Tvärbanans depåer, mm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Tvärbanans depåer, mm

Inlägg av twr »

Är det någon som kan berätta mer om framtidsplaner för Brommahallen, Ulvsundadepån och Rissnedepån (blir det en spårvagnsdepå där)? Tvärbanan har vissa funktioner i Hammarbydepån också har jag förstått?

Vilken turtäthet på Solnagrenen respketive Kistagrenen tar man höjd för när man planerar depåkapacitet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Re: Tvärbanans depåer, mm

Inlägg av twr »

twr skrev:Är det någon som kan berätta mer om framtidsplaner för Brommahallen, Ulvsundadepån och Rissnedepån (blir det en spårvagnsdepå där)? Tvärbanan har vissa funktioner i Hammarbydepån också har jag förstått?

Vilken turtäthet på Solnagrenen respketive Kistagrenen tar man höjd för när man planerar depåkapacitet?
Blir det en spårvagnsdepå i Rissne?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

twr skrev:
twr skrev:Är det någon som kan berätta mer om framtidsplaner för Brommahallen, Ulvsundadepån och Rissnedepån (blir det en spårvagnsdepå där)? Tvärbanan har vissa funktioner i Hammarbydepån också har jag förstått?

Blir det en spårvagnsdepå i Rissne?
Borde inte Ulvsundadepån vara stor nog för hela detta system ?? Linjerna 12, 22 och ev tillkommande mot Kista
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Det blir en depå....

https://www.sll.se/verksamhet/kollektiv ... elenelund/

Ett tips till alla forumdebatörer är att kika in på trafikförvaltningens sida över projekt och läs på.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Nu när bostadsbyggandet rasat och Regionen behöver spara pengar så vore det fantastiskt om man slopade planerna på spårvagnsdepån vid Rissne och dammar av Brommahallen som med i sammanhanget små investeringar kan göras fullt operatibel och med plats för ca 60 vagnar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Nu tror jag inte om bostadsbyggandet "rasat" för en längre period. Det handlar väl snarare om en "svacka" som har att göra med nya amorteringsregler och lite allmän osäkerhet. Själva behovet av nya bostäder har ju inte sjunkit. Men, visst, kanske Bmh kan användas något längre än beräknat om behov finnes.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Anders Hanquist skrev:Nu tror jag inte om bostadsbyggandet "rasat" för en längre period. Det handlar väl snarare om en "svacka" som har att göra med nya amorteringsregler och lite allmän osäkerhet. Själva behovet av nya bostäder har ju inte sjunkit. Men, visst, kanske Bmh kan användas något längre än beräknat om behov finnes.
Behovet av så dyra bostäder som de vid Brommadepån skulle bli är givetvis nära noll. De nya reglerna för bostadslån har gjort folk lite mer obenägna att låna ordalistiskt mycket pengar, vilket givetvis är bra, och förhoppningsvis inte tillfälligt. Det finns ingenting som tyder på att ett fortsatt stort byggande av jättedyra bostadsrätter är önskvärt för Stockholm.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:
Anders Hanquist skrev:Nu tror jag inte om bostadsbyggandet "rasat" för en längre period. Det handlar väl snarare om en "svacka" som har att göra med nya amorteringsregler och lite allmän osäkerhet. Själva behovet av nya bostäder har ju inte sjunkit. Men, visst, kanske Bmh kan användas något längre än beräknat om behov finnes.
Behovet av så dyra bostäder som de vid Brommadepån skulle bli är givetvis nära noll. De nya reglerna för bostadslån har gjort folk lite mer obenägna att låna ordalistiskt mycket pengar, vilket givetvis är bra, och förhoppningsvis inte tillfälligt. Det finns ingenting som tyder på att ett fortsatt stort byggande av jättedyra bostadsrätter är önskvärt för Stockholm.
Nja, dyra bostäder är bättre än inga bostäder. Det finns dock ingen naturlag som säger att hyresrätter inte kan byggas i Bromma. Alliansen må prenumerera på makten i landstinget, men inte i Stockholms kommun. :wink:
twr

Inlägg av twr »

Stefan Widén skrev:Det blir en depå....

https://www.sll.se/verksamhet/kollektiv ... elenelund/

Ett tips till alla forumdebatörer är att kika in på trafikförvaltningens sida över projekt och läs på.

Stefan
Tack för länken! Om man är riktigt petig står det att det finns en överenskommelse med Sundbybergs stad, men det står inte uttryckligen att depån ska byggas. Jag vill minnas att det förekommit rykten om att bygga ut Ulvsunda istället. Det var därför jag frågade.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar