Enceladus skrev:twr skrev:Enceladus skrev:Det är lite förvånande att den tydliga kopplingen mellan beslutade tunnelbaneutbyggnader och planerade regionaltågsstationer (Barkarby, Solna, Älvsjö) inte har uppmärksammats mer på detta forum, speciellt som flera skribenter som är emot tunnelbaneutbyggnaderna samtidigt är för regionaltågsstationerna. Vilken regionaltågsoperatör skulle vilja stanna vid en station utan vettiga bytesmöjligheter? Det är i princip fritt fram att stanna vid Karlberg, men ändå är intresset obefintligt. Är det då inte vansinne att föreslå regionaltågsstationer som inte skulle användas mer än vid evenemang?
Du verkar glömma det lilla ordet ”planerade” som dessutom är fel i sammanhanget. Det finns inga garantier för att regionaltågsstationer någonsin byggs i Solna eller Älvsjö. OM en regionaltågsstation byggs i Älvsjö blir det mer motiverat att bygga tunnelbana dit, men tveksamt om det ändå är tillräckligt. Det kloka vore därför att bygga tunnelbana till Östbergahöjden, men med möjlighet att senare förlänga till Älvsjö. Ganska självklart egentligen.
Ännu klokare vore nog att bygga en regionaltågsstation i Årstaberg. Sannolikt mer komplicerat och dyrare, men också sannolikt med mer nytta.
Sannolikheten är ganska stor att det byggs en regionaltågsstation i Solna. Det handlar om en relativt billig utbyggnad jämfört med de andra kandidaterna. En regionaltågsstation i Älvsjö är inte lika säker. Kostnaden är betydligt högre och nyttan är oklar, i alla fall i dagens läge. Trafikverket har dock gjort bedömningen att Älvsjöbågen
omöjliggör en regionaltågsstation i Årstaberg (se sidan 79). Du vet naturligtvis alltid bäst, men vi andra utgår från att Trafikverkets bedömning är korrekt. Citybanan är ett större fiasko än vad många tror!
Vem har gjort dig till talesperson för "alla andra"?
Jag känner till utredningen, jag har läst den flera gånger. Jag påpekade att det sannolikt är mer komplicerat och dyrare. Omöjligt är det knappast, det beror helt på vilka förutsättningar man antar. Din formulering om att "alltid veta bäst" är ett fullkomligt opåkallat personangrepp. Jag redovisar alltid hur jag resonerar och jag ändrar alltid åsikt om det visar sig att jag har fel. Du däremot kommer med långsökta eller rent felaktiga teorier som du håller fast vid oavsett hur ofta det upprepas att du har fel.
Enceladus skrev:Din idé om en tunnelbanestump till Östbergahöjden har diskuterats i flera andra trådar.
Ja, det har diskuterats i flera andra trådar. Den enda som har ifrågasatt det, som jag kan minnas, är du. Du kan inte åberopa dig själv som auktoritet. Det är ju bara löjligt.
Enceladus skrev:Tunnelbana är en tung infrastrukturinvestering som kräver ett visst resandeunderlag. 3 000 resande i maxtimmen är redan i underkant för den kapacitet som tunnelbana erbjuder. Att minska underlaget ytterligare är helt enkelt vansinne - och
inga tillmälen kan ändra på det:
Här undergräver du ju ditt eget argument. Att det är i underkant visar snarare att den inte ska byggas. Eller att den borde byggas på ett annat sätt. Din idé om att bygga till Högdalen är till exempel intressant. Men det är ju inte ett argument för att bygga till Älvsjö.
Enceladus skrev:twr skrev:Enceladus, du har stora brister i din kunskap om trafikplanering, och dessutom tänker du inte efter ordentligt. Det i kombination med din arrogans gör att du ständigt hamnar fel.
Jag skulle inte säga att det här är tillmälen. Det är rena fakta. Du har all chans i världen att överbevisa mig om du börjar argumentera seriöst i fortsättningen.
Enceladus skrev:Har du funderat på varför de beslut som tas ofta skiljer sig väldigt mycket från det du anser vara klokt? I den länkade tråden gör du tvärsäkra påståenden som "att lägga 2 miljarder på att bygga tvärtunnelbana för ett resande som motsvarar en vanlig busslinje är galenskap" och "det resandet blir mindre än många av Söderorts busslinjer" utan någon som helst förankring i verkligheten. Det senare påståendet är direkt felaktigt, och det tidigare kräver att stomlinje 2 anses ha för låg belastning för att räknas som en vanlig busslinje.
Det senare kan ha varit en överdrift. Eftersom du inte verkar förstå om man inte skriver ut varenda detalj skrev jag något som jag antog var sant. Resandet skulle kunna omhändertas av en busslinje med ungefär 6 minuters turtäthet. Åtminstone linje 160 torde ha större resande. Jag gissar att det kan finnas fler. Men jag har inte kollat resandestatistik. Se där, vad enkelt det är ett erkänna ett misstag. Du borde prova någon gång! Men poängen stämmer ändå. Kostnaden är cirka 2 miljarder. Resandet skulle kunna omhändertas av en busslinje. Nyttan ur systemsynpunkt är liten, eftersom byten till pendeltåg ändå kan göras vid Årstaberg. Och stationen skulle kunna byggas senare, om en regionaltågsstation blir aktuell.
Enceladus skrev:Det har påpekats att det du skriver är nonsens, men du verkar inte ta till dig kritiken.
Återigen, den som har ifrågasatt det är du. Du kan inte åberopa dig själv som auktoritet. Det om något är nonsens.
Enceladus skrev:Du fortsätter att upprepa samma dogmer. Det vore inte klokt att bygga en tunnelbanestump till Östbergahöjden. Men nog om detta.
Det är inte en dogm. Det är min åsikt, som jag argumenterar klart och tydligt för. Jag har all respekt för om någon tycker annorlunda. Men då förväntar jag mig att de ska kunna argumentera för det. Det gör inte du i det här fallet.
Jag är väldigt förvånad att några sakliga påpekanden från min sida provocerade fram denna överreaktion från din sida. Försök hålla dig till fakta, argument och allmän hyfs i fortsättningen. Tyvärr ger du intryck av att vara något av en fanatiker som tror att ingen annan förstår vad du förstår.