Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Re: Spårväg City

Inlägg av Sven Blomberg »

Hechtwagen skrev:
Sven Blomberg skrev:Är det tänkt att A 30+B 30 som finns i Malmköping skall komma till Spårväg City som förstärkning i sommar? De kan ju trafikera hela sträckan till T-Centralen
Då är det väl mer sannolikt att man lånar en sommarledig ledvagn från tvärbanan?
Jo, men det kanske kan vara trevligt att det rullar en "gammelvagn" hela sträckan också. :D
Medlem nr 266
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Sven Blomberg skrev:
Hechtwagen skrev:
Sven Blomberg skrev:Är det tänkt att A 30+B 30 som finns i Malmköping skall komma till Spårväg City som förstärkning i sommar? De kan ju trafikera hela sträckan till T-Centralen
Då är det väl mer sannolikt att man lånar en sommarledig ledvagn från tvärbanan?
Jo, men det kanske kan vara trevligt att det rullar en "gammelvagn" hela sträckan också. :D
Jag tror att majoriteten av "den breda allmänheten" skulle uppfatta A30+B30 som reservvagnar pga vagnbrist.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO

Inlägg av TKO »

2002 sattes A30/B30 in i ordinarie trafik på Tvärbanans södra del när man upptäckt sprickbildning i broarna över Mälaren.
Detta uppskattades INTE av resenärerna...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

TKO skrev:2002 sattes A30/B30 in i ordinarie trafik på Tvärbanans södra del när man upptäckt sprickbildning i broarna över Mälaren.

/TKO
Nä det kan jag tänka mig. Just A30/B30 var ju inte direkt lätta att komma av och på och sittgrupperna var galet trånga.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Stadens nya plan: Vill göra Skeppsbron bilfri

Vad har då detta att göra med Spårväg City? Jo, färre bilar på Skeppsbron innebär förmodligen att färre bilar korsar Hamngatan!

(I en väldigt avlägsen framtid kan det också bli en spårvägslinje mellan Kungsträdgården och Skanstull via Slussen och Sofia.)
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Stadens nya plan: Vill göra Skeppsbron bilfri

Vad har då detta att göra med Spårväg City? Jo, färre bilar på Skeppsbron innebär förmodligen att färre bilar korsar Hamngatan!

(I en väldigt avlägsen framtid kan det också bli en spårvägslinje mellan Kungsträdgården och Skanstull via Slussen och Sofia.)
Daniel Helldén - med drygt 8% av Stockholmarnas röster bakom sej - får nog svårt att övertyga övriga allianskollegor om detta...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Christian Spår

Inlägg av Christian Spår »

Lyckas man likställa nedgrävd centralbro med byggd östlig förbindelse så kan många inblandade kompromissa en politisk lösning där de ser ut att ha vunnit något. Jag har svårt att se om man styr om centralbrons trafik till östlig förbindelse att det skulle inducera mycket ny trafik, men lokal miljöpåverkan från tung trafik försvinner från gamla stan med omnejd.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Måste säga att Daniel har en poäng med att göra skeppsbron bilfri. Ser man idag när genomfartstrafiken är borta så gapar körfälten tomma. Jag tror vi kommer att se fler gator bilfria, det är bara att inse att bilarnas tid i innerstaden är förbi.

Av anledningen till att man verkligen kan "all in" och göra hela innerstaden bilfri kan jag tänka mig österleden i tunnel. Givetvis med en spårvägsspår.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Bilfri Skeppsbron, eller inte. Om förslaget att göra Gamla Stan till en miljözon, där bara el-drivna bilar tillåts, blir verklighet är inte steget till bilfri Skeppsbron något otänkbart. Ursäkta att jag lämnat trådens ämne. :D
Medlem nr 266
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:
TKO skrev:2002 sattes A30/B30 in i ordinarie trafik på Tvärbanans södra del när man upptäckt sprickbildning i broarna över Mälaren.

/TKO
Nä det kan jag tänka mig. Just A30/B30 var ju inte direkt lätta att komma av och på och sittgrupperna var galet trånga.
Nej det hade förstås varit bättre med H17?!? Jag tror nog man kan säga att folk var glada över att det gick spårvagnar överhuvudtaget! Om motsvarande händer idag finns det inga smala spårvagnar alls att sätta in men däremot finns det naturligtvis massor av bussar som står startklara och redo att åka ut och trängas med bilar och cyklister på stans allt smalare körbanor...
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Spårväg City till T-Centralen har nästan dubblerat resandet
Spårväg City har haft en kraftig resandeökning sedan förlängningen från Kungsträdgården till T-Centralen i september i år. Antal påstigande per dygn har ökat med 74 procent under oktober i år jämfört med oktober 2017. Nu reser cirka 11 500 resenärer per dygn med Spårväg City mot cirka 6 600 resenärer i fjol.
Jämförelsevis hade Spårväg City 6 070 påstigande per dygn för två år sedan enligt Fakta om SL och länet 2016.
JohanB

Inlägg av JohanB »

Enceladus skrev:Spårväg City till T-Centralen har nästan dubblerat resandet
Spårväg City har haft en kraftig resandeökning sedan förlängningen från Kungsträdgården till T-Centralen i september i år. Antal påstigande per dygn har ökat med 74 procent under oktober i år jämfört med oktober 2017. Nu reser cirka 11 500 resenärer per dygn med Spårväg City mot cirka 6 600 resenärer i fjol.
Jämförelsevis hade Spårväg City 6 070 påstigande per dygn för två år sedan enligt Fakta om SL och länet 2016.
Innan förkortningen till Kungsträdgården så hade spårvägen ca 9 000 påstigande per dygn så även jämfört med när tågen gick från "Sergels torg" så är det en förbättring.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Finns det separat statistik för 7N (Djurgårdslinjen)? Kan tänka mig att den är rätt "snedbelastad". På "utvägen" mot Djurgården väljer man den för en "nostalgitripp", medan de flesta tar en ordinarie 7:a från Klarabergsgatan. På återresan tar man kanske första vagn som kommer, vare sig det är en "vanlig" 7:a eller en veteranvagn. Då reser även de som inte "bryr sig".
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Hur räknar man här påstigande/dygn? Statistiken brukar normalt på SL avse "en genomsnittlig vardag under vinterhalvåret". På Spårväg City torde belastningen snarast var den omvända. Alltså borde man räkna en lördag/söndag under sommarhalvåret.
twr

Inlägg av twr »

https://mitti.se/nyheter/forslaget-center-hornsberg/

Det här medborgarförslaget behöver vi nog inte fästs någon vilt vid egentligen. Jag nämner det här bara för att förslagsställaren vill bygga ut spårvägen till Hornsberg, det som var beslutat 2007 till 2010.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Anders Hanquist skrev:Finns det separat statistik för 7N (Djurgårdslinjen)? Kan tänka mig att den är rätt "snedbelastad". På "utvägen" mot Djurgården väljer man den för en "nostalgitripp", medan de flesta tar en ordinarie 7:a från Klarabergsgatan. På återresan tar man kanske första vagn som kommer, vare sig det är en "vanlig" 7:a eller en veteranvagn. Då reser även de som inte "bryr sig".
7N har ca 100 000 resenärer per år, och de ligger inte med i de siffror som presenteras.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Händer det något med sträckan Djurgårdsbron - Ropsten? Ligger all planering nere eller finns det någon form av tidsplan?
Eller man (=SL) är kanske helt nöjd med 76:an?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:Händer det något med sträckan Djurgårdsbron - Ropsten? Ligger all planering nere eller finns det någon form av tidsplan?
Eller man (=SL) är kanske helt nöjd med 76:an?
Det pågår en Utredningsstudie, som regionen och de båda städerna jobbar gemensamt med.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »