Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Re: Landstinget: "Alla vägar går till Arenastaden"

Inlägg av TKO »

Jag ska försöka hålla både en god ton och vara konstruktiv!

2013 tog Trafikverket fram ett planeringsunderlag för "Stockholm Nord och Syd - Framtida bytespunkter".

Har det hänt något sedan dess?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Jag ska försöka hålla både en god ton och vara konstruktiv!

2013 tog Trafikverket fram ett planeringsunderlag för "Stockholm Nord och Syd - Framtida bytespunkter".

Har det hänt något sedan dess?

undrar
Thomas K Ohlsson
Det har beslutats att både Barkarby och Sundbyberg ska få plattformar för regionaltåg. Båda utbyggnaderna är finansierade. Tidigare var det inte helt klart att det skulle bli så. I och för sig var planeringsunderlaget geografiskt avgränsat till sträckan Flemingsberg–Häggvik, men de beslutade planerna för Mälarbanan kan påverka planerna för de andra banorna. Det har emellertid inte tagits några nya beslut om regionaltågsstationer på nämnd sträcka. RUFS 2050 pekar ut Solna, Barkarby, Älvsjö och Helenelund som möjliga lägen för nya regionaltågsstationer (se sidan 86). Mälardalsrådets remissvar avseende förslag till nationell plan nämner Solna och Barkarby. Om ordningen spelar roll kan diskuteras.

Varför har regionaltågsstationerna på Mälarbanan prioriterats? Vid en första anblick kan det tyckas märkligt att besluta om två nya regionaltågsstationer på Mälarbanan samtidigt som Ostkustbanan fortfarande inte har någon. Märsta och Arlanda kan jämföras med Bålsta snarare än Barkarby eller Sundbyberg. Det borde främst bero på kostnaden. Jag misstänker att en regionaltågsstation i Solna skulle göra större nytta än en i Sundbyberg, men jag har inte sett några nyttoanalyser. På Mälarbanan beräknas det gå tillräckligt få tåg på det yttre spårparet för att olika uppehållsmönster inte ska vara ett problem. Så är det inte på Ostkustbanan. Mälarbanans funktion kan dock påverkas av eventuella höghastighetståg mellan Stockholm och Oslo, men det återstår att se. Den utbyggnad som en regionaltågsstation i Solna kräver är likväl förhållandevis begränsad.

Det finns också en regionalpolitisk aspekt som flera skribenter på detta forum antagligen inte vill diskutera. Det moderatledda landstinget lägger allt krut på Ostkustbanan. Exempelvis har Ostkustbanan mindre belastning i mellantrafik än Södertäljelinjen, men trots detta dubbelt så många avgångar. Fördelningen är ännu mer absurd under somrarna när Getingmidjan stängs av. Situationen är den omvända på regeringsnivå. Exempelvis plockades ombyggnaden av Märsta station bort från den nationella planen, trots att nyttan var stor ur ett ekologiskt, socialt och ekonomiskt perspektiv. Samma sak hände med de två namngivna regionala cykelstråken i norra och nordöstra Stockholm. Tyvärr genomsyrar regionalpolitiken nästan alla beslut i Stockholm. I slutändan förlorar hela samhället på alla felprioriteringar, men ingen sida verkar vilja ge sig.
twr

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: Det finns också en regionalpolitisk aspekt som flera skribenter på detta forum antagligen inte vill diskutera.
Jag tycker inte det är konstruktivt med såna antydningar. Diskutera sakfrågorna i stället för att göra det personligt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
bda157

Inlägg av bda157 »

Regionaltågen stannar sedan länge i Sundbyberg. I samband med utbyggnad till fyrspår genom Sundbyberg får regionaltågen egna perronger, men det innebär ju inte att det kan anses vara en ny regionaltågsstation. I Barkarby däremot blir det en ny regionaltågsstation.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

