Nya tåg till Roslagsbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
darthjpp
Inlägg: 591
Blev medlem: lördag 14 april 2012 23:15
Ort: Inom vallgraven

Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av darthjpp »

Enligt ett pressmeddelande från SL så har Staedler valts som leverantör av 22 nya tågset av modell X15p. Det framgår inte vilken av Staedlers modeller som kommer användas.
En option på ytterligare 45 tågset finns.
twr
Inlägg: 8934
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av twr »

darthjpp skrev:Enligt ett pressmeddelande från SL så har Staedler valts som leverantör av 22 nya tågset av modell X15p. Det framgår inte vilken av Staedlers modeller som kommer användas.
En option på ytterligare 45 tågset finns.
Är det 22 fulländståg? Alltså 44 vagnar, inte 66 som det står i pressmeddelandet?

Är de precis 60 meter, eller lite längre?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av kildor »

Synd att man nöjer sig med sth 100. Åtminstone 120 borde man väl ändå kunna ha beställt...
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av Harald »

Inge skrev:Motsvarar ungefär 5 tunneltåg av fullängd på Mörbybanan.
Jag det blir det om man räknar med 150 stående i X15p och 490 i C30, men då har man nog använt olika ståplatsnormer. C30 är 10 meter längre och 0,2-0,3 meter bredare än X15p. Antalet sittplatser är nästan lika. Om vi räknar med den större bredden och antar att all tillkommande yta är ståplatsutrymme i C30 så har vi 47 kvadratmeter mer ståplatsyta. Ska vi klämma in 340 stående på den ytan så blir det 7,2 stående per kvadratmeter. Det verkar lite väl mycket. Så det går nog inte att jämföra kapaciteten rätt av eftersom antalet stående i C30 nog är beräknat efter en tätare packning än i X15p.
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2237
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av Thomas Lange »

kildor skrev:Synd att man nöjer sig med sth 100. Åtminstone 120 borde man väl ändå kunna ha beställt...
En kostnadsfråga. Leverantörerna har övertygat SL om att avstå. De tillkommande 20 km/h på toppen kostar mer än det smakar. Bättre då att satsa på bra ax och dugliga bromsar.
Ju förr dess bättre.
twr
Inlägg: 8934
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Thomas Lange skrev:
kildor skrev:Synd att man nöjer sig med sth 100. Åtminstone 120 borde man väl ändå kunna ha beställt...
En kostnadsfråga. Leverantörerna har övertygat SL om att avstå. De tillkommande 20 km/h på toppen kostar mer än det smakar. Bättre då att satsa på bra ax och dugliga bromsar.
Det är väl bara norr om Ormsta som det skulle vara aktuellt. Så, som du skriver, det kanske inte är värt det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3085
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av Hechtwagen »

Inge skrev:11 normaltåg, 22 tågsätt, 66 vagnsdelar enligt vad det står i pressmeddelandet.

Motsvarar ungefär 5 tunneltåg av fullängd på Mörbybanan. (Min informativa tilläggsinformation.)
Normaltågen på RB är väl tre vagnar?
twr
Inlägg: 8934
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev:
Inge skrev:11 normaltåg, 22 tågsätt, 66 vagnsdelar enligt vad det står i pressmeddelandet.

Motsvarar ungefär 5 tunneltåg av fullängd på Mörbybanan. (Min informativa tilläggsinformation.)
Normaltågen på RB är väl tre vagnar?
11 st 120 m tåg. 22 st 60 m fordon. Fordonen har två leder, alltså 66 st "vagnsdelar", men dessa kan alltså inte köra självständigt.

Möjlighet finns att koppla tre fordon till 180 m tåg. Men detta är förstås inte plattformarna anpassade för i nuläget.

Sedan undrar jag fortfarande om 60 är exakt 60 eller om det är till exempel 63. Någon som vet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8934
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Inge skrev:
Harald skrev:
Inge skrev:Motsvarar ungefär 5 tunneltåg av fullängd på Mörbybanan.
Jag det blir det om man räknar med 150 stående i X15p och 490 i C30, men då har man nog använt olika ståplatsnormer. C30 är 10 meter längre och 0,2-0,3 meter bredare än X15p. Antalet sittplatser är nästan lika. Om vi räknar med den större bredden och antar att all tillkommande yta är ståplatsutrymme i C30 så har vi 47 kvadratmeter mer ståplatsyta. Ska vi klämma in 340 stående på den ytan så blir det 7,2 stående per kvadratmeter. Det verkar lite väl mycket. Så det går nog inte att jämföra kapaciteten rätt av eftersom antalet stående i C30 nog är beräknat efter en tätare packning än i X15p.
Det är upp till en gräns rätt att räkna med en högre densitet om golvytan är större. Om det bara är trånga prång går den inte att utnyttja. I synnerhet är det viktigt med en bred mittgång. X15p kommer dessutom med nödvändighet att lida svårt av trappor och annat elände som överhuvudtaget inte kommer att kunna användas som resenärsplatser.
På grund av lägre plattformar än tunnelbanan?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8934
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Inge skrev:
Hechtwagen skrev:
Inge skrev:11 normaltåg, 22 tågsätt, 66 vagnsdelar enligt vad det står i pressmeddelandet.

Motsvarar ungefär 5 tunneltåg av fullängd på Mörbybanan. (Min informativa tilläggsinformation.)
Normaltågen på RB är väl tre vagnar?
Tanken är väl att de nya tågsätten skall göra normaltågen längre. Jag vet inte om de räcker till att göra alla tåg på huvudlinjerna till sex vagnar/ två tågsätt, men kanske.
Det ska ju bli tätare trafik också. Ett stomtåg och ett snabbtåg varje kvart på vardera gren. Och kvartstrafik på Näsbyparksgrenen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8934
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Inge skrev:10-minuterstrafik står det i pressmeddelandet. Det lär väl betyda 20-minuters stomtrafik, med extratåg i rusningen. Det är för övrigt inte rimligt med tätare trafik och fler bomfällningar. Att använda de nya sätten till att öka tåglängderna är rimligare.
Det trafikupplägg jag beskrev är för svårt för kommunikatörer att förstå. Så då säger de 10 minuter. Men trafikupplägget jag beskrev är det som planeras. Alltså ungefär 6 till 9 minuters trafik på grenarna, men bara 15 minuters på mindre stationer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8934
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Inge skrev:Vem är det som planerar /tänker sig det?

Inte Tamsons i varje fall,

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6502342

och garanterat inte de kringboende.

Som jag uppfattat det har man även kommit överens med berörda kommuner om oförändrat stoppmönster.
Men Tamsons vet väl inte heller hur det hänger ihop. Inte sätter sig en politiker in i såna finesser. Han säger det som är enklast att säga. Jag har inte hört något om några överenskommelser med kommunerna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3085
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av Hechtwagen »

twr skrev:
Hechtwagen skrev:
Inge skrev:11 normaltåg, 22 tågsätt, 66 vagnsdelar enligt vad det står i pressmeddelandet.

Motsvarar ungefär 5 tunneltåg av fullängd på Mörbybanan. (Min informativa tilläggsinformation.)
Normaltågen på RB är väl tre vagnar?
11 st 120 m tåg. 22 st 60 m fordon. Fordonen har två leder, alltså 66 st "vagnsdelar", men dessa kan alltså inte köra självständigt.

Möjlighet finns att koppla tre fordon till 180 m tåg. Men detta är förstås inte plattformarna anpassade för i nuläget.

Sedan undrar jag fortfarande om 60 är exakt 60 eller om det är till exempel 63. Någon som vet?
Jo jag läste det men är inte ett normalt tåg på RB även framledes tre vagnar / 60 meter?
twr
Inlägg: 8934
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev:
twr skrev: 11 st 120 m tåg. 22 st 60 m fordon. Fordonen har två leder, alltså 66 st "vagnsdelar", men dessa kan alltså inte köra självständigt.

Möjlighet finns att koppla tre fordon till 180 m tåg. Men detta är förstås inte plattformarna anpassade för i nuläget.

Sedan undrar jag fortfarande om 60 är exakt 60 eller om det är till exempel 63. Någon som vet?
Jo jag läste det men är inte ett normalt tåg på RB även framledes tre vagnar / 60 meter?
Det beror på vad du menar med "normal". Under mellantrafik blir det säkert 60 meters tåg även en bit framöver.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8934
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Inge skrev:
twr skrev: Det beror på vad du menar med "normal". Under mellantrafik blir det säkert 60 meters tåg även en bit framöver.
Varför då? Det är rimligare med 20-minuterstrafik.
15 minuters trafik blir det nog. Om de blir korta eller långa beror på hur stort resandet är.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8934
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Här beskrivs det tänkta framtida trafikupplägget för Roslagsbanan, det så kallade 4+4S (4 tåg + 4 snabbtåg per gren): http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9880,d.bGg
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8934
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Inge skrev:Men det där är väl ett dokument av samma typ som förstudier till Bottniabanor od. Dvs inte särskilt mycket till verkligherskontakt.

Dock har man ju några år redan kört Roslagsbanetågen onödigt tätt och en sådan tradition bryter man politiskt inte hur som helst. Å andra sidan, vid lågkonjunktur och plötsligt besparingsbehov kan det gå fort.

Det finns ju heller inte några andra linjer där man anser sig ha råd med särkopplilng och bibehållen turtäthet under mellantrafiken, trots att nyttan skulle vara större (mångdubbelt fler passagerare) för pendeltågen och i tunnelbanan.
Okej, man kanske kör långa tåg hela dagen, men går ned från 8 tåg per timme till 4 tåg per timme per gren. Jag vet inte varför dokumentet skulle sakna verklighetskontakt. Det här är det trafikupplägg som all planering för Roslagsbanan har utgått från sedan flera år tillbaka. Till exempel vilka dubbelspårssträckor som byggs ut nu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av gbd »

twr skrev:Här beskrivs det tänkta framtida trafikupplägget för Roslagsbanan, det så kallade 4+4S (4 tåg + 4 snabbtåg per gren): http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9880,d.bGg
Så hur tätt blir det på "stammen" 20 tåg per timme?
twr
Inlägg: 8934
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av twr »

gbd skrev:
twr skrev:Här beskrivs det tänkta framtida trafikupplägget för Roslagsbanan, det så kallade 4+4S (4 tåg + 4 snabbtåg per gren): http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9880,d.bGg
Så hur tätt blir det på "stammen" 20 tåg per timme?
20 ja, sannolikt 24 om utbyggnaden till T-Centralen blir av.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8934
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Inlägg av twr »

Inge skrev:Och hur många tåg skulle gå på Botniabanan och i vilka hastigheter?

75 % av nyttorna med Bottniabanan påstods dessutom skulle komma resenärer (ej, gods) tillhanda. Den här typen av dokument saknar verkligherskontakt, hur många miljarder i kostnader de än orsakar.
Jämförelser med Botniabanan känns faktiskt ganska irrelevanta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Låst