Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid
Visst är dilatationsfogar vanliga i betongkonstruktioner, men faktiskt inte i viaduktbygget vid Gullmarsplan. Det är en ganska avancerad och slank konstruktion med pelardäck med "mushroomkapitäl" - jag tvekar inte att använda epitetet tjusigt!
En annan bildvinkel kanske tydliggör varför jag misstänker att detta är ett senare tilllägg: Så här hade man inte byggt från början - en bautabalk som avväxling och tätt placerade pelare - jämför med hur det ser ut över tunnelbanespåren:
Så eftersom jag nästan är på min mammas gata (främst bildligen men i viss mån bokstavligen) tvekar jag inte att hävda att man förlängde viadukten västerut är Tvärbanestationen byggdes!
Thomas K Ohlsson (GI THG)
amatörexpert på brobyggnad
En annan bildvinkel kanske tydliggör varför jag misstänker att detta är ett senare tilllägg: Så här hade man inte byggt från början - en bautabalk som avväxling och tätt placerade pelare - jämför med hur det ser ut över tunnelbanespåren:
Så eftersom jag nästan är på min mammas gata (främst bildligen men i viss mån bokstavligen) tvekar jag inte att hävda att man förlängde viadukten västerut är Tvärbanestationen byggdes!
Thomas K Ohlsson (GI THG)
amatörexpert på brobyggnad
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid
Lyfter upp denna trevliga tråd igen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid
Utmärkt initiativ!
För att alla skall komma i stämning innan vi går vidare mot framtiden stannar vi upp en stund och beundrar denna bild från tidigt 60-tal:
Det var tider det!
/TKO
För att alla skall komma i stämning innan vi går vidare mot framtiden stannar vi upp en stund och beundrar denna bild från tidigt 60-tal:
Det var tider det!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid
Vad har den norra bussterminalen i Gullmarsplan för historia? Årstabussarna gick ursprungligen till Brunkebergstorg, hur länge varade det? Flyttade de senare till Skanstull, eller flyttade de direkt till Gullmarsplan?
Den södra bussterminalen startade 1990 vad jag vet, då Tyresöbussarna flyttade hit från Skanstull.
Den södra bussterminalen startade 1990 vad jag vet, då Tyresöbussarna flyttade hit från Skanstull.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid
Det gick två trådbusslinjer mellan Årsta och Brunkebergstorg: linje 90 från Årsta Norra samt linje 91 från Årsta Södra. Innan trådbussdriften hette linjerna 76 respektive 77. Se vidare linjehistoriken för linje 90 och linje 91. Linjerna avkortades till Slussen ett år efter att trådbussdriften upphörde. Med tiden avkortades de till före detta Huddingevägen vid Gullmarsplan. (Efter tillkomsten av Södra länken heter vägen numera Johanneshovsvägen.) Därefter slogs de ihop till linje 190 som sedan nummerändrades till linje 160. Se vidare linjehistoriken för linje 190 och linje 160. (Idag är linje 190 en nattlig tvärförbindelse i Söderort.) Således verkar Årstabussarna aldrig ha terminerat vid Skanstull.twr skrev:Vad har den norra bussterminalen i Gullmarsplan för historia? Årstabussarna gick ursprungligen till Brunkebergstorg, hur länge varade det? Flyttade de senare till Skanstull, eller flyttade de direkt till Gullmarsplan?
Den södra bussterminalen startade 1990 vad jag vet, då Tyresöbussarna flyttade hit från Skanstull.
Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid
Till ovanstående kan läggas att kortturer på linjerna 90 och 91 regelmässigt vände vid Gullmarsplan från slutet av 50-talet, förmodligen sedan den genomgående tunnelbanan öppnats och behovet av direktbussar in till City minskat. Dessa kördes med enmansbetjänade dieselbussar och kallades för "Sputnikar".Enceladus skrev:Det gick två trådbusslinjer mellan Årsta och Brunkebergstorg: linje 90 från Årsta Norra samt linje 91 från Årsta Södra. Innan trådbussdriften hette linjerna 76 respektive 77. Se vidare linjehistoriken för linje 90 och linje 91. Linjerna avkortades till Slussen ett år efter att trådbussdriften upphörde. Med tiden avkortades de till före detta Huddingevägen vid Gullmarsplan. (Efter tillkomsten av Södra länken heter vägen numera Johanneshovsvägen.) Därefter slogs de ihop till linje 190 som sedan nummerändrades till linje 160. Se vidare linjehistoriken för linje 190 och linje 160. (Idag är linje 190 en nattlig tvärförbindelse i Söderort.) Således verkar Årstabussarna aldrig ha terminerat vid Skanstull.twr skrev:Vad har den norra bussterminalen i Gullmarsplan för historia? Årstabussarna gick ursprungligen till Brunkebergstorg, hur länge varade det? Flyttade de senare till Skanstull, eller flyttade de direkt till Gullmarsplan?
Den södra bussterminalen startade 1990 vad jag vet, då Tyresöbussarna flyttade hit från Skanstull.
Men åter till Historien bakom den "norra bussterminalen" vid Gullmarsplan:
"Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram över vattnet."
När den första Årstalinjen öppnades (linje 77, 1944) fanns ingen hållplats vid Gullmarsplan - ja inte ens platsen Gullmarsplan fanns. Bussarna körde i en backe nerifrån Skansbron förbi Skanskvarn upp till Huddingevägen, med hållplatser dels nere vid Skansbron ("Hammarbyleden") och sen uppe vid Huddingevägen ("Grynkvarn"). Sträckan trafikerades även av linje 64, som i stort sett motsvara dagens 144. När denna linje började trafikeras vet jag ej, den finns tyvärr inte med bland Jimmy Bergmans linjehistoriska blad. Men den finns med på spårvägskartan från 1936, så linje 64 var den första (buss)linje som trafikerade det som sedan skulle bli Gullmarsplan.
När högbron över Hammarbyleden öppnades för vägtrafik 1947 fick Huddingevägen (nuvarande Johanneshovsvägen) sin nuvarande sträckning, och bussarna fick en hållplats i närheten av spårvägshållplatsen Johanneshov. Denna kan sägas vara ursprunget till den nuvarande norra bussterminalen, men någon terminal var det inte frågan om utan en helt vanlig genomfartshållplats. Hållplatsen trafikerades då av SS-linjerna 64, 70 (som sedan blev 130) samt 76 och 77 mot Årsta - men ingen av dessa hade ändhållplats vid Johanneshov.
En tidig bild: Bussen ser inte ut att vara en SS-buss, kanske någon kan identifiera den?
1950 omnumrerades linjerna 76 och 77 i samband med att trådbussdriften inleddes. Under olika perioder under 50-talet kördes även förstärkningslinjer (med motorbussar) från Årsta in till City (60/61, ändhållplats Norrmalmstorg, senare 84/85 som körde utan uppehåll från City till Årsta) - även dessa stannade naturligtvis vid Johanneshov. Men fortfarande är det ingen "bussterminal", eftersom inga linjer vände där.
Ytterligare en bild, från 1964: Vi noterar att viadukten över spårområdet är mycket smalare än idag, någon bussterminal med dagens mått hade inte fått plats. Vi ser också hållplatsläget för bussar in mot staden, för att nå detta var trafikanterna tvungna att korsa Huddingevägen. Ja det fanns en gångtunnel redan då, men den innebar en betydande omväg.
Våren 1967 slutar Årstabussarna gå in till stan, dom har sedan 1965 vänt vid Slussen. På hösten börjar även linje 144 vända vid Gullmarsplan, det är den gamla linje 64 som bytt nummer 1964. Först nu kan vi tala om en bussterminal vid Gullmarsplan.
Jag minns inte när viadukten över spårområdet breddades, kanske var det 1984 i samband med byggandet av Johanneshovsbron? Eller var det 1990 när det nya stationshuset byggdes?
Jag konstaterar idag att terminalen sedan flera år är för liten, linje 160 stannar för avstigning en bra bit från terminalen/stationen - och även påstigningshållplatsen är lite illa placerad. Jag gissar att man inte räknat med att linje 4 skulle dras ut till Gullmarsplan när terminalen planerades.
Vi avslutar med ännu en nostalgibild: Våren 1964 lämnar en vagn på linje 91 hållplatsen för att köra Huddingevägen ner mot Årsta. Vid hållplatsen lastar en vagn på linje 90, den skall sedan köra Gullmarsvägen. Bakom står en dieselbuss (tror jag), kanske på linje 70/130 eller 64/144? Eller så är det en insatsvagn på någon av Årstalinjerna, dessa turer kördes oftast med diesel.
eder ciceron
Thomas K Ohlsson
(hoppas bilderna syns, en stor del som bifogats i tidigare inlägg syns inte längre - åtminstone inte på min skärm...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid
Tack för ett reportage med illustrativa bilder!
Det är lite olyckligt att populära linje 160 har fått ett perifert hållplatsläge, men går det att lösa situationen på ett bättre sätt? Eftersom linje 164 delar sträcka med linje 4 i riktning mot stan så är det fördelaktigt att linjerna har hållplatslägen nära varandra. Åt andra hållet har ju linje 164 ett ännu sämre hållplatsläge. Linje 144 behöver sitt hållplatsläge för att undvika korsande körvägar. Några fler bättre placerade hållplatslägen finns inte! Resenärer från Östberga måste dessutom leva med en längre restid, så det kunde ha varit värre...
(Ja, det skulle väl gå att slå ihop linje 160 med linje 4. Det gick ju en gång i tiden. Alla turer behöver inte heller gå hela vägen. Jämför linje 164!)
Kan det vara därför linje 168 från Östberga tar omvägen via Palmfeltsvägen till den stora bussterminalen? De andra lokalbussarna går direkt till den lilla bussterminalen. (Linjenumret till trots fungerar linje 188 från Sköndal mer som en motorvägsbuss än som en lokalbuss.) Jag tror emellertid inte att det kommer att tillkomma så många fler lokalbussar till Gullmarsplan. En mycket stor del av närområdet har redan spårtrafik som passerar Gullmarsplan. Snarare kan antalet lokalbussar minska när spårtrafiken byggs ut. Antalet motorvägsbussar lär dock öka, åtminstone så länge tunnelbanegrenarna inte förlängs, men de konkurrerar inte med lokalbussarna.TKO skrev:Jag konstaterar idag att terminalen sedan flera år är för liten, linje 160 stannar för avstigning en bra bit från terminalen/stationen - och även påstigningshållplatsen är lite illa placerad. Jag gissar att man inte räknat med att linje 4 skulle dras ut till Gullmarsplan när terminalen planerades.
Det är lite olyckligt att populära linje 160 har fått ett perifert hållplatsläge, men går det att lösa situationen på ett bättre sätt? Eftersom linje 164 delar sträcka med linje 4 i riktning mot stan så är det fördelaktigt att linjerna har hållplatslägen nära varandra. Åt andra hållet har ju linje 164 ett ännu sämre hållplatsläge. Linje 144 behöver sitt hållplatsläge för att undvika korsande körvägar. Några fler bättre placerade hållplatslägen finns inte! Resenärer från Östberga måste dessutom leva med en längre restid, så det kunde ha varit värre...
(Ja, det skulle väl gå att slå ihop linje 160 med linje 4. Det gick ju en gång i tiden. Alla turer behöver inte heller gå hela vägen. Jämför linje 164!)
Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid
Nu gör den det...TKO skrev:När denna linje började trafikeras vet jag ej, den finns tyvärr inte med bland Jimmy Bergmans linjehistoriska blad.
Linje 64
Jimmy
Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid
Tack!Jimmy skrev:Nu gör den det...TKO skrev:När denna linje började trafikeras vet jag ej, den finns tyvärr inte med bland Jimmy Bergmans linjehistoriska blad.
Linje 64
Jimmy
Dessa linjehistoriska blad är en guldgruva.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid
Oj, vad spännande! Detta kände jag inte till! Finns det en länk där man hittar dem?TKO skrev:Tack!Jimmy skrev:Nu gör den det...TKO skrev:När denna linje började trafikeras vet jag ej, den finns tyvärr inte med bland Jimmy Bergmans linjehistoriska blad.
Linje 64
Jimmy
Dessa linjehistoriska blad är en guldgruva.
/TKO
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid
Jag har inte lyckats hitta någon "indexsida", men byt bara ut "linjenummersiffrorna" i url:en så hittar du de olika linjerna. OBS: alltid TRE siffror, fyll ut med inledande nollor vid en- och tvåsiffriga linjenummer.
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid
Ta boet sista ledet från url:en. då blir det så här: http://www.fatburen.org/jimmy/linjehistoriker/TKO skrev:Jag har inte lyckats hitta någon "indexsida", men byt bara ut "linjenummersiffrorna" i url:en så hittar du de olika linjerna. OBS: alltid TRE siffror, fyll ut med inledande nollor vid en- och tvåsiffriga linjenummer.
/TKO
Där ser man befintliga filer.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid
Ja, det var ju bättre. Tack!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid
Nej och ja!Enceladus skrev: Kan det vara därför linje 168 från Östberga tar omvägen via Palmfeltsvägen till den stora bussterminalen? De andra lokalbussarna går direkt till den lilla bussterminalen. (Linjenumret till trots fungerar linje 188 från Sköndal mer som en motorvägsbuss än som en lokalbuss.) Jag tror emellertid inte att det kommer att tillkomma så många fler lokalbussar till Gullmarsplan. En mycket stor del av närområdet har redan spårtrafik som passerar Gullmarsplan. Snarare kan antalet lokalbussar minska när spårtrafiken byggs ut. Antalet motorvägsbussar lär dock öka, åtminstone så länge tunnelbanegrenarna inte förlängs, men de konkurrerar inte med lokalbussarna.
Linje 130 - som delvis kan ses som en föregångare till 168 (m.fl.) började trafikera "stora" terminalen 1993 på grund av byggnadsarbeten som begränsade kapaciteten vid Huddingevägen. Man upptäckte då att det var rätt bra med en direktförbindelse från Årsta till Slakthusområdet/Globen så när byggnadsarbetena avslutades blev linjeförändringen kvar.
När sedan 130 lades ner i samband med att Tvärbanan öppnades ersattes den av 166 (tror jag) som sedan ersattes av 168. Restiden Bolidenplan-Gullmarsplan är bara marginellt längre till "stora" terminalen - åtminstone enligt tidtabell.
Linje 168 tillkom på initiativ av stadsdelsförvaltningen, som då hade sitt kontor vid Årstaplan. Man tyckte att östbergaborna (som ingår i stadsdelsområdet) borde ha en direkt bussförbindelse till kontoret - vilket naturligtvis var fel tänkt, hur ofta brukar du besöka din stadsdelsförvaltning?
Än idag har 168 ett mycket lågt resande - vilket alla som skriker om bättre förbindelser till Östberga bör notera...
(Resandet på 134:an är inte heller något att skryta med)
Tidigare hade 164 sin hållplats där nu avstigning från 160 sker, det är därför det finns inte mindre än två regnskydd där. Avstigning från 160 skedde då vid den nuvarande påstigningen, påstigning där 164 mot SÖS nu stannar. (Ni hänger väl med?)Enceladus skrev:Det är lite olyckligt att populära linje 160 har fått ett perifert hållplatsläge, men går det att lösa situationen på ett bättre sätt? Eftersom linje 164 delar sträcka med linje 4 i riktning mot stan så är det fördelaktigt att linjerna har hållplatslägen nära varandra. Åt andra hållet har ju linje 164 ett ännu sämre hållplatsläge. Linje 144 behöver sitt hållplatsläge för att undvika korsande körvägar. Några fler bättre placerade hållplatslägen finns inte! Resenärer från Östberga måste dessutom leva med en längre restid, så det kunde ha varit värre...
(Ja, det skulle väl gå att slå ihop linje 160 med linje 4. Det gick ju en gång i tiden. Alla turer behöver inte heller gå hela vägen. Jämför linje 164!)
Att 164 hade så dåliga hållplatslägen berodde naturligtvis främst på platsbrist, jag antar att man tyckte det var OK eftersom byte till tunnelbanan även kan ske vid Skanstull.
Problemet var att avgående vagnar på 160 var tvugna att köra till den östra rondellen för att vända tillbaka mot Årsta, vilket kunde ta väldigt många minuter. Men nuvarande utformning vänder bussen runt i den västra rondellen vilket går fortare. Det var huvudorsaken till hållplatsflytten.
Det ska bli spännande att se vad som föreslås i den stora omdaingen av GUP som planeras - det bästa vore om linjerna 4, 144, 160 och 164 inte behövde stångas med biltrafiken på Johanneshovsvägen. Jag skickar detta tips vidare till "dom som har hand om ett"!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid
Många anser att det är viktigt med bra förbindelser till kommuncentrum eller motsvarande. Känslan av samhörighet är en viktig byggsten i det demokratiska samhället. Dåliga förbindelser kan skapa en grogrund för geografisk splittring samt ge upphov till partier som Drevvikenpartiet och Bergshamrapartiet.TKO skrev:Linje 168 tillkom på initiativ av stadsdelsförvaltningen, som då hade sitt kontor vid Årstaplan. Man tyckte att östbergaborna (som ingår i stadsdelsområdet) borde ha en direkt bussförbindelse till kontoret - vilket naturligtvis var fel tänkt, hur ofta brukar du besöka din stadsdelsförvaltning?
Det är väl ingen som har sagt att Östbergas bussar har hög belastning? Snarare "orimligt långa restider". Från Gullmarsplan går det snabbare att åka till Tyresö centrum än till Östbergahöjden. Hur rimligt är det?TKO skrev:Än idag har 168 ett mycket lågt resande - vilket alla som skriker om bättre förbindelser till Östberga bör notera...
(Resandet på 134:an är inte heller något att skryta med)
Den stora omdaningen av tunnelbanestationen har väl inget att göra med den lilla bussterminalen?TKO skrev:Det ska bli spännande att se vad som föreslås i den stora omdaingen av GUP som planeras - det bästa vore om linjerna 4, 144, 160 och 164 inte behövde stångas med biltrafiken på Johanneshovsvägen. Jag skickar detta tips vidare till "dom som har hand om ett"!
Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid
Jo, allt hänger ihop så det kan hända att t.ex. 168 får flytta över till norra delen. Södra delen kommer få begränsad kapacitet under ganska många år.Enceladus skrev:Den stora omdaningen av tunnelbanestationen har väl inget att göra med den lilla bussterminalen?
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid
Det finns - och har funnits - flera olika idéer om hur "Knutpunkt Gullmarsplan" skall omdanas. Det som nu görs för att ansluta TUB3-stationen är förmodligen inte slutmålet, utan det planeras för en total omgestaltning av området. Staden har stora planer på att göra det mer "stadsmässigt" - och då är ju inte en stor och en liten bussterminal i ytläge optimalt. Lite om stadens visioner finns att läsa på stadens nätplats , det hela befinner sej än så länge på flumstadiet.
Tidigare skissade man på att lägga en ny bussterminal över plattformarna, för att kunna bygga bostäder och kontor där den nuvarande södra terminalen ligger. Jag tror att man nu tittar lite mer förutsättningslöst på den framtida utformningen - det är ingen lätt grej att få till "stadsmässighet" i denna trafikanläggning!
upplyser
Thomas K Ohlsson
Tidigare skissade man på att lägga en ny bussterminal över plattformarna, för att kunna bygga bostäder och kontor där den nuvarande södra terminalen ligger. Jag tror att man nu tittar lite mer förutsättningslöst på den framtida utformningen - det är ingen lätt grej att få till "stadsmässighet" i denna trafikanläggning!
upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid
Är det så? Ja, säkert vissa, men många?Enceladus skrev:Många anser att det är viktigt med bra förbindelser till kommuncentrum eller motsvarande. Känslan av samhörighet är en viktig byggsten i det demokratiska samhället. Dåliga förbindelser kan skapa en grogrund för geografisk splittring samt ge upphov till partier som Drevvikenpartiet och Bergshamrapartiet.TKO skrev:Linje 168 tillkom på initiativ av stadsdelsförvaltningen, som då hade sitt kontor vid Årstaplan. Man tyckte att östbergaborna (som ingår i stadsdelsområdet) borde ha en direkt bussförbindelse till kontoret - vilket naturligtvis var fel tänkt, hur ofta brukar du besöka din stadsdelsförvaltning?
Stadsdelsnämnder är hursomhelst betydligt mer anonyma än kommuner.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.