Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Det är lite förvånande att den tydliga kopplingen mellan beslutade tunnelbaneutbyggnader och planerade regionaltågsstationer (Barkarby, Solna, Älvsjö) inte har uppmärksammats mer på detta forum, speciellt som flera skribenter som är emot tunnelbaneutbyggnaderna samtidigt är för regionaltågsstationerna. Vilken regionaltågsoperatör skulle vilja stanna vid en station utan vettiga bytesmöjligheter? Det är i princip fritt fram att stanna vid Karlberg, men ändå är intresset obefintligt. Är det då inte vansinne att föreslå regionaltågsstationer som inte skulle användas mer än vid evenemang?
Du verkar glömma det lilla ordet ”planerade” som dessutom är fel i sammanhanget. Det finns inga garantier för att regionaltågsstationer någonsin byggs i Solna eller Älvsjö. OM en regionaltågsstation byggs i Älvsjö blir det mer motiverat att bygga tunnelbana dit, men tveksamt om det ändå är tillräckligt. Det kloka vore därför att bygga tunnelbana till Östbergahöjden, men med möjlighet att senare förlänga till Älvsjö. Ganska självklart egentligen.

Ännu klokare vore nog att bygga en regionaltågsstation i Årstaberg. Sannolikt mer komplicerat och dyrare, men också sannolikt med mer nytta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:Det är lite förvånande att den tydliga kopplingen mellan beslutade tunnelbaneutbyggnader och planerade regionaltågsstationer (Barkarby, Solna, Älvsjö) inte har uppmärksammats mer på detta forum, speciellt som flera skribenter som är emot tunnelbaneutbyggnaderna samtidigt är för regionaltågsstationerna. Vilken regionaltågsoperatör skulle vilja stanna vid en station utan vettiga bytesmöjligheter? Det är i princip fritt fram att stanna vid Karlberg, men ändå är intresset obefintligt. Är det då inte vansinne att föreslå regionaltågsstationer som inte skulle användas mer än vid evenemang?
Du verkar glömma det lilla ordet ”planerade” som dessutom är fel i sammanhanget. Det finns inga garantier för att regionaltågsstationer någonsin byggs i Solna eller Älvsjö. OM en regionaltågsstation byggs i Älvsjö blir det mer motiverat att bygga tunnelbana dit, men tveksamt om det ändå är tillräckligt. Det kloka vore därför att bygga tunnelbana till Östbergahöjden, men med möjlighet att senare förlänga till Älvsjö. Ganska självklart egentligen.

Ännu klokare vore nog att bygga en regionaltågsstation i Årstaberg. Sannolikt mer komplicerat och dyrare, men också sannolikt med mer nytta.
Sannolikheten är ganska stor att det byggs en regionaltågsstation i Solna. Det handlar om en relativt billig utbyggnad jämfört med de andra kandidaterna. En regionaltågsstation i Älvsjö är inte lika säker. Kostnaden är betydligt högre och nyttan är oklar, i alla fall i dagens läge. Trafikverket har dock gjort bedömningen att Älvsjöbågen omöjliggör en regionaltågsstation i Årstaberg (se sidan 79). Du vet naturligtvis alltid bäst, men vi andra utgår från att Trafikverkets bedömning är korrekt. Citybanan är ett större fiasko än vad många tror!

Din idé om en tunnelbanestump till Östbergahöjden har diskuterats i flera andra trådar. Tunnelbana är en tung infrastrukturinvestering som kräver ett visst resandeunderlag. 3 000 resande i maxtimmen är redan i underkant för den kapacitet som tunnelbana erbjuder. Att minska underlaget ytterligare är helt enkelt vansinne - och inga tillmälen kan ändra på det:
twr skrev:Enceladus, du har stora brister i din kunskap om trafikplanering, och dessutom tänker du inte efter ordentligt. Det i kombination med din arrogans gör att du ständigt hamnar fel.
Har du funderat på varför de beslut som tas ofta skiljer sig väldigt mycket från det du anser vara klokt? I den länkade tråden gör du tvärsäkra påståenden som "att lägga 2 miljarder på att bygga tvärtunnelbana för ett resande som motsvarar en vanlig busslinje är galenskap" och "det resandet blir mindre än många av Söderorts busslinjer" utan någon som helst förankring i verkligheten. Det senare påståendet är direkt felaktigt, och det tidigare kräver att stomlinje 2 anses ha för låg belastning för att räknas som en vanlig busslinje. Det har påpekats att det du skriver är nonsens, men du verkar inte ta till dig kritiken. Du fortsätter att upprepa samma dogmer. Det vore inte klokt att bygga en tunnelbanestump till Östbergahöjden. Men nog om detta.
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av twr »

Enceladus, har du inte fattat att det är du som ständigt har fel, som ständigt upprepar samma dogmer och som alla andra på forum påpekar hur fel du har? Men du är ju tyvärr helt oemottaglig för argument. Att du sen är otrevlig dessutom gör ju ingenting bättre.

