Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av TKO »

Jag startar en tråd om en "knutpunkt" (som SL numera kallar det) som står inför stora förändringar.
(Varför en ny tråd undrar kanske någon? Ja, varför inte svarar jag glatt! Ett mer seriöst svar är att de trådar som finns inte riktigt täcker in det jag vill komma åt - dessutom har t ex tråden benämnd "Gullmarsplans bussterminal" mer övergått i att diskutera hur lätt/svårt det är att flytta telefoner, eller hur det nu var...)

Låt oss börja (nästan) från början:
2017-A3236.jpg
2017-A3236.jpg (83.44 KiB) Visad 8530 gånger
2017-A3000.jpg
2017-A3000.jpg (97.9 KiB) Visad 8530 gånger
2017-A3003.jpg
2017-A3003.jpg (113.1 KiB) Visad 8530 gånger
2017-A3002.jpg
2017-A3002.jpg (110.88 KiB) Visad 8530 gånger
2017-A3006.jpg
2017-A3006.jpg (81.42 KiB) Visad 8530 gånger
Stationsbyggnaden var inte så komplicerat på den tiden!

(Bilderna har jag snott från Spårvägsmuseums utmärkta bilddatabas / Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License )
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3068
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av Stefan Widén »

Äsch det det är fuskigt att visa bilder på hur det verkligen var!!! Roligare att spekulera i ovissheten. :D

Fast det ger ju även en bild på hur det var för om inte jag minns fel så innan bussterminalen byggdes så var det i stort inte större yta på övre plan än det som visas på bilderna. Man hade ju byggt in den och monterat rulltrappor men inte var den väl större?

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av TKO »

Hav tålamod kamrat Widén. Det kommer fler avsnitt - och bilder - så vi gradvis får uppleva förändringen...

kamrat Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av daniel_s »

Bild 3236 är fin, bör vara från 1951 och visar ett trevagns A24-tåg som kör ut från vändspåret till det som idag heter plattformsdel 3, antagligen för att ansluta till tunneltåget från Slussen. Observera att plattformarna har två vagnslängder kvar att växa norrut; dagens plattformsändar är vid signalerna som syns strax framför kvarnen.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av TKO »

Avsikten med denna tråd är at vi sakta men säkert skall ta oss fram till nutiden - för att sedan ta språnget in i framtiden! Jag avser att metodiskt tillämpa såväl den historiska materialismen som den vetenskapliga socialismen, då jag har ännu inte helt konverterat till den kristdemokratiska läran. Trots detta tvekar jag inte att stanna upp och grundligt reda ut varje skeendes frågeställningar.

Bäste Daniel!
Ditt inlägg väcker - liksom bilden i sej - många intressanta frågor. Låt oss börja med att ta en titt på bilden:
2017-A3236.jpg
2017-A3236.jpg (83.44 KiB) Visad 8414 gånger
Bilden ovan ger intryck av att vara från samma serie som de övriga bilderna i ursprungsinlägget, som anges vara från 1950. Ett försök att närmare tidsbestämma bilden kan utgå från att det verkar pågå relativt stora byggnadsarbeten (stommen till plattformstaken är på plats men inte själva taken), tunneltågstrafiken på Gubbängsbanan har startat men det går fortfarande spårvagnar till Örby. Vi hamnar då någonstans mellan 1 oktober 1950 och 9 september 1951. Så 1951 kanske inte är fel...

Men:
2017-A3003.jpg
2017-A3003.jpg (113.1 KiB) Visad 8414 gånger
Är denna bild från samma tidpunkt? Hade man då ingen spärrlinje när tunneltågstrafiken startade? Förekom i så fall biljettkontroll på tågen? Om inte - vad sa den tiden högerpolitiker om en sådan slapphet? (Ja den sista frågan kan ni hoppa över - jag kunde bara inte låta bli!)

Och vi har några ytterligare frågetecken att rätta ut:

- Jag tycker att plattformshöjden vid Örbybanans spår ser tämligen hög ut, det är kanske en synvilla. Men hur högt över rök ligger ängbyvagnarnas insteg?

- Som Daniel noterat håller plattformarna ännu inte full "tunnelbanelängd" - men det verkar (?) pågå byggnadsarbeten i de norra ändarna. Vi ser dock inget av de trappor till gång/cykeltunneln som diskuterats i en annan tråd. Beror det på att de har funnits men redan tagits bort, eller att de aldrig utfördes?

- Går plattformstaket idag så långt norrut på plattformen för södergående tåg som stommen sträcker sej på bilden vi ser? (Ja detta kan jag ju själv kolla i morgon eller så - men frågan dök upp just nu!)

Vi kommer säkert tillbaka till Gullmarsplan - förmodligen redan i morgon. Men nu är det

God natt!

från
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:- Jag tycker att plattformshöjden vid Örbybanans spår ser tämligen hög ut, det är kanske en synvilla. Men hur högt över rök ligger ängbyvagnarnas insteg?
Om det hade varit möjligt att navigera åt vänster i bilden, så hade man säkert sett att den södra delen av tunnelvagnsplattformen mot innerspåren ännu inte har färdigställts, utan där var det en låg (trä?)plattform för spårvagnarna med en liten trappa upp till högdelen.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av TKO »

Jag ska se om det går att få fram en bild som visar detta. Det verkar finnas en hel bildserie från denna tidpunkt.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
TKO skrev:- Jag tycker att plattformshöjden vid Örbybanans spår ser tämligen hög ut, det är kanske en synvilla. Men hur högt över rök ligger ängbyvagnarnas insteg?
Om det hade varit möjligt att navigera åt vänster i bilden, så hade man säkert sett att den södra delen av tunnelvagnsplattformen mot innerspåren ännu inte har färdigställts, utan där var det en låg (trä?)plattform för spårvagnarna med en liten trappa upp till högdelen.
Låt oss se vad vi kan hitta:
2202-81.jpg
2202-81.jpg (118.14 KiB) Visad 8328 gånger
Ja visst ser det ut som att Daniel har rätt!
(ingen tvivlade väl på det heller - men nu har vi svart på vitt...)
Vi ser också att det varit i stort sett omöjligt att gå på ängbyvagnen från den höga plattformsdelen.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3068
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av Stefan Widén »

Nu har du ju verkligen hittat dräggelbilder!!!

Och om du sitter så du kan Zooma kanske du kan se vilket arbetsfordon som står i bakgrunden....

Efter att ha kikat i vagnförteckningen så gissar jag på att det är en smörjvagn A239 nr 9253, 9254 eller 9257

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7511
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av Kantorn »

Tack för detta!
Mer sådant i forum tack! (Den uppmaningen är inte riktad åt någon särskild...)
Professionell tyckare
twr
Inlägg: 9223
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:Tack för detta!
Mer sådant i forum tack! (Den uppmaningen är inte riktad åt någon särskild...)
Instämmer! En mycket trevlig tråd! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av TKO »

Tack för de uppmuntrande orden!
Stärkt av dessa skall jag nu med ökad fermitet fortsätta på den inslagna vägen.
Innan vi går fram i tiden - det blev ju en "riktig" stationsbyggnad i samband med/straxt efter tunneltågstrafiken började som vi skall kika på.

Men det finns en viss risk att vi först kommer att göra en djupdykning i det otroligt intressanta ämnet "kontaktledningshistoria"!

Hav dock tålamod, ibland bryts resurs- och tidsplanerna av andra uppkomna behov - som t ex en kritisk granskning av prognostiserat resande i en helt annan del av Stockholm. Och här på snillekontoret har vi inte obegränsade utredningsresurser, snarare tvärt om skulle jag vilja säga!

Tills vi ses igen: Ha det gott kamrater!
(Alternativ läsning: Ps 730)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av BSB101 »

Trevliga bilder. Alltid roligt med dessa digitala bildarkiv som det lätt går att spendera timmar framför.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av TKO »

Nu lämnar jag för - åtminstone för ett ögonblick - dagens debatt om bostadspolitik och Roslagsbanans upplevda brister och återvänder till en tid när både tempot och tonläget var mindre uppskruvat... eller var det inte så?

Kontaktledningshistoria!
(Det var en gång en tråd...)
2017-A1182.jpg
2017-A1182.jpg (120.11 KiB) Visad 8038 gånger
(återigen en bild från Spårvägsmuseum - det gäller alla bilder i denna tråd om annat inte anges)

Vad är det nu som är så intressant med denna bild? Inget alls kanske någon säger, en annan "titta där är ju gamla Skanskvarn".
Men jag fastnar för något annat - rubriken ovan kan kanske ge en viss vägledning.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av daniel_s »

Det är om inte annat en rolig stolpe med en intressant blandning av spårvägs- och järnvägsprylar. Sektionsisolatorn är lite roligt placerad rakt under utliggaren, sedan finns det en frånskiljare i stolpen som förbinder de två sektionerna och nu syns det lite dåligt men jag tror att den ligger sluten. På nedre utliggarröret sitter den gula tavlan som anger att sektionsavskiljaren ska passeras med frånslagen motorström.

Spåret är också intressant, den där slänten till vänster ser inte ut att ha blivit helt lyckad och staketet verkar ju också något provisoriskt? Det är fjäderspiksbefästning av den för tunnelbanan vanliga typen och sen har jag väldigt svårt att se hur den där växeln manövreras, men det bör väl vara ett likkistedriv? Det tycks även vara en plankgång anlagd över spåret, mest sannolikt för att underlätta för den som vid enstaka tillfällen ska manövrera frånskiljaren, även om den säkert var till glädje också för trafikpersonalen.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3068
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av Stefan Widén »

Jag skulle vilja komplettera Daniels beskrivning med att kablarna på utliggaren och anslutningen till tråden är otroligt snyggt dragna.

Att det är Järnvägstyp på kontaktledningen är inget konstigt då det förekommer inom spårvägen både då och nu. Speciellt på egna banvallar i förorterna.

Att avspänningen för trådarna till nästa sektion sitter med stora fjädrar är heller inget konstigt. Ibland hade man detta och ibland viktavspänning.

Så om det är något annat unikt får du alla ge en ledtråd....till

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7511
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av Kantorn »

Jag gissar på det simpla faktum att det är kontaktledning där det nu går tunnelbana. Men jag begriper ju inte bättre.
Professionell tyckare
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av TKO »

Vi återvänder till denna stolpe:
2017-A1182.jpg
2017-A1182.jpg (120.11 KiB) Visad 7762 gånger
Spårvägstrafiken över Skanstullsbron startade 3/9 1946, brobygget startade 1944.
På bilden syns ingen strömskena, vilket daterar den till något eller några år före 1950.
Skastullsbron1940-talet.jpg
Skastullsbron1940-talet.jpg (146.45 KiB) Visad 7762 gånger
Här har vi ett vykort från ungefär samma tid, bilden tagen från Åhlénshuset skulle jag tro.
Den som tittar noga kan ana att det är samma typ av kontaktledningsstolpar över hela bron, och indirekt upphängd kontaktledning.
Vid denna tid planerades ju strömförsörjningen fortsatt ske med kontaktledning, även efter konvertering till "tunnelbana".
(Orginalbilden är tyvärr väldigt liten, det är därför inte möjligt att förstora den mer för att se detaljerna)

Låt oss gå lite framåt i tiden.
2202-81del.jpg
2202-81del.jpg (96.69 KiB) Visad 7762 gånger
Bilden är från 1950 eller möjligen 1949. Det går fortfarande spårvagn till Skarpnäck, men strömskenorna är redan på plats.
Och något verkar ha hänt med vår kära kontaktledningsstople - den finns inte kvar.
(Återigen omöjliggör originalbildens storlek ytterligare förstoring - men tittar man noga så ser man... tycker jag i varje fall.)
Där det tidigare var en stolpe med utliggare (och indirekt upphängd kontaktledning) är det nu en linbrygga och enkel kontaktledning. Stolparna är inte längre av rör utan av sammansatta stålprofiler.
Kontaktledningssystemet vid Johannehovs hållplats (nuvarande Gullmarsplan) byggdes alltså om någon gång mellan 1946 och 1950. Frågan är om också spårsystemet byggdes om, jag har inte hitat någon bild som visar hållplatsområdet från 1946/47?

Vi tar en lite senare bild som avslutning:
2202-17del.jpg
2202-17del.jpg (90.26 KiB) Visad 7762 gånger
Bilden är från 1950/51 och här ser vi tydligare det "nya" kontaktledningssystemet med profilstolpar, linbryggor och enkel kontaktledning.
Längst bort mot Skanstullsbron verkar en rörstolpe stå kvar, sen är det omöjligt att avgöra om kontaktledningen är kvar över bron. Men vändspåren måste väl ha haft kontaktledning - de användes förmodligen av spårvagnarna på linje 19.

Så lämnar vi Gullmarsplan för den här gången.
Förhoppningsvis dröjer det inte länge innan vi återvänder dit!

Eder tidsreseguide
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av daniel_s »

Någonting säger mig att man verkar ha breddat spårområdet något inför tunnelbanekonverteringen, och att det var då den där rörstolpen vid kvarnen strök med och en mer provisorisk kontaktledningsanläggning ersatte den permanenta. Kanske en konsekvens av den utökade plattformslängden från 110 till 145 meter?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan - dåtid, nutid, framtid

Inlägg av TKO »

Det låter som en rimlig teori!
Och det skulle vara intressant att se bilder av spårvagnshållplatsen straxt efter trafiken inleddes 1946, alltså innan man började bygga om - jag förutsätter nämligen att man gjorde det...

- Var det redan från början två mellanplattformar med separata spår för Örby- och Gubbängsbanorna?
- Var det genomgående indirekt upphängd kontaktledning eller användes enkeltråd redan från början över "stationsområdet"?
- När Skanstullsbron (och spårvagnshållplatsen) byggdes var det fortfarande i hög grad aktuellt med en linje till Årsta. Hur påverkade det hållplatsutformningen?
- Fanns "vändspåren" norr om stationen med från början? Vilken längd hade de i så fall?

Många frågor - få svar!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar