Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg City?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Vad betyder valresultatet för förlängningen av Spårväg C
För att få lite struktur på diskussionen föreslår jag att diskussionen om kommunförbund fortsätter i en egen tråd:
Kommunförbund som huvudman för kollektivtrafiken?
/TKO
Kommunförbund som huvudman för kollektivtrafiken?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Jo kommunförbund har väl inte så mycket med trådämnet att göra. Jag tycker att det mest positiva är inte att det byggs ytterligare en förortsbana, utan att 7:an får en anslutning till 4:an och resten av kommande innerstadsnät och naturligtvis även Lidingö, depåer, underhåll osv.
/Göran
/Göran
Det är till att vara optimist!hgsldf skrev:... kommande innerstadsnät ...

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Man måste väl vara optimist om man skriver om förlängningen av Spårväg City som om den redan var beslutad?LÅ1 skrev:Det är till att vara optimist!hgsldf skrev:... kommande innerstadsnät ...
/TKO
Ja, kanske det, men där tycks ju ett positivt beslut vara på gång. Men det är klart, osvuret är bäst.TKO skrev:Man måste väl vara optimist om man skriver om förlängningen av Spårväg City som om den redan var beslutad?LÅ1 skrev:Det är till att vara optimist!hgsldf skrev:... kommande innerstadsnät ...
/TKO
Jag var övertygad om att man skulle dra igång projektet fortast möjligt - istället ska visst Eriksson & Tamsons bjuda på fika och tigga pengar... var det inte moderaterna som ville införa tiggeriförbud?LÅ1 skrev:Ja, kanske det, men där tycks ju ett positivt beslut vara på gång. Men det är klart, osvuret är bäst.
undrar
Thomas K Ohlsson
Men det som inte tillåts för vanligt folk tillåts ibland för politiker!TKO skrev:Jag var övertygad om att man skulle dra igång projektet fortast möjligt - istället ska visst Eriksson & Tamsons bjuda på fika och tigga pengar... var det inte moderaterna som ville införa tiggeriförbud?LÅ1 skrev:Ja, kanske det, men där tycks ju ett positivt beslut vara på gång. Men det är klart, osvuret är bäst.
undrar
Thomas K Ohlsson

Och omvänt!LÅ1 skrev:Men det som inte tillåts för vanligt folk tillåts ibland för politiker!TKO skrev:Jag var övertygad om att man skulle dra igång projektet fortast möjligt - istället ska visst Eriksson & Tamsons bjuda på fika och tigga pengar... var det inte moderaterna som ville införa tiggeriförbud?LÅ1 skrev:Ja, kanske det, men där tycks ju ett positivt beslut vara på gång. Men det är klart, osvuret är bäst.
undrar
Thomas K Ohlsson
/TKO
Ja, låt oss vara optimister, men låt oss inte glömma att staden har förändrats väldigt mycket sedan innerstadsspårvägen avvecklades. Flera av de historiska linjerna saknar underlag nu, och det finns nya behov.LÅ1 skrev:Det är till att vara optimist!hgsldf skrev:... kommande innerstadsnät ...
En tårta i trafiken är en bra isbrytare säger Amina Manzoor
Jag citerade denna DN-artikel i en annan tråd, men den är kanske mer relevant här. Jag anser att det finns starka skäl för att välja en annan västlig ändhållplats för Spårväg City än T-Centralen!DN skrev:Jag är på väg till Stora Essingen. Det är fredag, alla vill snabbt hem och börja helgen. Bussen är knökfull. Det har varit köer och bussen är åtminstone 20 minuter sen. Tre bussar har passerat på väg till den hånfulla destinationen ”FULLSATT”.
-
Men vi måste nog vänta till dess man har utrett hur Centralstationsområdet ska överdäckas och "Västra City" bebyggas. De nuvarande viaduktkonstruktionerna behöver sannolikt bytas ut innan någon förlängning åt det hållet kan ske.Enceladus skrev: Jag anser att det finns starka skäl för att välja en annan västlig ändhållplats för Spårväg City än T-Centralen!
Det är väl inte så konstigt att man inväntar den utredning som redan pågår?TKO skrev:Jag var övertygad om att man skulle dra igång projektet fortast möjligt - istället ska visst Eriksson & Tamsons bjuda på fika och tigga pengar... var det inte moderaterna som ville införa tiggeriförbud?LÅ1 skrev:Ja, kanske det, men där tycks ju ett positivt beslut vara på gång. Men det är klart, osvuret är bäst.
undrar
Thomas K Ohlsson
Och dra igång projektet kan man ju inte göra förrän man är överens om vem som betalar, och då måste man ju prata lite om det först.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jo...twr skrev:Det är väl inte så konstigt att man inväntar den utredning som redan pågår?TKO skrev:Jag var övertygad om att man skulle dra igång projektet fortast möjligt - istället ska visst Eriksson & Tamsons bjuda på fika och tigga pengar... var det inte moderaterna som ville införa tiggeriförbud?LÅ1 skrev:Ja, kanske det, men där tycks ju ett positivt beslut vara på gång. Men det är klart, osvuret är bäst.
undrar
Thomas K Ohlsson
Och dra igång projektet kan man ju inte göra förrän man är överens om vem som betalar, och då måste man ju prata lite om det först.
Fast det här med att landstinget vill ha medfinansiering har aldrig tidigare anförts som ett skäl till att projektet stoppades. Då var det att Stockholms stad ("Jan Valeskog") inte ville ta fram detaljplaner som angavs som den stora stötestenen.
Och nu har jag inte allt i minnet - men på den tiden spårvägsförlängningen var med i landstingsbudgeten kan jag inte påminna mej att det fanns en intäktspost för "medfinansiering"... MEN JAG KAN HA FEL!
/TKO
TKO, det är just det som har förändrats. I början av 10-talet tänkte landstinget betala allt själv. Sen tänkte man om eftersom projektet i stort sett är motiverat av Stockholms stadsbyggnadsprojekt NDS. Och någonstans omkring samma tid infördes principen om kommunal medfinansiering.
Se. Följde några år då landstinget och stockholm väntade in varandra. Numera utreder man tillsammans. Projektet blir nog av, men det exakta kostnadsfördelningem måste man komma överens om.
Se. Följde några år då landstinget och stockholm väntade in varandra. Numera utreder man tillsammans. Projektet blir nog av, men det exakta kostnadsfördelningem måste man komma överens om.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr skrev:TKO, det är just det som har förändrats. I början av 10-talet tänkte landstinget betala allt själv. Sen tänkte man om eftersom projektet i stort sett är motiverat av Stockholms stadsbyggnadsprojekt NDS. Och någonstans omkring samma tid infördes principen om kommunal medfinansiering.
Lidingö tänker inte betala mer - det tror jag vi kan utgå från. Återstår Stockholm.
Eftersom det inte längre - eller just nu i varje fall - inte går att tjäna grova pengar på att sälja byggrätter tror jag att även staden är tveksam till att slanta upp... Men eftersom det är samma partikonstellation ledd av det stora högerpartiet som styr både i landstinget och i stadshuset kan vi hoppas att man koordinerat detta. Annars får väl Tamsons koka kaffe och ta fram mazarinerna och bjuda in Svenonius och Järlmyr till ett förtroligt samtal! Någon anledning att vänta med detta till nästa år kan jag inte se - om det inte är förhalningstaktik. I stadshuset verkar det ju som om moderaterna redan börjar försöka slingra sej ur delar av koalitionsöverenskommelsen, låt oss hoppas att detta inte också gäller cityspårvägen!
spekulerar
Thomas K Ohlsson
Jag vet inte om man ”väntar”. Samtalen pågår säkert parallellt med utredningen.TKO skrev:twr skrev:TKO, det är just det som har förändrats. I början av 10-talet tänkte landstinget betala allt själv. Sen tänkte man om eftersom projektet i stort sett är motiverat av Stockholms stadsbyggnadsprojekt NDS. Och någonstans omkring samma tid infördes principen om kommunal medfinansiering.
Lidingö tänker inte betala mer - det tror jag vi kan utgå från. Återstår Stockholm.
Eftersom det inte längre - eller just nu i varje fall - inte går att tjäna grova pengar på att sälja byggrätter tror jag att även staden är tveksam till att slanta upp... Men eftersom det är samma partikonstellation ledd av det stora högerpartiet som styr både i landstinget och i stadshuset kan vi hoppas att man koordinerat detta. Annars får väl Tamsons koka kaffe och ta fram mazarinerna och bjuda in Svenonius och Järlmyr till ett förtroligt samtal! Någon anledning att vänta med detta till nästa år kan jag inte se - om det inte är förhalningstaktik. I stadshuset verkar det ju som om moderaterna redan börjar försöka slingra sej ur delar av koalitionsöverenskommelsen, låt oss hoppas att detta inte också gäller cityspårvägen!
spekulerar
Thomas K Ohlsson
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Man får inte glömma att vi både i Stockholms kommun och SLL fått en majoritet där vi har partier som står rätt långt ifrån varandra både ideologiskt och i sakpolitik. Ska bli spännande och se om det kommer hålla i fyra år och vem som kommer förlora mest.
Fyra av fem partier i både SLL och staden är nu mycket positivt inställda till spårvägen till Ropsten. Svårt att se att ett försvagat Moderaterna kommer kunna hålla emot.
Vad jag vet har Moderaterna inte heller uttalat sig emot. Bara, helt riktigt, påpekat att finansieringen måste lösas.JohanB skrev:Fyra av fem partier i både SLL och staden är nu mycket positivt inställda till spårvägen till Ropsten. Svårt att se att ett försvagat Moderaterna kommer kunna hålla emot.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Stefan Widén
Vad man inte får glömma bort när det gäller finansieringen är att det är två delar. Bygget kräver sin del och driften kräver sin. Och där ofta här de icke insatta går bort sig. Om man med den beräknade mängden resenärer som finns väljer en busslösning så ökar stadens kostnader för gatuunderhållet högst avsevärt. Kostnaden för förarna blir mycket högre även kostnaden för fordon ökar sannolikt. Miljöpåverkan blir högre med däckslitage osv. Gatuutrummet blir det samma för skall man klara den omfattande busstrafiken krävs separata körfält.
Självklart borde väghållaren/staden vara med i finansieringen av de delar som normalt ligger på dem, ex ledningsflytt, anpassning av övriga delar i gatuutrymmet (GC banor, träd o planteringar, konstnärlig utsmyckning osv)
Räknar man ihop den totala driften och övriga påverkan så ser man att det man vinner i lägre byggkostnader snabbt äts upp av ökade driftkostnader. Det är ju det som den s k "sammhällsnyttan" ska visa om man tar med ALLA kostnader.
Stefan
Självklart borde väghållaren/staden vara med i finansieringen av de delar som normalt ligger på dem, ex ledningsflytt, anpassning av övriga delar i gatuutrymmet (GC banor, träd o planteringar, konstnärlig utsmyckning osv)
Räknar man ihop den totala driften och övriga påverkan så ser man att det man vinner i lägre byggkostnader snabbt äts upp av ökade driftkostnader. Det är ju det som den s k "sammhällsnyttan" ska visa om man tar med ALLA kostnader.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll