Nya tåg till Roslagsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Tåg fick värmeslag – stopp på Roslagsbanan
Arriva skrev:När det är jättevarmt ute pustar vi och stönar, det är samma med fordon. Ju äldre de blir ju känsligare blir de.
Är Roslagsbanans nuvarande vagnpark redan för gammal?

Relaterad nyhet:

Nu rullar veterantågen ut på rälsen igen
Roslagsbanans veterantågsförening skrev:Veterantåget har också gått in i ordinarie trafik och ersatt när det behövts.
De nuvarande tågen är levererade 1985 till 1992 och är alltså ganska så gamla redan.
Kan veterantåget börja användas i reguljär trafik?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av TKO »

Att tåg levererade 1995 redan kan anses lite gamla känns lite knäckande - men jag instämmer. Vagnarna var väl egentligen inte särskilt lyckade tycker jag - men eftersom dom räddade Roslagsbanan var det 'något man inte får säga i det här landet' när det begav sej. Staedlervagnarna tror jag blir bra - även om jag inte har koll på vilken sth man landade i. Hoppas man fick igenom det högre alternativet - på RB går det visst att köra snabbtåg utan att det blir gurgel i 'det nya arbetarpartiets' länsförbund...

filosoferar
Thomas K Ohlsson
(leveransår 1955)
från en parkbänk med utsikt över Trekanten och Nybohovsberget
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2102
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av ADDE »

För nåt år sedan (tror det var 2014) så var det vid 2 tillfällen som en motorvagn bara lade av. så fort man försökte ge pådrag så dog hela tåget och fick startas om...
Som tur var så skedde det på dubbelspår, och bakomvarande tåg kunde knuffa tåget sista biten in till Stockholms Östra.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av twr »

TKO skrev:Att tåg levererade 1995 redan kan anses lite gamla känns lite knäckande - men jag instämmer. Vagnarna var väl egentligen inte särskilt lyckade tycker jag - men eftersom dom räddade Roslagsbanan var det 'något man inte får säga i det här landet' när det begav sej. Staedlervagnarna tror jag blir bra - även om jag inte har koll på vilken sth man landade i. Hoppas man fick igenom det högre alternativet - på RB går det visst att köra snabbtåg utan att det blir gurgel i 'det nya arbetarpartiets' länsförbund...

filosoferar
Thomas K Ohlsson
(leveransår 1955)
från en parkbänk med utsikt över Trekanten och Nybohovsberget
85 till 92. Inte 95.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11306
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
TKO skrev:Att tåg levererade 1995 redan kan anses lite gamla känns lite knäckande - men jag instämmer. Vagnarna var väl egentligen inte särskilt lyckade tycker jag - men eftersom dom räddade Roslagsbanan var det 'något man inte får säga i det här landet' när det begav sej. Staedlervagnarna tror jag blir bra - även om jag inte har koll på vilken sth man landade i. Hoppas man fick igenom det högre alternativet - på RB går det visst att köra snabbtåg utan att det blir gurgel i 'det nya arbetarpartiets' länsförbund...

filosoferar
Thomas K Ohlsson
(leveransår 1955)
från en parkbänk med utsikt över Trekanten och Nybohovsberget
85 till 92. Inte 95.
Finns det några konkreta planer på att förnya hela vagnparken?
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:
TKO skrev:Att tåg levererade 1995 redan kan anses lite gamla känns lite knäckande - men jag instämmer. Vagnarna var väl egentligen inte särskilt lyckade tycker jag - men eftersom dom räddade Roslagsbanan var det 'något man inte får säga i det här landet' när det begav sej. Staedlervagnarna tror jag blir bra - även om jag inte har koll på vilken sth man landade i. Hoppas man fick igenom det högre alternativet - på RB går det visst att köra snabbtåg utan att det blir gurgel i 'det nya arbetarpartiets' länsförbund...

filosoferar
Thomas K Ohlsson
(leveransår 1955)
från en parkbänk med utsikt över Trekanten och Nybohovsberget
85 till 92. Inte 95.
Finns det några konkreta planer på att förnya hela vagnparken?
22 tåg är beställda, det finns en option på ytterligare 45. Självklart behöver hela vagnparken förnyas på medellång sikt. Hur konkreta planerna är, om optionen ska lösas ut och i så fall när, vet jag inte.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11306
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:Finns det några konkreta planer på att förnya hela vagnparken?
22 tåg är beställda, det finns en option på ytterligare 45. Självklart behöver hela vagnparken förnyas på medellång sikt. Hur konkreta planerna är, om optionen ska lösas ut och i så fall när, vet jag inte.
Det är inte säkert att de gamla vagnarna kommer att kunna köra i den nya tunneln, t.ex. på grund av för svaga bromsar. Men vid det laget borde väl hela vagnparken vara utbytt?
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Finns det några konkreta planer på att förnya hela vagnparken?
22 tåg är beställda, det finns en option på ytterligare 45. Självklart behöver hela vagnparken förnyas på medellång sikt. Hur konkreta planerna är, om optionen ska lösas ut och i så fall när, vet jag inte.
Det är inte säkert att de gamla vagnarna kommer att kunna köra i den nya tunneln, t.ex. på grund av för svaga bromsar. Men vid det laget borde väl hela vagnparken vara utbytt?
Ja, det får man rimligen räkna med.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av TKO »

Är det inte rimligt att räkna med att tunnelstationerna förses med 'plattformsbarriärer' (som det numera visst heter - åtminstone bland oss rödgröna)? Det utesluter i så fall trafik med dom gamla vagnarna (heter dom X15P undrar en numera lätt senil medborgare).

/TKO
på väg mot den yttersta stoppbocken
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av twr »

TKO skrev:Är det inte rimligt att räkna med att tunnelstationerna förses med 'plattformsbarriärer' (som det numera visst heter - åtminstone bland oss rödgröna)? Det utesluter i så fall trafik med dom gamla vagnarna (heter dom X15P undrar en numera lätt senil medborgare).

/TKO
på väg mot den yttersta stoppbocken
De gamla heter X10p, de kommande heter X15p.

Blå linjen byggs ju ut utan plattformsbarriärer nu, så det är väl inte självklart att Roslagsbanan skulle behöva det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av TKO »

Tack för korrigeringen gällande littera - jag hade ingen större koll!
(Den petige kan undra var X11P - X14P tog vägen...)
Vi får se hur det går med plattformsbarriärer på RB:s kommande tunnelstationer - förhoppningsvis slipper vi dessa. Men jag sätter inga pengar på det!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av twr »

TKO skrev:Tack för korrigeringen gällande littera - jag hade ingen större koll!
(Den petige kan undra var X11P - X14P tog vägen...)
Vi får se hur det går med plattformsbarriärer på RB:s kommande tunnelstationer - förhoppningsvis slipper vi dessa. Men jag sätter inga pengar på det!

/TKO
Vart tog C21 till 29 vägen? Varför följdes SAAB 900 av 9000? Vi verkar vara mer förtjusta i jämna tal numera än förr i tiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11306
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

Plattformsbarriärer är onekligen en viktig del av framtidens kollektivtrafik. Konceptet har prövats i nästan alla delar av världen, statistiken visar att det fungerar och resenärerna gillar det. På nybyggda banor är plattformsbarriärer ofta givna. Roslagsbanan är dock ingen ny bana. Inte heller Citybanan eller tunnelbanorna är det. På idéstadiet planerades plattformsbarriärer på gula linjen, men de slopades när den blev en gren på gröna linjen. En lösning på gröna linjen måste utgå från behoven i T-Centralen, Odenplan och Gullmarsplan, inte bara Hagastaden. I Nacka centrum har plattformsbarriärer ändå diskuterats på grund av stationens prognostiserade resande, men det blev inget för att inte försena hela projektet. Ämnet har avhandlats på detta forum, men jag kommer inte ihåg i vilken tråd.

Jag ser det emellertid som osannolikt att eventuella plattformsbarriärer skulle styra vagnparken (vilket antyddes ovan). I Citybanan gjordes barriärerna X60-specifika eftersom X10 ändå inte kunde trafikera tunneln, inte tvärtom. Det kan förstås spekuleras om det inte fanns en avsikt att låsa ute andra operatörer. men det är en annan sak. På röda linjen inväntas en enhetlig vagnpark innan frågan aktualiseras. Roslagsbanans tunnel utformas innan stationerna. Om X10p inte har tillräcklig prestanda för att trafikera tunneln så ökar givetvis chansen för att stationerna utrustas med plattformsbarriärer. :)
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:Plattformsbarriärer är onekligen en viktig del av framtidens kollektivtrafik. Konceptet har prövats i nästan alla delar av världen, statistiken visar att det fungerar och resenärerna gillar det. På nybyggda banor är plattformsbarriärer ofta givna. Roslagsbanan är dock ingen ny bana. Inte heller Citybanan eller tunnelbanorna är det. På idéstadiet planerades plattformsbarriärer på gula linjen, men de slopades när den blev en gren på gröna linjen. En lösning på gröna linjen måste utgå från behoven i T-Centralen, Odenplan och Gullmarsplan, inte bara Hagastaden. I Nacka centrum har plattformsbarriärer ändå diskuterats på grund av stationens prognostiserade resande, men det blev inget för att inte försena hela projektet. Ämnet har avhandlats på detta forum, men jag kommer inte ihåg i vilken tråd.

Jag ser det emellertid som osannolikt att eventuella plattformsbarriärer skulle styra vagnparken (vilket antyddes ovan). I Citybanan gjordes barriärerna X60-specifika eftersom X10 ändå inte kunde trafikera tunneln, inte tvärtom. Det kan förstås spekuleras om det inte fanns en avsikt att låsa ute andra operatörer. men det är en annan sak. På röda linjen inväntas en enhetlig vagnpark innan frågan aktualiseras. Roslagsbanans tunnel utformas innan stationerna. Om X10p inte har tillräcklig prestanda för att trafikera tunneln så ökar givetvis chansen för att stationerna utrustas med plattformsbarriärer. :)
Prövats har det ju gjorts, men det är ju nästan bara på automatbanor som det blivit praxis. I Finlands skrotade man det ju också på metron i sista stund, eftersom man inte fick det att fungera.

Men det är nog krångligare än du tror att klara av att ha plattformsbarriärer som inte tar hänsyn till dörrarnas placering. Visst - man kan göra som i Liseberg och ha ett utrymme mellan glassdörrarna och tågdörrarna. Men om barnvagnar och rullstolar ska ha plats i utrymmet mellan, så blir det nog ganska knepigt. Svårt vid högt resande och stort resandeutbyte att kontrollera att ingen är kvar i utrymmet och gör nog att det tar extra tid för dörrstängning.

Sedan finns det väl möjlighet att anpassa för exempelvis två vagnstyper med olika dörrställningar- men de måste ju likafullt vara bestämda från början för att få det att fungera och de får inte ha för stor skillnad.

Sedan finns ju alltid möjligheten till s.k. plattformsridåer. Det var ju det var man inne på för röda linjen, eftersom man ju inte inom rimlig tidsrymd kommer köra bara med C30 där (om någonsin), tågen man beställt räcker ju inte för det. Dessa är ju dock inte heller fria från stolpar, vilket gör att man helst bör veta även där vilka dörrplaceringar man kommer ha. Med barriärer som går ner lodrätt är ju dock problemet att de knappast kan börja dras ner förrän tågdörrarna har stängts - vilket skapar extra tidsåtgång. Men löser man bara det problemet, så kan det ju vara en lösning.

Sedan när det gäller Roslagsbanan så kan man ju fråga sig om plattformsbarriärer är det viktiga, när det finns å många övergångar som inte är planskilda för trafikanter etc. Det finns ju andra säkerhetsarbeten som borde ha en betydligt större prioritet där.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Enligt nuvarande tidplan öppnar Roslagsbanan till T-Centralen 2038 (tråkigt långt bort, men så är det). Då är X10p mellan 46 och 53 år gamla. Det vill säga med all sannolikhet inte kvar på banan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Något nytt om X15p?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av TKO »

Nä!
(Inget vi hört om på Hjälmarsvägen i varje fall. TF beställer förmodligen för lite och för sent - men jag hoppas jag har fel...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av Claes Thure Moberg »

twr skrev:Enligt nuvarande tidplan öppnar Roslagsbanan till T-Centralen 2038 (tråkigt långt bort, men så är det). Då är X10p mellan 46 och 53 år gamla. Det vill säga med all sannolikhet inte kvar på banan.
Rent praktiskt och resetekniskt så är det säkert alldeles för långt borta. En förlängning till Sthlm C vore självfallet en "höjdare".

MEN .....

Det finns i så fall en nedsida där jag ser saken på ett helt annat sätt. Det betyder i sådana fall att serveringen på Östra Station kommer att få problem att överleva. Och jag önskar verkligen slippa uppleva en dag när allt läggs ned där uppe.

Men nuvarande ägare är inte heller någon ungdom. Låt oss bara hoppas att det inte uppstår en situation där man säljer ut till någon lovande pizza-, starbuck- eller burgernasare som snabbt och elegant skyfflar ut hela inredningen i sopcontainers för "modernisering". Alternativt att det gamla managementet blir utslängda av fastighetsägaren med samma motivering.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Claes Thure Moberg skrev:
twr skrev:Enligt nuvarande tidplan öppnar Roslagsbanan till T-Centralen 2038 (tråkigt långt bort, men så är det). Då är X10p mellan 46 och 53 år gamla. Det vill säga med all sannolikhet inte kvar på banan.
Rent praktiskt och resetekniskt så är det säkert alldeles för långt borta. En förlängning till Sthlm C vore självfallet en "höjdare".

MEN .....

Det finns i så fall en nedsida där jag ser saken på ett helt annat sätt. Det betyder i sådana fall att serveringen på Östra Station kommer att få problem att överleva. Och jag önskar verkligen slippa uppleva en dag när allt läggs ned där uppe.

Men nuvarande ägare är inte heller någon ungdom. Låt oss bara hoppas att det inte uppstår en situation där man säljer ut till någon lovande pizza-, starbuck- eller burgernasare som snabbt och elegant skyfflar ut hela inredningen i sopcontainers för "modernisering". Alternativt att det gamla managementet blir utslängda av fastighetsägaren med samma motivering.
Förlängningen går till T-Centralen. Bytet till tunnelbana och pendeltåg är det viktiga. Sthlm C är en bit bort.

Visst vore det trevligt om restaurangen lever vidare.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11306
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av Enceladus »

Genomförandebeslut avseende ersättningsinvesteringar på Roslagsbanan sträcka Lindholmen - Kårsta
Trafikförvaltningen skrev:Gällande leveransen av nya fordonen, X15, som levereras i slutet av 2020, så kommer höghastighetstester att utföras på den aktuella bandelen. Sträckan mellan Frösunda-Ekskogen är enda sträckan på hela Roslagsbanan där höghastighetstesterna kan genomföras – varför den nya tidtabellen som införs 2024 är beroende av att fordonen kommer upp i en hastighet om 120 km/h. För att det skall uppnås är det nödvändigt att dessa tester utförs under testperioden 2021 innan den tas i trafik 2022.
Vilken tur att fordonen får en högre hastighet än SL beställde!
Låst