbanan har drygt 130 000 resenärer. Det är nästan bara Mörbylinjen som har fler resenärer, och den har ju 5-minuterstrafik under större delen av dagen. 10-minuterstrafik är ett ganska dåligt utbud för så tunga linjer - jämför med Köpenhamns S-tåg. Samma sak kan sägas om Norsborgslinjen. Alla andra tunnelbanelinjer har dock ett bra utbud sett till antalet resenärer.