Medfinansiering?

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Dammar av mitt förslag att man valfri vardagsnatt kör alla spårvagnar man har till linje 7 efter varandra mot Sergels torg ihop med 4-5 bussar och simulerar de förhållanden som kommer råda på platsen när två hårt belastade spårvägslinjer med tät trafik ska vända där samtidigt!
Vart då? till cykelbanorna på Klarabergsgatan?Hechtwagen skrev:Och jag dammar även av mitt förslag att flytta bussarna från spårvagnsspåren!
Vilket lysande förslag - att ingen har tänkt på det tidigare. För det gäller att planera i tid. Med tanke på att det inte finnes några beslut och att alla investeringsmedel styrs över till underjordisk trafik, torde väl ett fullknökat TCE med "två hårt belastade spårvägslinjer med tät trafik" bli aktuellt någon gång efter år 2025.Hechtwagen skrev:Dammar av mitt förslag att man valfri vardagsnatt kör alla spårvagnar man har till linje 7 efter varandra mot Sergels torg ihop med 4-5 bussar och simulerar de förhållanden som kommer råda på platsen när två hårt belastade spårvägslinjer med tät trafik ska vända där samtidigt!
Ja det skadar ju inte att ha svart på vitt vad en anläggning har för maxkapacitet! Den är ju faktiskt byggd för att två spårvägslinjer med tät trafik ska vända där samtidigt.Kolla bara på pendeltågstunneln under T-centralen som inte alls har den utlovade och datorsimulerade kapaciteten.Stefan Widén skrev:Iden med att maxprova Tce är ju spännande. Man kan vända vagnarna i kungsan så blir det verkligen tätt på given. Kanske köra A35 i multipel.
En sak är klar och det är att de röda bussarna kommer inte att få plats. Dels för att dubbla A35or kräver att man tar hela hållplatsen i anspråk dels för att det kommer att gå väldigt många spårvagnar. På L7 kör man givetvis med A36 för att maxa den linjen. (hlp på Djurgården är byggda för 40 m)
Men det viktigaste och som håller på att ske är att elväxeln blir inkopplad så föraren slipper hoppa ut och växla när det blir trångt i säcken.
Sen måste vi ju givetvis köra upp ett par museivagnar
Då blir det verkligen maxprovning![]()
Stefan
Asch, lappri meddelar Ordföranden i Nedre Norrmalmsdelegationen. "Vi har full kontroll över vändmöjligheterna vid Klara Kyrka"!Hechtwagen skrev:1:s kritik av förslaget tar jag lätt på! Endel personer kommunicerar av någon anledning i princip bara genom kritik och negativa åsikter!
Tja, det av AB SS lagda förslaget att dra linjen från Klarabergsgatan mot Karolinska hade löst vändmöjligheterna vid TCE. Men i och med att visionären Christer GW avpolletterades, försvann också möjligheterna till ett väl fungerande innerstadsnät för spårvagnar.TKO skrev:Eller så gör vi en "Chrille W" och kommer på att det inte finns möjlighet att hitta plats för en vändslinga förrän vid Moa Martinssons torg. Och så drar vi ett spår till Hornsbergshallen när vi ändå är i farten... Vill ni ha fler lysande idéer?
funderar Thomas K Ohlsson
Missbruk av uttryck! Regleringstid är den tid som man har för att reglera förseningar. Erforderlig tid för att byta körände m m ingår inte i regleringstiden. Även linjer med vändslingor brukar ha regleringstid, t ex busslinjer.Per Lind skrev:Med vändslinga behövs ingen regleringstid för att byta ände vid vändning.
-Per
Bäste kamrat Widén, är det inte lite halvdåligt med signalprioriteringen, med tanke på den turtäthet som råder nu? Och så dessa hop on/hop off-bussar som ligger och blockerar ute på Djurgårn.Stefan Widén skrev:Vi har kört 6 min hela sommaren så det går..... värre när det blir ännu tätare. Om man bara skall vända och inte har några krav på att hålla tider är det bara att "köra" på när man vänt. Men det blir ju lite tokigt med avlösningar mm om man inte kan hålla tiderna.
Stefan