Tvärbanans depåer, mm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tvärbanans depåer, mm
Är det någon som kan berätta mer om framtidsplaner för Brommahallen, Ulvsundadepån och Rissnedepån (blir det en spårvagnsdepå där)? Tvärbanan har vissa funktioner i Hammarbydepån också har jag förstått?
Vilken turtäthet på Solnagrenen respketive Kistagrenen tar man höjd för när man planerar depåkapacitet?
Vilken turtäthet på Solnagrenen respketive Kistagrenen tar man höjd för när man planerar depåkapacitet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Tvärbanans depåer, mm
Blir det en spårvagnsdepå i Rissne?twr skrev:Är det någon som kan berätta mer om framtidsplaner för Brommahallen, Ulvsundadepån och Rissnedepån (blir det en spårvagnsdepå där)? Tvärbanan har vissa funktioner i Hammarbydepån också har jag förstått?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Borde inte Ulvsundadepån vara stor nog för hela detta system ?? Linjerna 12, 22 och ev tillkommande mot Kistatwr skrev:Blir det en spårvagnsdepå i Rissne?twr skrev:Är det någon som kan berätta mer om framtidsplaner för Brommahallen, Ulvsundadepån och Rissnedepån (blir det en spårvagnsdepå där)? Tvärbanan har vissa funktioner i Hammarbydepån också har jag förstått?
- Stefan Widén
Det blir en depå....
https://www.sll.se/verksamhet/kollektiv ... elenelund/
Ett tips till alla forumdebatörer är att kika in på trafikförvaltningens sida över projekt och läs på.
Stefan
Ett tips till alla forumdebatörer är att kika in på trafikförvaltningens sida över projekt och läs på.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Nu när bostadsbyggandet rasat och Regionen behöver spara pengar så vore det fantastiskt om man slopade planerna på spårvagnsdepån vid Rissne och dammar av Brommahallen som med i sammanhanget små investeringar kan göras fullt operatibel och med plats för ca 60 vagnar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Nu tror jag inte om bostadsbyggandet "rasat" för en längre period. Det handlar väl snarare om en "svacka" som har att göra med nya amorteringsregler och lite allmän osäkerhet. Själva behovet av nya bostäder har ju inte sjunkit. Men, visst, kanske Bmh kan användas något längre än beräknat om behov finnes.
Behovet av så dyra bostäder som de vid Brommadepån skulle bli är givetvis nära noll. De nya reglerna för bostadslån har gjort folk lite mer obenägna att låna ordalistiskt mycket pengar, vilket givetvis är bra, och förhoppningsvis inte tillfälligt. Det finns ingenting som tyder på att ett fortsatt stort byggande av jättedyra bostadsrätter är önskvärt för Stockholm.Anders Hanquist skrev:Nu tror jag inte om bostadsbyggandet "rasat" för en längre period. Det handlar väl snarare om en "svacka" som har att göra med nya amorteringsregler och lite allmän osäkerhet. Själva behovet av nya bostäder har ju inte sjunkit. Men, visst, kanske Bmh kan användas något längre än beräknat om behov finnes.
Nja, dyra bostäder är bättre än inga bostäder. Det finns dock ingen naturlag som säger att hyresrätter inte kan byggas i Bromma. Alliansen må prenumerera på makten i landstinget, men inte i Stockholms kommun.daniel_s skrev:Behovet av så dyra bostäder som de vid Brommadepån skulle bli är givetvis nära noll. De nya reglerna för bostadslån har gjort folk lite mer obenägna att låna ordalistiskt mycket pengar, vilket givetvis är bra, och förhoppningsvis inte tillfälligt. Det finns ingenting som tyder på att ett fortsatt stort byggande av jättedyra bostadsrätter är önskvärt för Stockholm.Anders Hanquist skrev:Nu tror jag inte om bostadsbyggandet "rasat" för en längre period. Det handlar väl snarare om en "svacka" som har att göra med nya amorteringsregler och lite allmän osäkerhet. Själva behovet av nya bostäder har ju inte sjunkit. Men, visst, kanske Bmh kan användas något längre än beräknat om behov finnes.

Tack för länken! Om man är riktigt petig står det att det finns en överenskommelse med Sundbybergs stad, men det står inte uttryckligen att depån ska byggas. Jag vill minnas att det förekommit rykten om att bygga ut Ulvsunda istället. Det var därför jag frågade.Stefan Widén skrev:Det blir en depå....
Stefan
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.