Två skribenter berör var för sig samma sak, bristen på kopplingspunkter till övrig spårtrafik. Jag har ändå förslag i den riktningen, men den som vill hoppa över brödtexten går direkt till
sista meningen i inlägget (understrykes).
TKO skrev:Frågan är i så fall var de vagnar som inte får plats vid Klarabergsgatan skall vända?
Karlaplan kanske med bekväm omstigning till tunnelbanan?
Visst ja, linjen går ju inte den vägen... den enda beröringspunkten - förutom Ropsten - med övrig spårtrafik är ju T-centralen. Snyggt jobbat TF!
Enceladus skrev:Tvärbanan trafikerar många knutpunkter och har därför många naturliga ändhållplatser, t.ex. Alvik, Liljeholmen, Årstaberg och Gullmarsplan. Detta gör det möjligt att trafikera många linjer på samma bana utan någon vändslinga. Spårväg City har inte det privilegiet. Varken Norrmalmstorg eller Kungsträdgården är en attraktiv ändhållplats österifrån. De olika vändplatserna behöver ligga väster om T-Centralen.
Faktiskt ganska märkligt tycker jag, att man inte ägnat kopplingspunkter till tunnelbanan för Spårväg City lika stor omsorg som för tvärbanan. Vågar man hoppas på att det pågående "omtaget" kan leda in tankarna på nya banor (ursäkta uttrycket)?
dr Cassandra Nojdh skrev:Som jag förstår det har det aldrig diskuterats något annat alternativ för sträckningen från Djurgårdsbron och till Valhallavägen/Lindarängsvägen än via Strandvägen och Oxenstiernsgatan (men som hr. Kantorn säger, jag kan ha fel). Hur tänker sig ingenjörn en alternativ dragning?
Får man ange en "alternativ dragning" även fast man inte är "ingenjörn"? Frågan är tillräckligt intressant för att få en "alternativ skribent" att spontant utbrista: Via Karlaplan ist f via Berwaldhallen (alltså Narvavägen-Karlaplan-Karlavägen-Oxenstiernsgatan).
Visserligen något längre körsträcka (marginellt) men kanske ändå medförande lägre fordonsbehov. Om tillräckligt många byter till tunnelbanan vid Karlaplan, så att man kan vända en del spårvagnar redan där, ist f vid Klarabergsgatan (vilket i sig kanske löser en del av de omdiskuterade problemen vid T-Centralen). Spår med vändslinga torde vara lätt att anordna om man följer gamla spår när man drar nya spår (ni vet).
Ja, det är förresten inte svårt att föreställa sig att många skulle kliva av Spårväg City redan vid Karlaplan i så fall. Att åka tunnelbana Karlaplan-T-Centralen medför att man passerar EN station (Östermalmstorg). Att åka Spårväg City Karlaplan-Narvavägen-T-Centralen skulle medför att man passerade hållplatserna Linnégatan(troligt), Djurgårdsbron, Styrmansgatan, Nybroplan och Kungsträdgården, vilket av lätt insedda skäl tar längre tid.
MEN... jag ser ju vad jag ser när jag är ute och åker i SL-trafiken. Att trots att Spårväg City i nuvarande tappning i stor utsträckning är matarbana för turister ut till Djurgården, och de därför inte kan förväntas veta var man man "bäst" byter till övrig spårtrafik, så är det ändå många som... går av vid Nybroplan, promenerar en bit längs Birger Jarlsgatan och kliver nedför trapporna mot tunnelbanestation Östermalmstorg. Vaneresenärer från Norra Djurgårdsstaden och Frihamnen skulle säkerligen i större omfattning än idag upptäcka den "genvägen". Särskilt mot bakgrund av att många dagligpendlare inte drar sig för att gå en bit för att byta mellan spårtrafik (Mariatorget-Stockholm S är ett typiskt exempel). Om tillräckligt många skulle göra så, kan det ändå kunna vara meningsfullt att vända en del spårvagnar vid Norrmalmstorg istället för vid T-Centralen.
Men det går ju att förbättra konceptet. Jag ritar och berättar så kanske det blir tydligare. Låt oss säga att man anlägger en hållplats på Smålandsgatan, i befintligt spår i vändslingan vid Norrmalmstorg. Det skulle nästan halvera gångsträckan till den närmaste tunnelbaneuppgången vid Östermalmstorg, jämfört med nuvarande hållplats på Norrmalmstorg.
Här länk till en illustration på Eniro av det. Har markerat det tänkta hållplatsläget med en 50 m lång linje (på kartan alltså), och dessutom mätt gångsträckan till tunnelbaneuppgången till ca 125 m.
SJälva området syns på den här bilden (Smålandsgatan nederst i bilden), men det är på
Eniro-länken jag angav nyss där jag ritat upp sträckorna.
Jag menar alltså att dra Spårväg City via Karlaplan förbättrar vändsituationen vid T-Centralen, samtidigt som det förbättrar för den absoluta majoriteten av Spårväg City-resenärerna. Värt att betänka under pågående "omtaget". Man kan också förbättra den existerande bytesmöjligheten från Spårväg City-hållplatsen Nybroplan till tunnelbanestationen Östermalmstorg med en kompletterande hållplats i Smålandsgatan, samtidigt som man vänder någon Spårväg City-linje vid Norrmalmstorg som i så fall använder den. Även det förbättrar vändsituationen vid T-Centralen.
Tidsreglering ska förstås inte ske vid Smålandsgatan (för att inte hindra övrig trafik) utan vid existerande hållplats Norrmalmstorg. Man kan som alternativ överväga att det är en extralinje som vänder vid Norrmalmstorg under högtrafik. På morgonen går den då till Smålandsgatan utan tidsreglering vid Norrmalmstorg (så avstigande vid Smålandsgatan slipper vänta där) och direkt från Smålandsgatan ut mot Norra Djurgårdsstaden/Frihamnen. Den avstådda tidsregleringen vid Norrmalmstorg gör ju att återfärden mot Norra Djurgårdsstaden/Frihamnen inte bör tidsannonseras utåt (sådana förstärkningsturer körs ju redan idag på olika håll).
Att vända en linje vid Norrmalmstorg, UTAN att inrätta den extra hållplatsen vid Smålandsgatan, kan även det vara tillräckligt bra att genomföra. Men det går att förbättra konceptet med små medel, med den extra hållplatsen i Smålandsgatan. Den något kortare gångvägen gör det lite attraktivare (psykologiskt) att åka med linjen som vänder vid Norrmalmstorg. Många av de som anländer till hållplatser slumpmässigt tar nog den första vagn som kommer och kliver av vid Norrmalmstorg/Smålandsgatan och går till Östermalmstorg, hellre än väntar till nästa spårvagn och sedan åker sträckan Nybroplan-T-Centralen för att byta där. Många åkte ju med Spårväg City till Kungsträdgården när den vände där, även om det var ännu längre därifrån för många att gå till tunnelbanan.
Jag har skrivit om Trafikverkets fyrstegsprincip förut: "Tänk om, Optimera, Bygg om, Bytt nytt". Så bör man tänka även när det gäller Spårväg City, menar jag. Den tidigare utredda dragningen via Berwaldhallen och med vändning av alla linjer vid T-Centralen kan inte vara det optimala.
Slutsats: Bygg en ny kopplingspunkt mellan Spårväg City och tunnelbanan vid Karlaplan och förbättra den existerande kopplingspunkten vid Nybroplan/Norrmalmstorg-Östermalmstorg, menar jag är rätt spår att följa!