MTR Nordic ansökte om kapacitet på sträckan Stockholm C-Ulriksdal för att stanna vid Arenastaden. Trafikverket tilldelade inte denna kapacitet. Intresset kan dock noteras.
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:MTR Nordic ansökte om kapacitet på sträckan Stockholm C-Ulriksdal för att stanna vid Arenastaden. Trafikverket tilldelade inte denna kapacitet. Intresset kan dock noteras.
Det verkar dock inte som kinesbolaget gjorde så mycket för att få igenom denna ansökan, det var på lite märkliga grunder som TRV avslog denna.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Solna överväger en tredje stationsentré till pendeltågsstationen (se sidan 18):
Solna stad skrev:Preliminär gestaltningsidé för en möjlig mittentré till Solna station, vid den plats där en gångtunnel ligger under järnvägsspåren idag. Stationsentrén är ej beslutad. Behovet av den ska utredas vidare.
Jag gillar Solnas planer för pendeltågsstationen, men SL:s senaste uttalande om pendeltågstrafiken tyder dessvärre på att ambitionerna inte är ömsesidiga.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Enceladus skrev: tisdag 09 juli 2024 19:53 Solna överväger en tredje stationsentré till pendeltågsstationen (se sidan 18):
Solna stad skrev:Preliminär gestaltningsidé för en möjlig mittentré till Solna station, vid den plats där en gångtunnel ligger under järnvägsspåren idag. Stationsentrén är ej beslutad. Behovet av den ska utredas vidare.
Ja, det här är den gamla norra entrén som stängdes för att ge plats till den nuvarande entrén till Arenastaden.

Inget fel att man återöppnar denna entré igen om det behövs, men får man plats på plattformen med trappa och hiss? Det framgår inte i gestaltningen.
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

ADDE skrev: onsdag 10 juli 2024 2:51
Enceladus skrev: tisdag 09 juli 2024 19:53 Solna överväger en tredje stationsentré till pendeltågsstationen (se sidan 18):
Ja, det här är den gamla norra entrén som stängdes för att ge plats till den nuvarande entrén till Arenastaden.

Inget fel att man återöppnar denna entré igen om det behövs, men får man plats på plattformen med trappa och hiss? Det framgår inte i gestaltningen.
I den tunneln, som väl inte är överdrivet rymlig, om jag minns rätt även VA ledningarna till stationsentrén mot Arenastaden.
twr

Inlägg av twr »

ADDE skrev: onsdag 10 juli 2024 2:51

Det vore typiskt att starta en utredning istället för att direkt konstatera att plattformen är för smal (om det är så). Ungefär som när någon politiker ville utreda en station mellan Tekniska högskolan utan att veta att det är för brant lutning.

Men plattformen är kanske ganska bred? Kanske ryms ” myntinkast”?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Skulle väl gå att ha enbart spärrar + trappor om man vill, sedan är frågan hur detta skulle påverka flödet på plattformen.
Användarens profilbild
Fyrgeit

Inlägg av Fyrgeit »

Här är mitt förslag till regionaltågsplattform i Solna som jag gjorde för ett tag sedan.
wowie.png
wowie.png (66.42 KiB) Visad 947 gånger
Pendeltågen grenar av sig i Odenplan och går via Hagastaden till en underjordisk plattform i Solna, så att regionaltågen kan ta den befintliga plattformen. Själva idén är inte så originell om jag minns rätt.
(ignorera höghastighetsjärnvägen till Arlanda)
Majkey

Inlägg av Majkey »

Varför ska det finnas ytterligare en station vid Karolinska? Känns både dyrt och onödigt att tiotusentals människor ska få en restidsförlängning på 3min. Blir många totalminuter i samhällsförlust.
Alla nya stationer på pendeltågsnätet ska motverkas! Planerna på en station i Huvudsta är även den en katastrof för Bålstalinjen.
duga

Inlägg av duga »

Majkey skrev: onsdag 17 juli 2024 16:17 Varför ska det finnas ytterligare en station vid Karolinska? Känns både dyrt och onödigt att tiotusentals människor ska få en restidsförlängning på 3min. Blir många totalminuter i samhällsförlust.
Alla nya stationer på pendeltågsnätet ska motverkas! Planerna på en station i Huvudsta är även den en katastrof för Bålstalinjen.
För att slippa bygga tunnelbana Odenplan - Solna, antar jag.
twr

Inlägg av twr »

Majkey skrev: onsdag 17 juli 2024 16:17 Varför ska det finnas ytterligare en station vid Karolinska? Känns både dyrt och onödigt att tiotusentals människor ska få en restidsförlängning på 3min. Blir många totalminuter i samhällsförlust.
Innebär en ny station verkligen så mycket som tre minuter längre restid?

Håller med dig om stationen i Huvudsta. Det är ett olyckligt exempel på ”Enceladus-politik”, alltså att utan att se till konsekvenser och kostnad och nytta göra något för att det antas vara populärt bland någon väljargrupp.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jag är inte någon direkt anhängare av en station vid Huvudsta, men är det inte lite att ta i att den skulle få katastrofala konsekvenser? Det är väl en ganska rimlig idé att föreslå en sådan station i samband med ett fyrspårsbygge. (Om det nu någonsin blir något fyrspår där…)

Årstaberg förutspåddes ju på sin tid bli en fullständig trafikal katastrof, men blev snarare en trafikal succé! (Däremot något av en katastrof ur tillgänglighets- och säkerhetssynpunkt men det är en annan historia!)
twr

Inlägg av twr »

daniel_s skrev: onsdag 17 juli 2024 20:11 Jag är inte någon direkt anhängare av en station vid Huvudsta, men är det inte lite att ta i att den skulle få katastrofala konsekvenser? Det är väl en ganska rimlig idé att föreslå en sådan station i samband med ett fyrspårsbygge. (Om det nu någonsin blir något fyrspår där…)

Årstaberg förutspåddes ju på sin tid bli en fullständig trafikal katastrof, men blev snarare en trafikal succé! (Däremot något av en katastrof ur tillgänglighets- och säkerhetssynpunkt men det är en annan historia!)
Årstaberg är ju en bytespunkt vilket gör den mycket mer motiverad än en station i Huvudsta eller till exempel Fagersjö. Jag skulle inte kalla det för en katastrof, men en dålig idé.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

I Stockholm är pendeltågens syfte att binda samman länets/regionens befolkningscentra. Det har alltså ett helt annan uppgift än vad tunnelbanan eller lokalbanorna har. Tunnelbanans uppgift är att utgöra ett kapacitetsstarkt flöde mellan de inre förorterna och innerstaden, det var det som tunnelbanan byggdes för. Resor inom det lokala området sköts i dagsläget nästan uteslutande av busstrafik, med undantag för Stockholms innerstad där även tunnelbanan har fått en liknande uppgift. Roslagsbanan är något av ett mellanting mellan syftena för pendeltågen och tunnelbanan. Saltsjöbanan och Lidingöbanan är i stort sett att betrakta ha samma typ av trafikuppgift som tunnelbanan. Tvärbanan är ju mer eller mindre ett undantag, där man just skapat tvärförbindelser med spårtrafik, vilket traditionellt i Stockholm har skötts av bussar.

Därför anser jag att det inte är rimligt att det skall till en pendeltågsstation i Huvudsta.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Majkey

Inlägg av Majkey »

daniel_s skrev: onsdag 17 juli 2024 20:11 Jag är inte någon direkt anhängare av en station vid Huvudsta, men är det inte lite att ta i att den skulle få katastrofala konsekvenser? Det är väl en ganska rimlig idé att föreslå en sådan station i samband med ett fyrspårsbygge. (Om det nu någonsin blir något fyrspår där…)

Varje ifyllnadsstation på pendeltågsnätet gör bara kollektivtrafiken mindre attraktiv och får fler att välja bilen. Blir även bara mer och mer oattraktivt att bo längre bort från stan. Huvudsta är nog den värsta då det är fullt av tunnelbanestationer i området redan och det blir heller ingen bytespunkt.
Tids nog blir det väl tyvärr en station i Solvalla med.
Hade varit trevligt att om dom faktiskt gjorde utredningar innan dessa saker bestäms.
Skriv svar