Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg City
Inte bara två linjer utan fyra eller fem olika är ändhållplatsen byggd för.
Linje 7 mot Waldemarsudde, linje 8 mot Loudden, linje 9 mot Ropsten/Agaoch linje 21 mot Gåshaga brygga är den senaste tanken.
Linje 7 mot Waldemarsudde, linje 8 mot Loudden, linje 9 mot Ropsten/Agaoch linje 21 mot Gåshaga brygga är den senaste tanken.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City
Jag ser väl dock inte vändkapaciteten som något problem här. Sedan kanske bussarna får gå en annan väg, men det är ju ett annat problem. Fördelen med spårväg kontra järnväg är ju att signaler och annat inte behöver ställa till det så mycket (särskilt om det inte finns ATC). Trafiksignaler går ju alltid att justera och det är det ju ingen kostnad förknippad med (i sammanhanget), inte heller att bygga om en växel om det skulle behövas.
Att det blir lite struligt nu är ju för att det är ett för litet omlopp ute i trafik för att klara en stabil trafik, vilket gör att det kör i hop sig. Det här med att ha vändbrygga/vändspår är ofta en större tidstjuv än man kan tro, särskilt som sagt om växeln inte är elektronisk.
Men att ha avgångar upp till varannan minut ska inte vara något problem ur det här perspektivet. Det är snarare signalprioritering i övrigt och framkomlighet som avgör om det är lämpligt.
Edit: Och för att förtydliga. ABSS har förvisso räknat med att det behövs lite tid för att vända vid T-centralen, men därmed har man också tagit bort den mesta av regleringstiden vid Waldemarsudde. Eftersom vagnarna (inte minst på grund av bussar som blockerar hållplatserna) ofta är försenade till Waldemarsudde, så blir det försenad avgång därifrån och ofta kolonnkörning vid ankomst till T-centralen och den är ju inte alls byggd för två samtidigt ankommande spårvagnar. Den senare vagnen blir ju dock sällan försenad i säcken - men det tar fortfarande ca 5 minuter innan föregående vagn kommer iväg från T-centralen vilket gör att det kör ihop sig lite. En sådan här lösning kräver alltså ganska god punktlighet även när det gäller ankomst till T-centralen. Men mer för att resenärerna ska behöva vänta på att bli avsläppta kanske.
Med 7 omlopp ute bör man alltså köra 9 avgångar i timmen i 6-7 minuterstrafik för att få en tillräckligt bra stabilitet.
Att det blir lite struligt nu är ju för att det är ett för litet omlopp ute i trafik för att klara en stabil trafik, vilket gör att det kör i hop sig. Det här med att ha vändbrygga/vändspår är ofta en större tidstjuv än man kan tro, särskilt som sagt om växeln inte är elektronisk.
Men att ha avgångar upp till varannan minut ska inte vara något problem ur det här perspektivet. Det är snarare signalprioritering i övrigt och framkomlighet som avgör om det är lämpligt.
Edit: Och för att förtydliga. ABSS har förvisso räknat med att det behövs lite tid för att vända vid T-centralen, men därmed har man också tagit bort den mesta av regleringstiden vid Waldemarsudde. Eftersom vagnarna (inte minst på grund av bussar som blockerar hållplatserna) ofta är försenade till Waldemarsudde, så blir det försenad avgång därifrån och ofta kolonnkörning vid ankomst till T-centralen och den är ju inte alls byggd för två samtidigt ankommande spårvagnar. Den senare vagnen blir ju dock sällan försenad i säcken - men det tar fortfarande ca 5 minuter innan föregående vagn kommer iväg från T-centralen vilket gör att det kör ihop sig lite. En sådan här lösning kräver alltså ganska god punktlighet även när det gäller ankomst till T-centralen. Men mer för att resenärerna ska behöva vänta på att bli avsläppta kanske.
Med 7 omlopp ute bör man alltså köra 9 avgångar i timmen i 6-7 minuterstrafik för att få en tillräckligt bra stabilitet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Spårväg City
Asch, lappri meddelar Ordföranden i Nedre Norrmalmsdelegationen. "Vi har full kontroll över vändmöjligheterna vid Klara Kyrka"!Hechtwagen skrev:1:s kritik av förslaget tar jag lätt på! Endel personer kommunicerar av någon anledning i princip bara genom kritik och negativa åsikter!
Vår trafikdirektör gjorde en excellent föredragning vid senaste mötet i Stockholms stadskansli, handboksavdelningen. Han klargjorde då att några s.k. "praktiska försök" icke erfordrades, eftersom man redan visste att det ej skulle fungera. Istället har vi för avsikt att den tunga trafiken på linje 7 skall avvecklas genom insättning av s.k. multipeldrivna spårvagnståg med en motorvagn i varje ända. Därvid kan tåget avgå omedelbart utan rangeringsexercis. Meddelas endast på detta sätt / Tant Lena
(vilken självklart har en kritisk och ytterst negativ plan hur den aktuella trafiksituationen skall lösas om den uppstår om 10 - 20 år!)
- Hechtwagen
- Inlägg: 3564
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg City
Står vid Sergel torg och bligar i realtid på spårvagnsvändningarna denna ytterst genomsnittliga resdag för linje 7.
Den fina rullande dispalyen på regnskyddet ändrara besked såväl framåt som bakåt i tiden och nyss snabbvände två vagnar här vid ändhållplatsen medans skylten lovade en avgång om 5 minuter när första vagnen avgick och om 3 minuter när den andra vagnen avgick.
Är det inte läge att under tät trafik bara skriva "Avgår cirka var 6:e minut" istället för dessa skott i luften? Just nu utlovas en avgång om 3 minuter men det syns ingen vagn ens bortom fontänen bortåt Hamngatan och det tar tre minuter bara att vända vagnen från ankomst till avstigningshållplatsen tills den är framkörd til påstigningshållplatsen. Borde man haft en ändhållplats med en växel så man vid lämpliga tillfällen kunde köra direkt till påstigningshållplatsen och låta trafikanterna gå av och på medans föraren byter ände?
Det är som det är med trafiken ibland men borde man inte sluta annonsera exakta minutangivelser som sedan inte uppfylls när trafiken ändå är såpass tät som tio avgångar i timmen?
Edit: just nu går det runt tre anställda och arbetar med att vända spårvagnarna, tala i vagnsghögtalarna, gestikulera och lägga om växlar mm. Det går åt noll extra anställda vid vändslingan i Bellmansro som vänder lika många, ja till och med samma, vagnar. Är vändslingor bättre än säckspår med växlar?
Den fina rullande dispalyen på regnskyddet ändrara besked såväl framåt som bakåt i tiden och nyss snabbvände två vagnar här vid ändhållplatsen medans skylten lovade en avgång om 5 minuter när första vagnen avgick och om 3 minuter när den andra vagnen avgick.
Är det inte läge att under tät trafik bara skriva "Avgår cirka var 6:e minut" istället för dessa skott i luften? Just nu utlovas en avgång om 3 minuter men det syns ingen vagn ens bortom fontänen bortåt Hamngatan och det tar tre minuter bara att vända vagnen från ankomst till avstigningshållplatsen tills den är framkörd til påstigningshållplatsen. Borde man haft en ändhållplats med en växel så man vid lämpliga tillfällen kunde köra direkt till påstigningshållplatsen och låta trafikanterna gå av och på medans föraren byter ände?
Det är som det är med trafiken ibland men borde man inte sluta annonsera exakta minutangivelser som sedan inte uppfylls när trafiken ändå är såpass tät som tio avgångar i timmen?
Edit: just nu går det runt tre anställda och arbetar med att vända spårvagnarna, tala i vagnsghögtalarna, gestikulera och lägga om växlar mm. Det går åt noll extra anställda vid vändslingan i Bellmansro som vänder lika många, ja till och med samma, vagnar. Är vändslingor bättre än säckspår med växlar?
Re: Spårväg City
I vissa situationer är det bättre med vändslinga!
Frågan är bara var vi får plats med en sådan praktisk men ytkrävande anordning i City? Vända runt fontänen vid Sergels torg kanske?
(Eller så gör vi en "Chrille W" och kommer på att det inte finns möjlighet att hitta plats för en vändslinga förrän vid Moa Martinssons torg. Och så drar vi ett spår till Hornsbergshallen när vi ändå är i farten... Vill ni ha fler lysande idéer?)
funderar
Thomas K Ohlsson
Frågan är bara var vi får plats med en sådan praktisk men ytkrävande anordning i City? Vända runt fontänen vid Sergels torg kanske?
(Eller så gör vi en "Chrille W" och kommer på att det inte finns möjlighet att hitta plats för en vändslinga förrän vid Moa Martinssons torg. Och så drar vi ett spår till Hornsbergshallen när vi ändå är i farten... Vill ni ha fler lysande idéer?)
funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg City
Jag skulle nog vilja säga det är alltid bättre med vändslinga, dock är det inte alltid det går att få plats till den.
Dessutom bör slingan ha ett spår för varje linje.
Tyvärr har ju arbetet med att få växeln för vändningen utanför Åhlens inte gått så bra vilket tyvärr bidrar väl till bekymren.
Dessutom bör slingan ha ett spår för varje linje.
Tyvärr har ju arbetet med att få växeln för vändningen utanför Åhlens inte gått så bra vilket tyvärr bidrar väl till bekymren.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Re: Spårväg City
Tja, det av AB SS lagda förslaget att dra linjen från Klarabergsgatan mot Karolinska hade löst vändmöjligheterna vid TCE. Men i och med att visionären Christer GW avpolletterades, försvann också möjligheterna till ett väl fungerande innerstadsnät för spårvagnar.TKO skrev:Eller så gör vi en "Chrille W" och kommer på att det inte finns möjlighet att hitta plats för en vändslinga förrän vid Moa Martinssons torg. Och så drar vi ett spår till Hornsbergshallen när vi ändå är i farten... Vill ni ha fler lysande idéer?
funderar Thomas K Ohlsson
För att spinna vidare på Kungsholmslinjen så är det bara att plocka fram Gestaltningsplanen "Spårväg City Etapp 2" från 2010. Och visst går det att lägga en vändslinga före Moa Martinsson. Fortfarande finnes utmärkt utrymme uppe vid Centralens norra ingång.
Tämligen snabbt skulle man i avvaktan på detta områdes framtida omdaning kunna anlägga spår och kontaktledning. Och morrar Jernhusen och andra intressenter, har fortfarande staden planmonopolet och kan peka med bägge armarna!
Hälsar / Lena
(som är tacksam om debatten kan drivas vidare utan försök att göra sig lustig över "Chrille". Vi som hade förmånen att samarbeta med honom har självklart helt andra erfarenheter än politiskt drivna åskådare)
Re: Spårväg City
Det måste kännas bra för Christer G Wennerholm att han fortfarande har vänner som uppskattar hans gärning. Även bland hans partivänner är det glest mellan dessa numera. Nog om detta!
Det som många "spårvägsvänner" verkar ha svårt för är att hålla sej inom det möjligas ramar. Det flummas gärna ut i "ja visst det blir inte så bra nu men vänta bara tills vi fått bygga ut till Hornsberg/Karolinska/Ropsten…" Vi som har en mer realistisk (en del skulle säga pessimistisk) verklighetssyn tvingas nog konstatera det inte blivit något av alla stolta planer på att förlänga cityspårvägen, trots att det snart är en mansålder sedan de hemska sossarna hade något som helst inflytande över regionens kollektivtrafik. Tyvärr verkar det dröja länge innan det läggs några nya spårvägsspår i innerstaden...
Men om vi lämnar detta så tror jag inte det ska vara så svårt att bedriva 6-minuterstrafik med hyfsad regelbundenhet trots avsaknaden av vändslinga vid T-centralen.
god natt
önskar
Thomas K Ohlsson
Det som många "spårvägsvänner" verkar ha svårt för är att hålla sej inom det möjligas ramar. Det flummas gärna ut i "ja visst det blir inte så bra nu men vänta bara tills vi fått bygga ut till Hornsberg/Karolinska/Ropsten…" Vi som har en mer realistisk (en del skulle säga pessimistisk) verklighetssyn tvingas nog konstatera det inte blivit något av alla stolta planer på att förlänga cityspårvägen, trots att det snart är en mansålder sedan de hemska sossarna hade något som helst inflytande över regionens kollektivtrafik. Tyvärr verkar det dröja länge innan det läggs några nya spårvägsspår i innerstaden...
Men om vi lämnar detta så tror jag inte det ska vara så svårt att bedriva 6-minuterstrafik med hyfsad regelbundenhet trots avsaknaden av vändslinga vid T-centralen.
god natt
önskar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3083
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City
Vi har kört 6 min hela sommaren så det går..... värre när det blir ännu tätare. Om man bara skall vända och inte har några krav på att hålla tider är det bara att "köra" på när man vänt. Men det blir ju lite tokigt med avlösningar mm om man inte kan hålla tiderna.
Stefan
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårväg City
Fast det problemet löser man väl inte med en vändslinga? Det är varierande körtider som är orsaken skulle jag tro...
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg City
Med vändslinga behövs ingen regleringstid för att byta ände vid vändning.
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Spårväg City
Missbruk av uttryck! Regleringstid är den tid som man har för att reglera förseningar. Erforderlig tid för att byta körände m m ingår inte i regleringstiden. Även linjer med vändslingor brukar ha regleringstid, t ex busslinjer.Per Lind skrev:Med vändslinga behövs ingen regleringstid för att byta ände vid vändning.
-Per
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7692
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Spårväg City
Bäste kamrat Widén, är det inte lite halvdåligt med signalprioriteringen, med tanke på den turtäthet som råder nu? Och så dessa hop on/hop off-bussar som ligger och blockerar ute på Djurgårn.Stefan Widén skrev:Vi har kört 6 min hela sommaren så det går..... värre när det blir ännu tätare. Om man bara skall vända och inte har några krav på att hålla tider är det bara att "köra" på när man vänt. Men det blir ju lite tokigt med avlösningar mm om man inte kan hålla tiderna.
Stefan
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Stefan Widén
- Inlägg: 3083
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City
Prioriteringen är i stort ganska bra just nu med tanke på de komplexa korsningar man passerar och där ex 2:an blir en intressekonflikt efter dom den har samma nivå på prio. Om även rödbussarna hade samma prio skulle det flyta lite bättre även om spårvagnarna hjälper en framförliggande buss. Men blir det ex en 76 och 69 vid nybroplan så är det bara att vänta.dr Cassandra Nojdh skrev:Bäste kamrat Widén, är det inte lite halvdåligt med signalprioriteringen, med tanke på den turtäthet som råder nu? Och så dessa hop on/hop off-bussar som ligger och blockerar ute på Djurgårn.Stefan Widén skrev:Vi har kört 6 min hela sommaren så det går..... värre när det blir ännu tätare. Om man bara skall vända och inte har några krav på att hålla tider är det bara att "köra" på när man vänt. Men det blir ju lite tokigt med avlösningar mm om man inte kan hålla tiderna.
Stefan
Och ja HH bussarna samt övriga " båtbussar " och andra som förvillar sig in ..ställer till det. Vi får hoppas på att Djurgårdsförvaltningen fattar beslut om att stänga djurgården för privatbilar. Då kan bussarna få egna körfält. Åsså kan det bli grässpår....
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårväg City
OK, men Du vet mycket väl vad jag menar. Ditt svar förbryllar bara om man inte vet hur en vändslinga fungerar.daniel_s skrev:Missbruk av uttryck! Regleringstid är den tid som man har för att reglera förseningar. Erforderlig tid för att byta körände m m ingår inte i regleringstiden. Även linjer med vändslingor brukar ha regleringstid, t ex busslinjer.Per Lind skrev:Med vändslinga behövs ingen regleringstid för att byta ände vid vändning.
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Spårväg City
Som sagt är det bra att skilja på regleringstid och vändtid. Vändtid är tiden som själva vändningen tar (0 min med vändslinga) och regleringstid är reservtid för förseningar. Hur som helst, vändslinga eller säckvändning har i sig ingen betydelse för punktligheten utan det som har betydelse är regleringstidens längd. För att kunna ha tillräckligt lång regleringstid krävs givetvis tillräckligt utrymme mellan avstigningshållplats och påstigningshållplats, oavsett om det är vändslinga eller säckvändning.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3083
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City
Om vi ska vara realistiska så kan vändtiden med slinga jämfört med bef säckspår ätas upp av att man måste köra minst till planen framför WTC /CST. Måste man köra längre tar det förmodligen längre tid.
Enda vinsten då blir att föraren slipper byta körände. Får vi 2X30 m tåg tar vändningen lite längre tid och då kanske en längre bort belägen slinga ändå kan vara lönsamt. F måste byta vagn i det läget vilket även ut arbetsmiljösynpunkt är sämre.
Stefan
Enda vinsten då blir att föraren slipper byta körände. Får vi 2X30 m tåg tar vändningen lite längre tid och då kanske en längre bort belägen slinga ändå kan vara lönsamt. F måste byta vagn i det läget vilket även ut arbetsmiljösynpunkt är sämre.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårväg City
Då flyttas väl ändhållplatsen till WTC/Centralen?Stefan Widén skrev:Om vi ska vara realistiska så kan vändtiden med slinga jämfört med bef säckspår ätas upp av att man måste köra minst till planen framför WTC /CST. Måste man köra längre tar det förmodligen längre tid.
Enda vinsten då blir att föraren slipper byta körände. Får vi 2X30 m tåg tar vändningen lite längre tid och då kanske en längre bort belägen slinga ändå kan vara lönsamt. F måste byta vagn i det läget vilket även ut arbetsmiljösynpunkt är sämre.
Stefan
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3083
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City
Per Lind skrev:Då flyttas väl ändhållplatsen till WTC/Centralen?Stefan Widén skrev:Om vi ska vara realistiska så kan vändtiden med slinga jämfört med bef säckspår ätas upp av att man måste köra minst till planen framför WTC /CST. Måste man köra längre tar det förmodligen längre tid.
Enda vinsten då blir att föraren slipper byta körände. Får vi 2X30 m tåg tar vändningen lite längre tid och då kanske en längre bort belägen slinga ändå kan vara lönsamt. F måste byta vagn i det läget vilket även ut arbetsmiljösynpunkt är sämre.
Stefan
-Per
Nja man ska vara glad om man får plats med slinga.. Ska man ha dubbla hållplatslägen på 60 m, vilket är ett måste måste, får det inte plats. OBS inga hållplatser i kurva tillåts.
Och ja man måste ha två lägen eftersom det är minst två linjer, annars blir det otroligt störningskänsligt.
Det är med denna vetskap som man planerade för Hornsbergssträckningen, sen att man givetvis borde haft en vändmöjlighet där i alla fall är en sak.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårväg City
Som sagt är det viktigt med tillräckligt utrymme mellan avstigningshållplats och påstigningshållplats för att kunna ha långa regleringstider. I nuläget finns det plats för två vagnar och det fungerar hyfsat för dagens trafik. Om linjen till Värtan tillkommer kommer det inte att fungera utan att punktligheten försämras!