Läs på, tänk efter och lyssna på argument. Varför tror du att du vet bättre än alla andra, inklusive folk som arbetar med trafikplanering?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Det är lite förvånande att den tydliga kopplingen mellan beslutade tunnelbaneutbyggnader och planerade regionaltågsstationer (Barkarby, Solna, Älvsjö) inte har uppmärksammats mer på detta forum, speciellt som flera skribenter som är emot tunnelbaneutbyggnaderna samtidigt är för regionaltågsstationerna. Vilken regionaltågsoperatör skulle vilja stanna vid en station utan vettiga bytesmöjligheter? Det är i princip fritt fram att stanna vid Karlberg, men ändå är intresset obefintligt. Är det då inte vansinne att föreslå regionaltågsstationer som inte skulle användas mer än vid evenemang?
Du verkar glömma det lilla ordet ”planerade” som dessutom är fel i sammanhanget. Det finns inga garantier för att regionaltågsstationer någonsin byggs i Solna eller Älvsjö. OM en regionaltågsstation byggs i Älvsjö blir det mer motiverat att bygga tunnelbana dit, men tveksamt om det ändå är tillräckligt. Det kloka vore därför att bygga tunnelbana till Östbergahöjden, men med möjlighet att senare förlänga till Älvsjö. Ganska självklart egentligen.

Ännu klokare vore nog att bygga en regionaltågsstation i Årstaberg. Sannolikt mer komplicerat och dyrare, men också sannolikt med mer nytta.
Sannolikheten är ganska stor att det byggs en regionaltågsstation i Solna. Det handlar om en relativt billig utbyggnad jämfört med de andra kandidaterna. En regionaltågsstation i Älvsjö är inte lika säker. Kostnaden är betydligt högre och nyttan är oklar, i alla fall i dagens läge. Trafikverket har dock gjort bedömningen att Älvsjöbågen omöjliggör en regionaltågsstation i Årstaberg (se sidan 79). Du vet naturligtvis alltid bäst, men vi andra utgår från att Trafikverkets bedömning är korrekt. Citybanan är ett större fiasko än vad många tror!
Vem har gjort dig till talesperson för "alla andra"?

Jag känner till utredningen, jag har läst den flera gånger. Jag påpekade att det sannolikt är mer komplicerat och dyrare. Omöjligt är det knappast, det beror helt på vilka förutsättningar man antar. Din formulering om att "alltid veta bäst" är ett fullkomligt opåkallat personangrepp. Jag redovisar alltid hur jag resonerar och jag ändrar alltid åsikt om det visar sig att jag har fel. Du däremot kommer med långsökta eller rent felaktiga teorier som du håller fast vid oavsett hur ofta det upprepas att du har fel.
Enceladus skrev:Din idé om en tunnelbanestump till Östbergahöjden har diskuterats i flera andra trådar.
Ja, det har diskuterats i flera andra trådar. Den enda som har ifrågasatt det, som jag kan minnas, är du. Du kan inte åberopa dig själv som auktoritet. Det är ju bara löjligt.
Enceladus skrev:Tunnelbana är en tung infrastrukturinvestering som kräver ett visst resandeunderlag. 3 000 resande i maxtimmen är redan i underkant för den kapacitet som tunnelbana erbjuder. Att minska underlaget ytterligare är helt enkelt vansinne - och inga tillmälen kan ändra på det:
Här undergräver du ju ditt eget argument. Att det är i underkant visar snarare att den inte ska byggas. Eller att den borde byggas på ett annat sätt. Din idé om att bygga till Högdalen är till exempel intressant. Men det är ju inte ett argument för att bygga till Älvsjö.
Enceladus skrev:
twr skrev:Enceladus, du har stora brister i din kunskap om trafikplanering, och dessutom tänker du inte efter ordentligt. Det i kombination med din arrogans gör att du ständigt hamnar fel.
Jag skulle inte säga att det här är tillmälen. Det är rena fakta. Du har all chans i världen att överbevisa mig om du börjar argumentera seriöst i fortsättningen.
Enceladus skrev:Har du funderat på varför de beslut som tas ofta skiljer sig väldigt mycket från det du anser vara klokt? I den länkade tråden gör du tvärsäkra påståenden som "att lägga 2 miljarder på att bygga tvärtunnelbana för ett resande som motsvarar en vanlig busslinje är galenskap" och "det resandet blir mindre än många av Söderorts busslinjer" utan någon som helst förankring i verkligheten. Det senare påståendet är direkt felaktigt, och det tidigare kräver att stomlinje 2 anses ha för låg belastning för att räknas som en vanlig busslinje.
Det senare kan ha varit en överdrift. Eftersom du inte verkar förstå om man inte skriver ut varenda detalj skrev jag något som jag antog var sant. Resandet skulle kunna omhändertas av en busslinje med ungefär 6 minuters turtäthet. Åtminstone linje 160 torde ha större resande. Jag gissar att det kan finnas fler. Men jag har inte kollat resandestatistik. Se där, vad enkelt det är ett erkänna ett misstag. Du borde prova någon gång! Men poängen stämmer ändå. Kostnaden är cirka 2 miljarder. Resandet skulle kunna omhändertas av en busslinje. Nyttan ur systemsynpunkt är liten, eftersom byten till pendeltåg ändå kan göras vid Årstaberg. Och stationen skulle kunna byggas senare, om en regionaltågsstation blir aktuell.
Enceladus skrev:Det har påpekats att det du skriver är nonsens, men du verkar inte ta till dig kritiken.

