Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Måste säga att Daniel har en poäng med att göra skeppsbron bilfri. Ser man idag när genomfartstrafiken är borta så gapar körfälten tomma. Jag tror vi kommer att se fler gator bilfria, det är bara att inse att bilarnas tid i innerstaden är förbi.

Av anledningen till att man verkligen kan "all in" och göra hela innerstaden bilfri kan jag tänka mig österleden i tunnel. Givetvis med en spårvägsspår.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Spårväg City

Inlägg av Sven Blomberg »

Bilfri Skeppsbron, eller inte. Om förslaget att göra Gamla Stan till en miljözon, där bara el-drivna bilar tillåts, blir verklighet är inte steget till bilfri Skeppsbron något otänkbart. Ursäkta att jag lämnat trådens ämne. :D
Medlem nr 266
daniel_s
Inlägg: 14449
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Spårväg City

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:
TKO skrev:2002 sattes A30/B30 in i ordinarie trafik på Tvärbanans södra del när man upptäckt sprickbildning i broarna över Mälaren.
Detta uppskattades INTE av resenärerna...

/TKO
Nä det kan jag tänka mig. Just A30/B30 var ju inte direkt lätta att komma av och på och sittgrupperna var galet trånga.
Nej det hade förstås varit bättre med H17?!? Jag tror nog man kan säga att folk var glada över att det gick spårvagnar överhuvudtaget! Om motsvarande händer idag finns det inga smala spårvagnar alls att sätta in men däremot finns det naturligtvis massor av bussar som står startklara och redo att åka ut och trängas med bilar och cyklister på stans allt smalare körbanor...
Enceladus
Inlägg: 11624
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

Spårväg City till T-Centralen har nästan dubblerat resandet
Spårväg City har haft en kraftig resandeökning sedan förlängningen från Kungsträdgården till T-Centralen i september i år. Antal påstigande per dygn har ökat med 74 procent under oktober i år jämfört med oktober 2017. Nu reser cirka 11 500 resenärer per dygn med Spårväg City mot cirka 6 600 resenärer i fjol.
Jämförelsevis hade Spårväg City 6 070 påstigande per dygn för två år sedan enligt Fakta om SL och länet 2016.
JohanB
Inlägg: 562
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Spårväg City

Inlägg av JohanB »

Enceladus skrev:Spårväg City till T-Centralen har nästan dubblerat resandet
Spårväg City har haft en kraftig resandeökning sedan förlängningen från Kungsträdgården till T-Centralen i september i år. Antal påstigande per dygn har ökat med 74 procent under oktober i år jämfört med oktober 2017. Nu reser cirka 11 500 resenärer per dygn med Spårväg City mot cirka 6 600 resenärer i fjol.
Jämförelsevis hade Spårväg City 6 070 påstigande per dygn för två år sedan enligt Fakta om SL och länet 2016.
Innan förkortningen till Kungsträdgården så hade spårvägen ca 9 000 påstigande per dygn så även jämfört med när tågen gick från "Sergels torg" så är det en förbättring.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårväg City

Inlägg av Anders Hanquist »

Finns det separat statistik för 7N (Djurgårdslinjen)? Kan tänka mig att den är rätt "snedbelastad". På "utvägen" mot Djurgården väljer man den för en "nostalgitripp", medan de flesta tar en ordinarie 7:a från Klarabergsgatan. På återresan tar man kanske första vagn som kommer, vare sig det är en "vanlig" 7:a eller en veteranvagn. Då reser även de som inte "bryr sig".
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Spårväg City

Inlägg av Anders Hanquist »

Hur räknar man här påstigande/dygn? Statistiken brukar normalt på SL avse "en genomsnittlig vardag under vinterhalvåret". På Spårväg City torde belastningen snarast var den omvända. Alltså borde man räkna en lördag/söndag under sommarhalvåret.
twr
Inlägg: 9294
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

https://mitti.se/nyheter/forslaget-center-hornsberg/

Det här medborgarförslaget behöver vi nog inte fästs någon vilt vid egentligen. Jag nämner det här bara för att förslagsställaren vill bygga ut spårvägen till Hornsberg, det som var beslutat 2007 till 2010.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Anders Hanquist skrev:Finns det separat statistik för 7N (Djurgårdslinjen)? Kan tänka mig att den är rätt "snedbelastad". På "utvägen" mot Djurgården väljer man den för en "nostalgitripp", medan de flesta tar en ordinarie 7:a från Klarabergsgatan. På återresan tar man kanske första vagn som kommer, vare sig det är en "vanlig" 7:a eller en veteranvagn. Då reser även de som inte "bryr sig".
7N har ca 100 000 resenärer per år, och de ligger inte med i de siffror som presenteras.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inlägg av LÅ1 »

Händer det något med sträckan Djurgårdsbron - Ropsten? Ligger all planering nere eller finns det någon form av tidsplan?
Eller man (=SL) är kanske helt nöjd med 76:an?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 9294
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:Händer det något med sträckan Djurgårdsbron - Ropsten? Ligger all planering nere eller finns det någon form av tidsplan?
Eller man (=SL) är kanske helt nöjd med 76:an?
Det pågår en Utredningsstudie, som regionen och de båda städerna jobbar gemensamt med.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9294
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9294
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

https://fastighetsnytt.se/2019/06/fasti ... XMjbcae_E8

Fastighetsägare vill ha spårväg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2940
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Spårväg City

Inlägg av Ulrik Berggren »

twr skrev:https://fastighetsnytt.se/2019/06/fasti ... XMjbcae_E8

Fastighetsägare vill ha spårväg.
Medfinansiering? :idea: :?:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3564
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg City

Inlägg av Hechtwagen »

twr skrev:https://fastighetsnytt.se/2019/06/fasti ... XMjbcae_E8

Fastighetsägare vill ha spårväg.
Dammar av mitt förslag att man valfri vardagsnatt kör alla spårvagnar man har till linje 7 efter varandra mot Sergels torg ihop med 4-5 bussar och simulerar de förhållanden som kommer råda på platsen när två hårt belastade spårvägslinjer med tät trafik ska vända där samtidigt!

Och jag dammar även av mitt förslag att flytta bussarna från spårvagnsspåren!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inlägg av LÅ1 »

Hechtwagen skrev:Och jag dammar även av mitt förslag att flytta bussarna från spårvagnsspåren!
Vart då? till cykelbanorna på Klarabergsgatan?

Hur störande är busstrafiken för spårvagnarna i praktiken? Min erfarenhet som passagerare är att Nybroplan är den hållplats där det är vanligast att spårvagnen får vänta på buss som står i vägen. Och biltrafiken är som värst hindrande mellan Nybroplan och Norrlandsgatan. Men är inte röd signal i trafikljusen lika stor orsak till att spårvagnen står still som övrig trafik på andra platser?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Så länge det bara är en spvlinje går det nästa. Blir det en linje till får man flytta bussarna. 76 försvinner och ersätts med spv. Men värst är ändå hopp om off. Som sillar mest. Vid en uppkoppling kan man använda a36 och då ökar kapaciteten ordentligt. På nya linjen planeras för 2xa35. Så visst finns det lösningar.

I april ökade anta resenärer med 90%!!!!
Så lösningar behövs.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Spårväg City

Inlägg av 1 »

Hechtwagen skrev:Dammar av mitt förslag att man valfri vardagsnatt kör alla spårvagnar man har till linje 7 efter varandra mot Sergels torg ihop med 4-5 bussar och simulerar de förhållanden som kommer råda på platsen när två hårt belastade spårvägslinjer med tät trafik ska vända där samtidigt!
Vilket lysande förslag - att ingen har tänkt på det tidigare. För det gäller att planera i tid. Med tanke på att det inte finnes några beslut och att alla investeringsmedel styrs över till underjordisk trafik, torde väl ett fullknökat TCE med "två hårt belastade spårvägslinjer med tät trafik" bli aktuellt någon gång efter år 2025.

Sedan kan man ju undra om nuvarande operatör/-er är speciellt intresserade att bekosta detta jippo i nutid. Detta för en trafik; som efter då aktuell upphandling, torde utföras av nya, hungriga multinationella företag.

Men .... till min lycka, fann jag igår en ny replipunkt, som kör temakvällar; bl.a. "Go-GIN". Sippandes på en variant av GT, där man använde "hemkört" från Hernö, kunde jag bekvämt kontrollera att trafiken på linje 7 flöt ytterst elegant enligt tidtabell. Någon direkt trängsel uppmärksammades ej.
001x.jpg
001x.jpg (74.61 KiB) Visad 5404 gånger
Nu utgår jag från att Herr Gädda med varm hand överlåter den föreslagna provkörningen till här på Forum förekommande "Herr Någon". Vänligen meddela mig, så att jag i god tid hinner intaga min favvo-plats.

Vänligen / Tant Lena

Ps: Varje gång jag stöter på diskussioner om val av lämpligt trafikslag i Stockholms kollektiva persontrafik, kommer jag osökt att tänka på den här klassiska reklamen;
Perikles-Tuborg---x.jpg
Perikles-Tuborg---x.jpg (104.47 KiB) Visad 5404 gånger
Budskapet i det aktuella fallet kan ompaketeras till;
"Du Kristoffer – kan Du fortælle mig, hvornaar en Metro-løsning er absolut bedst .... ?"

"Hvergang!!"
Kristoffer-Tamsons--x.jpg
Kristoffer-Tamsons--x.jpg (25.79 KiB) Visad 5404 gånger
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Iden med att maxprova Tce är ju spännande. Man kan vända vagnarna i kungsan så blir det verkligen tätt på given. Kanske köra A35 i multipel.

En sak är klar och det är att de röda bussarna kommer inte att få plats. Dels för att dubbla A35or kräver att man tar hela hållplatsen i anspråk dels för att det kommer att gå väldigt många spårvagnar. På L7 kör man givetvis med A36 för att maxa den linjen. (hlp på Djurgården är byggda för 40 m)

Men det viktigaste och som håller på att ske är att elväxeln blir inkopplad så föraren slipper hoppa ut och växla när det blir trångt i säcken.

Sen måste vi ju givetvis köra upp ett par museivagnar

Då blir det verkligen maxprovning :D

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3564
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg City

Inlägg av Hechtwagen »

Stefan Widén skrev:Iden med att maxprova Tce är ju spännande. Man kan vända vagnarna i kungsan så blir det verkligen tätt på given. Kanske köra A35 i multipel.

En sak är klar och det är att de röda bussarna kommer inte att få plats. Dels för att dubbla A35or kräver att man tar hela hållplatsen i anspråk dels för att det kommer att gå väldigt många spårvagnar. På L7 kör man givetvis med A36 för att maxa den linjen. (hlp på Djurgården är byggda för 40 m)

Men det viktigaste och som håller på att ske är att elväxeln blir inkopplad så föraren slipper hoppa ut och växla när det blir trångt i säcken.

Sen måste vi ju givetvis köra upp ett par museivagnar

Då blir det verkligen maxprovning :D

Stefan
Ja det skadar ju inte att ha svart på vitt vad en anläggning har för maxkapacitet! Den är ju faktiskt byggd för att två spårvägslinjer med tät trafik ska vända där samtidigt.Kolla bara på pendeltågstunneln under T-centralen som inte alls har den utlovade och datorsimulerade kapaciteten.

Om spårvägshållplatsen har kapacitet nog bör undersökas så fort man börjar bygga förlängningen mot Ropsten så eventuella åtgärder hinner tas i tid!

Lösningen är att den ena linjen vänder vid Fridhemsplan och att den andra vänder vid Liljeholmen! :cheesygrin:

1:s kritik av förslaget tar jag lätt på! Endel personer kommunicerar av någon anledning i princip bara genom kritik och negativa åsikter! :D
Skriv svar