Återigen, den som har ifrågasatt det är du. Du kan inte åberopa dig själv som auktoritet. Det om något är nonsens.
Enceladus skrev:Du fortsätter att upprepa samma dogmer. Det vore inte klokt att bygga en tunnelbanestump till Östbergahöjden. Men nog om detta.
Det är inte en dogm. Det är min åsikt, som jag argumenterar klart och tydligt för. Jag har all respekt för om någon tycker annorlunda. Men då förväntar jag mig att de ska kunna argumentera för det. Det gör inte du i det här fallet.

Jag är väldigt förvånad att några sakliga påpekanden från min sida provocerade fram denna överreaktion från din sida. Försök hålla dig till fakta, argument och allmän hyfs i fortsättningen. Tyvärr ger du intryck av att vara något av en fanatiker som tror att ingen annan förstår vad du förstår.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av Enceladus »

Det första du kan göra är att sluta med alla personangrepp. I den andra tråden svarade du på följande sätt:
twr skrev:Försök gärna tänka lite innan du slänger ur dig såna här idiotiska kommentarer. Känner du till halmdockeargument, för det är vad du sysslar med nu. Det här är nog det dummaste du hittills har skrivit, och det är ändå ett ganska svårslaget rekord.
Det är substanslöst och inte konstruktivt. Diskussionen om tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö förs bäst i en annan tråd. Jag har dock aldrig sett någon forumskribent instämma i förslaget att bara korta av linjen vid Östberga.

Jag är imponerad över utvecklingen i Arenastaden. Bostäder, kontor, handel och nöjesliv - allt i ett kollektivtrafiknära läge. Det är kul att någon försöker skapa ett attraktivt område utanför innerstan som kan lösa regionens stora problem: bostadsbrist, kapacitetsbrist, kompetensbrist och segregation. Jag önskar Arenastaden lycka till med att få en regionaltågsstation - för regionens bästa. Och jag hoppas att vi får se fler "Arenastäder" i regionen!
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Det första du kan göra är att sluta med alla personangrepp. I den andra tråden svarade du på följande sätt:
twr skrev:Försök gärna tänka lite innan du slänger ur dig såna här idiotiska kommentarer. Känner du till halmdockeargument, för det är vad du sysslar med nu. Det här är nog det dummaste du hittills har skrivit, och det är ändå ett ganska svårslaget rekord.
Det är substanslöst och inte konstruktivt. Diskussionen om tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö förs bäst i en annan tråd. Jag har dock aldrig sett någon forumskribent instämma i förslaget att bara korta av linjen vid Östberga.

Jag är imponerad över utvecklingen i Arenastaden. Bostäder, kontor, handel och nöjesliv - allt i ett kollektivtrafiknära läge. Det är kul att någon försöker skapa ett attraktivt område utanför innerstan som kan lösa regionens stora problem: bostadsbrist, kapacitetsbrist, kompetensbrist och segregation. Jag önskar Arenastaden lycka till med att få en regionaltågsstation - för regionens bästa. Och jag hoppas att vi får se fler "Arenastäder" i regionen!
Om du slutar skriva substanslöst och inte konstruktivt och slutar med halmdockeargument kommer jag inte ha några skäl att påpeka det. Hoppas alltså på bättring i fortsättningen!

Gällande Östbergahöjden, jag minns inte om någon hållit med mig. Kanske har du rätt. Men jag minns inte att någon annan än du har ifrågasatt det heller. Ditt försök att åberopa en åsikts popularitet - ett argumentationsfel i sig - faller alltså platt om det står ett mot ett.

Med hopp om konstruktiva diskussioner i framtiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
365
Inlägg: 27
Blev medlem: fredag 20 april 2018 18:03

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av 365 »

Tråden låses om samtalstonen inte radikalt förbättras!

Ha det fint!
Jourmaster
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av TKO »

Jag ska försöka hålla både en god ton och vara konstruktiv!

2013 tog Trafikverket fram ett planeringsunderlag för "Stockholm Nord och Syd - Framtida bytespunkter".

Har det hänt något sedan dess?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Jag ska försöka hålla både en god ton och vara konstruktiv!

2013 tog Trafikverket fram ett planeringsunderlag för "Stockholm Nord och Syd - Framtida bytespunkter".

Har det hänt något sedan dess?

undrar
Thomas K Ohlsson
Det har beslutats att både Barkarby och Sundbyberg ska få plattformar för regionaltåg. Båda utbyggnaderna är finansierade. Tidigare var det inte helt klart att det skulle bli så. I och för sig var planeringsunderlaget geografiskt avgränsat till sträckan Flemingsberg–Häggvik, men de beslutade planerna för Mälarbanan kan påverka planerna för de andra banorna. Det har emellertid inte tagits några nya beslut om regionaltågsstationer på nämnd sträcka. RUFS 2050 pekar ut Solna, Barkarby, Älvsjö och Helenelund som möjliga lägen för nya regionaltågsstationer (se sidan 86). Mälardalsrådets remissvar avseende förslag till nationell plan nämner Solna och Barkarby. Om ordningen spelar roll kan diskuteras.

Varför har regionaltågsstationerna på Mälarbanan prioriterats? Vid en första anblick kan det tyckas märkligt att besluta om två nya regionaltågsstationer på Mälarbanan samtidigt som Ostkustbanan fortfarande inte har någon. Märsta och Arlanda kan jämföras med Bålsta snarare än Barkarby eller Sundbyberg. Det borde främst bero på kostnaden. Jag misstänker att en regionaltågsstation i Solna skulle göra större nytta än en i Sundbyberg, men jag har inte sett några nyttoanalyser. På Mälarbanan beräknas det gå tillräckligt få tåg på det yttre spårparet för att olika uppehållsmönster inte ska vara ett problem. Så är det inte på Ostkustbanan. Mälarbanans funktion kan dock påverkas av eventuella höghastighetståg mellan Stockholm och Oslo, men det återstår att se. Den utbyggnad som en regionaltågsstation i Solna kräver är likväl förhållandevis begränsad.

Det finns också en regionalpolitisk aspekt som flera skribenter på detta forum antagligen inte vill diskutera. Det moderatledda landstinget lägger allt krut på Ostkustbanan. Exempelvis har Ostkustbanan mindre belastning i mellantrafik än Södertäljelinjen, men trots detta dubbelt så många avgångar. Fördelningen är ännu mer absurd under somrarna när Getingmidjan stängs av. Situationen är den omvända på regeringsnivå. Exempelvis plockades ombyggnaden av Märsta station bort från den nationella planen, trots att nyttan var stor ur ett ekologiskt, socialt och ekonomiskt perspektiv. Samma sak hände med de två namngivna regionala cykelstråken i norra och nordöstra Stockholm. Tyvärr genomsyrar regionalpolitiken nästan alla beslut i Stockholm. I slutändan förlorar hela samhället på alla felprioriteringar, men ingen sida verkar vilja ge sig.
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: Det finns också en regionalpolitisk aspekt som flera skribenter på detta forum antagligen inte vill diskutera.
Jag tycker inte det är konstruktivt med såna antydningar. Diskutera sakfrågorna i stället för att göra det personligt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
bda157
Inlägg: 44
Blev medlem: tisdag 13 januari 2009 19:08

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av bda157 »

Regionaltågen stannar sedan länge i Sundbyberg. I samband med utbyggnad till fyrspår genom Sundbyberg får regionaltågen egna perronger, men det innebär ju inte att det kan anses vara en ny regionaltågsstation. I Barkarby däremot blir det en ny regionaltågsstation.
Enceladus
Inlägg: 10102
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av Enceladus »

MTR Nordic ansökte om kapacitet på sträckan Stockholm C-Ulriksdal för att stanna vid Arenastaden. Trafikverket tilldelade inte denna kapacitet. Intresset kan dock noteras.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:MTR Nordic ansökte om kapacitet på sträckan Stockholm C-Ulriksdal för att stanna vid Arenastaden. Trafikverket tilldelade inte denna kapacitet. Intresset kan dock noteras.
Det verkar dock inte som kinesbolaget gjorde så mycket för att få igenom denna ansökan, det var på lite märkliga grunder som TRV avslog denna.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar